Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 07:37
Beste Tweakers,

Wij wonen in een koopwoning waar een hypotheek op rust. De hypotheekvoorwaarden kent een verbod op alle vormen van (kamer)verhuur op straffe van opeising van de gehele hypotheekschuld. Nu willen wij binnenkort onderdak bieden aan iemand uit ons netwerk, gedurende een jaar lang t.b.v. studie.

Wij vragen van deze persoon alleen een onkostenvergoeding (boodschappen, energie) en een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) mocht hij/zij schade aanrichten. Er wordt expliciet geen huurovereenkomst afgesloten. Dat betekent dat deze persoon geen huurderbescherming geniet en wij geen huurinkomsten genieten (wat wij ook niet willen). De persoon zal zich waarschijnlijk wel inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP) van onze gemeente, zodat hij/zij aanspraak kan maken op een uitwonende beurs.

Dit alles lijkt ons volkomen los te staan van huur en het vragen van een onkostenvergoeding schijnt te mogen (zie ook hier). Het gaat hier om een bedrag van 100 à 150 euro per maand.

Nu hebben wij een paar vragen:
* Zitten hier nog meer haken en ogen aan vast? Kan er sprake zijn van (verkapte) huur oid waarmee onze hypotheekverstrekker moeilijk kan doen? Of een scenario waar deze persoon aanspraak kan doen op bepaalde rechten?
* Als iemand zich inschrijft op ons adres middels BRP, welke gevolgen zou dat nog meer hebben voor ons (naast het wijzigen van eventuele verzekeringen en gemeentelijke lasten)?

Ik hoop dat jullie hier wat licht op kunnen schijnen. Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Justinn1988 op 01-07-2024 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:43

RyuuPro

That Damn Fly

Ik zie in jouw link al het volgende staan:
Als een huurder zich inschrijft op het woonadres van de verhuurder is er een formele verhuursituatie.
En als er sprake is van een formele verhuursituatie, moet je dit bij verschillende instanties melden. Om te beginnen heb je als huiseigenaar toestemming van je hypotheeknemer nodig om überhaupt een kamer te kunnen verhuren.
Oftewel inschrijven op het adres mag sowieso niet.

Kaze Ni Nare

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RyuuPro schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:55:

[...]

Het gaat hier niet om een huurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:35

Secsytime

Automagisch

Moet je bij een uitwonende beurs niet een huurovereenkomst kunnen overleggen bij controle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:24

Aganim

I have a cunning plan..

RyuuPro schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:55:

[...]

Dan moet je wel even volledig citeren, want jouw citaat slaat op de volgende situatie:
Volgens de woordvoerder verandert de situatie als je een kamer of deel van je huis gaat verhuren aan je neef en dus een huurovereenkomst met hem afsluit.
Er wordt dus juist expliciet geen huurovereenkomst afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21

Zenix

BOE!

Secsytime schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:02:
Moet je bij een uitwonende beurs niet een huurovereenkomst kunnen overleggen bij controle?
Volgens mij gaat het alleen om de inschrijving, ze controleren weleens of je daadwerkelijk woont op een bepaald adres.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Het kan trouwens wel vervelend worden wanneer deze persoon zijn rekeningen niet betaald en de deurwaarder verhaal komt halen. Als jij niet kan aantonen dat alles in je woning jouw eigendom is kan hij daar beslag op leggen.

Ook zal je niet zo makkelijk de persoon uit huis kunnen zetten als hij is ingeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Wolly schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:08:
Het kan trouwens wel vervelend worden wanneer deze persoon zijn rekeningen niet betaald en de deurwaarder verhaal komt halen. Als jij niet kan aantonen dat alles in je woning jouw eigendom is kan hij daar beslag op leggen.

Ook zal je niet zo makkelijk de persoon uit huis kunnen zetten als hij is ingeschreven.
Dit is inderdaad interessant. Dank je wel. Al denk ik dat de BRP inschrijving zelf an sich geen rechten geeft op het woonadres. Waar wij meer aan dachten is dat de huisgenoot na enige tijd wellicht rechten verwerft.
Dat kon ik niet vinden op de website van DUO als voorwaarde én leek ons sowieso meer een 'probleem' van de inwonende, maar terechte opmerking.

[ Voor 36% gewijzigd door Justinn1988 op 01-07-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Nee, de enige voorwaarden:
U krijgt meer geld als u uitwonend bent.

U bent uitwonend als:
  • u bij de gemeente staat ingeschreven op een ander adres dan dat van uw ouder(s) en
  • u woont op het adres waar u staat ingeschreven.
Bron: https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
Waarom vraag je niet gewoon toestemming van de hypotheekverstrekker? Er kan altijd worden afgeweken van de voorwaarden en de gemiddelde hypotheekverstrekker heeft waarschijnlijk gewoon een checklist waaraan je moet voldoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Moet je dit niet gewoon even voorleggen bij je hypotheekverstrekker? Als zij (schriftelijk) akkoord gaan, kun je volgens mij gewoon los.

Ik weet niet of dit per gemeente anders is, maar het aantal personen op je adres veranderd, en kan mogelijk gevolgen hebben voor je afvalstoffen heffing en dergelijke. Iets om even naar te kijken. Wellicht moet je ook aan een grotere prullenbak ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
En een AVP dekt (wellicht) geen schade aan spullen van mensen die in dezelfde woning wonen.

Zie bijvoorbeeld deze voorwaarden, punt 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Wolly schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:08:

Ingeschreven staan geeft geen rechten. Het is een consequentie (namelijk dat iemand zijn hoofdverblijf daar heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:18:
[...]

Ingeschreven staan geeft geen rechten. Het is een consequentie (namelijk dat iemand zijn hoofdverblijf daar heeft).
True, maar het kan wel vervelend worden natuurlijk op zo'n moment. Sloten vervangen is de enige manier om te zorgen dat hij niet binnenkomt, ik denk niet dat oom Agent zijn vingers gaat branden aan iemand die ergens binnen is op het adres waar die persoon ook staat ingeschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 01:42

FreakNL

Well do ya punk?

Koekstra schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:12:
Moet je dit niet gewoon even voorleggen bij je hypotheekverstrekker? Als zij (schriftelijk) akkoord gaan, kun je volgens mij gewoon los.

Ik weet niet of dit per gemeente anders is, maar het aantal personen op je adres veranderd, en kan mogelijk gevolgen hebben voor je afvalstoffen heffing en dergelijke. Iets om even naar te kijken. Wellicht moet je ook aan een grotere prullenbak ;)
Ik zou er niet eens bijzeggen dat degene die komt inwonen bij gaat dragen aan boodschappen.

Ik zou overigens de bank niet eens op de hoogte stellen. Hoe is dit anders dan een hypotheek op 1 naam waar de partner komt inwonen ?

Mijn vriendin woont al 9 jaar bij mij op
de manier zoals hierboven beschreven. En mijn kind ook al bijna 7 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 01-07-2024 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Ik zou overigens de bank niet eens op de hoogte stellen. Hoe is dit anders dan een hypotheek op 1 naam waar de partner komt inwonen ?
Ik zou het inderdaad ook alleen voorleggen als je de intentie hebt om het officieel met een huurovereenkomst te willen regelen. En anders gaat het de geldverstrekker inderdaad geen klap aan, voor hetzelfde geld komt er een extra persoon bij omdat je in een polyamoreuze relatie zit. Dat hoef je ook niet te melden. :P
Koekstra schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:12:
Moet je dit niet gewoon even voorleggen bij je hypotheekverstrekker?
offtopic:
Geldverstrekker, hypotheeknemer of hypotheekhouder. De hypotheekverstrekker is de leningnemer zelf, die geeft het recht van hypotheek (het eerste recht van verkoop) immers aan de geldverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
FreakNL schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:23:
[...]

Ik zou overigens de bank niet eens op de hoogte stellen. Hoe is dit anders dan een 1-mans hypotheek waar de partner komt inwonen ?
Goede vergelijking inderdaad, al zal natuurlijk geen sprake zijn van fiscaal partnerschap of een notarieel samenlevingscontract. Iets dat je met een partner wel overweegt, maar in onze casus niet relevant.
ibmpc schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:11:
Waarom vraag je niet gewoon toestemming van de hypotheekverstrekker? Er kan altijd worden afgeweken van de voorwaarden en de gemiddelde hypotheekverstrekker heeft waarschijnlijk gewoon een checklist waaraan je moet voldoen.
We hebben al ondervonden dat ze op het verbod op (kamer)verhuur echt niet gaan afwijken als we wel een verhuurovereenkomst zouden aan gaan. Dan moeten we de hypotheek laten aanpassen, en dat gaan we niet doen voor het bedrag dat we wilden vragen. Het verhuurverhaal hebben we daarom laten varen. Ik begrijp het verbod ergens wel, vanwege eventuele huurdersbescherming op het onderpand bij opeising ervan. Wel tot toestemming voor verhuur komen is niet ons doel van het topic. :)

Je hebt me wel getriggerd om eventuele overige voorwaarden eens door te lopen of die iets zeggen over 'extra huisgenoten' of 'wijzigingen in het huishouden', maar ik vermoed dat dat meevalt omdat het geen risco's oplevert voor de hypotheekverstrekker (neem ik aan).

[ Voor 6% gewijzigd door Justinn1988 op 01-07-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

Barrycade

Through the...

Gevolgen kunnen zijn: duurdere inboedelverzekering. Of inwoner moet zelf wat regelen maar lijkt me vrij speciaal om te regelen.

Afvalstoffen, riool etc is al meer als er meer dan 1 inwoner woont dus dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Wolly schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:12:
En een AVP dekt (wellicht) geen schade aan spullen van mensen die in dezelfde woning wonen.

Zie bijvoorbeeld deze voorwaarden, punt 4.
Briljant.

Ik heb 4 polisvoorwaarden bekeken en geen enkele waarbij ik ondubbelzinnig direct op dekking zou vertrouwen. Wel waren alle voorwaarden heel verschillend verwoord dus het zal vast ergens gedekt zijn.

Wat het lastig kan maken om te bepalen is dat het juist gedekt kan zijn als het niet uitgesloten of geclausuleerd wordt (de basis is namelijk wettelijk aansprakelijk zijn).

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 01-07-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-10 13:11
Als je neefje, nichtje of vriend laat inschrijven op jouw woonadres doe je niet meteen aan verhuur.
Ze betalen een onkostenvergoeding, geen huurovereenkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Justinn1988 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:42:

* Als iemand zich inschrijft op ons adres middels BRP, welke gevolgen zou dat nog meer hebben voor ons (naast het wijzigen van eventuele verzekeringen en gemeentelijke lasten)?
Op jullie vermoedelijk niet van toepassing, maar het kan ook gevolgen hebben voor (de hoogte van) toeslagen/uitkeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
sOid schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:47:
[...]

Op jullie vermoedelijk niet van toepassing, maar het kan ook gevolgen hebben voor (de hoogte van) toeslagen/uitkeringen.
Er is op dit moment geen recht op toeslagen of sprake van uitkeringen, maar ik vind dit wel een terechte aanvulling mocht het in de toekomst veranderen. Iets om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat doe je als het niet goed gaat? De persoon heeft een sleutel, wil vriend/vriendinnetje laten slapen, feestjes geven etc, en je wilt de persoon eruit hebben. Is er een tijd afgesproken, dwz x weken om te verhuizen? En voor je het weet begint het op verhuur te lijken.

(Het huis wat ik twee jaar kocht had verrassend veel voordeursleutels, veel mensen die kwamen "logeren" volgens de buren. Alle sloten vervangen op dag 1, je verliest overzicht op wie sleutels heeft)

[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 01-07-2024 19:58 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
gambieter schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:53:
Wat doe je als het niet goed gaat? De persoon heeft een sleutel, wil vriend/vriendinnetje laten slapen, feestjes geven etc, en je wilt de persoon eruit hebben. Is er een tijd afgesproken, dwz x weken om te verhuizen? En voor je het weet begint het op verhuur te lijken.

(Het huis wag ik twee jaar kocht had verrassend veel voordeursleutels, veel mensen die kwamen "logeren" volgens de buren. Alle sloten vervangen op dag 1, je verliest overzicht op wie sleutels heeft)
Interessant ja. In goed overleg zijn wij vrij relaxed (bezoek is geen probleem), maar het lijkt mij dat als je de persoon eruit wilt zetten je dit per direct kan doen omdat er geen huurdersbescherming is. Niet leuk als dit bijna fysiek geforceerd moet worden, maar het is een scenario om over na te denken. In ons geval kan ik mij bij deze persoon wel berusten op goed vertrouwen overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door Justinn1988 op 01-07-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Justinn1988 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:57:
Interessant ja. In goed overleg zijn wij vrij relaxed (bezoek is geen probleem), maar het lijkt mij dat als je de persoon eruit wilt zetten je dit per direct kan doen omdat er geen huurdersbescherming is. Niet leuk als dit bijna fysiek geforceerd moet worden, maar het is een scenario om over na te denken.
Maar dan moet je de sloten vervangen. Ook als dit iemand uit het netwerk is (zoon/dochter van kennissen?), wat zijn de gevolgen voor de relaties in het netwerk? Ik ben een pessimist ;)

Het voelt altijd een beetje als zaken doen met familie: niet doen....

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten…

En Tweakers zijn al snel pessimistisch (8>

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 17:42
gambieter schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:01:
[...]

Maar dan moet je de sloten vervangen. Ook als dit iemand uit het netwerk is (zoon/dochter van kennissen?), wat zijn de gevolgen voor de relaties in het netwerk? Ik ben een pessimist ;)

Het voelt altijd een beetje als zaken doen met familie: niet doen....
Pffh ik wordt er wel een beetje moe van de steeds erger wordende drang zeker hier op Tweakers van iedereen die maar zijn/haar rechten wil beschermen. We zijn een samenleving toch, "samen". Er is een hartstikke groot woningtekort en ook studentenwoningen zijn dun gezaaid. Ik vind het prijzenswaardig van TS dat hij iemand uit de brand wil helpen. In goed vertrouwen en met goed fatsoen en (huis)regels op papier moet dat ook gewoon kunnen.

Natuurlijk je gezond verstand gebruiken maar alle contractueel mogelijke what-ifs willen afdekken dat schiet wel een beetje door. Ik zou tegen TS zeggen, dankjewel dat jullie dit aanbieden. Stel duidelijke huisregels op en consequenties als deze niet worden nageleefd en dan komt het vast goed.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:09:
[...]

Pffh ik wordt er wel een beetje moe van de steeds erger wordende drang zeker hier op Tweakers van iedereen die maar zijn/haar rechten wil beschermen. We zijn een samenleving toch, "samen". Er is een hartstikke groot woningtekort en ook studentenwoningen zijn dun gezaaid. Ik vind het prijzenswaardig van TS dat hij iemand uit de brand wil helpen. In goed vertrouwen en met goed fatsoen en (huis)regels op papier moet dat ook gewoon kunnen.

Natuurlijk je gezond verstand gebruiken maar alle contractueel mogelijke what-ifs willen afdekken dat schiet wel een beetje door. Ik zou tegen TS zeggen, dankjewel dat jullie dit aanbieden. Stel duidelijke huisregels op en consequenties als deze niet worden nageleefd en dan komt het vast goed.
Als aanvulling hierop, zou ik @Justinn1988 nog wel willen adviseren om ook in gesprek te gaan met ouders van betreffende persoon.

Hangt natuurlijk wel af van de relatie met de persoon en leeftijd. Maar als het bijvoorbeeld een nicht is die net het huis uit gaat, lijkt het me verstandig om ook duidelijk te zijn over gemaakte afspraken naar de ouders toe. Daarmee voorkom je mogelijke verkeerde verwachtingen en/of problemen.

Daarnaast gaat het natuurlijk op een of andere manier frictie opleveren tussen jou/jullie en de persoon die bij jullie komt wonen. Dat is logisch en hoeft natuurlijk ook niet groot of erg te zijn. Om opgekropte frustraties te voorkomen, kun je bijvoorbeeld elke twee weken even een 'evaluatiemoment' (geef het een naam... ;)) plannen waarin van beide kanten dingen besproken kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De TS vraagt toch om input en dingen om over na te denken? De huurbescherming maakt mensen voorzichtig.

Ieder mag zelf weten of hij of zij dit wil doen. Maar als je dit met(kinderen van) familie/vrienden doet, dan kan dit vervelende gevolgen hebben als het fout loopt.

Dus zoals ^^ aangeeft, goede "expectation management" doen, ook met de ouders als het om kind van gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 01-07-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
Justinn1988 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:37:
en dat gaan we niet doen voor het bedrag dat we wilden vragen
Dat zijn toch gewoon onkosten voor degene die bij jullie komt wonen? Dat jullie er niet voor betalen betekent niet dat niemand ervoor moet betalen?

Laat degene die bij jullie komt wonen gewoon de kosten betalen voor het aanpassen van de hypotheekvoorwaarden.

[ Voor 15% gewijzigd door ibmpc op 01-07-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Praktisch vraagje: voor dat bedrag, is het mee eten of zelf koken, en indien het laatste, gaat dat met de keuken? Koelkastje op de kamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:47
Ja en wie gaat de was doen? Vragen vragen…

[ Voor 3% gewijzigd door wibblemoo op 01-07-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
[...]

Dank je wel. Ik ben het helemaal met je eens, al vind ik de pessimistische input ook niet verkeerd of vermoeiend. Dat zijn wel scenario's waar je jezelf even te rade moet gaan. What-ifs afdekken geeft m.i., ook geen gemoedsrust als je iemand niet echt vertrouwt. Dat betekent niet dat wij niet kritisch zijn. Integendeel, wij hadden een hele waslijst aan eisen om iemand te selecteren, maar daarna moeten we gewoon af kunnen gaan op goed vertrouwen. Dat lijkt mij een mooie middenweg.
gambieter schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:24:
[...]

Ieder mag zelf weten of hij of zij dit wil doen. Maar als je dit met(kinderen van) familie/vrienden doet, dan kan dit vervelende gevolgen hebben als het fout loopt.

Dus zoals ^^ aangeeft, goede "expectation management" doen, ook met de ouders als het om kind van gaat.
Het gaat niet om directe familie of vrienden en ook niet om een kind, maar een jongvolwassene; 18+ dus. De tip om contact te leggen met ouders vind ik wel een goede.
gambieter schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:31:
Praktisch vraagje: voor dat bedrag, is het mee eten of zelf koken, en indien het laatste, gaat dat met de keuken? Koelkastje op de kamer?
Mee-eten waar nodig is wel het meest praktisch, maar echt geen harde verplichting. Iemand moet wel kunnen laten en doen wat hij/zij wilt. Uiteraard is overleg wel welkom om te voorkomen dat we eten weggooien. Koelkast op de kamer mag iemand lekker zelf aanschaffen (en naar boven tillen). :P

[ Voor 12% gewijzigd door Justinn1988 op 01-07-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-10 08:35
Naast de mogelijke invloed op een inboedelverzekering zie ik geen gevolgen, je mag gelukkig samenwonen met wie jij wil.

Houdt er wel echt rekening mee dat in Nederland, behalve ambtelijk, niemand zich kan uitschrijven. Je kunt wel een verzoek doen bij de gemeente tot onderzoek, dit duurt vaak maanden.
Mocht de persoon geen alternatief hebben na het jaar kan zo’n inschrijving lang voortduren.
Pagina: 1