Eerste keer occasion kopen, advies/waarop letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
Alvast excuus voor het lange verhaal :)

Achtergrond:
Na jaren bij een bedrijf te hebben gewerkt waar ik een lease auto had, en daarna met mijn partner samen een private lease auto te hebben gehad (2020-model Peugeot 208 benzine), moet deze volgende maand worden ingeleverd. We hebben nagedacht over een nieuwe private lease, maar de flink opgelopen maandelijkse bedragen waren het ons niet meer waard, dus willen we nu kijken voor aan occasion. Ik heb her en der gekeken op autoscout en autotrack en wel e.e.a. zien voorbijkomen en heb wel enige meningen en voorkeuren gevormd, maar ik wil weten of er nog dingen zijn waar ik op moet letten die ik misschien helemaal niet doorheb.

We zullen het voorlopig doen met 1 auto omdat ik in hetzelfde dorp woon en werk, dus dat kan te voet of met de fiets.
Initieel ging mijn hoofd direct naar een full hybrid omdat deze zuiniger is, en dat zou met de huidige benzineprijzen mooi uitkomen.
Ik heb wat zitten filteren op autobedrijven (niet particulier), max 100k op de km-teller, en een systeem met Android Auto erop.
Ik heb wat Toyota Corolla's (een maatje groter dan onze huidige auto dus) voor minimaal €20k zien langskomen (voorbeeld), maar vaak zijn het bijvoorbeeld imports uit Duitsland. Hoe betrouwbaar is zoiets?
Waarom ik bij een Corolla uitkwam is eigenlijk de combinatie "moet hybride zijn" plus het feit dat de Yaris een stuk minder ruimte heeft dan onze huidige 208.
Dit is eigenlijk wel een beetje wat we max willen uitgeven, en zelfs daar twijfelen we nog over, het is nogal een smak geld.

Is het wel gerechtvaardigd dat ik direct dacht aan een full hybrid, of is het beter misschien een mild hybrid of zelfs gewoon een goedkope benzine aan te schaffen?
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten m.b.t.:
  • Merk/model/motor? Ik weet een selecte basis van hoe bepaalde merken in de markt liggen bijv. Toyota is betrouwbaar maar duur (en oudere modellen wat saai), Ford is vaak wat sportiever afgesteld, de Franse merken zijn vaak erg flashy en hip maar misschien minder betrouwbaar etc
  • onderhoudsboekjes (vooral bij van die import auto's)?
  • (ook weer bij import auto's) onderhoud in NL garages?
  • andere dingen die ik over het hoofd zie?
Zijn er buiten dit misschien nog andere zaken buiten een full hybrid of qua merk die ik beter kan overwegen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 14:29
Er zijn legio aankoop/occasion guides op youtube, van de anwb, autoweek etc. etc.

Ook voor 10k koop je een prima 2e hands Toyota (of andere jap) met 6 maanden bovag garantie en android auto kun je ook via een after market radio voor oudere modellen regelen. Staat je niet blind op dat soort dingen.

Onderhoudsgeschiedenis is inderdaad zeer belangrijk, dat kan via boekjes of een stapel facturen. Is de olie tijdig ververst, hoe zijn de remmen en banden nu, moet de distributie niet vervangen worden onderhand? etc.

Bepaal een budget en rijtje eisen. Hoe ver gaat je partner rijden? etc.

[ Voor 22% gewijzigd door _Anvil_ op 01-07-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
striner schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:09:
Alvast excuus voor het lange verhaal :)

Achtergrond:
Na jaren bij een bedrijf te hebben gewerkt waar ik een lease auto had, en daarna met mijn partner samen een private lease auto te hebben gehad (2020-model Peugeot 208 benzine), moet deze volgende maand worden ingeleverd. We hebben nagedacht over een nieuwe private lease, maar de flink opgelopen maandelijkse bedragen waren het ons niet meer waard, dus willen we nu kijken voor aan occasion. Ik heb her en der gekeken op autoscout en autotrack en wel e.e.a. zien voorbijkomen en heb wel enige meningen en voorkeuren gevormd, maar ik wil weten of er nog dingen zijn waar ik op moet letten die ik misschien helemaal niet doorheb.

We zullen het voorlopig doen met 1 auto omdat ik in hetzelfde dorp woon en werk, dus dat kan te voet of met de fiets.
Initieel ging mijn hoofd direct naar een full hybrid omdat deze zuiniger is, en dat zou met de huidige benzineprijzen mooi uitkomen.
Ik heb wat zitten filteren op autobedrijven (niet particulier), max 100k op de km-teller, en een systeem met Android Auto erop.
Ik heb wat Toyota Corolla's (een maatje groter dan onze huidige auto dus) voor minimaal €20k zien langskomen (voorbeeld), maar vaak zijn het bijvoorbeeld imports uit Duitsland. Hoe betrouwbaar is zoiets?
Waarom ik bij een Corolla uitkwam is eigenlijk de combinatie "moet hybride zijn" plus het feit dat de Yaris een stuk minder ruimte heeft dan onze huidige 208.
Dit is eigenlijk wel een beetje wat we max willen uitgeven, en zelfs daar twijfelen we nog over, het is nogal een smak geld.

Is het wel gerechtvaardigd dat ik direct dacht aan een full hybrid, of is het beter misschien een mild hybrid of zelfs gewoon een goedkope benzine aan te schaffen?
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten m.b.t.:
  • Merk/model/motor? Ik weet een selecte basis van hoe bepaalde merken in de markt liggen bijv. Toyota is betrouwbaar maar duur (en oudere modellen wat saai), Ford is vaak wat sportiever afgesteld, de Franse merken zijn vaak erg flashy en hip maar misschien minder betrouwbaar etc
  • onderhoudsboekjes (vooral bij van die import auto's)?
  • (ook weer bij import auto's) onderhoud in NL garages?
  • andere dingen die ik over het hoofd zie?
Zijn er buiten dit misschien nog andere zaken buiten een full hybrid of qua merk die ik beter kan overwegen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Mocht je voor een Toyota gaan; bij een merkdealer zit je altijd wel goed qua garantie, doorgaans 1 of 2 jaar. Maar dat geldt voor de meeste merken wel.

Over import hoef je je bij Toyota niet direct zorgen te maken; ook hierop wordt na een onderhoudsbeurt de garantie verlengd voor een periode van een jaar / 15.000km tot een max van 10 jaar / 200.000km. Ook als de auto geïmporteerd is en nog nooit een Nederlandse dealer heeft gezien. Dit allemaal op voorwaarde dat de auto uit Europa komt, maar ze komen maar zelden verder weg dan Europa.

Accupakket idem dito: je kan onderhoud met Hybride Zekerheids Controle laten doen, dan wordt de HV accu getest en is deze goed; een jaar garantie.

Dat zegt allemaal nog niet dat je een goede auto koopt, maar het geeft je wel wat meer zekerheid en rust :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:22
Altijd een aankoopkeuring laten uitvoeren, geeft je veel zekerheid.