Router zonder Wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-05 00:21
Ik heb een Fritzbox 7581 die ik als router gebruik (WAN poort aan het modem van mijn provider). Ik heb ook een aantal 1750E Fritz Repeaters die (bedraad) een Mesh vormen. Voordeel van deze setup, ik kan van provder wisselen zonder dat mijn netwerk daar iets van merkt. Dat wil ik graag zo houden!

Echter, ik heb een probleem dat zo af en toe mijn Internet verbinding een paar seconden weg lijkt te vallen. Zowel bedraad als Wifi. Ik dacht eerst dat dat aan Ziggo lag, maar nu op glasvezel heb ik hetzelfde. Dus met een totaal andere verbinding en ander modem, moet het probleem wel in mijn netwerk liggen. Aangezien die Fritzbox 7581 als router ook al oud is onderhand, lijkt het mij een goed idee om deze te gaan vervangen.

Daarbij 2 problemen:
1) Mijn Fritz repeaters werken dan ook niet meer, dus ik ga ook mijn WiFi netwerk upgraden naar Unifi U7.
2) Wat is een goede router voor mijn use case? Er hoeft in ieder geval geen WiFi op te zitten.

Mijn vraag is dus vooral over #2). Welke router zou voor mijn use case ideaal zijn?

Een paar dingen die wellicht relevant zijn:
- Komt dus achter mijn provider modem te zitten.
- Wifi is niet nodig, daarvoor wil ik Unifi U7 gaan gebruiken. Die heb ik nog niet en het kostenplaatje is wel fors, dus een upgrade scenario in kleinere stappen zou een overweging kunnen zijn (bv icm een router met wifi en/of gebruik 1750E repeaters).
- Ik heb ooit een Ubiquiti Edge Router gehad maar die vond ik toen te ingewikkeld om nog veilig te kunnen noemen.
- Ik heb een thuisnetwerk met veel devices (~80). Vooral een hoop home automation dingen incl een aantal IP camera's die naar mijn NAS streamen.
- Netwerk is 1GB momenteel. Mijn PC kan 10G en mijn NAS 2.5G. Echter mijn switches zijn nog allemaal 1G.
- Keuze voor router is langetermijn. Ding moet jaren blijven draaien en mee kunnen met upgrade van mijn netwerk.
- Verbinding naar buiten is 1G/1G glas momenteel, sneller is voorlopig niet nodig.
- port forwarding en NAT gebruik ik. Evenals DHCP e.d. maar dat is allemaal vrij standaard. Ik gebruik (nog) geen VLANs of andere geavanceerdere instellingen. Wellicht later als ik mijn homeautomation wil gaan herindelen, maar dat is een grote klus.

Wat is jullie advies voor een goede toekomstbestendige router?

[ Voor 198% gewijzigd door br00ky op 02-08-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:22
Ik zou een van deze 2 nemen: uitvoering: Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition of uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional (EU-model)

Ze werken erg gebruiksvriendelijk en je hebt direct een controller voor de WiFi.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je toch voor een Unifi AP gaat, dan zou ik een UCG overwegen: uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
Dan heb je gelijk een controller voor je Unifi AP(s). Wat ik alleen niet snap aan het ding is dat er een 2.5Gbps WAN poort op zit, maar alle lanpoorten 1Gbps zijn. Maar dat was voor mij niet zo'n punt (als ik ooit 2.5Gbps WAN heb, dan split ik het wel uit over de verschillende poorten).

Verder vond ik dat het relatief makkelijk is om te stellen, VLANs aan te maken en dergelijke. Misschien nog niet direct nodig, maar op zich wel handig met veel apparaten en homeautomation dat je wellicht wat wil isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
Op zich spreekt me dat Ubiquiti + Ubiquiti mij wel aan. Maar het is vooralsnog te onduidelijk wat ik dan nodig heb, of het niet te ingewikkeld is en wellicht wel overkill mijn toepassing en wellicht voldoet een kastje van 50-70,- ook wel.
DutchKel schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:54:
Ik zou een van deze 2 nemen: uitvoering: Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition of uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional (EU-model)

Ze werken erg gebruiksvriendelijk en je hebt direct een controller voor de WiFi.
Goh, dat zijn best dure jongens. Waar zit dat prijsverschil in met bijvoorbeeld die UCG zoals @TERW_DAN adviseerd?
Verder maak ik me zorgen, gezien mijn ervaring met de Ubiquiti Edge Router, dat het veel te ingewikkeld is. Niet om werkend te krijgen, maar vooral om veilig te krijgen. Hoe is de interface van die dingen in vergelijking met bijvoorbeeld zo'n Fritzbox als ik nu gebruik?
TERW_DAN schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:15:
Als je toch voor een Unifi AP gaat, dan zou ik een UCG overwegen: uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
Dan heb je gelijk een controller voor je Unifi AP(s). Wat ik alleen niet snap aan het ding is dat er een 2.5Gbps WAN poort op zit, maar alle lanpoorten 1Gbps zijn. Maar dat was voor mij niet zo'n punt (als ik ooit 2.5Gbps WAN heb, dan split ik het wel uit over de verschillende poorten).

Verder vond ik dat het relatief makkelijk is om te stellen, VLANs aan te maken en dergelijke. Misschien nog niet direct nodig, maar op zich wel handig met veel apparaten en homeautomation dat je wellicht wat wil isoleren.
Ja, die had ik zelf ook gespot in mijn zoektocht. Ik heb al 1 oudere Unifi Wifi AP en de controller op mijn NAS draaien. Vond ik zelf nog niet ideaal. Zo'n UCG is dan een prima oplossing. Wat ik me af vraag, in hoeverre is die UCG dan ook nog een router en voldoende beveiliging en zo? Het beeld dat ik had was dat het vooral een controller was voor die access points en het woord 'cloud' maakte me verder bang dat er nog een cloud aan vast zit (wat ik niet wil ivm toekomst bestendigheid).

[ Voor 5% gewijzigd door PixelPionier op 02-07-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:22
@TERW_DAN kan de UCG ook het wifi netwerk beheren? Dat zie ik nergens in de features staan.

De Dream Machines zijn erg uitgebreid, je hebt er een volledig beheerd netwerk bij zitten, maar je kunt ook bijvoorbeeld een paar Unifi camera's erop aansluiten.

Dit zijn de software modules die door de Unifi Dream Machine Pro worden ondersteund (De SE is nieuwer, iets sneller en heeft ook POE op een aantal poorten):
-Network
-Protect
-Access
-Talk
-Connect
-InnerSpace

Ik zie nog een groot verschil, de UCG is een stuk trager, als je PPPoE nodig hebt om te verbinden (KPN glasvezel) dan haal je de snelheid van 1Gbps waarschijnlijk niet als je wat netwerk monitoring aan hebt staan.

CGU: Runs UniFi Network for full-stack network management
UDMP: Includes full UniFi application suite for device management

[ Voor 26% gewijzigd door DutchKel op 02-07-2024 15:54 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
PixelPionier schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:32:
Op zich spreekt me dat Ubiquiti + Ubiquiti mij wel aan. Maar het is vooralsnog te onduidelijk wat ik dan nodig heb, of het niet te ingewikkeld is en wellicht wel overkill mijn toepassing en wellicht voldoet een kastje van 50-70,- ook wel.

[...]

Goh, dat zijn best dure jongens. Waar zit dat prijsverschil in met bijvoorbeeld die UCG zoals @TERW_DAN adviseerd?
Verder maak ik me zorgen, gezien mijn ervaring met de Ubiquiti Edge Router, dat het veel te ingewikkeld is. Niet om werkend te krijgen, maar vooral om veilig te krijgen. Hoe is de interface van die dingen in vergelijking met bijvoorbeeld zo'n Fritzbox als ik nu gebruik?

[...]

Ja, die had ik zelf ook gespot in mijn zoektocht. Ik heb al 1 oudere Unifi Wifi AP en de controller op mijn NAS draaien. Vond ik zelf nog niet ideaal. Zo'n UCG is dan een prima oplossing. Wat ik me af vraag, in hoeverre is die UCG dan ook nog een router en voldoende beveiliging en zo? Het beeld dat ik had was dat het vooral een controller was voor die access points en het woord 'cloud' maakte me verder bang dat er nog een cloud aan vast zit (wat ik niet wil ivm toekomst bestendigheid).
Tja defineer 'veilig krijgen'? Met een Edgerouter is het niet heel veel meer dan de firewall instellen om alleen new/established van binnen naar buiten toe te staan en alleen established/related terug en dan ben je er eigenlijk al wel.
Unifi is het tegenovergestelde van de EdgeMAX lijn; ipv 'alle' opties heb je er maar vrij weinig en valt er dus niet echt iets te slopen/verkeerd te doen tenzij je wel heel raar doet ;)
(Ja config mogelijk via JSON etc. maar dat is een beetje buiten de scope hier voordat iemand daarover begint)

Maar misschien is het handig eerst het probleem in kaart te brengen voordat je het 'probleem' gaat oplossen door lukraak duizenden euro's aan apparatuur uit te geven 8)7

Oftewel: meten, monitoren en loggen wat er nou gebeurt, voor hetzelfde geld is het de provider DNS server die even hangt, een kapotte kabel of configuratie-fout, beetje zonde om er dan maar apparatuur en geld tegenaan te gooien totdat 'het' werkt terwijl je nog helemaal niet weet wat 'het' is dat niet werkt.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PixelPionier schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:32:

Het is een volledige router. Ik heb 'm momenteel in gebruik als vervanging van de KPN Experiabox. Dus direct een PPPoE verbinding op dat ding ingesteld. En alle routerfuncties zitten in de UCG. Met als bijkomend voordeel dat je een controller hebt voor de rest van het Unifispul. Je bent met 1 apparaat dus klaar voor wat betreft routing.
Ik heb er zelf wat VLANs opzitten, wat firewall rules en trafficshaping.
DutchKel schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:48:
@TERW_DAN kan de UCG ook het wifi netwerk beheren? Dat zie ik nergens in de features staan.
Jazeker, want het ding heeft gelijk een controller aan boord.

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 02-07-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
Ok, ik ga me maar eens even verder verdiepen in de UCG en Dreambox kastjes door wat filmpjes op YT te gaan kijken. Vraag me wel af waar het grote prijsverschil in zit.

@RGAT Qua oorzaak opzoeken zijn er niet zo veel mogelijkheden meer. Provider en modem zijn dus al veranderd. Dan blijft de Fritzbox of mijn 16 poorts TP Link switch (unmaneged) over of de 8 poorts TP link switch op mijn kantoor. Zou dan die switch af en toe plat gaan als het hem te veel wordt? Geen idee hoe ik dat verder kan uitzoeken. Ik kan er niet een klok op gelijk zetten. Maar in een teams call heb ik eigenlijk altijd wel 1 of 2x dat mijn verbinding een paar seconden hapert. Dat is dan ook wanneer je het merkt. YT buffert genoeg om het niet te merken bijvoorbeeld. Geen idee dus hoe ik er verder mee kom zonder onderdelen te vervangen. Als je suggesties hebt dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:34
Waarom geen Fritzbox 5530 of 5590 aanschaffen en skip de router van je provider. Scheelt stroom. Stabiel als een huis. Scheelt ook aanschaf van nieuwe mesh APs.

[ Voor 3% gewijzigd door MOmax op 02-07-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
MOmax schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:02:
Waarom geen Fritzbox 5530 of 5590 aanschaffen en skip de router van je provider. Scheelt stroom. Stabiel als een huis. Scheelt ook aanschaf van nieuwe mesh APs.
Ik wil mijn thuis netwerk volledig onafhankelijk van de provider hebben. Of het nou Kabel, Glas, DSL of Sateliet is. Stekkertje in het nieuwe modem en klaar! Geen gezeur met providers over zaken open zetten. Geen verantwoordelijkheidsgedoe bij problemen.
Mijn huidige provider heeft bijvoorbeeld de IP reeks waarop mijn thuisnetwerk draait niet als mogelijkheid in het modem zitten. Zoiets maakt mij dus nu niet uit. Ik hoef niet uit te zoeken waarom dat is. Ik hoef niet met de provider in een of andere zinloze discussie en ik hoef ook niet ieder device in mijn netwerk op een ander ip adres in te stellen (vaste devices hebben vaste ip adressen bij mij).
Plug & Play dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:34
Ja, migreren van provider 1 naar provider 2 met een eigen modem (in mijn geval een FB 5530) heeft iets meer voeten in aarde. En ik heb volledig voor glas gekozen (heb Delta en KPN netwerk) en heb geen DSL of kabel.

Ik kies hiervoor:
- ik houd de oude provider altijd 1 extra maand aan op mijn eigen modem FB5530 #1
- ik gebruik het origineel modem van de nieuwe provider 2 om de nieuwe verbinding te testen
- ik koop een tweede FB5530 modem #2
- gebruik die voor de migratie van provider 2 naar de FB 5530 #2
- maak een backup van profiel van deze FB5530 #2
- en restore deze in modem #1
- en stuur modem #2 na een factory reset terug naar de webwinkel

[ Voor 7% gewijzigd door MOmax op 02-07-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:41
Ik heb die gedachte ook altijd gehad, eigen IP plan en alles in de 10.x.x.x range. Eerst xs4all nu ziggo.
Ik was ook aan het zoeken ooit maar de prijs hield me tegen. Nu alweer 2 jaar TPlink DECO x50, alles in 1 dus; 3 nodes met een ethernet backhaul. Werkt wonderbaarlijk goed eigenlijk. Helaas wel configs via de cloud, ik had idd ook veel liever lokale configs gezien.
Maar wel onafhankelijk van ziggo dus. Gewoon als client in de modem en dan een setje NAT rules erin, of als DMZ host instellen, dan is bridge mode bij ziggo niet nodig. Maar dat principe geldt in feite met elke eigen router.

Ik heb een managed 32 poorts TPlink switch. Nooit problemen mee. Home automation is overigens wel voor het overgrote deel zigbee bij mij.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
Ok, ondertussen veel YT filmpjes gekeken over de Unifi producten. De negatieve ervaring met de EdgeRouter die ik had is volledig onjuist en niet representatief voor de Unifi producten. Het ziet er allemaal bijzonder gebruiksvriendelijk uit. Ik ben zeer enthousiast geworden over de Unifi producten.

Nu nog kiezen......

Goedkoop, actueel en minder toekomst bestendig:
- UCG Ultra + 2x U6+ (+ ik heb een nanoHD liggen)

Helemaal top en komende jaren geen update meer nodig:
- DreamMachine SE + 3x U7 Pro

Prijsverschil is een factor 3 in prijs. Compleet met PoE injcectors zo'n beetje 400,- vs 1100,-

De goedkope variant werkt voor nu gewoon prima in mijn setup. Echter die Ring deurbel vervangen door de G4 van Unifi lijkt me op termijn een goede verbetering bijvoorbeeld, maar dan heb je wel Unifi Protect nodig en dat zit niet in de UCG Ultra bijvoorbeeld. En zo zijn er nog wat meer zaken die leuk zijn om in de toekomst met UniFi spullen te doen waarbij de dreammachine een erg goede basis is.

Lastig.... ik ga er nog een nachtje of 2,3,4 over slapen denk ik.

Oh ja, betonnen nieuwbouw woning met 3 verdiepingen: Heb ik 3x AP nodig of zou het met 2 ook prima werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Als je op zolder ook echt goed bereik wilt zou ik er minstens eentje per vloer doen. Ik vond de zolder niet nodig, dus bij mij staan er 2 AP's beneden zodat de tuin ook gedekt is.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
Mistraller schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 01:36:
Als je op zolder ook echt goed bereik wilt zou ik er minstens eentje per vloer doen. Ik vond de zolder niet nodig, dus bij mij staan er 2 AP's beneden zodat de tuin ook gedekt is.
Ja, zolder ook. 2 slaapkamers daar en diverse WiFi devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Koop gewoon een nieuwere Fritzbox die wel werkt met je mesh repeaters?
Kwaliteit van Fritz is gewoon prima, je bent jezelf nu heel wat kosten op de hals aan het halen voor iets waar je uiteindelijk weinig/niks mee wint tenzij je al je AP's dan ook meteen bedraad aan gaat sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
PixelPionier schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:25:
[...]

Ja, zolder ook. 2 slaapkamers daar en diverse WiFi devices.
Kwestie van testen. Je kan altijd nodes (AP's) bij kopen. Al is een bundeltje vaak goedkoper.

Moet zeggen dat ik voor home automation wel erg blij ben met Zigbee hoor. Want elke powered zigbee node is ook router. Als ik ergens slecht bereik heb komt er gewoon een lichtschakelaar bij in die hoek.

Maar je gaat natuurlijk ook niet je hele HA naar zigbee ombouwen als je het al met wifi hebt, dat snap ik wel.

Maar ben het wel eens met ^ dat als je lokaal gewoon 1 vlan blijft houden, 1 dhcp range benut en verder geen heel bijzondere zaken doet, dat je met Ubiquity wel een beetje overkill in huis haalt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
Oon schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:32:
Koop gewoon een nieuwere Fritzbox die wel werkt met je mesh repeaters?
Kwaliteit van Fritz is gewoon prima, je bent jezelf nu heel wat kosten op de hals aan het halen voor iets waar je uiteindelijk weinig/niks mee wint tenzij je al je AP's dan ook meteen bedraad aan gaat sluiten
Mijn Fritz 1750E repeaters zijn bedraad op de Fritzbox 7581 aangesloten. De WiFi is gewoon matig. Telefoons switchen soms ook niet over naar sterktste signaal (wifi op telefoon uit en aan zetten helpt dan). Ik ben het er mee eens dat dat wellicht ook anders opgelost kan worden door te kijken naar instellingen e.d. Maar een update naar nieuwere, betere, techniek is dan ook best een goed idee.

Ik heb ondertussen ook wel een idee bedacht hoe ik kan bepalen waar het probleem zit in mijn netwerk. Ik kan een laptop (Win10) op diverse plekken in mijn netwerk aansluiten. Bv op het modem van mijn provider, op de fritzbox en op de switch direct achter de fritzbox. Als ik een pgramma heb dat de kwaliteit van de verbinding bij kan houden over 24 uur of zo, dan kan ik na een paar dagen met enige zekerheid zeggen welk onderdeel het probleem veroorzaakt.

Heeft iemand een idee voor een programma (Win 10) dat de kwaliteit van de internet verbinding over een langere periode unattended kan monitoren? De output moet dus iets zijn waarop ik terug kan kijken in de tijd hoe de kwaliteit van mijn verbinding was. Of desnoods alleen loggen wanneer er helemaal geen verbinding was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
Mistraller schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:43:
[...]

Kwestie van testen. Je kan altijd nodes (AP's) bij kopen. Al is een bundeltje vaak goedkoper.

Moet zeggen dat ik voor home automation wel erg blij ben met Zigbee hoor. Want elke powered zigbee node is ook router. Als ik ergens slecht bereik heb komt er gewoon een lichtschakelaar bij in die hoek.

Maar je gaat natuurlijk ook niet je hele HA naar zigbee ombouwen als je het al met wifi hebt, dat snap ik wel.

Maar ben het wel eens met ^ dat als je lokaal gewoon 1 vlan blijft houden, 1 dhcp range benut en verder geen heel bijzondere zaken doet, dat je met Ubiquity wel een beetje overkill in huis haalt.
Mijn HA heeft ook wel veel Zigbee. Keuze 1 is Tradfri, als wat ik nodig heb er niet is dan Tuya Zigbee. Ik heb echter nog wat Sonoff dingen (met aangepaste firmware) en wat specials zoals IR-WiFi, een led controller op WiFi, etc. Ook nog wet chinese IP camera's (bedraad, PoE). Het is gewoon verstandig dat ik al die, veelal chinese, devices in hun eigen VLAN ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
PixelPionier schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Mijn HA heeft ook wel veel Zigbee. Keuze 1 is Tradfri, als wat ik nodig heb er niet is dan Tuya Zigbee. Ik heb echter nog wat Sonoff dingen (met aangepaste firmware) en wat specials zoals IR-WiFi, een led controller op WiFi, etc. Ook nog wet chinese IP camera's (bedraad, PoE). Het is gewoon verstandig dat ik al die, veelal chinese, devices in hun eigen VLAN ga zetten.
Alle zigbee is hier Tuya, en de coordinator Sonoff. Maar idd soms kan je niet anders.

Nu wil ik je zeker niet ompraten naar TPlink want de spullen die je hebt uitgekozen is echt wel beter spul;
Maar ik heb op mijn tplink deco een IoT netwerk (Niet te verwarren met een vlan want dat is het niet) waar "alle" onbetrouwbare meuk in zit (2 ledstripjes van de action en een chinese camera). Verder heb ik een parental control groep gemaakt met 24/7 block internet access; daar zit mijn 3D printer in zodat ie niet op eigen houtje met firmware updates aan de haal gaat maar intern gewoon benaderbaar is.

Tplink heeft een evil abbonementsfunctie bedacht voor bepaalde features, maar tot nu toe heb ik nergens extra features nodig gehad.

Volgens mij zijn er veel fabrikanten die iets doen met IoT afscherming in elk geval.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
Mistraller schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:07:
[...]

Alle zigbee is hier Tuya, en de coordinator Sonoff. Maar idd soms kan je niet anders.

Nu wil ik je zeker niet ompraten naar TPlink want de spullen die je hebt uitgekozen is echt wel beter spul;
Maar ik heb op mijn tplink deco een IoT netwerk (Niet te verwarren met een vlan want dat is het niet) waar "alle" onbetrouwbare meuk in zit (2 ledstripjes van de action en een chinese camera). Verder heb ik een parental control groep gemaakt met 24/7 block internet access; daar zit mijn 3D printer in zodat ie niet op eigen houtje met firmware updates aan de haal gaat maar intern gewoon benaderbaar is.

Tplink heeft een evil abbonementsfunctie bedacht voor bepaalde features, maar tot nu toe heb ik nergens extra features nodig gehad.

Volgens mij zijn er veel fabrikanten die iets doen met IoT afscherming in elk geval.
Ha, die TPLink Deco dingen ken ik. Heb ik uit eindelijk uit pure ellende terug moeten sturen. Ik wil mijn AP's altijd bedraad hebben want wireless mess neemt de helft van mijn bandbreedte al weg en alleen maar omdat een kabeltje trekken voor mensen te veel werk is. Ik heb hier in alle kamers een RJ45 connector op de muur zitten die naar de meterkast loopt met daarin mijn TPLink 24 poorts unmaged switch. Die Deco's kun je wel bedraad aansluiten, maar alleen op elkaar! Niet via een switch. M.a.w. dan moest ik daar speciale extra kabels voor trekken naast de bestaande..... totale waanzin. Ben er dagen mee in gevecht geweest.

Ondertussen met PingPlotter in de weer om het probleem te identificeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7_LYNI3vCdM8uwUB5dg0gOykjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ESMR2CfIoP3zdMkZ2znhmqA.png?f=fotoalbum_large

Die rode verticale lijnen zijn packet loss. Dit is op mijn computer. Die zit als volgt aangesloten:
modem - fritzbox - swtich1 beneden - switch2 1e verdieping - PC

Ondertussen de laptop aangezet rechtstreeks bekabeld op het modem. Daar zie ik geen enkele packet loss.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCuArHh1Bj3dEW2ZONyff-Ykp1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIivkXSIjhY841LfiKWPXbAw.jpg?f=fotoalbum_large
De tijd in deze plot is onjuist maar betreft wel de zelfde periode. Toen ik de tijd op mijn laptop corrigeerde stopte pingplotter er direct mee vanwege versstreken trial licentie. Dit is niet meer goed te krijgen helaas. Tijd terug zetten, verwijderen, herinstalleren, alles geprobeerd. Ik zou nog graag direct op de Fritzbox willen zien wat er dan gebeurt om eventuele switches en kabels uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik heb de AP's gewoon op de (managed) switch zitten. Werkt als een tierelier bij mij. Ethernet backhaul was ook voor mij een eis. (ligt hier ook 150m ethernet in de muur)
Als de lijn eruit ligt doet een node een fallback naar een wifi backhaul en dan heb je inderdaad verminderde performance omdat deco dit niet via een dedicated channel doet.
En dan kan je wel eens ff moeten prutsen om de backhaul weer bedraad te krijgen; mijn switch gooide de poort dicht omdat ie wat mac-flapping detecteerde. Heb toen gewoon ff de node herstart. En zoontje even uitgelegd dat ie geen kabels uit het AP moet trekken haha.

Alleen de main deco die de router functies gaat regelen moet als eerste device.
Maar je kunt natuurlijk ook router met een fritz doen, en dan AP's met een ander merk.
Hier aardig uitgelegd. https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/98898
Mijn setup is plaatje 2. Jij zoekt meer naar een oplossing in plaatje 3 (waarbij modem en router dan nog losgetrokken worden) en ook dat is met vele merken mogelijk.
Zoals gezegd wil ik je niet naar TPlink praten; ik denk alleen dat zo'n beetje elk merk wel kan wat jij wil.

Wil je een beetje leuk tweaken en de optie hebben voor complexere zaken, neem dan zeker die unifi!

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 04-07-2024 15:18 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
Andere laptop er bij gehaald om pingplotter trial op te zetten om verder te kunnen met meten.

PROBLEEM! Na het klooien met de stekkertjes op de fritzbox (om daar rechtstreeks de laptop op te prikken voor een test) heb ik alleen nog maar rode spijkers! Probleem is dus ineens een heel stuk erger geworden. Met een beetje klooien aan de WAN poort kabel valt de verbinding zelfs geheel weg. Gelukkig met beetje klooien weer terug gekregen op erg veel packet-loss, maar internettten lukt nog wel als jullie dit zien. Kabel tussen modem en fritzbox vervangen gaf geen oplossing. M.a.w. de WAN poort op mijn fritzbox is defect (slechte contacten / gebroken soldeerverbinding).

Dus het wordt nu wel een stukje urgenter qua oplossing kiezen! Fritzbox vervangen is overigens de goedkoopste optie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik zou zelf de soldeerbout erbij pakken of een glasvezelstiftje om de contacten ff te reinigen. Soms is er een pin scheef gedrukt of blijft ie een beetje in de poort hangen. Nieuwe UTP poort kan ook helpen, maar beetje soldeerskills heb je dan wel nodig, en je moet aan een passende maat zien te komen.

En je kan natuurlijk altijd ff je config downloaden, een fritzbox van marktplaats opsnorren en je config uploaden....wie weet is je hele issue dan verdwenen?
En dan ben je voor 35 euro al klaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 04-07-2024 17:39 ]

---------------

Pagina: 1