Het is al lang geleden dat ik een desktop (20+ jaar) had en updatete, sindsdien eigenlijk altijd al een laptop gebruikt voor het werk en een console om te gamen. Ondertussen kriebelt het toch wel om ook eens iets zelf te bouwen.
Deze 2 computers kwam ik online tegen en het uiterlijk bevalt me wel, maar ik heb de indruk dat ze vrij veel kosten en dat het significant goedkoper is als ik het zelf bouw:
Ik wil het voornamelijk gebruiken als Linux gamesysteem. Waarschijnlijk wordt het Ubuntu + Steam voor de games. Ik weet dat sommige (multiplayer) games niet erken onder Linux, maar een groot deel van mijn computerplezier komt van het gebruiken van Linux, dus Windows is echt geen optie. Verder speel ik geen multiplayer games maar vooral verhalende single player games. Recente toppers voor mij: Hades, God of War, Spiderman, Uncharted, Diablo IV, Returnal en alle Batman Arkham games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ca. 1300 - 1500 EUR.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen interne componenten, wel toetsenbord, muis en scherm (1440p).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik baseerde me op de BBG voor het 1440p-systeem.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor AMD-processor en videokaart, maar goeie argumenten kunnen me altijd overtuigen ;-)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een klein(er) systeem lijkt me wel aardig, maar ik denk dat het voor een eerste zelfbouw-pc verstandiger is om wat groter te denken. Een beetje gezoem onder full load mag wel, maar bij licht gebruik hoor ik liever geen geluid van de computer.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Deze 2 computers kwam ik online tegen en het uiterlijk bevalt me wel, maar ik heb de indruk dat ze vrij veel kosten en dat het significant goedkoper is als ik het zelf bouw:
- https://www.tuxedocomputers.com/en/TUXEDO-Atlas-XL-Gen1-AMD.tuxedo
- https://www.tuxedocomputers.com/en/TUXEDO-Atlas-S-Gen1-Intel.tuxedo
Ik wil het voornamelijk gebruiken als Linux gamesysteem. Waarschijnlijk wordt het Ubuntu + Steam voor de games. Ik weet dat sommige (multiplayer) games niet erken onder Linux, maar een groot deel van mijn computerplezier komt van het gebruiken van Linux, dus Windows is echt geen optie. Verder speel ik geen multiplayer games maar vooral verhalende single player games. Recente toppers voor mij: Hades, God of War, Spiderman, Uncharted, Diablo IV, Returnal en alle Batman Arkham games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ca. 1300 - 1500 EUR.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen interne componenten, wel toetsenbord, muis en scherm (1440p).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik baseerde me op de BBG voor het 1440p-systeem.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 193,- | € 193,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 169,- | € 169,- |
1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7700 XT 12GB GDDR6 | € 459,- | € 459,- |
1 | Behuizingen | Chieftec APEX AIR | € 78,90 | € 78,90 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 29,55 | € 29,55 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 118,26 | € 118,26 |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition | € 94,23 | € 94,23 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 118,90 | € 118,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.260,84 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor AMD-processor en videokaart, maar goeie argumenten kunnen me altijd overtuigen ;-)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een klein(er) systeem lijkt me wel aardig, maar ik denk dat het voor een eerste zelfbouw-pc verstandiger is om wat groter te denken. Een beetje gezoem onder full load mag wel, maar bij licht gebruik hoor ik liever geen geluid van de computer.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
- Klopt het dat mijn voorstel hierboven even goed functioneert als de links van Tuxedo, maar dan veel goedkoper is? Of mis ik iets en kan ik even goed bij Tuxedo bestellen (een kleine meerprijs voor het samenstellen is uiteraard logisch).
- Hoe moeilijk is dit systeem om te bouwen? Ik voerde in het verleden enkel upgrades uit (RAM/GFX/HDD/SDD), maar bouwde nog nooit iets vanaf nu. Ik veronderstel dat koelpasta + schroevendraaiers volstaan om dit tot een goed einde te brengen?
- De kast uit de BBG vind ik nu niet meteen de mooiste. Deze vind ik mooier, maar ik lees dat die het niet de stilste kast is. Iemand een gelijkaardig ogend maar stiller alternatief? uitvoering: Fractal Design North - Mesh Charcoal Black
- Deze kast vind ik eigenlijk nog mooier, maar ik vermoed dat de complexiteit van in het klein te bouwen en de beperkingen op de hardware het een onmogelijke oefening maken? uitvoering: Fractal Design Terra Grafiet