Aanbetaling gekochte vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies35
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-07-2024
Hi allen,

Hopelijk post ik dit op de juiste plek en kunnen jullie mij helpen.
Iets meer dan een week geleden hebben mijn vriend en ik een nieuwe vloer gekocht voor onze nieuwe woning. Op de factuur staat dat we het volledige bedrag uiterlijk 1 dag van te voren moeten overmaken of contant aan de deur. Pinnen aan de deur kan niet.

Vloer kost €4500.

Het is een CBW-erkende ondernemer. Ik zie echter nergens dat een aanbetaling 100% mag zijn en vind dit een beetje een vreemde gang van zaken.

Heeft iemand tips/ervaringen? Geld maar gewoon braaf overmaken een dag van tevoren of toch maar contant afrekenen?

Beste antwoord (via Lies35 op 03-07-2024 14:34)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Lies35 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:29:
Even toevoeging: we gaan de vloer zelf leggen.
Als ik zo de reacties lees kan ik het beter niet van te voren overmaken.

Zijn er, behalve dat pinnen misschien lastig is, andere bezwaren voor contant?

Ter plekke overmaken gaan ze niet mee akkoord. Heb daar al over gebeld.
Als je contant (cash) wilt afrekenen zorg dat je een kwitantie eist: een bevestiging dat je het gehele bedrag hebt voldaan.

Persoonlijk zou zorgen dat ik €5.000 kan pinnen en ook €5.000 kan overmaken en dan puntje bij paaltje zeggen "oh ik dacht dat ik ook kon pinnen het is toch 2024" en dan even een moeilijk-moeilijk-dansje doen en aangeven dat je het ook direct kunt overmaken, dan doe je dat en ben je er klaar mee.
console schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:05:
Wat is het probleem om het geld een dag van te voren over te maken?

Als je een vloer online zou bestellen en je laat het de volgende dag bezorgen, dan moet je ook gewoon direct betalen.
Dat mag een verkoper in Nederland simpelweg niet eisen bij een koop-op-afstand dat 99% van Nederland dit niet weet is wat anders. Je hebt als particulier altijd het recht om tot maximaal 50% van de aankoopprijs achter te houden en te voldoen ná aflevering. In dit geval voldoet de verkoper door ook contant (cash) aan de deur als acceptabele betalingsmogelijkheid aan te bieden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:38
Contant afrekenen dan maar. Vooruit betalen zou ik niet doen met de kans op een faillissement of foutieve levering etc etc. Goed controleren ook bij aflevering op schade en missende pakketten, en dan betalen wat je geleverd hebt gekregen.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat je vaak niet zomaar €4500 uit een pinapparaat kan trekken i.v.m. persoonlijke rekening limiet en een limiet van de pinautomaat.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Wellicht kan je laten zien dat je het overmaakt aan het eind van de klus?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 14:32

CaDje

Framedrops for life

Als het alleen kosten van de vloer zijn dan is vooraf betalen, of ten tijde van de levering volgens mij vrij normaal. Als hier ook het leggen van de vloer bij zit zou ik niet alles vooraf betalen, en dan zou ik nu alsnog de discussie met de leverancier starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Overmaken is tegenwoordig binnen een seconde, kan ook nog via betaalverzoek/tikkie/qr code etc. Ik zou deze wat achterhaalde factuurtekst even voorleggen bij de ondernemer. Waarschijnlijk staat dat zo al 15 jaar in z'n offerte systeempje en heeft hij inmiddels ook wel door dat zulke bedragen veel makkelijker elektronisch kunnen.

Contant kan ook, maar dat is niet meer zo eenvoudig met die geldmaat apparaten. Bij ING kan het wel, limiet is max 5000 voor 3 dagen, maar dat moet je wel instellen. Net als 4500 betalen via app of tikkie, instellen en dan 4 uur wachten voor het aktief is.

Ook een beetje je poot stijf houden, desnoods klets je dat je het dan wel contant haalt en als hij voor de deur staat "oeps vergeten"..

Ik vind het altijd wat jammer dat 'n ondernemer die paar wanbetalers per jaar aanvoert om bij klanten lekker ingewikkeld te gaan doen. Voor hem is het een autoritje, een dag werk en dikke winst, daarna alle rechten om het geld te innen via tienduizend rechters en deurwaarders. Jij als particulier moet echter 2 maandsalarissen op goed vertrouwen inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Een aanbetaling mag geen 100% zijn, maar de ondernemer mag dit natuurlijk wel vragen. Het is maar net of je ermee akkoord gaat. Ik zou hier niet mee akkoord gaan. Stel de vloer is prut of slecht gelegd, dan heb je geen enkele invloed meer op het herstel. Althans ik neem aan dat de vloer gelegd gaat worden.

Je zou de ondernemer kunnen bellen met deze vraag en als je jezelf er niet prettig bij voelt zou ik op zoek gaan naar een ander.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik betaal nooit 100% vooraf. Je wilt altijd iets te onderhandelen hebben als zaken niet gaan zoals de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:38
Ik zou dit nooit doen.

Bij onze keuken (ex plaatsen) wilde ze het ook. Heb gezegd dat ik het overmaak als de vrachtwagen met de keuken voor de deur staat. Dat was goed.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het nooit 100% overmaken, als het fout gaat dan ben jij je centen kwijt. Daar zijn genoeg topics van over hier op Tweakers en online.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je maar een betaal bewijs krijgt is contant natuurlijk prima.

Veder mag bij het leveren van spullen prima 100% vooraf betalen, of betalen bij levering gevraagd worden. eigenlijk is het geen aanbetaling maar een afrekening van de factuur.

En ik geef het een schopje naar wonen, daar past het beter :)

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 02-07-2024 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
(wat een moeilijke/ouderwetse winkel zeg dat je niet mag pinnen bij afleveren...maar dat is een andere discussie).

Contant kan prima als je maar een bewijs krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Lies35 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:01:
Hi allen,

Iets meer dan een week geleden hebben mijn vriend en ik een nieuwe vloer gekocht voor onze nieuwe woning. Op de factuur staat dat we het volledige bedrag uiterlijk 1 dag van te voren moeten overmaken of contant aan de deur. Pinnen aan de deur kan niet.

Vloer kost €4500.

Het is een CBW-erkende ondernemer. Ik zie echter nergens dat een aanbetaling 100% mag zijn en vind dit een beetje een vreemde gang van zaken.

Heeft iemand tips/ervaringen? Geld maar gewoon braaf overmaken een dag van tevoren of toch maar contant afrekenen?
Als je de vloer vorige week al heb gekocht, ben je nu dan niet een beetje laat als je het niet eens bent met de voorwaarden? Je hebt de voorwaarden immers geaccepteerd met de het sluiten van de koop.
Dat je achteraf pas de kleine lettertjes leest en het daar niet helemaal mee eens bent, tja... :+

Je kan altijd even proberen contact op te nemen met de verkopende partij en wat anders af te spreken, maar in principe heb je akkoord gegeven op de voorwaarden (en 100% betaling voor levering).

/mijn mening: ik ben het eens dat het een rare voorwaarde is dat je 100% moet aanbetalen voor je vloer en dit niet ter plekke kan doen. Aan de andere kant zijn er ook genoeg andere zaken die je 100% aanbetaald voordat je het product of dienst ontvangt... Daar "accepteren" we dit wel, maar omdat er zo veel fout gaat met dit soort zaken zijn de meeste wat argwanender om hier 100% vooraf te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Contant dan, prima. Ga even na of na deze berichten niemand weet wanneer je dat in huis hebt.

Beetje jammer van de ondernemer. Gaat in het bakje met kanoverhuur die kopie rijbewijs wil. 🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies35
BastaRhymez schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Als je de vloer vorige week al heb gekocht, ben je nu dan niet een beetje laat als je het niet eens bent met de voorwaarden? Je hebt de voorwaarden immers geaccepteerd met de het sluiten van de koop.
Dat je achteraf pas de kleine lettertjes leest en het daar niet helemaal mee eens bent, tja... :+

Je kan altijd even proberen contact op te nemen met de verkopende partij en wat anders af te spreken, maar in principe heb je akkoord gegeven op de voorwaarden (en 100% betaling voor levering).

/mijn mening: ik ben het eens dat het een rare voorwaarde is dat je 100% moet aanbetalen voor je vloer en dit niet ter plekke kan doen. Aan de andere kant zijn er ook genoeg andere zaken die je 100% aanbetaald voordat je het product of dienst ontvangt... Daar "accepteren" we dit wel, maar omdat er zo veel fout gaat met dit soort zaken zijn de meeste wat argwanender om hier 100% vooraf te betalen.
Dat komt omdat we vlak na de aanschaf op vakantie gingen. Aanschaf hebben we niet eerder gedaan omdat we 8 weken moesten wachten op offerte hypotheek bij de bank. Die was de dag daarvoor binnen. Na de vakantie wilden we ook niet vanwege levertijd van meeste producten. Ik las de voorwaarden pas toen ik terug was van vakantie. Niet ideaal, maar shit happens denk ik, soms...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 17:23

Als je een vloer online zou bestellen en je laat het de volgende dag bezorgen, dan moet je ook gewoon direct betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies35

Ik heb nog nooit zo'n groot bedrag van te voren hoeven betalen. Aanbetalingen gebeuren wel. Maar dat is meestal iets van 15%. Ook online kan je kiezen voor achteraf betalen.

Misschien kijk ik teveel programma's waar fit soort dingen wel eens mis zijn gegaan, maar als het mis gaat, kan je als consument niks beginnen. En daar vind ik dit bedrag veel te hoog voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Geen. Totdat er eventueel problemen zijn bij levering of bij het leggen en de winkel vervolgens niet thuis geeft. Ik zou hier ook niet zo happig op zijn.
Met het grote verschil dat dit dan vaak bij een grotere partij is. Daarnaast heb je dan ook regelmatig de keuze om het niet te doen of achteraf te betalen. Maar goed, dat is natuurlijk aan TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24

Met een koop op afstand ben je wel aardig ingedekt, stel dat er allemaal deuken in de pakketten zitten dan kan je het online gewoon terugsturen. Zeker als je wat voorzichter bent en via/met bol en paypal e.d. betaald. TS heeft een normale koop gedaan denk ik.

Ik wil TS niet bang maken natuurlijk maar als je dergelijk bedragen een dag tevoren overmaakt dan kan het natuurlijk gebeuren dat je een 'rare snuiter' treft die het geld in z'n zak stopt, vergokt of met de noorderzon vertrekt. Als je al een showroom hebt gezien en de pakketjes keurig netjes in de juiste kleur en aantal op je mat liggen voordat je betaalt, dan heb je dat soort problemen voor 90% afgedekt. Het zou wel heel toevallig zijn dat een gokverslaafde vloerenhandelaar pakketten met bakstenen op je mat legt, behalve de bovenste laag die je controleert en er dan toch nog met het geld vandoor gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:15
Je gaat het zelf leggen.
Dus er is op het leggen geen garantie, dus bij aflevering heeft de winkel aan zijn taak voldaan.

Dis 100% betalen aan de deur, of een dag van tevoren. Het is geen aanbetaling.

Als je een tv, telefoon of computer koopt betaal je hem ook voordat hij geleverd wordt.

Een aanbetaling doe je bijvoorbeeld op een bank, dan betaal je bijvoorbeeld 10% aan waarna ze de bank gaan bestellen/produceren met jouw gekozen stofje/configuratie.
Hiervan moet je dan vaak ook de overige 90% betalen de dag voor levering of contant aan de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wat @FRANQ al zegt, het is geen 'aanbetaling'. Je hebt een vloer besteld en laat het thuis afleveren. Later ga je het zelf leggen.
Vergelijk het met behang bijvoorbeeld, alles wat je zelf gaat doen koop je gewoon de materialen en dat gaat niet met 'aanbetalingen' maar gewoon boter bij de vis.

WIl je wat fictieve budgetruimte of een soort 'garantie' dat jouw geld goed terechtkomt, betaal dan met een creditcard.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lies35 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:01:
Hi allen,

Vloer kost €4500.

Zorgen dat je het contant hebt , dan zodra ze klaar zijn alles goed checken en als het er goed uit ziet betalen en een krabbeltje voor ontvangst vragen.

Indien niet naar wens dan zou ik een redelijk bedrag inhouden.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies35
DeBolle schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Wat @FRANQ al zegt, het is geen 'aanbetaling'. Je hebt een vloer besteld en laat het thuis afleveren. Later ga je het zelf leggen.
Vergelijk het met behang bijvoorbeeld, alles wat je zelf gaat doen koop je gewoon de materialen en dat gaat niet met 'aanbetalingen' maar gewoon boter bij de vis.

WIl je wat fictieve budgetruimte of een soort 'garantie' dat jouw geld goed terechtkomt, betaal dan met een creditcard.
Als je betaalt zonder dat je het product meteen in handen hebt, is dat zeker wel een aanbetaling. Als je naar een bouwmarkt gaat om de producten direct mee te nemen reken je inderdaad meteen af. Dat is geen aanbetaling. Maar dan heb je de producten ook in handen. Nu hebben wij niks. Ook niet een dag van te voren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:01

lord_fh

PS5

Lies35 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Als je betaalt zonder dat je het product meteen in handen hebt, is dat zeker wel een aanbetaling. Als je naar een bouwmarkt gaat om de producten direct mee te nemen reken je inderdaad meteen af. Dat is geen aanbetaling. Maar dan heb je de producten ook in handen. Nu hebben wij niks. Ook niet een dag van te voren.
als je online besteld betaal je toch ook je winkelwagen in de meeste gevallen ? ik snap het probleem niet zo. omdat het niet om 10 euro gaat maar over wat meer is het een probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies35
lord_fh schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:19:
[...]

als je online besteld betaal je toch ook je winkelwagen in de meeste gevallen ? ik snap het probleem niet zo. omdat het niet om 10 euro gaat maar over wat meer is het een probleem ?
€4500 is inderdaad wel "wat meer" ja. 2 maandsalarissen om precies te zijn. Als dat voor jou geen probleem is, is dat heel fijn. Voor mij zou het zeker wel een probleem zijn. Zoek maar eens op hoeveel je kan als consument als ze ineens niet op komen dagen ;). Ooit het programma Zeeman confronteert gezien? Ik ga deze gok niet nemen nee. Heb ik ook nog nooit gedaan op zo'n groot bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:01

lord_fh

PS5

Lies35 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:28:
[...]

€4500 is inderdaad wel "wat meer" ja. 2 maandsalarissen om precies te zijn. Als dat voor jou geen probleem is, is dat heel fijn. Voor mij zou het zeker wel een probleem zijn. Zoek maar eens op hoeveel je kan als consument als ze ineens niet op komen dagen ;). Ooit het programma Zeeman confronteert gezien? Ik ga deze gok niet nemen nee. Heb ik ook nog nooit gedaan op zo'n groot bedrag.
Uiteraard is het veel geld, maar ik bedoel: leveren is betalen. Dus dan idd als het er is betalen al dan niet cash of directe overmaking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Lies35 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:26:
[...]

Dat komt omdat we vlak na de aanschaf op vakantie gingen. Aanschaf hebben we niet eerder gedaan omdat we 8 weken moesten wachten op offerte hypotheek bij de bank. Die was de dag daarvoor binnen. Na de vakantie wilden we ook niet vanwege levertijd van meeste producten. Ik las de voorwaarden pas toen ik terug was van vakantie. Niet ideaal, maar shit happens denk ik, soms...
Dat je vlak na de aanschaf op vakantie ging, is toch geen excuus om de voorwaarden te lezen waarvoor je tekent? :+
Dat je de aanschaf niet eerder hebt gedaan omdat je wacht op de hypotheekofferte begrijp ik, maar staat imho ook los van het wel/niet lezen van de kleine lettertjes...

En het is niet "shit happens", maar een bewuste keuze om niet te lezen waarvoor je tekent! Ga dan niet achteraf een zielig verhaal ophangen dat je geen tijd had om het te lezen, dan had je na je vakantie de vloer moeten bestellen of je vakantie een dag moeten uitstellen. Iets met prioriteren

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je contant (cash) wilt afrekenen zorg dat je een kwitantie eist: een bevestiging dat je het gehele bedrag hebt voldaan.

Persoonlijk zou zorgen dat ik €5.000 kan pinnen en ook €5.000 kan overmaken en dan puntje bij paaltje zeggen "oh ik dacht dat ik ook kon pinnen het is toch 2024" en dan even een moeilijk-moeilijk-dansje doen en aangeven dat je het ook direct kunt overmaken, dan doe je dat en ben je er klaar mee.

Dat mag een verkoper in Nederland simpelweg niet eisen bij een koop-op-afstand dat 99% van Nederland dit niet weet is wat anders. Je hebt als particulier altijd het recht om tot maximaal 50% van de aankoopprijs achter te houden en te voldoen ná aflevering. In dit geval voldoet de verkoper door ook contant (cash) aan de deur als acceptabele betalingsmogelijkheid aan te bieden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
@True TS geeft nergens aan dat het om KoA gaat.

@Lies35 Betaal contant bij levering. Geeft jou iets meer zekerheid.
Kun je meteen controleren of je aankoop compleet is (bij incompleet of beschadiging kun je evt. een deel inhouden).
Vraag wel om een betaalbewijs, anders zou je daar weer onenigheid over kunnen krijgen.

Ik zou zeker niet doen alsof je neus bloedt en vragen of je mag pinnen / overmaken.
Meestal bieden leveranciers deze dienst niet aan vanwege een daglimiet (die je dan x uur van tevoren moet hebben verhoogd, mensen weten dat niet of vergeten het)) en omdat overmaken niet meteen zichtbaar is. Je kunt aan de chauffeur laten zien dat er geld is overgemaakt, maar je betaalt niet aan de chauffeur, maar aan de leverancier.
Wanneer er niet betaald wordt, wordt er ook niet geleverd.

[ Voor 54% gewijzigd door CappieL op 03-07-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies35
BastaRhymez schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:52:
[...]

Dat je vlak na de aanschaf op vakantie ging, is toch geen excuus om de voorwaarden te lezen waarvoor je tekent? :+
Dat je de aanschaf niet eerder hebt gedaan omdat je wacht op de hypotheekofferte begrijp ik, maar staat imho ook los van het wel/niet lezen van de kleine lettertjes...

En het is niet "shit happens", maar een bewuste keuze om niet te lezen waarvoor je tekent! Ga dan niet achteraf een zielig verhaal ophangen dat je geen tijd had om het te lezen, dan had je na je vakantie de vloer moeten bestellen of je vakantie een dag moeten uitstellen. Iets met prioriteren
Ik schrijf nergens dat ik geen tijd had om voorwaarden te lezen. Daarbij zeg ik ook nergens dat ik niet akkoord was gegaan oid. Ik doe volgens mij ook niet zielig. Ik vraag alleen om advies: wel of niet contant betalen? En: weet iemand of ik nog andere rechten heb. M.a.w.: mag een bedrijf überhaupt zulke voorwaarden stellen en heb ik grond om er van af te wijken? Zo niet: lekker contant betalen. Prima.

Vind je reactie wel erg aanvallend. Het gaat hier immers niet om een discussie over of ik de voorwaarden op tijd had gelezen. Die wist ik idd al. Ik heb alleen nu pas tijd om dit topic te openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 10:06
Hmm. Dit is een andere gang van zaken dan bij de vloer die ik een tijdje geleden hier in NL liet leveren door een bedrijf net over de grens in Duitsland. Ruim 2000 euro te betalen binnen twee weken na levering. Volgens de overigens Nederlandse chauffeur was dit de normale gang van zaken. Ik was aangenaam verrast. Hij zei letterlijk: Ik weet toch waar ik de tegels gebracht heb?

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Lies35 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:27:
[...]

Ik schrijf nergens dat ik geen tijd had om voorwaarden te lezen. Daarbij zeg ik ook nergens dat ik niet akkoord was gegaan oid. Ik doe volgens mij ook niet zielig. Ik vraag alleen om advies: wel of niet contant betalen? En: weet iemand of ik nog andere rechten heb. M.a.w.: mag een bedrijf überhaupt zulke voorwaarden stellen en heb ik grond om er van af te wijken? Zo niet: lekker contant betalen. Prima.

Vind je reactie wel erg aanvallend. Het gaat hier immers niet om een discussie over of ik de voorwaarden op tijd had gelezen. Die wist ik idd al. Ik heb alleen nu pas tijd om dit topic te openen.
Als je niet alles vooraf wilt betalen, betaal dan contant bij afleveren.
Wat True aanhaalt, als je aankoop voldoet aan de eisen van de WKOA, mag de winkel/ondernemer je niet verplichten meer dan 50% vooraf te laten betalen. Heb je online/telefonisch gekocht?

Betalingsvoorwwarden verschillen echt wel per winkel/leverancier...

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 03-07-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:43
Lies35 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:27:
[...]

Ze hebben alles afgedekt door het mogelijk te maken om cash aan de deur af te rekenen. Dus of overmaken, of zorgen dat je het cash hebt. Ik heb dit met tuintegels ook wel eens gehad. Het is tegenwoordig wel ongebruikelijk, maar zeker niet abnormaal.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Lastig he vertrouwen, die leverancier zit precies hetzelfde in de wedstrijd. Lever ik voor 4,5K spullen dan wil ik wel boter bij de vis en pinnen doen we niet aan dat gaat te koste van de marge.

Zit die winkel om de hoek? Als ze voor komen rijden rij je naar de winkel en pin je daar.

Of andere variant, je betaald een deel en pint het restant een dag van te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies35
Okay allen, Bedankt voor jullie behulpzame reacties 😃. Ik denk dat ik er wel uit ben.

We gaan het bedrag gewoon contant afnemen. Heb het bedrijf gebeld en veel klanten kiezen idd voor de contant optie. Er wordt een bewijs van betaling afgegeven bij contante betalingen dus dat deel is ook gedekt. Alleen spannend om zoveel geld te pinnen, maar volgens de bank kan dat gewoon. Dat doen we dan ook vlak voor levering :).

Even zitten twijfelen om idd te doen of m'n neus bloedt en bij levering te zeggen dat ik dacht dat pinnen ook mocht. Maar omdat we een krappe tijdsplanning hebben, durf ik het niet aan om het risico te lopen dat ze weer weg rijden met mijn vloer. Dus dan maar zo 😃.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Barrycade schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:56:
Lastig he vertrouwen, die leverancier zit precies hetzelfde in de wedstrijd. Lever ik voor 4,5K spullen dan wil ik wel boter bij de vis en pinnen doen we niet aan dat gaat te koste van de marge.

Zit die winkel om de hoek? Als ze voor komen rijden rij je naar de winkel en pin je daar.

Of andere variant, je betaald een deel en pint het restant een dag van te voren.
Pinnen gaat ten koste van de marge? Zakelijk geld storten kost ook geld (meer dan pinnen). Je zou het bedrijf moeten betalen in briefjes van 200, kost het ze ook extra geld om deze te storten.
Pinnen bij aflevering is normaal tegenwoordig, toevallig is mijn badkamer ook afgeleverd vorige week en hebben we na controle gewoon gepind wat er geleverd was (er zat één onderdeel niet bij en dat hoefde we dan ook niet te betalen).

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Lies35 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:09:
Okay allen, Bedankt voor jullie behulpzame reacties 😃. Ik denk dat ik er wel uit ben.

We gaan het bedrag gewoon contant afnemen. Heb het bedrijf gebeld en veel klanten kiezen idd voor de contant optie. Er wordt een bewijs van betaling afgegeven bij contante betalingen dus dat deel is ook gedekt. Alleen spannend om zoveel geld te pinnen, maar volgens de bank kan dat gewoon. Dat doen we dan ook vlak voor levering :).

Even zitten twijfelen om idd te doen of m'n neus bloedt en bij levering te zeggen dat ik dacht dat pinnen ook mocht. Maar omdat we een krappe tijdsplanning hebben, durf ik het niet aan om het risico te lopen dat ze weer weg rijden met mijn vloer. Dus dan maar zo 😃.
Let op je daglimiet voor contante opname (en wellicht limiet van de geldautomaat en een werkende geldautomaat), dus spreid je opnamen en wacht niet tot het laatste moment.

@Barrycade Ik weet niet precies hoeveel een pinapparaat /-transactie kost, maar het storten van contant geld is ook niet gratis. Ook contante betalingen drukken in dat opzicht je marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Lies35 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:09:
Alleen spannend om zoveel geld te pinnen, maar volgens de bank kan dat gewoon. Dat doen we dan ook vlak voor levering :).
Let er wel op dat er naast een limiet van de bank, ook limieten van automaten zelf zijn. Het kan dus zijn dat de bank die 4500euro wel toestaat, maar dat de automaat een max heeft van b.v. 1000 euro. Zeker automaten in winkels hebben die beperking nog wel eens. Even vooraf controleren dus om verrassingen te voorkomen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies35
redwing schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Let er wel op dat er naast een limiet van de bank, ook limieten van automaten zelf zijn. Het kan dus zijn dat de bank die 4500euro wel toestaat, maar dat de automaat een max heeft van b.v. 1000 euro. Zeker automaten in winkels hebben die beperking nog wel eens. Even vooraf controleren dus om verrassingen te voorkomen :)
Yes goede tip. Heb gisteren de bank gebeld en die hebben uitgelegd hoe ik tijdelijk mijn pinlimiet verhoog. Pinnen moet via geldmaten, maar ik kan eigenlijk nergens vinden wat de max hoeveelheden op te nemen contant per pin automaat zijn. Weet jij toevallig of/waar ik dit kan vinden? De bank medewerker wist hier ook geen antwoord op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Lies35 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Yes goede tip. Heb gisteren de bank gebeld en die hebben uitgelegd hoe ik tijdelijk mijn pinlimiet verhoog. Pinnen moet via geldmaten, maar ik kan eigenlijk nergens vinden wat de max hoeveelheden op te nemen contant per pin automaat zijn. Weet jij toevallig of/waar ik dit kan vinden? De bank medewerker wist hier ook geen antwoord op te geven.
Bij een Geldmaat is je paslimiet het limiet wat je op kan nemen (en natuurlijk de hoeveelheid cash in de machine, maar dat laten ze niet zien om veiligheidsredenen).

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Het hangt af van welke geldautomaat je kiest.
De 'officiële' Geldmaat heeft geen echt limiet. Commerciële automaten gaan soms niet verder dan 500 euro per transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies35
SgtElPotato schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:28:
[...]

Bij een Geldmaat is je paslimiet het limiet wat je op kan nemen (en natuurlijk de hoeveelheid cash in de machine, maar dat laten ze niet zien om veiligheidsredenen).
Ah ok, nja, dan proberen we het eerst bij die om de hoek en als die niet genoeg heeft kijken we verder bij een ander pin automaat. Het scheelt dat we in een grote stad wonen. Zijn aardig wat pinautomaten om uit te kiezen:D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
CappieL schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:30:
Het hangt af van welke geldautomaat je kiest.
De 'officiële' Geldmaat heeft geen echt limiet. Commerciële automaten gaan soms niet verder dan 500 euro per transactie.
Klopt, daarom benoem ik ook de Geldmaat. Ik blijf graag ver weg van de andere automaten :)

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Lies35 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Zoals @SgtElPotato al zegt, als je naar een Geldmaat gaat zit je goed en kun je hooguit pech hebben dat ie leeg is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:15
Overigens heb ik al heel vaak gezien dat er cash betalen bij aflevering staat.

Maar de bezorger gewoon een pinautomaat mee heeft.

Bij tuintegels, tuinhout, bouwmaterialen, bank, bed, en de keuken monteur.
Pagina: 1