Audio systeem (LS50 (META/Wireless?)

Pagina: 1
Acties:
  • 965 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-R
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:09
Ik zoek een?
Audiosysteem voor meerdere toepassingen

Wat is je budget?
Afhankelijk van de gekozen componenten. Prijs van de speakers is natuurlijk redelijk bekend. Ben nu vooral met name benieuwd naar aan welke prijsklasse ik moet denken voor een receiver om de LS50's te matchen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
I
- voornamelijk het luisteren van muziek (radio, spotify en platenspeler)
- het geluid van mijn tv over te nemen

Wat heb je zelf al gevonden?
Vorig jaar heb ik al eens een topic gepost en daarin wat leuke suggesties gekregen. Echter nog steeds niets gekocht maar ondertussen wel een beetje aan het rondzoeken geweest. Ook wel besloten mijn budget wat omhoog te gooien. Ik heb mijn oog laten vallen op de LS50 speakers van KEF. Ze komen vrijwel overal goed uit de testen en zijn ook visueel zeer mooie speakers. Welke uitvoering (Meta of Wireless II) ben ik nog niet helemaal uit. Met de LS50WII ben je natuurlijk in een keer klaar maar wel beperkter in je eventuele uitbreidingsmogelijkheden en ben je gebonden aan de ondersteuning van de fabrikant. In de toekomst zou ik namelijk eventueel nog een subwoofer willen toevoegen en wellicht nog wat meer speakers voor een nog ruimtelijkere ervaring. Maar dat is optioneel en in eerste instantie nog niet aan de orde.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ten eerste toch nog wel de vraag of de LS50 speakers voldoende zijn voor in mijn woonkamer. De ruimte is ongeveer 5x5 meter met een vrij hoog plafond (+4m). Het zijn natuurlijk wel vrij compacte speakers.

Ten tweede welke receiver/avr/amp (ik zie deze termen in ieder geval veelvuldig voorbij komen) is een goede match bij de KEF LS50 (META) mocht mijn keuze daarop vallen. Hierbij zijn natuurlijk bovenstaande mogelijkheden belangrijk maar ook dat ze de speakers goed tot hun recht laten komen. Aan welk prijsklasse moet ik dan denken? Zelf kwam ik bijvoorbeeld de Denon Ceol RCD-N10 al tegen maar heb dus totaal geen benul of deze de genoemde speakers wel matchen.

Alvast bedankt en mocht er aanvullende info benodigd zijn hoor ik dat ook graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:42
Heb je al speakers beluisterd of alleen op internet zitten neuzen? Je gaat € 1.200 of meer neertellen voor twee speakers. Dat zou ik niet alleen vanaf het scherm doen, maar moet je gaan beluisteren. Dat is ook nog eens leuk om te doen! KEF klinkt heel anders dan bijvoorbeeld een merk als Focal of Dali. Zonder te luisteren weet je niet waar je voorkeur ligt. Voor dat budget is er namelijk veel moois te koop.

Laat je niks wijs maken over matchende speakers en versterkers. Zo iets bestaat niet. Als versterking zou je kunnen kijken naar de kleine Argon SA2. Daar kan een platenspeler, subwoofer en tv (HDMI ARC) op aangesloten worden. Daarnaast kun je er muziek naar toe streamen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 02-07-2024 15:24 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-R
Hulleman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:23:
Heb je al speakers beluisterd of alleen op internet zitten neuzen? Je gaat € 1.200 of meer neertellen voor twee speakers. Dat zou ik niet alleen vanaf het scherm doen, maar moet je gaan beluisteren. Dat is ook nog eens leuk om te doen! KEF klinkt heel anders dan bijvoorbeeld een merk als Focal of Dali. Zonder te luisteren weet je niet waar je voorkeur ligt. Voor dat budget is er namelijk veel moois te koop.

Laat je niks wijs maken over matchende speakers en versterkers. Zo iets bestaat niet. Als versterking zou je kunnen kijken naar de kleine Argon SA2. Daar kan een platenspeler, subwoofer en tv (HDMI ARC) op aangesloten worden. Daarnaast kun je er muziek naar toe streamen.
Bedankt voor je reactie. Goed punt inderdaad over het beluisteren. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ze nog niet heb gehoord en mijn keuze min of meer wel heb gebaseerd op reviews. Nu zijn die er veelvuldig en deze speakers worden wel steevast geprezen dus in dat opzicht durf ik wel een gokje te wagen.

Ik zou ze natuurlijk wel graag willen beluisteren maar ten eerste zitten er niet echt veel HiFi-zaken in de buurt waar dit mogelijk is. De zaken die ik wel heb gevonden (waar ze deze speakers hebben) vragen toch al snel 400€ meer voor een set. Die meerprijs heb ik er niet voor over want voor dat geld ben je al mooi op weg voor een leuke receiver. En om nou wel te gaan luisteren en er vervolgens niets te kopen vind ik ook niet heel erg netjes.

Nou ja matchen is misschien een groot woord maar ik hoor wel dat je toch een bepaalde afstemming moet hebben tussen je speakers, receiver en eventueel andere componenten. Met name qua vermogen want anders benut je niet het potentieel van je installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
GT-R schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:33:
[...]
Nou ja matchen is misschien een groot woord maar ik hoor wel dat je toch een bepaalde afstemming moet hebben tussen je speakers, receiver en eventueel andere componenten. Met name qua vermogen want anders benut je niet het potentieel van je installatie.
Audiosciencereview beveelt de LS50 Meta aan, dus dan zit het qua geluidskwaliteit wel goed. En, niet onbelangrijk, ze zijn prachtig om te zien!

Vermogen is wel iets om op te letten, maar ook weer niet heel belangrijk. ik zou me daar niet blind op staren. De Meta's hebben een gevoeligheid van 85db wat best behoorlijk is. Dat betekent dat de speaker met 1 watt vermogen op 1 meter afstand 85db geluidsdruk geeft. Hoe hogere de gevoeligheid, hoe minder vermogen een speaker nodig heeft om hard te spelen. Bij normaal gebruik, gebruikt een speaker nog geen 1 watt, tot enkele watts vermogen. En daarnaast, het verschil tussen een versterker die 50watt levert of 100watt is maar 3db. Elke 3db extra is een verdubbeling in het vermogen. Dus het verschil tussen 1 en 2 watt is net zo groot als tussen 50 en 100 watt, namelijk 3db. Dat is niet zo heel veel en geeft wel aan dat vermogen in de basis niet superbelangrijk is.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 03-07-2024 12:14 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je ook nog een versterker nodig hebt voor wat je wilt doen, wou ik voor de LS50 wireless gaan. SImpelweg omdat die al een afgestemde amp ingebouwd hebben, aan al je eisen voldoet en de speaker zelf ook lager gaat als ik naar de specs kijk :)

Daarentegen hebben de LS50 meta's een gevoeligheid van 85dB en da's niet heel gevoelig, dus zul je een gemiddelde amp wat harder moeten zetten voor een zelfde hoeveelheid geluid. Niet dat het niet kan, maar ter indicatie: mijn Klipsch speakers hebben een gevoeligheid van 97dB iirc, en daar heb je dus niet zo heel veel vermogen voor nodig om ze goed aan te sturen. Kan bij wijze van spreken nog met een wekkerradio.

Ga je een amp zoeken die goed met die 85dB om kan gaan, dan zit je al vrij snel aan de meerprijs van de wireless te kijken. Kan prima een overweging zijn als je (veel) meer aansluitingen en integratie nodig hebt (denk aan meerdere HDMI aansluitingen, integratie met TV, spelcomputer etc). Of voor als je in de toekomst uitbreiding overweegt naar 5.1 ofzo.
Maar puur voor muziek en je TV: dan voldoet de wireless prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:53
Ik had een soortgelijke vraag over de passieve voorgangers, KEF LS50's, en daar ben ik op https://www.hifistudio79....d-amplifier-2x100w-4-ohm/ uitgekomen.

Deze speakers staan in een veel kleinere ruimte (werkkamer), maar ze kunnen hard genoeg. Dus dan is @Hulleman's advies voor die Argon Audio een prima oplossing. Maar als je echt los wilt gaan met VU-meters, dan kan je natuurlijk hiervoor gaan: product: Yamaha R-N2000A :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-R
The Eagle schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:25:
Als je ook nog een versterker nodig hebt voor wat je wilt doen, wou ik voor de LS50 wireless gaan. SImpelweg omdat die al een afgestemde amp ingebouwd hebben, aan al je eisen voldoet en de speaker zelf ook lager gaat als ik naar de specs kijk :)

Daarentegen hebben de LS50 meta's een gevoeligheid van 85dB en da's niet heel gevoelig, dus zul je een gemiddelde amp wat harder moeten zetten voor een zelfde hoeveelheid geluid. Niet dat het niet kan, maar ter indicatie: mijn Klipsch speakers hebben een gevoeligheid van 97dB iirc, en daar heb je dus niet zo heel veel vermogen voor nodig om ze goed aan te sturen. Kan bij wijze van spreken nog met een wekkerradio.

Ga je een amp zoeken die goed met die 85dB om kan gaan, dan zit je al vrij snel aan de meerprijs van de wireless te kijken. Kan prima een overweging zijn als je (veel) meer aansluitingen en integratie nodig hebt (denk aan meerdere HDMI aansluitingen, integratie met TV, spelcomputer etc). Of voor als je in de toekomst uitbreiding overweegt naar 5.1 ofzo.
Maar puur voor muziek en je TV: dan voldoet de wireless prima.
De Wireless variant ziet er inderdaad erg aantrekkelijk uit qua mogelijkheden maar ik vind het toch ook wel een beetje tricky om alles in één te hebben. Gaat er op den duur iets stuk ben je ook direct alles kwijt in plaats van dat je een van de componenten in je systeem vervangt.

Je hebt het over een amp, of bedoel je meer een receiver? Voor zover ik me nu in heb kunnen lezen is een amp slechts één specifiek onderdeel en combineert een receiver meerdere onderdelen in een apparaat. Correct me if I'm wrong.
teot schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:03:
Ik had een soortgelijke vraag over de passieve voorgangers, KEF LS50's, en daar ben ik op https://www.hifistudio79....d-amplifier-2x100w-4-ohm/ uitgekomen.

Deze speakers staan in een veel kleinere ruimte (werkkamer), maar ze kunnen hard genoeg. Dus dan is @Hulleman's advies voor die Argon Audio een prima oplossing. Maar als je echt los wilt gaan met VU-meters, dan kan je natuurlijk hiervoor gaan: product: Yamaha R-N2000A :P
Bedankt voor je suggestie, ik zal dit ook meenemen in m'n overweging. Altijd fijn om de ervaringen van andere mensen te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

GT-R schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Bedankt voor je reactie. Goed punt inderdaad over het beluisteren. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ze nog niet heb gehoord en mijn keuze min of meer wel heb gebaseerd op reviews. Nu zijn die er veelvuldig en deze speakers worden wel steevast geprezen dus in dat opzicht durf ik wel een gokje te wagen.
Niet doen. Dat de hele wereld een bepaalde speaker geweldig vindt betekent niet dat het ook jouw smaak zal zijn. In die val ben ik zelf ook eens gevallen.
Sindsdien ben ik er achter gekomen dat er meer speakers zijn die "iedereen" geweldig vindt maar waar ik niks aan vind. Speakers kopen is als een etentje. Hoe goed het restaurant ook mag zijn, en hoeveel goede reviews het ook krijgt, er is een kans dat het gewoon niet jouw smaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
downtime schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:11:
[...]

Niet doen. Dat de hele wereld een bepaalde speaker geweldig vindt betekent niet dat het ook jouw smaak zal zijn. In die val ben ik zelf ook eens gevallen.
Sindsdien ben ik er achter gekomen dat er meer speakers zijn die "iedereen" geweldig vindt maar waar ik niks aan vind. Speakers kopen is als een etentje. Hoe goed het restaurant ook mag zijn, en hoeveel goede reviews het ook krijgt, er is een kans dat het gewoon niet jouw smaak is.
Met je eens hoor. Zo viel B&W en KEF mij tegen tijdens de luistersessie. Nu zijn/waren de B&W CM9 en KEF R5 (toentertijd) goede speakers volgens de vele reviews, maar ik vond er geen hol aan. Merken als Dali, Focal en Triangle (kende ik niet, maar was er echt door verrast) klonken me veel lekkerder in de oren. Ik kwam voor de Dali Opticon 6, maar ging naar huis met de duurdere Focal Aria 926. De Triangle Esprit vond ik mss nog wel beter, maar was ook nog weer een tikje duurder. Ergens een grens trekken he :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zo werkt dat idd. Luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Met je eigen muziek op CD, of iets anders met high quality (niet zijnde spotify oid).
* The Eagle dacht dat ie met KEF of B&W thuis zou komen, maar was vrij snel overtuigd door Klipsch.
* The Eagle is vermoedelijk ook de enige die het voor elkaar kreeg om Smack my Bitch up van de Prodigy keihard door de kelder van Correct Rotterdam te laten schallen :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:10
Op je gemakje bij een audiozaak in de buurt langsgaan en de speakers even rustig beluisteren met muziek die je zelf goed kent is absoluut essentieel voor audio. Ik dacht ook KEF speakers te willen aan de hand van alle reviews, maar kwam er in het echt achter dat ik het geluid helemaal niet zo waardeerde. Hangt ook enorm van je muzieksmaak af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
GT-R schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:12:
Ten tweede welke receiver/avr/amp (ik zie deze termen in ieder geval veelvuldig voorbij komen) is een goede match bij de KEF LS50 (META) mocht mijn keuze daarop vallen. Hierbij zijn natuurlijk bovenstaande mogelijkheden belangrijk maar ook dat ze de speakers goed tot hun recht laten komen. Aan welk prijsklasse moet ik dan denken? Zelf kwam ik bijvoorbeeld de Denon Ceol RCD-N10 al tegen maar heb dus totaal geen benul of deze de genoemde speakers wel matchen.
Het hangt ervan af welk type geluid je graag hebt.

Als je een ongekleurd geluid verkiest (de meest exacte benadering van hoe instrumenten/stem in het echt klinken) dan zijn Sony receivers meestal correcter dan veel duurdere receivers.

Dit is een opname die ik gemaakt heb van mijn Sony STR-DB790: https://drive.google.com/...6XNYVFwne5JSQ2JGTm0R/view

Uiteraard is het maar een opname. In het eerste nummer merk je dat deftige microfoons nog altijd zeer grootte moeite hebben om subwoofer tonen te kunnen reproduceren. Maar het tweede en derde nummer illustreren de zuiverheid van deze receiver.

Ik ben heel tevreden van het geluid van deze receiver en zou hem opnieuw kopen indien ik een nieuwe receiver nodig zou hebben.

KEF en Klipsch zijn beide speakers met meer distortie dan sommige andere topmerken. Ik zou dit voor mezelf nooit kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sedad
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:24
Je kunt kijken naar de Bluesound Powernode. Ik gebruik ze icm met ls50 metas en ben dik tevreden over de verschillende mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:08
FateTrap schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:51:
[...]

Het hangt ervan af welk type geluid je graag hebt.

Als je een ongekleurd geluid verkiest (de meest exacte benadering van hoe instrumenten/stem in het echt klinken) dan zijn Sony receivers meestal correcter dan veel duurdere receivers.
Hoe kom je aan deze informatie? In de meeste gevallen merk je geen verschil tussen receivers.
KEF en Klipsch zijn beide speakers met meer distortie dan sommige andere topmerken. Ik zou dit voor mezelf nooit kopen.
Dit lijkt me ook veel te kort door de bocht. KEF maakt een paar van de beste speakers op de wereld, objectief getest. Zie bijvoorbeeld: https://www.spinorama.org/?page=1&search=kef

Een andere optie van KEF die ik @GT-R nog wil meegeven die wat goedkoper (400 per paar) is en bijna net zo goed zal klinken is de KEF Q350. Die passieve speaker scoort ook objectief vrij goed en heeft ook een center variant dus kan je ook uitbreiden naar surround mocht je dat ooit willen. De LS50 Wireless II optie zou ik overslaan. Passieve speakers bieden toch meer vrijheid om te kiezen hoe en wat je wilt aansluiten

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
Ramon schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:15:
[...]
Hoe kom je aan deze informatie? In de meeste gevallen merk je geen verschil tussen receivers.
Volgens een gehoortest die ik bij een routinecontrole bij de dokter heb moeten afleggen zit ik op gebied van gehoor sterk boven het gemiddelde en zijn er maar weinigen met een gelijkaardig gehoor.

Bijvoorbeeld in bepaalde films hoor ik merkbaar verschillen in hoe een shotgun klinkt in een verafgelegen bank bij een bankoverval. Sommige receivers geven het volume voor de frequentie zodanig stil dat ik de shotgun amper hoor. Ook het timbre van het geluid uit een receiver kan licht verschillend zijn.

KEF is vooral voor het design dat het populair is. Net zoals Bose heeft KEF geen echt goed geluid.
ELAC, Infinity and MartinLogan hebben geluid dat bvb voor muziekinstrumenten gelijkender is aan hoe instrumenten in het echt klinken (tov KEF en Bose).

In het goedkope segment verkies ik F&D. Sommige specifieke oude CD's klinken eigenlijk beter op mijn F&D speakers van 70 EUR dan op een veel duurdere setup die ik heb. Het is niet zo voor de meerderheid van mijn CD collectie, maar er is echt muziek die op mijn Grundig CD speler + F&D speakers aangenamer kan klinken dan sommige high-end setups die ik al gehoord heb.

Dit is een geluidsdemo van deze goekope F&D speakers.
https://drive.google.com/...hCKz78mWM5Ky1BnIgF7t/view

De opname van het eerste nummer is wat vervormd door de subwoofer maar de twee laatste nummers illustreren dat het zuiver geluid is.

Bvb de podracing scène van Star Wars klinkt op deze F&D speakers erg goed en niet veel slechter dan zeer dure audio setups.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dus omdat je er in een gehoortest bovengemiddeld uitkomt, zijn jouw oren zijn ineens een objectief meetinstrument geworden dat feilloos kan vaststellen of een versterker een gekleurd danwel natuurgetrouw geluid geeft tov alle andere versterkers ter wereld en met alle mogelijke luidsprekers?

Nofi, maar make that the cat wise :P

Geluidssmaak is persoonlijk, hangt van vele factoren af en tav de weergave spelen speakers en akoestiek een veel grotere rol dan een versterker.
En dus wat jij zegt: N=1

Misschien is je gehoor wel zo goed dat je teveel hoort, wat een egaal geluidsbeeld verstoort voor je. Om maar eens een voorbeeld te noemen.

Dus leuk dat je meent dat Sony amps natuurgetrouw zijn, maar dat moet iedereen toch echt voor zichzelf bepalen.
En dan heb ik het nog niet eens over een zeg jaren 80 of 90 Sony tov die van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
The Eagle schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:53:
Dus omdat je er in een gehoortest bovengemiddeld uitkomt, zijn jouw oren zijn ineens een objectief meetinstrument geworden dat feilloos kan vaststellen of een versterker een gekleurd danwel natuurgetrouw geluid geeft tov alle andere versterkers ter wereld en met alle mogelijke luidsprekers?
De arts had gezegd dat ik dat jaar de enige was die bepaalde zeer lage volumes nog kon onderscheiden in deze gestandaardiseerde L/R geluidstest. In andere jaren had ze nog al mensen gehad die het konden, maar 99,9% van de mensen heeft dus een minder gehoor. Dit is trouwens al eeuwen bekend dat er mensen bestaan met abnormaal goed gehoor.

Misschien is het ook omdat ik de klank van tientalle instrumenten honderden uren live gehoord heb en mogelijk ook omdat ik de basis van vier instrumenten beheers. Dit helpt veel om te weten hoe accuraat een luidspreker bij de realiteit staat.

The musically trained brain can distinguish between subtle pitch and tonal differences in sound that many of us cannot.

Het is ook niet alsof het enkel mijn gehoor is dat accurater is dan bij de gemiddelde mens. In grote aulas op de achterste rij was ik frequent de enige die de kleine letters nog makkelijk kon lezen die de prof met krijt op het bord schreef. Ik was ook de enige die zonder uurwerk altijd de tijd op twee minuten nauwkeurig wist te zeggen hoewel ik geen klok had en al uren het uur niet meer gezien had. Ik kon dit dag in dag uit exact op twee minuten nauwkeurig zeggen. Andere studenten hadden dit toen getest bij me en vonden dit merkwaardig, dus ik kan bewijzen dat dit waar is indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:08
FateTrap schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Volgens een gehoortest die ik bij een routinecontrole bij de dokter heb moeten afleggen zit ik op gebied van gehoor sterk boven het gemiddelde en zijn er maar weinigen met een gelijkaardig gehoor.

Bijvoorbeeld in bepaalde films hoor ik merkbaar verschillen in hoe een shotgun klinkt in een verafgelegen bank bij een bankoverval. Sommige receivers geven het volume voor de frequentie zodanig stil dat ik de shotgun amper hoor. Ook het timbre van het geluid uit een receiver kan licht verschillend zijn.
Een minimaal verschil kan ook andere oorzaken hebben, zoals verkeerde instellingen, ingebouwde DSP of ruimtecorrectie, of akoestiek van de ruimte die invloed heeft op wat je hoort. Dat laatste alleen al zorgt er eigenlijk voor dat je niet kan vergelijken tussen systemen op verschillende locaties. Maar in de basis zullen alle goede receivers hetzelfde klinken. Gewenning speelt overigens ook een rol, m.a.w. je kan je eigen gehoor eigenlijk gewoon niet vertrouwen.
KEF is vooral voor het design dat het populair is. Net zoals Bose heeft KEF geen echt goed geluid.
ELAC, Infinity and MartinLogan hebben geluid dat bvb voor muziekinstrumenten gelijkender is aan hoe instrumenten in het echt klinken (tov KEF en Bose).
Dit waag ik toch zeer te betwijfelen. In deze ranking van objectieve meetresultaten staat KEF 2x in de top tien. ELAC en MartinLogan staan respectievelijk ongeveer halverwege en onderaan. Niet dat er iets mis is met ELAC, ze doen het zeker goed voor het geld.
In het goedkope segment verkies ik F&D. Sommige specifieke oude CD's klinken eigenlijk beter op mijn F&D speakers van 70 EUR dan op een veel duurdere setup die ik heb. Het is niet zo voor de meerderheid van mijn CD collectie, maar er is echt muziek die op mijn Grundig CD speler + F&D speakers aangenamer kan klinken dan sommige high-end setups die ik al gehoord heb.

Dit is een geluidsdemo van deze goekope F&D speakers.
https://drive.google.com/...hCKz78mWM5Ky1BnIgF7t/view
Zo'n opname is natuurlijk nutteloos om iets aan te tonen.
De opname van het eerste nummer is wat vervormd door de subwoofer maar de twee laatste nummers illustreren dat het zuiver geluid is.

Bvb de podracing scène van Star Wars klinkt op deze F&D speakers erg goed en niet veel slechter dan zeer dure audio setups.
Punt is dat de prijs niet per se iets zegt over de kwaliteit. Er wordt een hoop onzin verkocht in de audio-wereld, als je dat allemaal geloofd kan je zo duizenden euro's uitgeven zonder daadwerkelijk vooruit te gaan qua geluidskwaliteit. Daarom zijn die objectieve metingen van spinorama.org zo handig. Het stelt je in staat om een selectie te maken van goed metende speakers die in je prijsrange liggen en met die shortlist dan te gaan luisteren naar de speakers. Wordt je ook niet beinvloed door de verkoper die een lulverhaal ophangt over dat je kabels van 300 euro nodig hebt :+

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FateTrap schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

De arts had gezegd dat ik dat jaar de enige was die bepaalde zeer lage volumes nog kon onderscheiden in deze gestandaardiseerde L/R geluidstest. In andere jaren had ze nog al mensen gehad die het konden, maar 99,9% van de mensen heeft dus een minder gehoor. Dit is trouwens al eeuwen bekend dat er mensen bestaan met abnormaal goed gehoor.

Misschien is het ook omdat ik de klank van tientalle instrumenten honderden uren live gehoord heb en mogelijk ook omdat ik de basis van vier instrumenten beheers. Dit helpt veel om te weten hoe accuraat een luidspreker bij de realiteit staat.

The musically trained brain can distinguish between subtle pitch and tonal differences in sound that many of us cannot.

Het is ook niet alsof het enkel mijn gehoor is dat accurater is dan bij de gemiddelde mens. In grote aulas op de achterste rij was ik frequent de enige die de kleine letters nog makkelijk kon lezen die de prof met krijt op het bord schreef. Ik was ook de enige die zonder uurwerk altijd de tijd op twee minuten nauwkeurig wist te zeggen hoewel ik geen klok had en al uren het uur niet meer gezien had. Ik kon dit dag in dag uit exact op twee minuten nauwkeurig zeggen. Andere studenten hadden dit toen getest bij me en vonden dit merkwaardig, dus ik kan bewijzen dat dit waar is indien nodig.
Hardstikke mooi voor je. Zegt nog steeds geen reet over objectief kunnen vaststellen hoe een versterker het doet, maar des te meer over jou en de vaststellend arts (ok, das 1 arts, en wat is zijn referentiekader dan, heeft ie alle mensen van de wereld gezien en beoordeeld) en jij die hem op zijn woord gelooft.

Nog steeds nul objectief aan, terwijl je daar wel mee schermt.

Maar goed, allemaal offtopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:55

FeaR

In GoT we trust

FateTrap schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:46:
...op mijn F&D speakers van 70 EUR ...
Dit is het derde topic van alleen deze maand waarin je weer hiermee aan komt zetten. Je bent in het verleden al eens gewezen betreffende het spammen van dit merk over diverse topics heen. Ik wil geen vierde topic vinden of überhaupt nieuwe posts over dit merk.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 26-08-2024 15:49 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb die F&D voor de grap even opgezocht. Wordt gemaakt in India, en qua design en componenten vergelijkbaar met Trust en co. Groot in India - maar die hebben ook net niks te besteden daarom :P

Als je dat als referentie neemt spijt het me zeer maar kan ik je niet serieus meer nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
The Eagle schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:41:
Ik heb die F&D voor de grap even opgezocht. Wordt gemaakt in India, en qua design en componenten vergelijkbaar met Trust en co. Groot in India - maar die hebben ook net niks te besteden daarom :P

Als je dat als referentie neemt spijt het me zeer maar kan ik je niet serieus meer nemen.
Ik neem F&D niet als referentie ik bedoel enkel dat het een ervaring is die voor de prijs redelijk dicht komt bij veel duurdere producten die ik al gehoord heb. Met 'redelijk dicht komen' geef ik al aan dat het niet exact even goed is als het allerbeste. Maar wel verbazingwekkend goed en niet vaak geëvenaard voor deze prijs.

Mijn Infinity luidsprekers vind ik dan wel een referentie aangezien ik nog geen betere speakers gehoord heb in Hi-Fi winkels met dure producten. Maar sommige van mijn CD's klinken opvallend beter op de GRUNDIG CDP 410 + F&D F550X dan op de PC (lossless) + Infinity Alpha 5 + Sony STR-DB790. Bijvoorbeeld veel CD's van Laura Pausini. En bvb de podracing scène van Star Wars. Ik vermoed dat F1 motor engines ook heel goed klinken op de F&D speakers.

Ik zou ook net als jij denken dat producten uit India heel arm zijn op alle gebieden maar voor F&D geldt dat specifiek de luidsprekers voor een lagere prijs beter geluid geven dan Sony luidsprekers.
Ergens is dit misschien niet helemaal onlogisch aangezien F&D enkel luidsprekers maakt en Sony misschien minder expertise heeft in luidsprekers dan in versterkers/smartphones/spelconsoles etc.

https://www.amazon.in/F55...0154M6J2Q#customerReviews
Let me compare a Sony Rs. 8490 and an F&D F550X worth Rs. 4799. Just an honest review of what I think.

Als je deze review leest van F&D zul je het wel begrijpen dat het één van de beste low budget merken is voor luidsprekers.

Ze hebben veel producten die goede reviews krijgen, zoals bvb ook deze speakers:
https://www.amazon.in/F-D...01AW1XCJC?ref_=ast_sto_dp

I was using a Sony D-40 before I ordered these. I got a great deal on this product combining cashback and EMI options. Let me assure that Sony is not even half compared to the quantity of the volume of this product. The sound quality is better as well. Below mentioned are a few criterion on which my purchase was based on.

En ik ben trouwens een Sony fan. Maar voor luidsprekers in het budget segment ken ik niks dat F&D overtreft voor exact dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Da's mooi. Maar vergelijk dan alsjeblieft niet Sony of F&D alles in een setje cq computerspeakers met is als een KEF LS50. Totaal andere prijsklasse, dan vergelijk je appels en peren. Bovendien ging dit topic niet over het budget segment :)

Sidenote: als je een keer echt iets goeds wilt horen en je gehoor is zo goed als je zegt: ga in oktober naar het Dutch Audio Event en laat je verassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:55

FeaR

In GoT we trust

De discussie F&D eindigt hier. Zoals aangegeven is het offtopic om dit merk overal naar boven te halen (of überhaupt in de vergelijking mee te nemen).

@FateTrap dit is direct de laatste waarschuwing. Als je het zonodig over F&D wilt hebben, open een eigen topic.

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 26-08-2024 16:14 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.