Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazenKruistocht
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:26
Hoi ik ben per 1 nov '23 begonnen als nachtreceptionist bij een hotel met 15 jaar ervaring

voorafgaand natuurlijk op interview/gesprek gekomen en kreeg meteen een voorstel dat mijn salaris 2537 zou zijn (dat is het eindloon van mijn functie als nachtreceptionist, later hierover meer)

daarnaast werd mij ook verteld of heb ik mijzelf de impressie gegeven dat mijn loon voor 2024 naar boven zou worden aangepast nadat de nieuwe lonen voor 2024 beschikbaar zouden komen.

-----

toen kreeg ik later de volgende mail met het voorstel bevestigd
----------------------- Mail --------

NB: hierbij zoals belooft concreet het voorstel nog even per mail.
Je krijgt een contract voor 38 uur en dat is in eerste instantie voor 9 mnd.
Bruto salaris incl verhoging januari 2024 zal zijn € 2537,- per maand.
De loontabellen 2024 zijn nog niet bekend dus dit zal nog recht gezet woorden ( altijd naar boven ).

------------------- Einde Mail -----------------

Ik dacht dat zijn mailtje een klein beetje verkeerd verwoord was maar dat het inhoudelijk wel snor was in combinatie met het soliciatie gesprek en dat ik ook gewoon loonsverhoging zou krijgen in januari op met de rest van het horeca personeel maar blijkbaar bedoelde mijn general manager van het hotel in het gesprek dat ik met hem hierover voerde in in feb' 24 dat die ik die niet zou krijgen en dat hij dit in zijn dikgedrukte bovenstaande tekst het goed had geformulierd.

de totstandkoming van mijn loon in nov'23 is gebaseerd op eindloon van nachtreceptionist
https://referentiefunctie...ebsites.net/Zoeken/Zoeken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdh3YZ6lvxBuHrlXWRQZlnxD7-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/urmzD3s6qR3nLnZZGzM2S8a6.png?f=fotoalbum_large
Horeca cao '23 loontabel (zie 5 met eindloon van 2524)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3Rk3gcxPbfHMLpYtOA9E7JOuGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6qMoVEJItc62gWx8Rmx6rOt2.png?f=fotoalbum_large
Horeca cao '24 januari, (zie 5 met eindloon van 2858)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SN7KmoM_E6OweHqjzfB3SZihvJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4M55juEvQnCtIaZkomW7LMaz.png?f=fotoalbum_large

Het gaat trouwens om een aanzienlijk percentage van 12% verschil dus geen kattenpis

oh Medetweakers, Wie o wie heeft er nu gelijk als je het dikgedrukt lees van mijn general in de mail?

Ik zou graag willen weten of jullie mij (BazenKruistocht) of mijn General manager gelijk geven of dat jullie het misschien zelf te onduidelijk vinden

Persoonlijk vind ik de schijngedrukte tekst in de mail van manager juist verwarring zaaien

Alvast bedankt tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:01
En wat krijg je nu? Iets meer dan 2537? Want dat is wat je met je manager hebt afgesproken zoals ik de mail lees, 2537 is inclusief verhoging en dan correctie om te matchen met het bedrag in de tabel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zoals ik het nu lees heeft je GM het netjes verwoord en zou ik zeggen dat hij het bij het rechte eind heeft.

Je hebt namelijk akkoord gegeven op een salaris (€2537) inclusief de verhoging van januari 2024.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-06 11:57

Als ik het echt letterlijk lees, dan is het salaris van €2537 al incl. de verhoging die je in Januari zal krijgen. Dat betekent dat je salaris bij start ook €2537 is en in Januari niet meer verhoogd hoeft te worden (incl verhoging). Moet wel toegeven dat het wat vreemd verwoord is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:56
Tja.. les voor de volgende keer, spreek schaal en trede af. :). In zijn mail staat incl verhoging.
Het vreemde is dat hij beweert dat de tabellen voor 2024 nog niet bekend waren, maar dan geeft ie een bedrag dat boven de 2023 max zit en exact op de 5e trede van 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-06 12:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De eerste stap is om te reageren om te reageren op deze mail met de informatie dat de loontabellen inmiddels bekend zijn en de vraag of je loon aangepast kan worden zoals afgesproken.

Als hier positief op gereageerd wordt, dan is prima?

Indien dat niet zo is, kun je altijd nog kijken voor een jurist o.i.d, maar de kans is aanwezig dat je baas daar ook niet blij mee is.
En dan zou ik mij afvragen of ik wel wil werken voor een baas die zich niet aan afspraken houdt. (Salaris icm werk en ervaring is ook niet heel denderend, kun je niet ergens anders meer verdienen?)

[ Voor 9% gewijzigd door Accretion op 02-07-2024 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:59
Het is niet vreemd verwoord, het is precies verwoord zoals de bedoeling, dat jij denkt dat er nog iets aan zit te komen terwijl dat niet zo is.

Salaris verhoging geven op de dag dat er al cao verhogingen komen is een truukje wat vaker toegepast wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-06 18:49
Aan het salaris te zien krijg je geen nacht toeslagen? Niet netjes van de werkgever. Van nachtwerk verwacht je toch wel meer?

Zeker met de ervaring die je hebt zou ik dit echt niet ok vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Marctraider op 02-07-2024 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-06 21:53
Er staat toch wel ergens welke schaal en periodiek je ontvangt. Wat staat er op je loonstrook bijvoorbeeld ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:52

P_Tingen

omdat het KAN

Ik interpreteer de vette regel als volgt: "De loontabellen per januari 2024 zijn nog niet definitief, maar je gaat in elk geval € 2537 per maand verdienen. Eventueel iets meer als de loontabel hoger uitvalt", dus ik denk dat er niet meer in zit

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Welke schaal / periodiek staat er op je loonstrook en in je contract?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Marctraider schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:58:
Aan het salaris te zien krijg je geen nacht toeslagen? Niet netjes van de werkgever. Van nachtwerk verwacht je toch wel meer?

Zeker met de ervaring die je hebt zou ik dit echt niet ok vinden.
Off-topic, maar ik zou niet verwachten dat een "Nachtportier" nog een "nacht"-toeslag krijgt. Gezien de specifieke functie, lijkt me dat inbegrepen in het salaris (zou nog eerder een "dag"-toeslag verwachten als je eerder begint of later eindigt).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:00
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Off-topic, maar ik zou niet verwachten dat een "Nachtportier" nog een "nacht"-toeslag krijgt. Gezien de specifieke functie, lijkt me dat inbegrepen in het salaris (zou nog eerder een "dag"-toeslag verwachten als je eerder begint of later eindigt).
Ik heb ca. 5/6 jaar geleden een tijdje als night manager gewerkt in een aantal Amsterdamse hotels naast mijn studie. Ik kreeg toen 10% nachttoeslag.
Weet niet of dit inmiddels verder is versoberd of is afgeschaft.

Edit: er geldt volgens de Koninklijke Horeca Nederland nog steeds 10% nachttoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-06 18:49
Is dat niet gewoon slinks dan? Dat zou hetzelfde zijn als een klantenservice functie oid. die ze als 'Avond/weekend klantenservice medewerker' bestempelen, met nornaal loon zonder toeslag, met een job description: Ook mogelijk om door de weeks lekker van 9 to 5 te werken.

Er is niemand (of bijna niemand) die vrijwillig kiest om za/zo en of avonden te werken zonder dat daar iets tegenover staat.

En om dit nou op een functie specialiteit te leggen; wat je s'nachts kan, kan je ook overdag, en vice versa.

Misschien deels persoonlijke mening, maar dat salaris zou flink op de schop moeten gaan, of anders contract weigeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Marctraider op 02-07-2024 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Dat kan toch ook gewoon al in de schaal verwerkt zijn. Dat een dag medewerker in schaal 4 valt en een nachtmedewerker in schaal 5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

"Bruto salaris incl verhoging januari 2024 zal zijn € 2537,- per maand" => Staat letterlijk wat je salaris zal zijn per januari 2024. De zin erna slaat er imho dat het bedrag 2537 niet het exacte salaris is want dat moet nog vastgesteld worden (in werkelijkheid 2537,89 precies, dus 89 cent hoger dan 2537).

Ik begrijp waar jij vandaan komt met je redenering op basis van hoe jij schetst dat het gesprek is gegaan, maar op basis van de email zie ik geen fouten van de GM. Die GM zou het gesprek dus anders hebben kunnen ervaren dan jij (bv hij heeft het niet zo bedoelt zoals jij het opgevat hebt).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
naitsoezn schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:39:
"Bruto salaris incl verhoging januari 2024 zal zijn € 2537,- per maand" => Staat letterlijk wat je salaris zal zijn per januari 2024. De zin erna slaat er imho dat het bedrag 2537 niet het exacte salaris is want dat moet nog vastgesteld worden (in werkelijkheid 2537,89 precies, dus 89 cent hoger dan 2537).

Ik begrijp waar jij vandaan komt met je redenering op basis van hoe jij schetst dat het gesprek is gegaan, maar op basis van de email zie ik geen fouten van de GM. Die GM zou het gesprek dus anders hebben kunnen ervaren dan jij (bv hij heeft het niet zo bedoelt zoals jij het opgevat hebt).
Zo lees ik het ook. Dus alleen een periodiek in het contract of op de loonstrook kan de situatie anders maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
BazenKruistocht schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 06:16:
Hoi ik ben per 1 nov '23 begonnen als nachtreceptionist bij een hotel met 15 jaar ervaring

voorafgaand natuurlijk op interview/gesprek gekomen en kreeg meteen een voorstel dat mijn salaris 2537 zou zijn (dat is het eindloon van mijn functie als nachtreceptionist, later hierover meer)

daarnaast werd mij ook verteld of heb ik mijzelf de impressie gegeven dat mijn loon voor 2024 naar boven zou worden aangepast nadat de nieuwe lonen voor 2024 beschikbaar zouden komen.
Hoe kom jij er in de 2023 tabel op uit dat 2537 het eindloon is van de functie als nachtreceptionist? Als ik de tabel lees, is het eindloon 2524,17.
toen kreeg ik later de volgende mail met het voorstel bevestigd
----------------------- Mail --------

NB: hierbij zoals belooft concreet het voorstel nog even per mail.
Je krijgt een contract voor 38 uur en dat is in eerste instantie voor 9 mnd.
De loontabellen 2024 zijn nog niet bekend dus dit zal nog recht gezet woorden ( altijd naar boven ).

------------------- Einde Mail -----------------

Ik dacht dat zijn mailtje een klein beetje verkeerd verwoord was maar dat het inhoudelijk wel snor was in combinatie met het soliciatie gesprek en dat ik ook gewoon loonsverhoging zou krijgen in januari op met de rest van het horeca personeel maar blijkbaar bedoelde mijn general manager van het hotel in het gesprek dat ik met hem hierover voerde in in feb' 24 dat die ik die niet zou krijgen en dat hij dit in zijn dikgedrukte bovenstaande tekst het goed had geformulierd.

de totstandkoming van mijn loon in nov'23 is gebaseerd op eindloon van nachtreceptionist
https://referentiefunctie...ebsites.net/Zoeken/Zoeken
[Afbeelding]
Horeca cao '23 loontabel (zie 5 met eindloon van 2524)
[Afbeelding]
Horeca cao '24 januari, (zie 5 met eindloon van 2858)
[Afbeelding]
Waar vind jij dat de mail verkeerd verwoord is?
Ik lees -net als de andere Tweakers- dat je in november en december al de verhoging hebt gekregen en deze dus niet meer in januari krijgt (hij wordt alleen naar boven afgerond, had je dus een aanbod gehad van 1 euro meer, dan was je een trede hoger terecht gekomen).
Het gaat trouwens om een aanzienlijk percentage van 12% verschil dus geen kattenpis

oh Medetweakers, Wie o wie heeft er nu gelijk als je het dikgedrukt lees van mijn general in de mail?

Ik zou graag willen weten of jullie mij (BazenKruistocht) of mijn General manager gelijk geven of dat jullie het misschien zelf te onduidelijk vinden

Persoonlijk vind ik de schijngedrukte tekst in de mail van manager juist verwarring zaaien

Alvast bedankt tweakers
Nogmaals, waar vind jij de mail van de GM verwarrend werken? Bruto salaris incl verhoging januari '24 wordt netjes benoemd door de GM.
Is het netjes om het op deze manier te doen? Nee, niet echt... Maar dan moet je een functie + trede afspreken met elkaar. Dan heb je iets om mee te slaan, nu heb je een bedrag afgesproken dat je krijgt.
Beter was geweest om af te spreken dat je in schaal V periodiek eindloon zou vallen (dan had je misschien in nov en dec '23 minder gekregen, maar wel de verhoging vanaf jan '24).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op zich vind ik het goed verwoord, maar je kreeg dus al vanaf november dat bedrag? Dan twijfel ik over de juridische houdbaarheid. Bij een bindende cao hoor je gewoon mee te doen met de verhoging. Het is een beetje afhankelijk hoe het in je contract staat omschreven, maar mijns inziens konden ze je in november en december beter zonder die 12% uitbetalen om het helemaal correct te houden.

Ter illustratie het antwoord van ChatGPT: https://chatgpt.com/share...02-4bcc-9963-b9a10f91bf3d

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 02-07-2024 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05

Qwerty-273

Meukposter

Cheesy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:06:
Op zich vind ik het goed verwoord, maar je kreeg dus al vanaf november dat bedrag? Dan twijfel ik over de juridische houdbaarheid. Bij een bindende cao hoor je gewoon mee te doen met de verhoging. Het is een beetje afhankelijk hoe het in je contract staat omschreven, maar mijns inziens konden ze je in november en december beter zonder die 12% uitbetalen om het helemaal correct te houden.
Ik zou dan gewoon de CAO ( https://www.khn.nl/onderwerpen/werken-in-de-horeca/cao ) er bij pakken. Voor schaal 4 en 5 was er op 1 januari een verhoging van 12% voor schaal 6 een verhoging van 9%. Waarbij je dan in de de juiste nieuwe periodieken wordt ingedeeld.

In dit geval heeft de werkgever het loon per 1 januari aangegeven in de mail. Het is dan wel interessant om te zien wat TS in november en december heeft verdient (en hoe dat op het loonstrookje staat). Is dat een lager salaris met een toeslag om op 2537 uit te komen voor deze twee manden? Of was dat daadwerkelijk een salaris van 2537? Om de CAO te quoten:
De omvang van de loonsverhoging hangt af van jouw feitelijke salaris op 31 december 2023. Dit salaris wordt vermenigvuldigd met het stijgingspercentage, zoals bedoeld onder lid 2 sub D, behorend bij jouw functiegroep, waarna je wordt ingedeeld in de nieuwe loontabel zoals deze per 1 januari 2024 geldt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:00
Ik ben vooral benieuwd welk salaris je krijgt aangeboden als je huidige tijdelijke contract afloopt en je een nieuw (tijdelijk) contract aangeboden krijgt.
Waarschijnlijk periodiek 6 en niet het eindloon van schaal V?

Waarschijnlijk krijg je, als je elders solliciteert, gewoon het eindloon van je schaal, gezien je 15 jarige werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazenKruistocht
Qwerty-273 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:20:
[...]

Ik zou dan gewoon de CAO ( https://www.khn.nl/onderwerpen/werken-in-de-horeca/cao ) er bij pakken. Voor schaal 4 en 5 was er op 1 januari een verhoging van 12% voor schaal 6 een verhoging van 9%. Waarbij je dan in de de juiste nieuwe periodieken wordt ingedeeld.

In dit geval heeft de werkgever het loon per 1 januari aangegeven in de mail. Het is dan wel interessant om te zien wat TS in november en december heeft verdient (en hoe dat op het loonstrookje staat). Is dat een lager salaris met een toeslag om op 2537 uit te komen voor deze twee manden? Of was dat daadwerkelijk een salaris van 2537? Om de CAO te quoten:

[...]
Per 1 November 2537 verdient en sinds 1 januari verdien ik ook nog steeds 2537 (mijn nachttoeslag van 10% krijg ik er wel apart bovenop

in mijn contract staat dat ik in schaal 5.3 (wat ook bij begin van nachtportier behoord) ben ingedeeld met 2537 salaris.
alwind schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:31:
Dat kan toch ook gewoon al in de schaal verwerkt zijn. Dat een dag medewerker in schaal 4 valt en een nachtmedewerker in schaal 5 ?
dit bovenstaande is correct

[ Voor 11% gewijzigd door BazenKruistocht op 02-07-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

….. hier stond foute info…..

Volgens het stroomschema op https://www.khn.nl/veelge...en-per-1-januari-2024-toe moet je stappenplan 3 volgen omdat je later in dienst bent getreden dan 2023-1-1.

[ Voor 97% gewijzigd door Qwerty-273 op 02-07-2024 23:01 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:25

Mr Pingu

Professioneel Prutser

BazenKruistocht schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:26:
[...]

Per 1 November 2537 verdient en sinds 1 januari verdien ik ook nog steeds 2537 (mijn nachttoeslag van 10% krijg ik er wel apart bovenop

in mijn contract staat dat ik in schaal 5.3 (wat ook bij begin van nachtportier behoord) ben ingedeeld met 2537 salaris.

[...]

dit bovenstaande is correct
Of je hebt 2 maanden van 2023 al 2024loonsniveau gehad, het bedrag van 2537 komt ook zo uit de loontabel van 2024. In dat geval is het zelfs heel netjes van de GM :)

Edit: Het woordje inclusief uit de mail zegt namelijk ook dat in dat bedrag de verhoging al verwerkt zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Mr Pingu op 02-07-2024 23:13 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ah, en nog wat details in https://www.khn.nl/nieuws/q-a-horeca-cao
Ik heb een medewerker aangenomen in 2023 en afgesproken dat hij geen recht heeft op een cao-verhoging per januari 2024. Wat doe ik met zijn salaris?

In principe heeft de medewerker geen recht op een loonsverhoging, tenzij de medewerker minder verdient dan het nieuwe basisloon. Ligt zijn huidige salaris hoger dan het nieuwe basisloon, dan moet hij ingedeeld te worden in een periodiek. Zit zijn huidige salaris tussen 2 periodieken, dan dien je het salaris naar boven af te ronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Goed gevonden, dat is essentiële informatie!

Overigens, wat een draak van een cao-afspraak zeg. :/

Dit bijvoorbeeld ook. An-der-half jaar :')
[...] alle loonsverhoging die je in de periode 1 juli 2022 t/m 31 december 2023 (dus van de afgelopen 1,5 jaar) hebt gegeven, mag je verrekenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazenKruistocht
bedankt voor alle feedback, alhoewel ik mijzelf een beetje gepiepeld voel over hoe het gesprek gegaan is en de onduidelijkheid van zijn mail (voor mij dan) neem ik hier gewoon mijn verlies en laat het verder rusten.

ps mijn situatie staat toch al op gespannen voet.

[ Voor 26% gewijzigd door BazenKruistocht op 03-07-2024 18:33 ]

Pagina: 1