Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennusGoat
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-03 15:18
Mijn vraag:
Ik heb al geruime tijd een leuke setup staan voor mijn platencollectie, bestaande uit:
  • Pro-Ject Carbon Debut 3
  • Ortofon 2M Black cartridge/naald
  • Pro-Ject Tube Box S2 (Met 2 Gold Lion tubes)
Het geluid is subliem en ik ben er erg tevreden mee... Op één puntje na. Er is een zacht gezoem te horen, en ondanks dat de platenspeler en de voorversterker geaard zijn, blijf ik het gezoem houden (klinkt als bzzzzzzz). Dit is ook goed te zien in een spectogram (screenshot van Adobe Audition):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hB1HGDDIsPL0K9dfFXXCnVtogQI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e0hRxPsJX67X6noTtzCgQfRe.jpg?f=user_large

Rond de 20 Khz is een lijn te zien. Ik vermoed dat dit de bron is, want als ik dit weg filter middels een tool in Adobe Audition, dan is het bijna niet meer hoorbaar. Echter filter ik hier ook data van de muziek zelf weg, dus heel wenselijk is dat niet. Dat er een beetje noise te horen is vind ik niet een enorm probleem, maar de bromtoon stoort enorm bij stillere passages van muziek.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Adobe Audition
  • Een computer voor het rippen (vast, geen laptop)
  • Scarlet 2i2 3rd gen USB interface
De setup is als volgt: Platenspeler -> Voorversterker -> Scarlet 2i2 3rd gen USB interface -> Computer

Ik weet op recht niet waar het probleem zit, dus ik hoop dat mijn mede-Tweakers hier mee kunnen helpen!
Ook heb ik begrepen dat er power conditioners zijn, maar ik heb geen idee of dit een optie zou zijn voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door GlennusGoat op 02-07-2024 11:48 . Reden: aanpassing ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 11:29
Waarschijnlijk een ground loop. Je kunt dit testen door een laptop (zonder netstroom) te gebruiken of proberen de apparatuur over verschillende groepen te verspreiden. Dat wil ook nog weleens helpen. Ook heb ik nog weleens gehad dat het omdraaien van de stekker het probleem sterk verminderd werd. Maar daar zal men mij hier wel voor gek voor verklaren :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05 22:26
Ik denk eerder dat het de stipjes bij 10khz zijn die je hoort? Of zijn je oren nog erg jong?

Hoor je het gezoem ook als je rechtstreeks naar je platen luistert? Dus zonder audio interface en computer?

Als het een laptop is welke je gebruikt, kun je dan ook checken met de laptop terwijl ie vanaf de accu draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennusGoat
NESFreak schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:46:
Ik denk eerder dat het de stipjes bij 10khz zijn die je hoort? Of zijn je oren nog erg jong?

Hoor je het gezoem ook als je rechtstreeks naar je platen luistert? Dus zonder audio interface en computer?

Als het een laptop is welke je gebruikt, kun je dan ook checken met de laptop terwijl ie vanaf de accu draait?
Ik gebruik een vaste computer, dat had ik er even bij moeten zetten (staat er nu bij). Ik zou ergens een laptop vandaan moeten toveren om te kijken hoe/wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlennusGoat
Helaas, een laptop maakte het probleem alleen maar erger!