Drie jaar geleden hebben wij een opknapwoning gekocht. De buitenkant hebben we volledig laten renoveren en isoleren. (De gevels en het dak zijn conform nieuwbouw geïsoleerd, met kunststof kozijnen en triple glas; de vloeren zijn nog niet geïsoleerd.) De binnenkant moet nog volledig gemoderniseerd worden. Dit willen we verspreid over de tijd (en deels zelf) gaan doen. We hopen hier voor altijd (zeg nog 50 jaar) te kunnen wonen.
Nu het salderen nog even mogelijk is, en de vraag naar (en daarmee de prijs van) zonnepanelen lekker laag ligt, vroeg ik me af of het slim is om deze nu alvast te laten leggen. Vandaar dit topic.
Ik ben van plan binnenkort ook een groter topic over de bouwkundige kant van de renovatie te openen, maar eerst even deze. Stap voor stap, net als het hele project
/f/image/zNU1iJFIa6emvfBBQEi9RIJA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P8Sud7napJN7CdGZv30xwNDq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ul5hSZlZoqha21L71AA02fKA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EBGZvSAKMVx9JQl58r5I0H0i.jpg?f=fotoalbum_large)
Oost: ± 11,25 × 6,5 m minus dakapel
Zuid: ± 7,5 × 4,5 m
West: ± 11,25 × 7 m minus Velux-raam
Oost: dakkapel; tweede gebouw (ri zuid-oost); hoge kastanje en berk (ri oost)
Toekomstplannen/-dromen (hopelijk in de komende 10 jaar):
:strip_exif()/f/image/nViMjxF8swPz6QwKp8dE14qV.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal vermogen: 8.100 Wp
18 × 450 Wp DMEGC DM450M10RT-54HBB(Q4-2023) zonnepanelen
18 × Enphase IQ8MC-72-M-INT(Q1-2023) omvormers
Prijs: € 8.400 (€ 1,037 / Wp)
:strip_exif()/f/image/d92JCWI5GHqfEtL7pPZW43Lg.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal vermogen: 10.800 Wp
24 × 450 Wp DMEGC DM450M10RT-54HBB(Q4-2023) zonnepanelen
24 × Enphase IQ8MC-72-M-INT(Q1-2023) omvormers
Prijs: € 10.990 (€ 1,018 / Wp)
Mijn vraag is kortgezegd: wat is wijsheid?
Ik weet niet precies wanneer onze warmtepomp etc. komen. We weten natuurlijk ook niet wat aankomende kabinetten met de salderingsregeling gaan doen. Wat zouden jullie in deze situatie doen? Nu lekker volleggen met 24 panelen, om zo snel mogelijk terug te verdienen? Of beginnen met 12, voor het huidige verbruik? Of eerst de rest van de renovatie, en de panelen op het eind?
Tevens ben ik benieuwd wat jullie van de offerte vinden. Zijn de prijzen redelijk? En wat vinden jullie van Enphase in deze situatie? (Volgens mij is het niet per se nodig, maar heeft het toch wel wat voordelen?)
Nu het salderen nog even mogelijk is, en de vraag naar (en daarmee de prijs van) zonnepanelen lekker laag ligt, vroeg ik me af of het slim is om deze nu alvast te laten leggen. Vandaar dit topic.
Ik ben van plan binnenkort ook een groter topic over de bouwkundige kant van de renovatie te openen, maar eerst even deze. Stap voor stap, net als het hele project
Foto's
/f/image/zNU1iJFIa6emvfBBQEi9RIJA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P8Sud7napJN7CdGZv30xwNDq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ul5hSZlZoqha21L71AA02fKA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EBGZvSAKMVx9JQl58r5I0H0i.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Noord: ± 7,5 × 4,5 mOost: ± 11,25 × 6,5 m minus dakapel
Zuid: ± 7,5 × 4,5 m
West: ± 11,25 × 7 m minus Velux-raam
Schaduw
Noord: hoofdgebouw (ri noord-west); hoge kastanje en berk (ri noord-oost)Oost: dakkapel; tweede gebouw (ri zuid-oost); hoge kastanje en berk (ri oost)
Jaarverbruik
In 2023: 3.800 kWh stroom en 1.190 m³ gasToekomstplannen/-dromen (hopelijk in de komende 10 jaar):
- Warmtepomp met vloerverwarming
- Balansventilatie met WTW, mogelijk met verwarming/koelen (aanvulling op de vloerverwarming)
- Elektrisch koken
- Elektrische auto
- Elektrische sauna in de tuin
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fasenBudget en doel
Het doel is een slimme investering te doen, waar we (na het terugverdienen) van kunnen profiteren. Ik vind het op de tweede plaats ook mooi om zo een stap aan de vergroening te kunnen bijdragen. Het budget is flexibel.Wie gaat het project uitvoeren
Ik ben in contact met een lokale installateur, die we ook hebben gevraagd voor de rest van de renovatie (vervanging groepenkast, installatie warmtepomp en ventilatiesysteem, etc.). Deze heeft de voorkeur, maar mochten de prijzen ergens een stuk scherper zijn, vind ik dat ook geen probleem. Ik wil dit niet zelf uitvoeren.Bijhouden van data
Leuk als er een app (van de fabrikant) is, en een API (voor later).Reeds verkregen offertes
Onze lokale installateur geeft aan dat er 44 panelen op de pannendaken zouden passen. Ze hebben twee offertes gemaakt. Zij werken in principe altijd met Enphase, gaven ze aan.18 panelen
:strip_exif()/f/image/nViMjxF8swPz6QwKp8dE14qV.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal vermogen: 8.100 Wp
18 × 450 Wp DMEGC DM450M10RT-54HBB(Q4-2023) zonnepanelen
18 × Enphase IQ8MC-72-M-INT(Q1-2023) omvormers
Prijs: € 8.400 (€ 1,037 / Wp)
24 panelen
:strip_exif()/f/image/d92JCWI5GHqfEtL7pPZW43Lg.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal vermogen: 10.800 Wp
24 × 450 Wp DMEGC DM450M10RT-54HBB(Q4-2023) zonnepanelen
24 × Enphase IQ8MC-72-M-INT(Q1-2023) omvormers
Prijs: € 10.990 (€ 1,018 / Wp)
Regio
ZwolleMijn vraag is kortgezegd: wat is wijsheid?
Tevens ben ik benieuwd wat jullie van de offerte vinden. Zijn de prijzen redelijk? En wat vinden jullie van Enphase in deze situatie? (Volgens mij is het niet per se nodig, maar heeft het toch wel wat voordelen?)
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.