Volledige renovatie — dak alvast volleggen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-10 10:43

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Drie jaar geleden hebben wij een opknapwoning gekocht. De buitenkant hebben we volledig laten renoveren en isoleren. (De gevels en het dak zijn conform nieuwbouw geïsoleerd, met kunststof kozijnen en triple glas; de vloeren zijn nog niet geïsoleerd.) De binnenkant moet nog volledig gemoderniseerd worden. Dit willen we verspreid over de tijd (en deels zelf) gaan doen. We hopen hier voor altijd (zeg nog 50 jaar) te kunnen wonen.

Nu het salderen nog even mogelijk is, en de vraag naar (en daarmee de prijs van) zonnepanelen lekker laag ligt, vroeg ik me af of het slim is om deze nu alvast te laten leggen. Vandaar dit topic.

Ik ben van plan binnenkort ook een groter topic over de bouwkundige kant van de renovatie te openen, maar eerst even deze. Stap voor stap, net als het hele project :)

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pp4GlRssAR3WGRAl-mQ-dv8GP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zNU1iJFIa6emvfBBQEi9RIJA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cb03ctxQMfsdbnkF0YXHboVGias=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8Sud7napJN7CdGZv30xwNDq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aukba-KFBuLtJJg9gez_isD_SO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ul5hSZlZoqha21L71AA02fKA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPA75GoA0xVxTXajXvO5hNNJ-YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBGZvSAKMVx9JQl58r5I0H0i.jpg?f=fotoalbum_large

Beschikbare (dak)ruimte
Noord: ± 7,5 × 4,5 m
Oost: ± 11,25 × 6,5 m minus dakapel
Zuid: ± 7,5 × 4,5 m
West: ± 11,25 × 7 m minus Velux-raam

Schaduw
Noord: hoofdgebouw (ri noord-west); hoge kastanje en berk (ri noord-oost)
Oost: dakkapel; tweede gebouw (ri zuid-oost); hoge kastanje en berk (ri oost)

Jaarverbruik
In 2023: 3.800 kWh stroom en 1.190 m³ gas

Toekomstplannen/-dromen (hopelijk in de komende 10 jaar):
  • Warmtepomp met vloerverwarming
  • Balansventilatie met WTW, mogelijk met verwarming/koelen (aanvulling op de vloerverwarming)
  • Elektrisch koken
  • Elektrische auto
  • Elektrische sauna in de tuin
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fasen

Budget en doel
Het doel is een slimme investering te doen, waar we (na het terugverdienen) van kunnen profiteren. Ik vind het op de tweede plaats ook mooi om zo een stap aan de vergroening te kunnen bijdragen. Het budget is flexibel.

Wie gaat het project uitvoeren
Ik ben in contact met een lokale installateur, die we ook hebben gevraagd voor de rest van de renovatie (vervanging groepenkast, installatie warmtepomp en ventilatiesysteem, etc.). Deze heeft de voorkeur, maar mochten de prijzen ergens een stuk scherper zijn, vind ik dat ook geen probleem. Ik wil dit niet zelf uitvoeren.

Bijhouden van data
Leuk als er een app (van de fabrikant) is, en een API (voor later).

Reeds verkregen offertes
Onze lokale installateur geeft aan dat er 44 panelen op de pannendaken zouden passen. Ze hebben twee offertes gemaakt. Zij werken in principe altijd met Enphase, gaven ze aan.

18 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jARHanfSpX9bWrk2c7ollLDNT-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nViMjxF8swPz6QwKp8dE14qV.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal vermogen: 8.100 Wp
18 × 450 Wp DMEGC DM450M10RT-54HBB(Q4-2023) zonnepanelen
18 × Enphase IQ8MC-72-M-INT(Q1-2023) omvormers
Prijs: € 8.400 (€ 1,037 / Wp)

24 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ug5-VBf-NFBUop1IDa4Z5jrQcfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d92JCWI5GHqfEtL7pPZW43Lg.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal vermogen: 10.800 Wp
24 × 450 Wp DMEGC DM450M10RT-54HBB(Q4-2023) zonnepanelen
24 × Enphase IQ8MC-72-M-INT(Q1-2023) omvormers
Prijs: € 10.990 (€ 1,018 / Wp)

Regio
Zwolle

Mijn vraag is kortgezegd: wat is wijsheid? :+ Ik weet niet precies wanneer onze warmtepomp etc. komen. We weten natuurlijk ook niet wat aankomende kabinetten met de salderingsregeling gaan doen. Wat zouden jullie in deze situatie doen? Nu lekker volleggen met 24 panelen, om zo snel mogelijk terug te verdienen? Of beginnen met 12, voor het huidige verbruik? Of eerst de rest van de renovatie, en de panelen op het eind?

Tevens ben ik benieuwd wat jullie van de offerte vinden. Zijn de prijzen redelijk? En wat vinden jullie van Enphase in deze situatie? (Volgens mij is het niet per se nodig, maar heeft het toch wel wat voordelen?)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 18:13

V-8

Ik zou zelf zeker zoveel mogelijk panelen leggen. Des te eerder heb je ze terugverdiend.
Zeker slim om diverse orientatierichtingen te gebruiken, heb je profijt van gedurend een langer gedeelte van de dag.

Zorg in ieder geval dat je omvormers slim teruggeregeld kunnen worden, mocht terugleveren netto echt geld gaan kosten (dat is nu namelijk nog niet zo, ondanks dat veel mensen dat denken).

Zo heb je in de winter meer capaciteit, juist wanneer je het nodig hebt!
Of je nou 20 of 40 panelen legt, ze moeten toch komen en het verschil tussen bv. 20 en 40 is relatief klein qua investering.

Enphase opzich is relatief duur, een systeem met stringomvormer is een stukje goedkoper.
Het argument 'schaduw' wordt vaak aangehaald maar vaak valt de extra opbrengst van micro-omvormers t.o.v. een goede omvormer met MPPT erg tegen, zeker gezien de extra investering.
Dit blijft een overweging.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou neigen naar niet allemaal vol leggen, maar dat heeft ook wel te maken met de offerte.

'Lekker laag' zeg je als 't gaat om de prijzen. Nu houd ik dat niet meer helemaal bij; maar wij hebben 3 jaar terug op ons huis 30x390Wp laten zeggen voor praktisch 't zelfde bedrag (SolarEdge 10K RWS met optimizers en Trina panelen, zelfde regio) kan best dat het nog steeds een top aanbieding is, maar met 'de verhalen' van tegenwoordig had ik hele andere prijzen verwacht, niet meer die >1 euro/Wp.

Ik weet niet hoe je zit met je energiecontract, maar als je nu ook al een terugleverboete moet gaan betalen is 't misschien maar een cent of wat die je terug krijg als je straks netto teruglevert.

Je hebt nog genoeg plannen zo te zien, dus ik zou het geld ook in de rest van de renovatie steken, zeker met deze ' onzekerheid'

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Waarom Enphase? Ik zie geen spatje schaduw dus met een simpele stringomvormer (Goodwe o.i.d.) kan het al een stuk goedkoper.

Zelf doen een optie? Zeker het dak van dat bijgebouw ziet er niet heel hoog uit + goed bereikbaar.
Klik maar eens wat spullen bij elkaar op bijv. een solar-outlet.nl / stralendgroen.nl

De discussie wel/geen zonnepanelen nemen zul je voor jezelf moeten bepalen.

[ Voor 134% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2024 16:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In ieder geval meerdere offertes aanvragen...

Edit:
En wees voorzichtig met aanbetalingen, het gaat nu slecht(er) met een hoop installateurs.

[ Voor 52% gewijzigd door ZeRoC00L op 01-07-2024 16:23 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties tot dusver! Goede tips al :)

M.b.t. mijn energiecontract: ik zit tot eind december nog bij Greenchoice (met het supergoede 3-jarige contract uit 2021). Volgens mij betaal ik tot die tijd nog geen terugleverkosten.

T.a.v. Enphase vs stringomvorgers: ik zal hier eens verder naar gaan kijken, vond het ook al wat overdreven voor onze situatie lijken.
ThinkPad schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:02:
Zelf doen een optie? Zeker het dak van dat bijgebouw ziet er niet heel hoog uit + goed bereikbaar.
Klik maar eens wat spullen bij elkaar op bijv. een solar-outlet.nl / stralendgroen.nl
Daar heb je gelijk in, dat dak moet goed te doen zijn. Maar ik sta er niet direct om te springen… houd niet zo van hoogtes, en heb er ook totaal geen ervaring mee. Maar gezien de prijzen, misschien toch eens een YouTube-video kijken om te zien of ik het aandurf :+

[ Voor 42% gewijzigd door Ulster Seedling op 01-07-2024 16:41 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:44

timovd

Voorsprong door techniek

Toch zul je echt moeten kijken naar een ander contract na december, want wat je nu hebt, wordt op geen enkele manier meer aangeboden. Met je wensen, heb je aan 24 panelen niet genoeg. In de winter heb je veel stroom nodig en in de zomer, kun je eventueel je opbrengst terugschroeven (met de juiste omvormer en tools).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
24 panelen op de 'schuur'. 40 panelen op het huis. 2x een string omvormer er bij die goed te regelen is, liefst gezamenlijk, zodat je over een paar jaar de output naar beneden kan bijschaven of zo instellen dat je alleen levert wat je in huis op dat moment verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Dank voor de reacties!

Volgens mij is de consensus dat deze dure panelen met Enphase niet verstandig zijn.

Ik ga even nadenken wat wel te doen. Misschien eerst een paar stapjes verder met de renovatie, zodat ook iets duidelijker is hoeveel geld er op korte termijn 'over' is. (Daarover binnenkort een apart topic.)

Mocht er ruimte zijn, lijkt het me wel interessant om deze zomer de boel nog vol te leggen. Wellicht red ik het dan om voor eind december mijn hele jaarverbruik op te wekken, en heb ik de eerste ~€ 1.000 al terugverdiend. Dan kan ik daarna nog 2 jaar salderen, en ben ik al een mooi eind op weg.

Valt er iets te zeggen over de kosten (€ / Wp) van 'goedkopere' systeem (met stringomvormer, incl. installatie)? Ik snap dat het afhankelijk is van factoren als merken, locatie, hoeveelheid panelen, etc., maar een globale richting zou wel helpen om een beetje een idee te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een IQ8 kost iets meer dan 100.- per stuk incl kabel en voor 24 panelen heb je er 24 nodig. Een string omvormer voor zoiets kost eenmalig 1000.- en daar kan je dan twee sets van 25 panelen op kwijt. (Bij 35 volt panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
Ulster Seedling schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:46:
Dank voor de reacties!

Volgens mij is de consensus dat deze dure panelen met Enphase niet verstandig zijn.

Ik ga even nadenken wat wel te doen. Misschien eerst een paar stapjes verder met de renovatie, zodat ook iets duidelijker is hoeveel geld er op korte termijn 'over' is. (Daarover binnenkort een apart topic.)

Mocht er ruimte zijn, lijkt het me wel interessant om deze zomer de boel nog vol te leggen. Wellicht red ik het dan om voor eind december mijn hele jaarverbruik op te wekken, en heb ik de eerste ~€ 1.000 al terugverdiend. Dan kan ik daarna nog 2 jaar salderen, en ben ik al een mooi eind op weg.

Valt er iets te zeggen over de kosten (€ / Wp) van 'goedkopere' systeem (met stringomvormer, incl. installatie)? Ik snap dat het afhankelijk is van factoren als merken, locatie, hoeveelheid panelen, etc., maar een globale richting zou wel helpen om een beetje een idee te krijgen :)
jep enphase het is mooi spul, maar zoals alles het heeft voor en nadelen.

een nadeel kan zijn: je hebt er 1 nodig per paneel.
dan heb je een systeem zoals oost-west als ik heb.
voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op andere momenten hun top, dus veel meer Wp mogenlijk als alleen zuid.
deze grafiek is gemaakt met 6430Wp op een 4000W omvormer. (een ruime 50% meer Wp dus)
dit gaat niet met enphase helaas.

en kosten is ook een nadeel.
een paneel kost maar +/-80€ voor 430Wp.
dan heb je voor 20 panelen ook 20x een enphase nodig.
of 1x een 4/5kW string omvormer. en dat is een behoorlijk prijs verschil.

maar string omvormers hebben ook een paar nadelen. (niks is perfect)
je kijkt waarschijnlijk naar 3kW (of 3,6kW) omvormers (want die hebben 2x een mpp, en kunnen op 16A 1 fase groep en zijn goedkoop)
dan kun je op 3 fase voor 3x (of minder) omvormers gaan, en heb je 6 mpp's te vullen.
per mpp het liefst iets tussen de 6 of 12 panelen. (12 is beter als 6, maar zie dit grofweg niet precies)
en daar kun je dan iets mee verzinnen.

een losse tip: naast het verdelen tussen oost en west.
kun je ook verdelen in lente/herfst en zomer.
panelen die platter liggen doen het beter in de zomer, panelen die steiler liggen doen het beter in de lente/herfst.

dus probeer eens iets te verzinnen met 1 tot 3 1fase omvormers, dus een 2 tot 6 mpp's?
en dan kom je op flink lagere prijzen uit.

(op fase 1 1000W leveren en op fase 2 1000W gebruiken, dat word intern op de meter verrekend en kost je 0W , dus maak je daar geen zorgen over dat kan gewoon.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
oke het is nu even mijn dak, en zo zou ik het doen.
ben nergens bang voor na vele jaren ervaring, dus ik ga vol uit.
niet omdat het moet maar omdat het gewoon kan. >:)

omvormer 1. (ach 3kW is voldoende, maar een 3,6kW kost bijna niks extra. gewoon 1 fase.)
zuid:
vol leggen, ik zie jouw er 6 doen, dus er passen misschien maar 6?
die zou ik dan combineren met 6 op zelfde gebouw, noord.
die 2 doe je dan parallel op 1 mpp.
(bij parallel moeten de 2 stringen de zelfde hoeveelheid panelen hebben.)

oost of west:
12 panelen in 1 string, en die op mpp 2 van de zuid/noord omvormer zetten.

omvormer 2. (ach 3kW is voldoende, maar een 3,6kW kost bijna niks extra. gewoon 1 fase.)
12 west + 6 oost onder het dakkapel.

omvormer 3. (ach 3kW is voldoende, maar een 3,6kW kost bijna niks extra. gewoon 1 fase.)
ehhh waar hebben we nog plek over?

het geeft een beetje een idee wat je zou kunnen doen.

maar je hoeft niet alles in 1x te doen.
(probeer wel dakvlakken in 1x vol te maken, gewoon om kleurverschil tussen panelen op 1 vlak te voor komen.)
beginnen met om vormer 1 en klaar maken voor omvormer 2, dat kan ook.

(of doe heel gek, hang gewoon 2x12x430Wp parallel op mpp 1, en 2x6x430Wp op mpp2.
en dan nog steeds een omvormer 1 fase en 3,6kW gebruiken, ja het topt gruwelijk af, maar verlies is helemaal niet groot, en voor tijdelijk(2 jaar is tijdelijk) is dat helemaal niet erg.
dit is dus 15kWp op een 3,6kW omvormer, het kan als je oplet. ;) )

dan snap je hoever ik durf te gaan, als het moet.
niet te veel watten, maar het hoeft niet mooi efficiënt te zijn, je mag gerust voor max kosten effectief gaan. ;)

edit:
het is nu bewolkt weer, en mijn 6430Wp doet nu 1200W leveren.
een 15kWp zou dan 2400W leveren, best wel cool om met bewolking toch nog lekker een 3,6kW omvormer aan de praat te hebben. ;)

ik hoop dat je mijn lossere kijk op de zaken zo een beetje beter begrijpt.
maar pas wel op, omvormers gaan kapot van te veel Voc, dus 1 fase max 12 panelen per mpp.
3 fase max 20 panelen per mpp. (of zelfs 2x 12/20 parallel per mpp. parallel verhoogt de Voc niet.)
als je "standaart" panelen gebruikt.
(omvormers gaan niet kapot van te veel Wp.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 02-07-2024 10:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:28:
oke het is nu even mijn dak, en zo zou ik het doen.
ben nergens bang voor na vele jaren ervaring, dus ik ga vol uit.
niet omdat het moet maar omdat het gewoon kan. >:)
Dank voor je uitgebreide reacties! Ik ben nog niet bekend met alle termen die je gebruikt, ik moet me duidelijk nog wat beter inlezen. Leuk dat je aangeeft hoe je het zelf in deze situatie zou doen!
omvormer 1. (ach 3kW is voldoende, maar een 3,6kW kost bijna niks extra. gewoon 1 fase.)
zuid:
vol leggen, ik zie jouw er 6 doen, dus er passen misschien maar 6?
die zou ik dan combineren met 6 op zelfde gebouw, noord.
die 2 doe je dan parallel op 1 mpp.
(bij parallel moeten de 2 stringen de zelfde hoeveelheid panelen hebben.)
Volgens mij passen er wel 12 op het zuiden. Ik weet het niet 100% zeker, maar ga hier wel van uit. Vat moet ik nog even nameten dan.

Vormt de schaduw van het hoofdgebouw niet een probleem op het dak op het noorden (wanner de zon uit het westen komt)?
migjes schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:14:
(op fase 1 1000W leveren en op fase 2 1000W gebruiken, dat word intern op de meter verrekend en kost je 0W , dus maak je daar geen zorgen over dat kan gewoon.)
Ah, dat wist ik niet. Goed om te weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Ulster Seedling schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Dank voor je uitgebreide reacties! Ik ben nog niet bekend met alle termen die je gebruikt, ik moet me duidelijk nog wat beter inlezen. Leuk dat je aangeeft hoe je het zelf in deze situatie zou doen!
ik geef aan wat ik allemaal wel zou durven.
maar begrijp ook: meer Wp als W van de omvormer, het geeft aftopping.
maar een uurtje of 4 aftopping per jaar, het geeft sommige mensen last van hun bloeddruk, maar is dat nu zo erg, verlies is minimaal, het heeft dus meer te maken met de bloedruk van de persoon.

als je leest in de specificaties van panelen, dan zie je dat ze worden gespecificeerd op 1000W/m2 instraling 25graden temperatuur en een wind van 1,5km/u etc etc...
maar de werkelijkheid, hebben we maar een paar uren in de lente dat je dus ook echt de juiste temperaturen hebt en alles perfect is, dus de zon recht op de panelen schijnt dan haal je het aantal Wp. (dit heet STC)

de rest van het jaar, zit je al snel op maar 70% daar van (dit heeft NOCT), dus gewon 30% meer Wp als W omvormer, en je zit veilig op zuid.
(hier na heb je het oost-west voordeel nog)

even wat termen:
mpp (of mppt) = mutli point power tracker. dit doet de omvormer om het maximale punt op te zoeken en het maximale uit de panelen te halen.
Voc = Voltage open clem, hoeveel V er uit een paneel komt als hij niet gebruikt word door omvormer.
Vmpp = Voltage multi point power tracker, hoeveel V een paneel levert als de omvormer er stroom uithaalt.
Ampp = zie er boven maar dan de A
Vmpp x Ampp (onder perfecte condities) = Wp
Volgens mij passen er wel 12 op het zuiden. Ik weet het niet 100% zeker, maar ga hier wel van uit. Vat moet ik nog even nameten dan.
mmm, dat is nice. ;)
lekker vullen met 12 en dan op 1 mpp van een omvormer, dan mpp2 met oost of west er bij.
dat is lekker. ;)
Vormt de schaduw van het hoofdgebouw niet een probleem op het dak op het noorden (wanner de zon uit het westen komt)?
jep en noord is gewoon niet de beste plek.
maar panelen zo goed koop, en als je ze parallel koppelt aan een andere string, dan kost het alleen maar extra panelen, en dat is niet duur en boeit de schaduw niet meer.

oppassen met parallel stringen:
doe je 12 panelen zuid, dan ook 12 panelen noord om parallel te doen.
de Vmpp in de 2 stringen moet grofweg het zelfde zijn.

(ik heb zelf op oost plat dak 15 graden hoek 7x245Wp staan, die zitten parallel met 7x245Wp oost schuin dak 45graden hoek. en zo heb ik toch nog met mijn kleine dak een 3430Wp op oost. ;) )
Ah, dat wist ik niet. Goed om te weten!
3 fase hebben is leuk, maar dan is er financieel gezien geen reden om ook op 3 fase te leveren.
(technisch gezien wil je dat soms wel, zeker als het veel panelen wil, maar op 2 fase leveren is ook goed. etc etc...)

maar goed je hebt wat gegevens:
maak eens plannen, en post dat hier, dan reken ik het wel even door of het kan of niet.

(de prijs zou aardig onder de 0,70€/Wp uit moeten kunnen komen, daar heb ik wel vertrouwen in, maar we zullen zien hoever we komen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdTiMXZJFH-8tc26VkkN7MUfARY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o553EKRCzqBASdfxEOz5imS0.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een nieuwe offerte binnen! Via de collectieve inkoopactie van VEH. Mag ik jullie input weer vragen?

Plan: 12 panelen op zuid (op 1 MPP), en 10+10 op oost+west (op 1 MPP)

32 × Longi Solar 430WP (LR5-54HTB)
1 × GoodWe 3-fase (GW10KT-DT G2 SIM)

Totaal € 8.637 / 13.760 Wp = € 0,628 / Wp

Mogelijk komen er nog meerkosten bij voor gehaakte dakpannen (schijnt meer werk te zijn), daarmee komt het uit op € 0,656 / Wp.

Waarom niet meer panelen (bijv. 10 op noord)? Ik wil onder de 15.000 Wp blijven i.v.m. de btw-regels (lijkt me wel zo handig). Er zouden er nog 2 bij kunnen binnen die marge, maar dan wordt de opstelling minder mooi.

Nog een paar vragen die ik heb: is deze GoodWe-omvormer 'goed'? Is deze evt. compatibel met een thuisbatterij (mocht dat ooit rendabel worden)? En kan ik deze laten uitschakelen bij overproductie (wanneer het salderen stopt, en de zon lekker schijnt)?

[ Voor 15% gewijzigd door Ulster Seedling op 15-07-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
normaal: "inkoopactie van VEH" o mijn god daar gaan we weer.
gewoon gewend dat daar eigenlijk niet veel goeds uitkomt, en meer lagen is meer kosten, dat schiet gewoon niet op. dus blijf daar weg.

maar oke, echt heel slecht vind ik deze toch ook weer niet, dus ze kunnen het wel.
valt niet tegen dus, voor mij, laat me graag zo verassen.

de omvormer:
12x430Wp dan 70% = 3,6kW
2x10x430Wp dan 70% en 70% voor oost-west = 4kW.
grofweg is een 8kW omvormer ook goed genoeg, het hoeft geen 10kW te zijn.
maar zal vast niet heel veel in prijs uitmaken, dus persoonlijke keuze.

goodwe goed of slecht.
niks mis mee, een beetje gemiddeld, doet gewoon wat het moet doen, maar ook niet meer als dat.
is niet comptabel met accus zo ver ik kan zien, maar dat wil je eigenlijk ook helemaal niet.
(als je accu's wil dan wil je een speciaal systeem en daar komt veel meer bij kijken als je nu weet.)
uitschakelen is voor dombo's, zelfs zonder salderen wil je dat niet.
(je hebt dan de keuze tussen een beetje winst of uitschakelen 0 winst, dan wil je toch het beetje. ;) )

zou het mijn dak zijn, dan zou ik niet voor een 3fase omvormer gaan.
maar gewoon 2x een 1 fase omvormer.
het maakt dan niet veel uit of je een 3.6 of 4 of 5kW variant gaat.
dan heb je 4 mpp's dus elke richting een eigen mpp.
en de Vmpp uit de kleine strings die je hebt het sluit beter aan bij 1 fase als 3 fase.
maar dit is ook een meer eigen keuze.
het geeft je de vrijheid, om 1 mpp niet te gebruiken en later nog te vullen met wat meer Wp.
en nog 1 fase over te hebben voor nog een extra omvormer, voor nog meer Wp.
(er is eigenlijk geen 15kWp BTW grens, kun je gewoon omheen werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:52:
normaal: "inkoopactie van VEH" o mijn god daar gaan we weer.
gewoon gewend dat daar eigenlijk niet veel goeds uitkomt, en meer lagen is meer kosten, dat schiet gewoon niet op. dus blijf daar weg.

maar oke, echt heel slecht vind ik deze toch ook weer niet, dus ze kunnen het wel.
valt niet tegen dus, voor mij, laat me graag zo verassen.
Haha :P Ik heb ze telefonisch wel precies gezegd hoe ik de opstelling wilde qua dakvlakken en strings (op basis van jullie adviezen hier). Dus ze kunnen in ieder geval goed luisteren, weet niet of er meer in zit ;)
de omvormer:
12x430Wp dan 70% = 3,6kW
2x10x430Wp dan 70% en 70% voor oost-west = 4kW.
grofweg is een 8kW omvormer ook goed genoeg, het hoeft geen 10kW te zijn.
maar zal vast niet heel veel in prijs uitmaken, dus persoonlijke keuze.
Bij de VEH-actie werken ze met een vaste omvormer o.b.v. het aantal panelen, dus dit ging 'vanzelf' inderdaad.
uitschakelen is voor dombo's, zelfs zonder salderen wil je dat niet.
(je hebt dan de keuze tussen een beetje winst of uitschakelen 0 winst, dan wil je toch het beetje. ;) )
Maar blijft dat de komende 25 jaar zo? (Of de helft van de tijd, als de omvormer eens vervangen moet worden.) Dat weet je natuurlijk niet…
(er is eigenlijk geen 15kWp BTW grens, kun je gewoon omheen werken.)
Hoe zit dat? Ik ben benieuwd! (Sowieso zouden we wat 'trucs' moeten uithalen, ik ben namelijk ondernemer. Dus denk dat de panelen + energiecontract op naam van mijn partner moeten om het eenvoudig/voordelig te houden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Ik heb de offerte trouwens ook vergeleken met Solar Outlet (zelfde panelen/omvormer/montagesysteem). Daar kom ik op een totaal van ongeveer € 6.000. Ik vermoed dat er nog wat dingen ontbreken (kabels?), dus de kosten voor de montage komen dan rond de € 2.500 uit. Klinkt op zich wel interessant om te laten doen, zeker voor een klus waar ik geen ervaring mee heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KO9PQO0-DsnSMaXPsys0TWSSTEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L1gZCtQxMz8faOGPZxuSbiOh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Ulster Seedling schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Haha :P Ik heb ze telefonisch wel precies gezegd hoe ik de opstelling wilde qua dakvlakken en strings (op basis van jullie adviezen hier). Dus ze kunnen in ieder geval goed luisteren, weet niet of er meer in zit ;)
lol, dan hebben ze goed geluisterd, of heb je het goed verteld.
Bij de VEH-actie werken ze met een vaste omvormer o.b.v. het aantal panelen, dus dit ging 'vanzelf' inderdaad.
jep, en daar gaat het vaak mis.
een omvormer van 3 of 15kW (en alles daar tussen in) die 3 fase is.
die heeft een max van rond de 1000V, dit is VOC en komt grofweg neer op 20 panelen per mpp als max.
dus 40 panelen kan op een 3kW of 18kW omvormer hangen, geen probleem.
en dit weten de verkopers vaak niet alleen de technische mannen, en dan kom je in het verkoop stukje van de VEH terecht en heb je soms mazzel omdat de verkoper iets slimmer is, maar vaak ook niet. ;)

voor 1 fase is dit getal 12 panelen per mpp. (600V max)
dus ik zou met jouw dak eerder voor 2x 1fase omvormer kiezen.

allen begrijp ook, verschillen zijn niet super groot.
Maar blijft dat de komende 25 jaar zo? (Of de helft van de tijd, als de omvormer eens vervangen moet worden.) Dat weet je natuurlijk niet…
100% zekerheid heb ik niet dat heeft niemand, en al helemaal niet voor 25 jaar.
maar begrijp dat salderen alleen over het belasting gedeelte gaat van de kWh's.
op dit moment krijg je grof weg:
rechtstreeks gebruik = volle pont van de kWh prijs 0,25€/kWh.
stroom die je huis uit gaat en later terug neemt = kWh prijs 0,14€/kWh. (kale prijs + salderen)
stroom die je huis uitgaat en je niet terug neemt = kWh prijs 0,03€/kWh. (kale prijs)
zonder salderen word de prijs dan alleen de kale prijs.
ik verwacht niet dat dit heel erg gaat veranderen, misschien een centje bij de kale prijs misschien een centje er af.
Hoe zit dat? Ik ben benieuwd! (Sowieso zouden we wat 'trucs' moeten uithalen, ik ben namelijk ondernemer. Dus denk dat de panelen + energiecontract op naam van mijn partner moeten om het eenvoudig/voordelig te houden.)
a ondernemer, je je partner neemt dan het energie contract over, is een stuk simpeler.
de 15kWp is een beetje onzin, en een afronding of ongeveertje.
voor de BTW regeling wil je in de KOR vallen, voor die regeling moet je minder als bedrag X per jaar verdienen aan de zonnepanelen.
maar omdat je nu geen 0,25 meer krijgt maar 0,14€/kWh, is die grens ook veel hoger.
(zoek de BTW regels op bij de belastingdiens en daar bij horende KOR regeling, dan zie je het zo als ondernemer.)
Ulster Seedling schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:55:
Ik heb de offerte trouwens ook vergeleken met Solar Outlet (zelfde panelen/omvormer/montagesysteem). Daar kom ik op een totaal van ongeveer € 6.000. Ik vermoed dat er nog wat dingen ontbreken (kabels?), dus de kosten voor de montage komen dan rond de € 2.500 uit. Klinkt op zich wel interessant om te laten doen, zeker voor een klus waar ik geen ervaring mee heb.

[Afbeelding]
jep je hebt nog wat kabel nodig.
DC kabel van de panelen naar de omvormer.
(maar dat kost niet veel zeker niet als je dat op grote rol koopt.)
en AC kabel van omvormer naar meter kast.
(maar dat kost niet veel zeker niet als je dat op grote rol koopt.)
en een groep in de meter kast.
reken even 200 a 300€, maar het verschild per huis.
dus je hebt een goed beeld van de kosten.

het installeren op dak, dat kost geen week de tijd.
2 man die in de ochtend beginnen, hebben dit tegen de middag wel op dak liggen en een uurtje over om de omvormer aan te sluiten.
no prob.

dan kun je als ondernemer wel schatten of je dit een goede prijs vind of niet.
(van mij mag de installateur een goede boterham verdienen, met kaas er op ook.
maar de kaviaar gaat mij dan weer iets te ver.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Nog even een update:

We hebben uiteindelijk toch gekozen voor een Enphase-systeem gelegd door de lokale installateur. Ze hadden een mooi aanbod met 375Wp-panelen:

Totaal vermogen: 12.000 Wp
32 × DMEGC DM375M6-60HBB
32 × Enphase IQ7PLUS-72-2-INT
1 × Enphase IQ Gateway Metered
Prijs: € 10.180 (€ 0,85 / Wp)

Het is duurder dan een 'simpel' systeem met Goodwe, maar de slimme opties van Enphase spreken ons toch wel erg aan. Terugleveren stopzetten bij negatieve stroomprijzen; warmtepomp, auto of huishoudelijke apparaten laten draaien bij hoge productie; etc. Dit zal vast (deels) ook met andere systemen mogelijk zijn, maar Enphase loopt hier schijnbaar wel mee voorop.

Verder blijft het natuurlijk duurder dan zelf leggen, maar dat zag ik toch niet helemaal zitten.

Al met al blijft het een gok… maar we kunnen nu sowieso nog 3 contractjaren salderen. (Ons huidige contract loopt tot eind september, dus ik hoop op een zonnige herfst 8).) Hopelijk verklungelen ze het in Den Haag nog wat langer, zodat we nog wat meer saldeertijd hebben. En anders ga er ervan uit dat we het met een jaar of 10, maximaal 15, toch ook wel terugverdiend hebben.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Krijgen we nog een mooie foto van het eindresultaat :) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
ThinkPad schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:01:
Krijgen we nog een mooie foto van het eindresultaat :) ?
Maandag en dinsdag worden ze gelegd! Ze hebben beloofd alles netjes gecentreerd te plaatsen, dus als het goed gaat kan ik volgende week een mooie foto delen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Ulster Seedling schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:36:
Nog even een update:

We hebben uiteindelijk toch gekozen voor een Enphase-systeem gelegd door de lokale installateur. Ze hadden een mooi aanbod met 375Wp-panelen:

Totaal vermogen: 12.000 Wp
32 × DMEGC DM375M6-60HBB
32 × Enphase IQ7PLUS-72-2-INT
1 × Enphase IQ Gateway Metered
Prijs: € 10.180 (€ 0,85 / Wp)

Het is duurder dan een 'simpel' systeem met Goodwe, maar de slimme opties van Enphase spreken ons toch wel erg aan. Terugleveren stopzetten bij negatieve stroomprijzen; warmtepomp, auto of huishoudelijke apparaten laten draaien bij hoge productie; etc. Dit zal vast (deels) ook met andere systemen mogelijk zijn, maar Enphase loopt hier schijnbaar wel mee voorop.

Verder blijft het natuurlijk duurder dan zelf leggen, maar dat zag ik toch niet helemaal zitten.

Al met al blijft het een gok… maar we kunnen nu sowieso nog 3 contractjaren salderen. (Ons huidige contract loopt tot eind september, dus ik hoop op een zonnige herfst 8).) Hopelijk verklungelen ze het in Den Haag nog wat langer, zodat we nog wat meer saldeertijd hebben. En anders ga er ervan uit dat we het met een jaar of 10, maximaal 15, toch ook wel terugverdiend hebben.
prijs is niet al te gek (voor het systeem wat je kiest.

wat ik wel opvallend vind?
375Wp, dat zijn oudjes, die zie ik nergens meer, het meeste is 400 tot 460Wp geworden.

(niet lezen als een probleem, maar weten dat dit gewoon zo is.)
een IQ7 die doet maar 350VA, leveren de panelen meer dan houd de omvormer dat tegen en komt er niet meer als die 350VA uit.
(ook op een 350VA omvormer kun je een 460Wp hangen, dat is geen probleem.)

verder leuke verkoop praatjes, kunnen uitzetten, warmtepomp, auto, tja dat kan elke hybride omvormer.
enphase loopt nergens op voor. helaas.

(ook hier geen probleem, maar begrijp dit wel.)
nu scoor je grofweg 32 omvormers van 32x350VA = 11200VA
als je de string omvormer weg had gekozen, dan had je genoeg gehad aan 2x3600VA.
(dan heb je 4x een mpp voor de verschillenden vlakken.)
en ja dat is toch snel vele malen goedkoper, en gaf je de zelfde mogelijkheden.

sorrie, dit zijn de nadelen van hier vragen stellen.
wat je krijgt zal vast leuk werken hoor, wees maar niet bang. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:08

Epsilon

Je hebt je een beetje laten piepelen door de lokale installateur die blij is dat is van de verouderde spullen af is :).

375Wp panelen kosten 40euro/stuk
De verouderde IQ7 Enphase serie is ook goedkoper dan de IQ8 die je voor 80e + kabel kan krijgen.

Micro omvormers zijn prachtig bij vlakken waar onregelmatig schaduw valt, zoals van bomen. En dat je geen omvormer binnen hebt hangen natuurlijk; al moet je nu het dak op als er iets met een omvormer is :p. Maar je hebt 0 schaduw. Ideaal voor een string-omvormer. Die je ook prachtig kan regelen :).

Geen slecht systeem hoor en je gaat er veel plezier aan beleven. Het zijn in.ieder geval nette panelen voor op je prachtige huis :). Zorg dat ze netjes gelegd worden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Dank voor de immer kritische reacties weer ;)

Ik was ervan op de hoogte dat de panelen wat ouder waren, en de IQ7 van de vorige generatie.

Als ik zo zie wat de inkoopprijs is schrik ik toch wel een beetje… Maar ja, de installatie kost natuurlijk ook werk.

Er waren vast betere/voordeligere opties geweest, maar al met al denk ik dat we hier blij mee zullen zijn. Ik blijf tot volgende week maar even weg hier, om niet eindeloos te blijven twijfelen (wat nu toch te laat is) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ulster Seedling schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:48:
Dank voor de immer kritische reacties weer ;)
jep zijn we goed in hier, maar een beetje opbouwende kritiek moet kunnen.
Ik was ervan op de hoogte dat de panelen wat ouder waren, en de IQ7 van de vorige generatie.

Als ik zo zie wat de inkoopprijs is schrik ik toch wel een beetje… Maar ja, de installatie kost natuurlijk ook werk.
ach totaal prijs is niet de beste maar ook niet heel slecht, maar voor deze prijs had je ook een paar fronius gen24 kunnen hebben b.v.
en begrijp, als je een pallet van die dingen koopt dan is de prijs een stuk lager als jij ziet.
(ik volg zelf de pallet prijzen niet, maar er word zo links en rechts best wel wat gedumpt en dat geeft flink lagere prijzen.)

als ik naar jouw dak kijk, 2 man beginnen in de ochtend, en ergens in de middag zit het wel op dak, en worden de laatste stukjes vast gemaakt aan het net.
dit is best een makkelijk dak, dus het hangt er zo op. veel werk valt wel mee denk ik.
Er waren vast betere/voordeligere opties geweest, maar al met al denk ik dat we hier blij mee zullen zijn. Ik blijf tot volgende week maar even weg hier, om niet eindeloos te blijven twijfelen (wat nu toch te laat is) :X
uiteindelijk moet je zo niet denken, dit gaat je lekker een 8000+kWh opleveren en dat voor vele jaren.
dit verdiend veel beter terug als je dakpannen. ;)

ga maar een beetje denken hoe je het gaat opmaken.
je loopt nu naar de herfst, de meeste setjes beginnen nu minder op te leveren, het seizoen is voor bij aan het gaan. dus je hebt lekker een winter de tijd om na te denken wat je volgende stap word, de basis is er. ;)

Pagina: 1