AlphaRomeo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:28:
@
Hahn is dat dan piekvermogen ofzo? Een hoeveelheid MW zegt toch niets als het over een zonnepark gaat? Is dat dan MWp (piek) of nominaal? Is dat gelijktijdige afname?
Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat er wel degelijk een hoeveelheid bedoeld wordt, daar sluit je normaal gesproken toch een dergelijk contract voor af?
Waarom zou het niet MW/GW zijn? Ik volg niet helemaal waarom je dat niet logisch lijkt.
Zoals ik het lees gaat het om een pipeline van New Green Power waarbij zij garanderen dat er 300 MW geleverd wordt, wat Google kan afnemen. Of NGP dat doet door 2 of 20 GW piekvermogen te hebben en ten allen tijde 300 MW te kunnen leveren, doet er niet toe voor Google, dat mag NGP zelf uitvogelen.
Bovendien, 300MW = 300.000kW, wat als vermogen vrij veel is, maar als het daadwerkelijk om 300.000kWh zou gaan, dan is dat opeens niet bijzonder veel. Zeker als we uitgaan van een jaar. Dat is minder dan 1000kWh per dag (~822kWh), of 34kWh per uur.
Daar kan je hooguit een paar honderd servertjes mee laten draaien, enkele tientallen als het hele zware zijn

Met 300.000kW hebben we het over honderdduizenden servers. Dat lijkt me een stuk realistischer.
[
Voor 22% gewijzigd door
Hahn op 01-07-2024 16:42
]
The devil is in the details.