Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:30
Ik ben op zoek naar advies rondom de installatie van zonnepanelen, hierbij de template:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZm05uAGACU0n1rXS3wCn0Xvn74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rt4fas2Frm4uljZwQCPfqC15.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuoY-G8FzlaSkLU4hieIMuuV-WA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvMs3Y4Q1aBndRHS3sHNaqHb.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak heeft een helling van 45 graden, en ligt ongeveer 215° zuid-west. Mijn dakramen liggen net wat lager dan die van de buren, hier zullen er geen panelen in portrait onder passen. Linksboven zit nu al de ontluchting van het riool, hier komt ook nog een 200mm dakdoorvoer t.b.v. de WTW installatie naast.
Schaduw
Nagenoeg geen schaduw
Jaarverbruik
Van het gas af met warmtepomp en warmtepompboiler. Wonen hier pas een maand sinds de verbouwing dus kan er nog niet veel van zeggen. Kan met mijn huidige contract de komende twee jaar nog salderen en wil daarna ook wel zo veel mogelijk van het verbruik afdekken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25a
Budget en doel
Geen vast budget, doel is om zo veel mogelijk van het eigen verbruik af te dekken. De offertes die ik nu heb gekregen gaan allemaal uit van 8 panelen, 1 of 2 meer zou misschien net passen maar dan wordt het qua layout ook niet meer heel fraai.
Ik twijfel over een hybride omvormer. De komende twee jaar met volledig salderen nog niet nodig, daarna misschien interessant. Nu al een hybride omvormer kopen zodat die er later gewoon op aangesloten kan worden of is het sowieso interessanter om dat als twee losse systemen in te zetten?
Wie gaat het project uitvoeren
Het dak is mij te hoog en te steil om zelf wat op te doen, het plaatsen wil ik dus sowieso uitbesteden. Ik heb in de verbouwing al rekening gehouden met een omvormer op zolder dus er ligt al een 4mm2 ymvk kabel naar de meterkast.
Bijhouden van data
Graag, hou alles bij in HomeAssistant. Heb voor de WP al losse tussenmeters dus als de omvormer het niet kan is dat eventueel ook een optie om bij te plaatsen.
Reeds verkregen offertes
Optie 1: landelijke installateur
8x 440watt All Black DMEGC panelen
1x rebranded Huawei SUN2000 omvormer, vermogen onbekend
Solar Construct Montagemateriaal
Prijs: €3699, maakt €1,05/Wp
Optie 2: regionale installateur
8x Jinko N-Type 435Wp 30mm Black frame
1x SolaX X1 3.0 Hybrid omvormer met 1 MPPT Tracker
1x Leveren en monteren energie meetinrichting in meterkast ivm hybride omvormer
Clickfit EVO montagesysteem
Prijs: €4283, maakt €1,23/Wp
Optie 3: zelf via Solar-Bouwmarkt
8x 440watt All Black DMEGC panelen
1x Growatt MIN 3600TL-XH hybride omvormer
Esdec Montagemateriaal
Installatieservice via solar-bouwmarkt
Prijs: €3235, maakt €0,92/Wp
Regio
Regio Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 21:45

Barrycade

Through the...

Zou eens nadenken of je ook niet je andere dak wil gebruiken of je schuur. En dan dus oost/west. Dan heb je zoveel mogelijk afdekking van je eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Dat had ik inderdaad even kunnen vermelden: de schuur wil ik sowieso vol leggen maar dat kan ik prima zelf, daar heb ik dus geen offertes voor aangevraagd. Komt tzt misschien wel een topic voor om daar de juiste opstelling te bepalen. Achterkant van het dak willen we misschien nog een dakkapel dus voor nu ook even buiten beschouwing gelaten.
Quick-win is nu de voorkant laten doen, en daarna zelf de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Wat een bedrag bij de lokale installateur, absurd. Die prijs ligt ongeveer 1000 euro te hoog. Vergeet niet dat die jinko's 85 euro per stuk kosten en die omvormer max 600 euro. Waar de rest van het geld heen gaat, naast wat onderconstructie en een halve dag werk, is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Lokale installateur is inderdaad heel erg duur, klonk goed aan de telefoon maar dat is me de meerprijs niet waard.
Hoe kijken jullie naar hybride versus normale omvormers? Is het slim met het oog op een accu wel te doen of liever over een paar jaar als die technologie nog wat verder is ontwikkeld een los systeem voor aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
Knopsje schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:07:
Lokale installateur is inderdaad heel erg duur, klonk goed aan de telefoon maar dat is me de meerprijs niet waard.
Hoe kijken jullie naar hybride versus normale omvormers? Is het slim met het oog op een accu wel te doen of liever over een paar jaar als die technologie nog wat verder is ontwikkeld een los systeem voor aanschaffen?
hybride omvormer, lastig.
de markt beweegt en de toekomst is onduidelijk.

nu een hybride omvormer kopen is straks van hetzelfde merk(of type) een accu kopen.
daar begint het meer en meer op te lijken, en dat hoeft niet de goedkoopste oplossing te zijn.

(neem je een systeem voor 350V of voor 48V en wat is straks het goedkoopst, wie weet.)

neem een gewone omvormer (of als niks extra kost hybride) is nog steeds een verstandige keuze.
de omvormer vervangen is niet op dak maar binnen, dus stelt eigenlijk niks voor als het later nog moet gebeuren.

ga voor een "standaard" set, dan kan hybride altijd nog simpel door gevoerd worden.

werken met een accu is wel anders als met alleen panelen.
panelen zijn heel veel goedkoper als accu, dus te veel panelen is beter als te veel accu.
dus gooi je geld voor nu max op panelen, de accu komt later wel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
oke deze al vast:

3fase, dus 3x25A.
mooi.

maar als je zonnepanelen legt, dan mag dat gerust 1 fase zijn.
op fase 1 1000W leveren en op fase 2 1000W gebruiken, word in de meter gerekend als 0W gebruiken en afrekenen.

worden het veel panelen, dan wil je wel 3fase.
maar 2x een 1 fase omvormer verdelen over 2 fase is ook goed. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Knopsje schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:07:
Nu is een los systeem ala Sessy al een veel betere optie. Geen gedoe met kabels naar de omvormer toe en vast zitten aan één merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Goed, terug van vakantie en tijd om dit weer op te pakken. Iemand goede ervaringen met een installateur in (zuid-oost) Brabant? Ik lees in andere topics dat er soms al richting de €0,50/Wp gegaan wordt, dus wat verder onder de €1/Wp zou leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00

Epsilon

Je zou kunnen overwegen om ook de andere kant van je dak vol te leggen.

De Growatt omvormer heeft volgens mij 2x MPPT, dus dat zou kunnen.
Panelen zijn erg goedkoop op het moment, voor 1000euro extra materiaal heb je ook de andere kant vol liggen. Zeker in de winter is dat lekker in de toekomst; Je kan dan meer eigen verbruik afdekken.

In de zomer top je af, maar als het salderen verdwijnt is dat helemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Epsilon schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:44:
Je zou kunnen overwegen om ook de andere kant van je dak vol te leggen.

De Growatt omvormer heeft volgens mij 2x MPPT, dus dat zou kunnen.
Panelen zijn erg goedkoop op het moment, voor 1000euro extra materiaal heb je ook de andere kant vol liggen. Zeker in de winter is dat lekker in de toekomst; Je kan dan meer eigen verbruik afdekken.

In de zomer top je af, maar als het salderen verdwijnt is dat helemaal geen probleem.
Andere kant van het dak overwegen we nog een dakkapel dus voor nu hou ik die liever vrij.

Inmiddels nog wat bedrijven gesproken en de route om het zelf uit te zoeken via bijvoorbeeld Solar-bouwmarkt en dan hun installatieservice te gebruiken wordt steeds aantrekkelijker. Andere installateurs die ik spreek willen of niks aanbieden zonder meteen accu-systemen etc mee te nemen of zitten qua prijs ver boven wat ik redelijk acht.
Dak huis
Voor het dak van het huis overweeg ik nu de volgende opzet:
8x Aiko 455Wp full-black
1x Growatt MIC 3300TL-X omvormer
Tuinhuis
Om verzendkosten te besparen wil ik dan ook meteen het dak van het tuinhuis vol leggen. Dit dak is 3,60x5,15m. Om ook in de winter zo veel mogelijk eigen verbruik af te dekken wil ik deze in een oost-west opstelling plaatsen. Ik denk met wat passen en meten hier ook net 8 panelen kwijt te kunnen, bijvoorbeeld 8x de Aiko 440Wp. Totaal is dan 3500Wp voor het tuinhuis. Wat voor omvormer zou hier geschikt zijn? De Growatt die ik voor het huis had bedacht heeft maar 1 MPPT tracker dus dat lijkt me dan niet zo geschikt? Growatt heeft ook de MIN 3000TL-XH Hybride omvormer, die heeft wel 2 MPPT trackers maar is wat duurder omdat hij hybride is.
Wat zouden jullie aanraden qua omvormer voor het tuinhuis? En is de combinatie van panelen en omvormer voor het dak van het huis geschikt?

[ Voor 5% gewijzigd door Knopsje op 05-08-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:02
Als je Oost West doet is een mppt volgens mij genoeg. Ik reken zelf met 1.4 factor voor plat dak . Dus 5600wp en een 4000w omvormer. Dan top ik iets af in de zomer maar ik heb ze op Zuid. O/w zal prima zijn denk ik.
Dus als je 8 x 440 plaatst zou je met een 2500 w omvormer uit moeten kunnen. Weet niet of je veel schaduw hebt anders kun je nog optimizers toevoegen maar anders gewoon een polystring op 1mppt

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:03
Knopsje schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:37:
[...]

Andere kant van het dak overwegen we nog een dakkapel dus voor nu hou ik die liever vrij.

Inmiddels nog wat bedrijven gesproken en de route om het zelf uit te zoeken via bijvoorbeeld Solar-bouwmarkt en dan hun installatieservice te gebruiken wordt steeds aantrekkelijker. Andere installateurs die ik spreek willen of niks aanbieden zonder meteen accu-systemen etc mee te nemen of zitten qua prijs ver boven wat ik redelijk acht.
Dak huis
Voor het dak van het huis overweeg ik nu de volgende opzet:
8x Aiko 455Wp full-black
1x Growatt MIC 3300TL-X omvormer
Tuinhuis
Om verzendkosten te besparen wil ik dan ook meteen het dak van het tuinhuis vol leggen. Dit dak is 3,60x5,15m. Om ook in de winter zo veel mogelijk eigen verbruik af te dekken wil ik deze in een oost-west opstelling plaatsen. Ik denk met wat passen en meten hier ook net 8 panelen kwijt te kunnen, bijvoorbeeld 8x de Aiko 440Wp. Totaal is dan 3500Wp voor het tuinhuis. Wat voor omvormer zou hier geschikt zijn? De Growatt die ik voor het huis had bedacht heeft maar 1 MPPT tracker dus dat lijkt me dan niet zo geschikt? Growatt heeft ook de MIN 3000TL-XH Hybride omvormer, die heeft wel 2 MPPT trackers maar is wat duurder omdat hij hybride is.
Wat zouden jullie aanraden qua omvormer voor het tuinhuis? En is de combinatie van panelen en omvormer voor het dak van het huis geschikt?
Echt oprecht belachelijk dat niemand wilt aanbieden zonder accu ready, ik heb jou een DM gestuurd met suggestie.

Met jou verbruik, passen hier echt maar 8 panelen op?

Misschien een schuur of dergelijks aan de achterkant waar je nog wat op kwijt kan? je zou toch wel graag meer panelen willen, zeker in vol elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Chrisverst schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:07:
[...]

Echt oprecht belachelijk dat niemand wilt aanbieden zonder accu ready, ik heb jou een DM gestuurd met suggestie.

Met jou verbruik, passen hier echt maar 8 panelen op?

Misschien een schuur of dergelijks aan de achterkant waar je nog wat op kwijt kan? je zou toch wel graag meer panelen willen, zeker in vol elektrisch.
Dank je wel, ik ga eens contact opnemen!

Zoals hierboven staat wil ik inderdaad ook de schuur vol leggen. Ik vind het nog lastig daar de juiste omvormer voor te kiezen. De situatie qua schaduw is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8N6KcEaGS51DIPrnyTZpBOV9us=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g04D1WWQKXhnRKr7U9fMPiTL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qb6HC9IXPCTVYmLQDvvySBn6asU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4SOBgVVlHD9Ed5KY3OWDeTz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I10VGA3YWk8Ii78SEaCXZWKXY8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfPczQd9PzFhVDLyiyvjbcUi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqOqscU0AmRSJe2nfax_IrVtAiQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NvABSMukxffCtAPFZ8ByoYc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4-dHi13iPQXYq53z7aBNclXMqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBkMUh0O34fGVlwjra4BLfBR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZomlQC4GMOAfbwS7v_PxPOTkDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTlxGVbZPOfhksN9mXuet0tH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiLcLk1nQcP3H754kPwpzxS1geQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaVvtwNtwxH9qPLk8sYY6KTc.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is de PVcalc berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m6aRO3iquPMt0InFpN5t46a3YQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/56F4DjKmYs04WfgJM7ScRgeN.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de volgende opties bekeken qua omvormers op basis van 8x 440Wp panelen in een oost-west opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTRMO7W7u_AH1cAoATMlbwpkocs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rjLq8qzwrtKrkLRc9O57lEo1.png?f=fotoalbum_large
Voor een oost-west opstelling zou 2 MPPT trackers beter zijn dan 1. Het prijsverschil tussen de Growatt / Goodwe omvormers met 1 of 2 trackers is verwaarloosbaar. Ik lees echter ook dat SMA qua schaduwwerking een stuk beter is. Dis is echter ook bijna 2x zo duur en heeft dan maar 1 MPPT tracker.
Enphase heb ik er ook bijgezet maar is bijna 2x zo duur in verhouding tot een string-omvormer van Growatt / Goodwe.
Wat is wijsheid qua schaduw op dit dak?

[ Voor 3% gewijzigd door Knopsje op 09-08-2024 19:27 . Reden: PVcalc berekening verbeterd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Knopsje schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

Dank je wel, ik ga eens contact opnemen!

Zoals hierboven staat wil ik inderdaad ook de schuur vol leggen. Ik vind het nog lastig daar de juiste omvormer voor te kiezen. De situatie qua schaduw is als volgt:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit is de PVcalc berekening:
[Afbeelding]

Ik heb de volgende opties bekeken qua omvormers:
[Afbeelding]
Voor een oost-west opstelling zou 2 MPPT trackers beter zijn dan 1. Het prijsverschil tussen de Growatt / Goodwe omvormers met 1 of 2 trackers is verwaarloosbaar. Ik lees echter ook dat SMA qua schaduwwerking een stuk beter is. Dis is echter ook bijna 2x zo duur en heeft dan maar 1 MPPT tracker.
Enphase heb ik er ook bijgezet maar is bijna 2x zo duur in verhouding tot een string-omvormer van Growatt / Goodwe.
Wat is wijsheid qua schaduw op dit dak?
Hoeveel panelen denk je dat er op kunnen? Voor een klein systeempje is de meerprijs van SMA het mij insziens niet waard.

Je zou nog kunnen kijken naar APsystems. De 1 fase DS3 of de 3 fase QT2 of QT2D serie.

Hou wel rekening met het gewicht van de panelen en ballast dat is niet weinig. Je hebt zo 70kg per paneel te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Chrisverst schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Hoeveel panelen denk je dat er op kunnen? Voor een klein systeempje is de meerprijs van SMA het mij insziens niet waard.

Je zou nog kunnen kijken naar APsystems. De 1 fase DS3 of de 3 fase QT2 of QT2D serie.

Hou wel rekening met het gewicht van de panelen en ballast dat is niet weinig. Je hebt zo 70kg per paneel te pakken.
Dak is 3,6x5x2m, 8 panelen moet nét passen. Belasting is inderdaad een goed punt, moet nog even naar de dakconstructie kijken maar zou wel moeten gaan.

APsystems kende ik niet, maar ziet er ook wel interessant uit. Met 4x de DS3 en een Communication Unit kom ik op €840. Nog steeds bijna 2x zoveel als een Goodwe of Growatt string omvormer.
Hoe zou ik kunnen uitrekenen of dat prijsverschil qua opbrengst rendabel gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Knopsje schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:36:
[...]

Dak is 3,6x5x2m, 8 panelen moet nét passen. Belasting is inderdaad een goed punt, moet nog even naar de dakconstructie kijken maar zou wel moeten gaan.

APsystems kende ik niet, maar ziet er ook wel interessant uit. Met 4x de DS3 en een Communication Unit kom ik op €840. Nog steeds bijna 2x zoveel als een Goodwe of Growatt string omvormer.
Hoe zou ik kunnen uitrekenen of dat prijsverschil qua opbrengst rendabel gaat zijn?
Als ik naar mijn dakkapel kijk met oost-west opstelling. Doet de gunstigste kant ongeveer 15% meer opbrengst per jaar. Let op dit is met 0 schaduw.

In principe met een traditionele string omvormer ga je de gunstigste kant gelijk trekken met de slechte kant. Ik zou het persoonlijk wel doen. Over de levensduur van je omvormer en panelen in totaliteit haal je het er wel uit. En individueel paneel monitoring ilis ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Gewoon een goodwe met 2 mppt
Heeft een laag bereik in de mppt (vanaf 70 volt ofzo). En kan redelijk goed met schaduw overweg
Of 1 schans maken in 1 vlak en op een 1 mppt omvormer
En evt. met dak ankers werken ipv ballast. Of spankabels
https://dakenmarkt.nl/mon...nnepanelen-bitumen-zwart/

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 09-08-2024 21:01 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
BarryH schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:00:
Gewoon een goodwe met 2 mppt
Heeft een laag bereik in de mppt (vanaf 70 volt ofzo). En kan redelijk goed met schaduw overweg
Of 1 schans maken in 1 vlak en op een 1 mppt omvormer
En evt. met dak ankers werken ipv ballast. Of spankabels
https://dakenmarkt.nl/mon...nnepanelen-bitumen-zwart/
Helder, voel zelf ook wat meer voor een string dan voor micro-omvormers.
1 vlak van 8 panelen op de schuur kan ook, maar dan komt ligt zowel de schuur als het dak van het huis op zuid-west. Is het niet beter om als we straks echt niet meer kunnen salderen de productie wat meer over de dag te verspreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Knopsje schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:29:
[...]

Helder, voel zelf ook wat meer voor een string dan voor micro-omvormers.
1 vlak van 8 panelen op de schuur kan ook, maar dan komt ligt zowel de schuur als het dak van het huis op zuid-west. Is het niet beter om als we straks echt niet meer kunnen salderen de productie wat meer over de dag te verspreiden?
Ja, dan is oost/west beter. Maar bij een lage hellingshoek is het verschil klein. Probeer maar met pvcalc

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
BarryH schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:52:
[...]

Ja, dan is oost/west beter. Maar bij een lage hellingshoek is het verschil klein. Probeer maar met pvcalc
Ik zie het inderdaad, denk dat ik nu voor oost-west ga. Zie je in dit lijstje nog gekke dingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iY4PpZ_ZP6hSlDsSQEljCfdodqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJ7UBYif1llwwsGLWcS5F38v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Wellicht de 3600 versie van goodwe?
En als je wil besparen een ander onderstel bv e-Altamira of marktplaats
En kabels??, AC elektra, mc4 stekkers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knopsje
BarryH schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:07:
Wellicht de 3600 versie van goodwe?
En als je wil besparen een ander onderstel bv e-Altamira of marktplaats
En kabels??, AC elektra, mc4 stekkers?
Met PVcalc kom ik voor de 3000 watt en de 3600watt versie van Goodwe precies op dezelfde output per jaar. Zijn er nog andere voordelen om de 3600 versie te nemen? Anders lijkt het me de €100 extra niet waard.

Kabels etc moet er inderdaad nog bij maar dat is klein bier vergeleken met de hoofdonderdelen, dus die had ik nog even achterwegen gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Knopsje Let op het mppt bereik van de omvormer, vanaf 80V - 100V tot minstens 200V voor 2 string van 4 panelen. Kies dan één van de onderste 2 voor de O-W op de schuur.
Vergeet geen aparte groep voor die omvormer, eventueel via een PV-verdeler als je schuur al een eigen groep heeft.

Doe je huisdak via Solar Bouwmarkt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
onetime schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 01:09:
@Knopsje Let op het mppt bereik van de omvormer, vanaf 80V - 100V tot minstens 200V voor 2 string van 4 panelen. Kies dan één van de onderste 2 voor de O-W op de schuur.
Vergeet geen aparte groep voor die omvormer, eventueel via een PV-verdeler als je schuur al een eigen groep heeft.

Doe je huisdak via Solar Bouwmarkt.
Yes, ik heb nu de Goodwe GW3000-DNS G3 op het oog. Die heeft een MPPT bereik van 40 tot 560 volt en een startspanning van 50 volt. Panelen hebben een spanning van 34 volt, dan moet dan goed gaan toch? In de schuur komt inderdaad een PV-verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Nu het dak van de schuur duidelijk is, nog even terug naar het huisdak.
Solar Bouwmarkt heeft de Aiko 455Wp All Black glas-folie voor €99. Ik zie dat een andere leverancier ook de Aiko 455Wp All Black Glas-Glas heeft, en die voor maar €93 aanbied. Over het algemeen is glas-glas beter toch?
Solar Bouwmarkt heeft wel de JA Solar 440 WP Glas-Glas Full Black. Dat scheelt 15Wp met de Aiko's, volgens PVcalc is dat een verschil van 112kWh per jaar.
Is glas-glas de moeite waard of lekker bij Solar Bouwmarkt en de 455Wp glas-folie Aiko panelen blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Knopsje Glas-glas zou inderdaad beter zijn. Heeft die andere leverancier ook een leg-service?
En wat zijn dan de totale kosten?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
@onetime ze hebben een legservice, heb de kosten aangevraagd. Hopelijk begin van de week antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Knopsje schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:28:
Nu het dak van de schuur duidelijk is, nog even terug naar het huisdak.
Solar Bouwmarkt heeft de Aiko 455Wp All Black glas-folie voor €99. Ik zie dat een andere leverancier ook de Aiko 455Wp All Black Glas-Glas heeft, en die voor maar €93 aanbied. Over het algemeen is glas-glas beter toch?
Solar Bouwmarkt heeft wel de JA Solar 440 WP Glas-Glas Full Black. Dat scheelt 15Wp met de Aiko's, volgens PVcalc is dat een verschil van 112kWh per jaar.
Is glas-glas de moeite waard of lekker bij Solar Bouwmarkt en de 455Wp glas-folie Aiko panelen blijven?
Let wel op glas glas is significant zwaarder, wel klein voordeel dat degradatie wat minder snel gaat.

Persoonlijk vindt ik de panelen echt duur. Vooral panelen via een leverancier inkopen kan interessant zijn aangezien zei die in bulk in kopen. Volgens mij moet het echt wel lukken voor 50 a 60 euro per paneel. Althans dat was het een maand geleden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
@onetime Heb de offerte binnen, komt inclusief installatie op €2886. Als ik de prijzen van de website neem is dat €1652 voor het installatiemateriaal en de uren.
Het scheelt dan €97,50 met de glas-folie panelen bij Solar Bouwmarkt, dat lijkt me dan wel de moeite waard? Prijs per Wp is dan €0,76.

@Chrisverst ik kan de panelen nergens nog goedkoper vinden, of de installatie wordt dan een stuk duurder omdat ze daarmee de marge dan veilig stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Mocht je een beter gevoel hebben bij de duurdere kan je ze nog zeggen dat je het liefst bij hun zou doen maar dan tegen de prijs van de andere partij. En anders voor de goedkoopste gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:14
Knopsje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:48:

@Chrisverst ik kan de panelen nergens nog goedkoper vinden, of de installatie wordt dan een stuk duurder omdat ze daarmee de marge dan veilig stellen.
Hier zijn ze 81 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Dat is toevallig de andere leverancier waar het over ging met @onetime. Daar is zijn de omvormer en installatiekosten weer wat duurder waardoor het uiteindelijk maar €15 scheelt met Solar Bouwmarkt.

Heb nu de volgende opties:
Aiko 455Wp Glas-Folie voor € 2.654 inclusief installatie
Aiko 455Wp Glas-Glas voor € 2.766 inclusief installatie.
Scheelt dus €112 euro voor glas-glas. Glas-glas is wat zwaarder maar zou qua degradatie en duurzaamheid net wat beter moeten zijn. Is dat het prijsverschil waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Knopsje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:18:
[...]

Dat is toevallig de andere leverancier waar het over ging met @onetime. Daar is zijn de omvormer en installatiekosten weer wat duurder waardoor het uiteindelijk maar €15 scheelt met Solar Bouwmarkt.

Scheelt dus €112 euro voor glas-glas. Glas-glas is wat zwaarder maar zou qua degradatie en duurzaamheid net wat beter moeten zijn. Is dat het prijsverschil waard?
Ander merk zou je ook kunnen kijken Aiko ben ik zelf niet helemaal kapot van. Ja solar, Jinko, DMEGC, zijn ook prima merken.

Ga je het zelf installeren of laten doen? 76 c wp is erg netjes.

Zelf zou ik niet persee glas glas willen kosten wta kost. Maar mocht je een mooie aanbieding krijgen dan zou ik er wel voor gaan.

Wacht vooral nuet te lang zodat je maximaal van Salderen kan genieten.

Let op dat installateur ook klein materiaal heeft, dc kabels, connectors, misschien pv verdeler etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Knopsje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:18:
[...] Dat is toevallig de andere leverancier waar het over ging met @onetime. Daar is zijn de omvormer en installatiekosten weer wat duurder waardoor het uiteindelijk maar €15 scheelt met Solar Bouwmarkt.

Of het het waard is weet ik niet, maar ik zou het doen. Toch extra vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-09 13:18
Dat zijn zeker scherpe prijzen. Ik kan wellicht iets voor jou betekenen, gezien wij ook in Eindhoven zitten als installateur zijnde. Mocht jij interesse hebben, voel jezelf vrij een DM te sturen!
Pagina: 1