Ik ben op zoek naar advies rondom de installatie van zonnepanelen, hierbij de template:/f/image/Rt4fas2Frm4uljZwQCPfqC15.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qvMs3Y4Q1aBndRHS3sHNaqHb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik twijfel over een hybride omvormer. De komende twee jaar met volledig salderen nog niet nodig, daarna misschien interessant. Nu al een hybride omvormer kopen zodat die er later gewoon op aangesloten kan worden of is het sowieso interessanter om dat als twee losse systemen in te zetten?
8x 440watt All Black DMEGC panelen
1x rebranded Huawei SUN2000 omvormer, vermogen onbekend
Solar Construct Montagemateriaal
Prijs: €3699, maakt €1,05/Wp
Optie 2: regionale installateur
8x Jinko N-Type 435Wp 30mm Black frame
1x SolaX X1 3.0 Hybrid omvormer met 1 MPPT Tracker
1x Leveren en monteren energie meetinrichting in meterkast ivm hybride omvormer
Clickfit EVO montagesysteem
Prijs: €4283, maakt €1,23/Wp
Optie 3: zelf via Solar-Bouwmarkt
1x Growatt MIN 3600TL-XH hybride omvormer
Esdec Montagemateriaal
Installatieservice via solar-bouwmarkt
Prijs: €3235, maakt €0,92/Wp
Foto's
/f/image/Rt4fas2Frm4uljZwQCPfqC15.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qvMs3Y4Q1aBndRHS3sHNaqHb.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak heeft een helling van 45 graden, en ligt ongeveer 215° zuid-west. Mijn dakramen liggen net wat lager dan die van de buren, hier zullen er geen panelen in portrait onder passen. Linksboven zit nu al de ontluchting van het riool, hier komt ook nog een 200mm dakdoorvoer t.b.v. de WTW installatie naast.Schaduw
Nagenoeg geen schaduwJaarverbruik
Van het gas af met warmtepomp en warmtepompboiler. Wonen hier pas een maand sinds de verbouwing dus kan er nog niet veel van zeggen. Kan met mijn huidige contract de komende twee jaar nog salderen en wil daarna ook wel zo veel mogelijk van het verbruik afdekken.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25aBudget en doel
Geen vast budget, doel is om zo veel mogelijk van het eigen verbruik af te dekken. De offertes die ik nu heb gekregen gaan allemaal uit van 8 panelen, 1 of 2 meer zou misschien net passen maar dan wordt het qua layout ook niet meer heel fraai.Ik twijfel over een hybride omvormer. De komende twee jaar met volledig salderen nog niet nodig, daarna misschien interessant. Nu al een hybride omvormer kopen zodat die er later gewoon op aangesloten kan worden of is het sowieso interessanter om dat als twee losse systemen in te zetten?
Wie gaat het project uitvoeren
Het dak is mij te hoog en te steil om zelf wat op te doen, het plaatsen wil ik dus sowieso uitbesteden. Ik heb in de verbouwing al rekening gehouden met een omvormer op zolder dus er ligt al een 4mm2 ymvk kabel naar de meterkast.Bijhouden van data
Graag, hou alles bij in HomeAssistant. Heb voor de WP al losse tussenmeters dus als de omvormer het niet kan is dat eventueel ook een optie om bij te plaatsen.Reeds verkregen offertes
Optie 1: landelijke installateur8x 440watt All Black DMEGC panelen
1x rebranded Huawei SUN2000 omvormer, vermogen onbekend
Solar Construct Montagemateriaal
Prijs: €3699, maakt €1,05/Wp
Optie 2: regionale installateur
8x Jinko N-Type 435Wp 30mm Black frame
1x SolaX X1 3.0 Hybrid omvormer met 1 MPPT Tracker
1x Leveren en monteren energie meetinrichting in meterkast ivm hybride omvormer
Clickfit EVO montagesysteem
Prijs: €4283, maakt €1,23/Wp
Optie 3: zelf via Solar-Bouwmarkt