Fix de bottleneck, upgrade of nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headshotcatcher
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-06 00:19
Hi! Ik heb momenteel de volgende PC, maar ik merk dat ik in bepaalde games (Victoria 3, Total War Warhammer 3) echt dikke slowdown heb en ik heb ook in andere games het idee dat het niet zo goed draait als ik met mijn 3060 zou mogen verwachten. Ik weet alleen niet zo goed wat een handige upgrade route is, hebben jullie daar een inschatting van? Of is het beter om alles te verkopen en dan gewoon een nieuwe PC te kopen?

Mijn budget is ergens rond de 400 euro voor een upgrade denk ik. Maar ik wil het alleen doen als het echt een aanzienlijke verbetering is, niet alleen gewoon voor het doen. Wat raden jullie me aan?

Gigabyte GeForce RTX 3060 EAGLE OC 12G 2.0 Videokaart
Asrock B450M-HDV R4.0 moederbord
Cooler Master MWE Bronze 450 V2 PSU / PC voeding
Cooler Master MasterBox Q300L Micro ATX Behuizing
G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz Geheugenmodule
Crucial P1 1TB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600 processor

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Strategie games zijn over het algemeen cpu bound. Dikke kans dat daar de bottleneck ligt. Meten is weten. Dan zie je welk onderdeel op de knieën wordt gedwongen. Dat kan simpel met taakbeheer aan en uitgebreider met bijvoorbeeld Afterburner.

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 01-07-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headshotcatcher
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-06 00:19
Maar als ik op een CPU vergelijkings site kijk wordt de 5950x bijvoorbeeld aangeraden. Die heeft een lagere clockspeed maar wel meer cores. Op userbenchmark wordt aangegeven dat deze maar 11% sneller zou zijn dan mijn huidige CPU, maar hoeveel verbetering moet ik dan daadwerkelijk verwachten? Of is het handiger om een nieuwe mobo te halen waar ik dan een CPU met een andere chipset op kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:48
Sommige strategie en management en stad bouw games hebben flink wat baat bij een X3D CPU. Ik weet niet hoe dat met door jouw genoemde spellen is maar daar zou je eens naar kunnen kijken.
Maar veel spellen zijn gewoon te zwaar als het speelveld druk bezet word of je met/tegen meerdere AI tegenstanders wilt spelen. Ik loop er zelf regelmatig tegenaan onder andere onlangs nog bij Stellaris, Cities Skylines II, World in Conflict skirmish tegen meerdere AI's, Transport Fever grote map.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:41
cpu benchmark is niet nuttig om te kijken,
clockspeed is niet nuttig om te kijken.

kijk naar benchmarks waar ze jouw games draaien.

nog beter, draai MSI afterburner tijdens het gamen - welk onderdeel zit op 100%?

als alle onderdelen boven de 90% draaien dan heeft het weinig nut 1 onderdeel te verbeteren.
Als 1 onderdeel 100% draait en rest 50-80% dan is het makkelijk dat ene onderdeel te verbeteren.