Advies upgrade wifi thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08-2024
Hoi kenners!

Ik heb de indruk dat mijn thuisnetwerk tegen zijn wifi-limieten aan het aanlopen is door de aanvulling van meer-en-meer draadloze toestellen. Ook merken we weinig draadloos internet op terras, ondanks de nabijheid van een accesspoint op een 5-tal meter.

Ik bekeek de nieuwe telenet 360 pods, maar heb geen idee of een mesh-netwerk voor mij de juiste oplossing is aangezien we dan volledig draadloos gaan (https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk/360wifi/).

Situatie momenteel:

- Telenet modem CH8568LG (https://www2.telenet.be/r...lution_attribute=CH8568LG) in de garage
- 2x UTP naar woonkamer (PC vlakbij terras + TV)
- 1x Access point Netgear WNDR4300 in woonkamer: PC ingeplugd + fungeert als wifi versterker.
- 1 TP-link TL-SG100D switch aan de tv (digicorder, chromecast bedraad naar UTP)
- 1x telenet powerline voor bovenverdieping (geen UTP boven beschikbaar)
- 1x telenet powerline tuinhuis voor tuincamera

Momenteel zijn dit de draadloze verbruikers in de woning: 3x nest camera's, thermostaat woonkamer, thermostaatkranen slaapkamers, 2x gsm en 2x tablet. Telenet TV en PC zijn dus momenteel nog bedraad.

Wegens het ontbreken van de UTP in de slaapkamers, zal de enige powerline daar in de toekomst (grotere kindjes) mogelijks tekort schieten.

Hebben jullie enig advies?

Is Telenet 360 met 2 of 3 pods (+7€/maand) een meerwaarde ondanks de UTP's in de woonkamer?
Qua snelheid en bereik beneden zou een upgrade van de access point misschien een oplossing zijn?

We hebben een alleenstaande woning met dikke betonnen muren en volbetonnen gewelven |:(

Met dank voor het meedenken!! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:38
Als je geen kabels kunt trekken, dan kun je beter voor MoCa of Mesh Wifi gaan.
Powerline zou ik zo minimaal mogelijk gebruiken

Ik zou die telenet dingen proberen,
- 1 bedraad in woonkamer zetten (liefst vlakbij trap)
- 1 draadloos op de bovenverdieping
- voor tuinthuis powerline intact laten als dit afdoende werkt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-05 17:59
Op je terras 5 meter zonder muren etc, en dan geen verbinding? Dat zou ik troubleshooten, wellicht net ongelukkig hetzelfde kanaal als je buren in gebruik etc.

Test alles kabels eens, als je bedraad je snelheid niet haalt, haal je het draadloos sowieso al niet.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Hartelijk dank voor het meedenken!

Een UTP naar boven trekken is wel een mogelijkheid, er loopt namelijk een wachtbuis van de kelder (vlak onder modem) tot aan de zolder (boven de kamers). Dit zou wel nog enige energie vragen om door te steken naar één van de slaapkamers, maar is niet onmogelijk.

Dit ter info, indien dit jullie advies zou veranderen.

Een powerline valt niet te combineren met de nieuwe pods, dus die in het tuinhuis zou eveneens weg moeten.

Met dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:02:
Op je terras 5 meter zonder muren etc, en dan geen verbinding? Dat zou ik troubleshooten, wellicht net ongelukkig hetzelfde kanaal als je buren in gebruik etc.

Test alles kabels eens, als je bedraad je snelheid niet haalt, haal je het draadloos sowieso al niet.
Dankje, zeker goed mogelijk wat je zegt, ik heb echter de kennis niet echt om dit te gaan testen los van de internet-speedtests-apps 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-05 17:59
Stijnley schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:05:
[...]

Dankje, zeker goed mogelijk wat je zegt, ik heb echter de kennis niet echt om dit te gaan testen los van de internet-speedtests-apps 8)7
Dat is een start :)

Je kunt daarnaast een kabeltester halen van +/- €12 om iedere verbinding eens door te meten, werken alle 8 aders et cetera.

Op basis van die twee tests heb je al wat data, grote problemen kun je daarmee tackelen / uitsluiten.

Zijn je kabels goed, kijk dan eens met een tooltje op je telefoon hoe vol de lucht is met wifi, en kijk dan eens of je daar 'omheen' kan werken. Zelf gebruik ik 'Wifi analyser' op Android, die meet zowel 2.4 als 5 Ghz netwerken.

Ben je voor wifi buiten afhankelijk van de powerline? Die dingen heb je vaak twee smaken; je hebt er problemen mee, of je krijgt er problemen mee (mijn ervaringen).

Teken de boel eens uit, welke kabel waar, welk apparaat. Pen en papier werken nog, maak je daar een foto van ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:02
Door de wachtbuis een twee tal utp trekken
en op zolder een switch plaatsen
vandaar uit naar de slaapkamers gaan met een vast UTP
En ene UTP naar centraal op de overloop voor een AP aan het plavond voor Wifi ondersteuning op de 1ste verdieping
In de woonkamer een switch plaatsen, van daar uit naar TV ect en een AP
Vanuit de kelder mogelijker wijs ook een UTP naar begane grond gang om daar ook een AP op te hangen
Wellicht tracten om van uit Kamer of kelder een buiten kabel naar het tuin huis en daar wederom een AP te plaatsen. Wil je daar tzt een office plek creëren zou ik daar eerste een switch plaatsen en dan pas de AP.
Mag het wat kosten dan zou ik Ubiqutie adviseren.
Ik zou geen mesh netwerk opzetten

Oja test je kabels echt even met een kabeltester (zo'n eentje met 8 ledjes)
https://www.bol.com/nl/nl...nUezsSDvl98xoCE1oQAvD_BwE

Dan begint je basis al goed

[ Voor 20% gewijzigd door psdata op 02-07-2024 16:23 ]

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Dankjewel, kabeltester is besteld. Straks eens wifi-meten en terugkoppelen zodra meer nieuws.

Als ik jullie goed begrijp is zo’n wifi mesh eerder een plan B, ondanks de reclame die ze ermee maken? Best verbouwen om utp zo dicht mogelijk trekken en accesspoints om draadloos te versterken?

Ik ga testen en tekenen, bedankt voor de start!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:11
uitvoering: Netgear WNDR4300
Verkrijgbaar sinds: 4 januari 2013
O-) :X

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Klopt, vandaar dat ik dacht dat een nieuwe AP ook aan de orde was. Indien er voorstellen zijn ter vervanging, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Even rondgelopen met de wifi analyzer, maar ik kan het toch niet interpreteren. Snelheid lijkt mij niet zo hoog.

Hier een screenshot vanuit de open keuken / woonkamer, dus 4 meter van de bekabelde AP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OEBbJF2JRwCrK9Tiq7qTcEVGdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvEjVWhG5hFiUexfesLLs0JJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6geYEj79Rnedv5eabPAfaVKCm5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQh8WJDIorBzLCgRHn8feUXA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F9EKY7EZvVI02_zyWHa9Q75Xe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QcoqEpc0dV7HTjbRReSMD5J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EqBYTuFZShRUSC34F1C5oNffE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEyOmPz3ECDgCHHyXG11qDwG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijeF4DltcElYoV5szJ_LuI6YC50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paMt2ZJeuvmlO8ubuoy9zYhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O4ckoxH1j28JsQ08bmdtA0zEf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaVmlzdzycVD9F1NDFawhjuR.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen jullie hier iets mee? “Ikhaatwifi” is mijn netwerk, de rest is van de buren

[ Voor 44% gewijzigd door Stijnley op 02-07-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:44
Voor iets wat op 4 meter afstand staat is het ronduit belabberd. Zit de antenne er wel op? (als het ding losse antennes heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
jadjong schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:05:
Voor iets wat op 4 meter afstand staat is het ronduit belabberd. Zit de antenne er wel op? (als het ding losse antennes heeft)
Nee heeft geen antennes, staat wel tussen de muur en aluminium pc-toren gemonteerd, misschien heeft dit wel invloed? Maar het kan ook de leeftijd van het beestje zijn.

Wat denken jullie van de kanalen van de buren? Zou dit ergens kunnen meespelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Iemand advies voor deze setup momenteel?

Ik zie in de model dat 2,4ghz op kanaalselectie AUTO staat (breedte 20). Zouden jullie dit vastzetten op één kanaal (1, 6, 11?) of is er geen sprake van storing?

Ik heb de indruk dat er verschillende oorzaken kunnen zijn aan mijn tragere netwerk, zoals verouderde AP, overlapping buren, positie AP...

[ Voor 8% gewijzigd door Stijnley op 04-07-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Even lopen tekenen en meten (alles gemeten 2,4ghz):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFVDQ-ZQcROWN7BA0pJbf2PbCYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84EYZu1pvTLugXurDooQqGOm.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenverdieping zal ik in de toekomst aanpakken met het doortrekken van een UTP om aldaar ook een AP te installeren op het plafond voor betere WIFI dekking.

Ik heb momenteel mijn AP bovenop mijn bureau gezet, in plaats van tussen PC-toren en muur.

Garage:
stopcontact > plug powerline > modem CH8568LG > vertrek 2x UTP naar woonkamer (1 PC-hoek, 1 TV-hoek)
meting vlakbij modem = -48db

Woonkamer:
meting vlakbij AP = -40 a -31
meting sofa / TV op 5 meter van AP = -60
meting terras op 3 meter van AP = -60

Meting op mijn bedraadde pc aan de AP via fast.com kom ik op 160Mbps a 200Mbps down en 15Mbs up. Mijn abonnement belooft 300 down en 20 up... Via wifi (iphone) kom ik aan 170 - 14.
Via speedtest Ookla krijg ik bedraad 255-16... :?

tuinhuis
meting vlakbij powerline = -42

kinderkamer
meting vlakbij powerline = -35

Gekende constante WIFI verbruikers:
2x nest camera voor -en achterzijde tuinhuis, 1x nest camera deurbel, 1x centrale verwarming zolder connectie met kamers.

Enige opmerkingen?

Ik merk bij de metingen dat de powerlines best sterk aanwezig zijn in de woning, vergeleken met een AP die er zeker niet tussenuit springt.

Ik kan de AP verplaatsen naar een centraler deel in de woonkamer, maar daarmee vergroot ik de afstand naar de tuin.

Hebben jullie advies richting betere AP, die later gemakkelijk te combineren valt met een tweede op de eerste verdieping?

Eerstdaags ga ik de bekabeling meten, ik verwacht het toestelletje vandaag :+

Met dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stijnley schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:17:
Iemand advies voor deze setup momenteel?

Ik zie in de model dat 2,4ghz op kanaalselectie AUTO staat (breedte 20). Zouden jullie dit vastzetten op één kanaal (1, 6, 11?) of is er geen sprake van storing?

Ik heb de indruk dat er verschillende oorzaken kunnen zijn aan mijn tragere netwerk, zoals verouderde AP, overlapping buren, positie AP...
Allereerst: als je goede ervaring wilt moet je niet op 2.4GHz zitten. Het is trager, het is gevoeliger voor interferentie en vooral . Je wilt overal goede dekking hebben in 5GHz. Ik zou dan ook alleen 5GHz meten voor de vraag van hoeveel AP's je waar wilt hebben staan.

2.4GHz meten is alleen interessant om te zien of je niet teveel overlap gaat hebben en of het een idee is om zendvermogen in 2.4GHz te verlagen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
dion_b schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:59:
[...]

Allereerst: als je goede ervaring wilt moet je niet op 2.4GHz zitten. Het is trager, het is gevoeliger voor interferentie en vooral . Je wilt overal goede dekking hebben in 5GHz. Ik zou dan ook alleen 5GHz meten voor de vraag van hoeveel AP's je waar wilt hebben staan.

2.4GHz meten is alleen interessant om te zien of je niet teveel overlap gaat hebben en of het een idee is om zendvermogen in 2.4GHz te verlagen.
Dankjewel, dien ik dan mijn modem om te zetten naar enkel 5Ghz en niet beiden? Ik heb geen idee of al mijn toestellen gebruik kunnen maken van 5Ghz, kan ik dit nazien? Zoniet zullen er toestellen niet meer connecteren vermoed ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stijnley schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:35:
[...]

Dankjewel, dien ik dan mijn modem om te zetten naar enkel 5Ghz en niet beiden? Ik heb geen idee of al mijn toestellen gebruik kunnen maken van 5Ghz, kan ik dit nazien? Zoniet zullen er toestellen niet meer connecteren vermoed ik?
Nee, beide aan hebben staan op AP is geen probleem, want veel oudere/meer low-end (IoT) apparaten kunnen enkel met 2.4GHz werken. Maar alles wat een hoge bandbreedte en een goede ervaring zou moeten hebben moet op 5GHz werken. Dus dat is de band waar je dekking mee moet bepalen. Als dekking op 2.4GHz goed is maar 5GHz niet kan het juist slechte ervaring verklaren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Ok dankjewel, dus de powerlines weg en investeren in AP’s rondom het huis zodat een goed dekking van 5 Ghz bekomen wordt.

Hebben jullie advies richting goed compatibele AP’s en wat de minimum voorwaarden zijn om er toch jaren goed met te zijn? Het aanbod is imens. Minimum wifi6? Mag dit PoE zijn voor moeilijk bereikbare plaatsen of is dit af te raden?

Welke wifi-waardes dien ik na te streven bij het meten van 5ghz zodat deze niet overschakelt naar 2,4ghz?

Bedankt allen voor het meedenken!

[ Voor 12% gewijzigd door Stijnley op 05-07-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om die vraag te beantwoorden moeten we meer weten over je eisen, interesse in netwerken en budget. Bovendien de vraag of je gebruik maakt van IPTV van je provider of een gasten netwerk wilt. Die laatste twee klinken simpel maar vlzijn technisch een stuk uitdagender.

In het algemeen kun je kiezen tussen goed en makkelijk, maar niet goedkoop, of goed en goedkoop, maar niet makkelijk.

Wat alvast niet nodig is, is om teveel geld uit te geven voor high-end apparaten met veel antennes en radios, gewoon dualband 2x2 voldoet als je de APs bedraad aansluit. Alles daarboven is vooral lapmiddel om te compenseren voor geen netwerkkabels. Die heb je niet nodig.

PoE kan zeker nuttig zijn om aantal draden naar APs te verminderen, maar kost vaak iets meer en beperkt je keuze (al is dat misschien juist handig in dit geval).

Wat ik stellig kan zeggen: neem alle WiFi-apparaten van zelfde merk en modellenreeks.

Mbt levensduur, met goede Cat6 kabels (stug, afgemonteerd op contactdozen en van zuiver koper) kunnen zeker 15 jaar mee. Actieve apparatuur (WiFi e.d.) moet doorgaans na 5 jaar vervangen worden

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Dankjewel!

Geen iptv en gastennetwerk voorlopig. Ik zoek enkel een stabiele snelle wifi om vooral gelijkvloers overal te kunnen streamen op ipad bijvoorbeeld (momenteel is dit op terras niet mogelijk op 4 meter van de AP binnen).

Qua budget dacht ik rond 100€ per AP, tenzij hoger een te verantwoorden keuze is.

Allereerst zou ik een cat6 kabel naar boven trekken om een AP op het plafond in de hal te monteren, zo hebben de kamers alvast goede wifi en kan de powerline weg. De kindjes zijn nog te klein en zullen binnen de 5 jaar nog geen grote gebruikers zijn.

Ik zou mijn oude AP in de woonkamer vervangen en de oude eventueel verplaatsen richting tuinhuis om de bewakingscamera op te vangen, tenzij dit af te raden valt.

In de woonkamer komt UTP5e toe.

Dus ik kijk eigenlijk richting 2 (eventueel 3) nieuwe AP’s, waarvan ik er 1 liefst PoE aansluit (plafond hal).

Hierbij graag een merk / type waar ik in de toekomst kan uitbreiden indien nodig.

Op het forum vond ik goed advies richting TP-Link Omada EAP653 of Ubiquiti UniFi 6+ binnen deze prijsklasse, al heb ik geen idee of er al dan niet betere keuzes of merken zijn naar later toe.

Bedankt voor alle tips!

[ Voor 3% gewijzigd door Stijnley op 05-07-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Iemand aankoopadvies voor mijn thuissituatie? Aanraders of welke te vermijden?

Dan kan ik gaan bestellen!

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou voor een deck x50 poe en x50 outdoor gaan

Een omada of unisys kies je doorgaans als je wil tweaken of advanced zaken als vlan ondersteuning. Wil je gewoon goede wifi dan zijn er vele consumenten setjes keuzes maar door je poe wens kom je al snel bij de x50. Is nl, naast aruba instant on, die poe model heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Dankjewel

Ik sta op het punt om de deco X50 te kopen en te starten met een eerste AP ter vervanging van mijn oude AP (dus bedraad in de woonkamer om de benedenverdieping beter te bestrijken).

Ik lees echter verschillende reviews dat deze AP niet rechtstreeks achter de telenet modem kan gekoppeld worden via UTP maar er eerst een "home-deco" moet geplaatst worden net achter de modem, waarna er wordt verder gekoppeld via UTP.

Klopt dit? Ben ik verplicht om te starten met 2 toestellen om de AP in de woonkamer werkende te krijgen en moet ik telenet-wifi uitschakelen? Of kan de huidige telenet modem blijven draadloos zenden (camera voorzijde wordt hierdoor opgevangen), waarna ik via UTP enkel 1 nieuwe AP hang?

Iemand dit dit kan uitklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nee hoor kan gewoon maar je switch
Moet wel compatie zijn met het discovery protocol wat deco gebruikt en je deco moet in ap mode staanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
laurens0619 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:24:
Nee hoor kan gewoon maar je switch
Moet wel compatie zijn met het discovery protocol wat deco gebruikt en je deco moet in ap mode staan[Afbeelding]
Hartelijk dank, dus als ik het goed begrijp zal ik later, bij meerdere AP’s in mijn woning, wél alle bedraadde AP’s in een (poe)-switch achter mijn modem moeten steken. Maar voorlopig kan ik dus starten met eentje!

Dank voor alle expertise hier, ik ga aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Correct en tevens juist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Super, ik blijf bijleren!

Mijn toekomstige switch zal dus een PoE-switch zijn want de volgende X50 zal PoE worden voor plafondmontage boven. Mijn vandaag bestelde X50 is echter géén PoE want er is stroom vlakbij mijn PC gelijkvloers (goedkoper qua aankoop).

Aangezien alle AP's dan in de PoE-switch zullen moeten zoals op het deco-schema, mag de non-PoE X50 dan ingeplugged worden in een PoE-poort? Kan deze stroomvoorziening dan geen kwaad doen? 8)7 Ik lees dat bij een unmanaged switch vb TP-link SG1005P deze niet per poort kan uitgeschakeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:30
Ik ben zelf erg tevreden met de TP-link deco PX50, haal achterin de tuin, in de schuur op +- 20 meter van het huis nog 50Mbit.

De PX50 combineert wifi mesh met powerline en kiest zelf de snelste methode of een combinatie om de snelheid te verhogen.

Heb het pakket van 3 deco's aangeschaft. Er staat er een in de woonkamer, een boven in de logeerkamer en een dus achterin de tuin in de shuur.
Voor IoT kan je een apart 2.4Ghz netwerk aanmaken.

Heb er een direct op de Odido aansluiting aangesloten met een MAC clone, en dus geen router van Odido meer in gebruik. Verbinding onderling doen ze bij mij dus via wifi omdat ik te lui ben om kabels te trekken (en het tijdens mijn verhuizing vergeten ben :+ )

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
JA hoor dat is geen probleem.
Er bestaat actieve en passieve PoE

Passieve PoE moet je mee opletten, daar staat namelijk altijd stroom op bepaalde pinnen en kun je dus zaken mee opblazen.

Actieve PoE is veilig. Het apparaat zal namelijk eerst gaan onderhandelen voor er, veel, stroom op de poorten wordt gezet.

Als het 802.3at, 802.3af of 802.3bt is dan is het actieve PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Zo, op jullie aanraden in de deco-wereld gestapt.

Installaties gingen unit per unit goed, maar de derde unit zorgde ervoor dat internet volledig offline gaat.

Iemand die kan helpen?

Dit is mijn setup:

Modem telenet > TP link PoE router > 3 deco AP’s (allen x50 waarvan 2 PoE)

De eerste in de woonkamer werd automatisch hoofd. Alles OK.

Nieuwe utp naar garage > x50 PoE toegevoegd > alles OK

Nieuwe utp naar zolder vandaag > x50 PoE > toevoegen gaat goed en dan gaat “hoofd” offline waardoor alles offline gaat.

Allen ingesteld als AP in hetzelfde netwerk. Wat doe ik hier verkeerd? De tweede unit ging goed, bij de derde deed ik hetzelfde…

Dank!
Pagina: 1