Tijdschema vaste pc Unifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneEverdij
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-09-2024
Mijn vraag

Ik heb thuis een Unifi netwerk ingericht, voor zowel zakelijk als privé.

Hardware-matig:
Modem (in brigde-modus)- USG - Ubiquiti 16p switch - Ubiquiti 8p switch - 3x UAP AC pro 1x UAP AC Lite. Controller via laptop/cloud.

4x vlan met bijbehorende SSID om zakelijk / privé en stomme (slimme) apparaten te scheiden. Zakelijk netwerk via mac-whitelist.

1 vlan/wifi netwerk is voor de kids. En daar ligt mijn vraag. Voor het wifi netwerk van de kids heb ik een tijdschema ingesteld, werkt perfect. Maar er zijn ook 2 game-pc’s bekabeld aangesloten. Via een profiel die poorten op de switch toegewezen aan het kids-netwerk. Maar soms zou ik op die game-pc’s ook een tijdschema willen hebben. Is dat mogelijk voor bekabelde apparaten?

Ik heb er al vaak op gegoogled, maar tot dusver geen oplossing kunnen vinden (buiten handmatig blokkeren via de controller en weer vrijgeven. Maar ik heb geen zin om dat op dagelijkse basis te doen).

Beste antwoord (via AnneEverdij op 01-07-2024 18:54)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
AnneEverdij schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:50:
[...]
Ik wil niet het hele vlan blokken, 3 kinderen in verschillende leeftijdscategorieën, het gaat met name om de pc van de jongste.
Kan ook op basis van IP-adres.

Als je het IP-adres van de pc die je wil blocken opzoekt in "Client Devices" kan je vervolgens
- Dat IP-adres reserveren voor die specifieke pc, zodat het altijd hetzelfde blijft.
- Voor dat IP-adres een rule aanmaken in "Traffic Management".

[ Voor 9% gewijzigd door FredvZ op 01-07-2024 18:52 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:04

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

AnneEverdij schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:30:
Maar soms zou ik op die game-pc’s ook een tijdschema willen hebben. Is dat mogelijk voor bekabelde apparaten?
Uitgaande van Windows (11) op die twee PC's zou je iets kunnen doen met de Task Scheduler, bijvoorbeeld ethernet interface uitschakelen, vlan er af halen, etc. zie bijv:
https://www.windowscentra...utomated-tasks-windows-11

Of wil je het vanaf de controller regelen?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneEverdij
Het liefst zou ik het via de controller regelen. De kans dat de wiz-kids erachter komen dat het vanaf hun eigen pc draait acht ik groot.
Maar het is een optie om te onthouden.

[ Voor 12% gewijzigd door AnneEverdij op 01-07-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Heb je "Traffic Management" op je USG?
Daarmee zou je al het verkeer van een specifiek vlan kunnen blokkeren, ook de machines die met een kabel zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneEverdij
Heb je "Traffic Management" op je USG?
Daarmee zou je al het verkeer van een specifiek vlan kunnen blokkeren, ook de machines die met een kabel zijn aangesloten.
Ik wil niet het hele vlan blokken, 3 kinderen in verschillende leeftijdscategorieën, het gaat met name om de pc van de jongste.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
AnneEverdij schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:50:
[...]
Kan ook op basis van IP-adres.

Als je het IP-adres van de pc die je wil blocken opzoekt in "Client Devices" kan je vervolgens
- Dat IP-adres reserveren voor die specifieke pc, zodat het altijd hetzelfde blijft.
- Voor dat IP-adres een rule aanmaken in "Traffic Management".

[ Voor 9% gewijzigd door FredvZ op 01-07-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneEverdij
Oké, dat wist ik niet.
Daar ga ik induiken!! Het IP adres is bekend, dat is geen probleem.
Ik laat weten of het gelukt is.
Pagina: 1