Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10
@fingerhead
Deze is wel erg ver heen, beter koop je een nieuwe module. Zoeken op: ECS 5D033 module, kost ongeveer €130,-
Deze is wel erg ver heen, beter koop je een nieuwe module. Zoeken op: ECS 5D033 module, kost ongeveer €130,-
My favorite programming language is solder.
Heel eerlijk? Ik zie al gigantisch veel oxidatie en roest.fingerhead schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:25:
Ik heb een kastje voor in de auto voor een trekhaak. Echter nu deden de lampen het niet meer en nar meten en zoeken is de printplaat in het kastje helemaal geoxideerd.
Is dit schoon te maken of is dit kapot en verloren?
Ik hoop graag dat iemand dit mij zou kunnen vertellen. Alvast bedankt.
[Afbeelding]
Lost cause.
Iets is bijna nooit helemaal verloren, maar in de huidige staat gaat dat zoveel werk/tijd kosten dat je beter een nieuwe module kunt kopen.
Het is schoon te maken maar je zult wel de nodige onderdelen ervan moeten vervangen ben ik bang.fingerhead schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:25:
Ik heb een kastje voor in de auto voor een trekhaak. Echter nu deden de lampen het niet meer en nar meten en zoeken is de printplaat in het kastje helemaal geoxideerd.
Is dit schoon te maken of is dit kapot en verloren?
Ik hoop graag dat iemand dit mij zou kunnen vertellen. Alvast bedankt.
[Afbeelding]
Kun je niet goed met de soldeerbout overweg... Dan zou ik voor ongeveer €130 (zo'n prijs zie ik nu) een nieuwe kopen.
De behuizing laat blijkbaar vrij makkelijk water toe. Die kun je evt dan direct met iets beschermen.
Bedankt voor de super snelle reacties. Dan gaat het een nieuwe worden. Ik had al zo’n vermoeden. Denk dat er vocht is ingekomen en dit is blijven staan in een hoekje van de behuizing. Ga het bij de volgende zo hangen dat het vocht eruit kan.
Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10
Gelukkig kan je hier betaalbaar een vervanger voor vinden, als dat niet zo zou zijn, zou ik het zo aanpakken:
Je kan met een (tanden)borstel en alcohol de meeste oxidatie wegboenen (niet in de gootsteen, hij is dermate slecht dat je er waarschijnlijk onderdelen af gaat boenen, houdt in de gaten waar die zaten).
Als de oxidatie een beetje weg zou zijn kan je zien hoe erg het echt is, maar er lijken bij U3 en U2 pinnen 'weg' te zijn, verschillende SMD componenten hebben niet echt soldeerverbindingen meer, etc.
Daarna kan je alle printsporen en componenten gaan doormeten en 1 voor 1 de schades repareren, en dat zijn er hier nogal wat, ben je zo een dag of meer mee bezig als je er ervaring mee hebt.
Je kan met een (tanden)borstel en alcohol de meeste oxidatie wegboenen (niet in de gootsteen, hij is dermate slecht dat je er waarschijnlijk onderdelen af gaat boenen, houdt in de gaten waar die zaten).
Als de oxidatie een beetje weg zou zijn kan je zien hoe erg het echt is, maar er lijken bij U3 en U2 pinnen 'weg' te zijn, verschillende SMD componenten hebben niet echt soldeerverbindingen meer, etc.
Daarna kan je alle printsporen en componenten gaan doormeten en 1 voor 1 de schades repareren, en dat zijn er hier nogal wat, ben je zo een dag of meer mee bezig als je er ervaring mee hebt.
Hoe voorkom je zoiets? In de conformal coating zetten?
Het is duidelijk dat deze print langere tijd onder water heeft gestaan, daar helpt conformal coating niet tegen, dat helpt goed genoeg tegen condens en eens een paar druppels.
Als je hiertegen wil beschermen is het eigenlijk alleen een optie om het hermetisch te verzegelen, met connectorpinnen ingegoten in plastic en de behuizing dichtgeplakt met een forse dosis kit of compleet volgegoten met epoxy ofzo.
Wat wel een goed idee is om bij ontwerpen mee te nemen als je iets 'vochtdicht' probeert te maken is dat het heel erg moeilijk is om dit echt helemaal te doen. Het is verstandig om na te denken over het vocht wat er toch inkomt, kan het er weer uit of gaat het schade geven.
Bijv een gaatje op het laagste punt kan een goed idee zijn.
Als je hiertegen wil beschermen is het eigenlijk alleen een optie om het hermetisch te verzegelen, met connectorpinnen ingegoten in plastic en de behuizing dichtgeplakt met een forse dosis kit of compleet volgegoten met epoxy ofzo.
Wat wel een goed idee is om bij ontwerpen mee te nemen als je iets 'vochtdicht' probeert te maken is dat het heel erg moeilijk is om dit echt helemaal te doen. Het is verstandig om na te denken over het vocht wat er toch inkomt, kan het er weer uit of gaat het schade geven.
Bijv een gaatje op het laagste punt kan een goed idee zijn.
@fingerhead
Je geeft niet aan wat voor auto je hebt, deze module is in elk geval niet voor een Opel Kadett uit 1986
. Maar ik zou hem vooral binnenin de auto monteren en niet aan de buitenkant of op een andere plek dat er blijkbaar water in kan lopen
. Want dan krijg weer hetzelfde probleem namelijk, dus even kijken waar het lekt en dat eerst verhelpen.
Je geeft niet aan wat voor auto je hebt, deze module is in elk geval niet voor een Opel Kadett uit 1986
My favorite programming language is solder.
Ondertussen een nieuwe op MP gekocht stond toevallig dezelfde module en alles werkt weer naar behoren.
Om gelijk even te komen op hetgeen dat er water in is gekomen is dat die op dezelfde plek zit als mijn zekering kast.
Wat ik wel had is een constructie fout in de Zafira B eerste modellen dat de achterlichten vollopen met water dit is nu opgelost dus hopen dat dit in de toekomst niet meer gebeurd.
Om gelijk even te komen op hetgeen dat er water in is gekomen is dat die op dezelfde plek zit als mijn zekering kast.
Wat ik wel had is een constructie fout in de Zafira B eerste modellen dat de achterlichten vollopen met water dit is nu opgelost dus hopen dat dit in de toekomst niet meer gebeurd.
Nu je de hele print vervangen hebt voor een werkend exemplaar zou voor mij de uitdaging zijn om de defecte print weer in ere te herstellen. Schoonmaken, contacten nalopen, componenten nalopen en controleren. Kost je in eerste instantie wat avonduurtjes maar als het resultaat er dan is heb je een werkend exemplaar op de plank liggen.
Pagina: 1