Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quaestrixjazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05 15:51
...

[ Voor 99% gewijzigd door Quaestrixjazz op 02-07-2024 08:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
<knip> Een deel van TS herhalen zonder quote-tags, en zelf niets toevoegen, werkt alleen verwarrend. Ik lock deze post niet, zodat je 'm nog kan wijzigen.

[ Voor 72% gewijzigd door Ardana op 01-07-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Dit kan verschillende redenen hebben. Ten eerste kan het zijn dat het ABP een andere regeling heeft voor de pensioenuitkering dan het KPN pensioenfonds. Het kan zijn dat het ABP ervoor heeft gekozen om de pensioenregeling anders in te richten dan KPN, waardoor zij wel met 67 jaar pensioen uitkeren.

Daarnaast kan het zijn dat KPN en de vakbonden hebben besloten om de pensioenleeftijd te verhogen naar 68 jaar om zo de financiële gezondheid van het pensioenfonds te waarborgen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Geen idee waarom die datum gehanteerd wordt, misschien eenvoudiger maar in elk geval goedkoper. Je kunt ervoor kiezen om je pensioen eerder te laten ingaan maar dan krijg je wat minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:39
Ik zou dit doorlezen:

https://www.asr.nl/zakeli.../pensioenleeftijd-68-jaar

Ligt er natuurlijk ook aan hoe jong je nu bent. Ga je komende 2 jaar met pensioen dan zal de situatie anders zijn dan over 30 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-05 13:26
Quaestrixjazz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:13:
Mijn pensioenleeftijd is door de overheid bepaald op 67 jaar, dan krijg ik ook AOW. Ik heb pensioen opgebouwd bij 2 pensioenfondsen, vroeger bij het KPN pensioenfonds en tegenwoordig bij het ABP.
Het ABP pensioenfonds gaat wel gewoon uitkeren vanaf pensioendatum 67 jaar, maar KPN pas vanaf 68 jaar, ik kom dus een jaar lang de helft van mijn pensioen tekort.

KPN verteld me dat de overheid de pensioenrichtleeftijd verhoogd heeft naar 68 jaar, en dat KPN en de vakbonden de pensioenregeling van Pensioenfonds KPN op deze maatregelen hebben laten aansluiten. Daardoor is op 1 januari 2018 de pensioenleeftijd in de pensioenregeling van Pensioenfonds KPN verhoogd naar 68 jaar. Dit omdat de AOW leeftijd ook stapsgewijs omhoog gaat, maar mijn AOW leeftijd is 67 jaar gebleven.

Hoe kan het dat het ABP wel met 67 jaar pensioen uitkeert (zoals je zou verwachten van een pensioenfonds) en het KPN pensioenfonds pas vanaf 68 jaar?
...
Je bouwt pensioen op in verschillende potjes en voor elk potje gelden de bij dat potje horende regels.

Lees bijvoorbeeld het verschil tussen pensioenleeftijd en AOW-leeftijd: https://www.nn.nl/Beter-m...d-en-pensioenleeftijd.htm

Voor KPN kun je het pensioen eerder in laten gaan, zie onder:

https://www.kpnpensioen.nl/wanneer-gaat-je-pensioen-in

https://www.kpnpensioen.nl/eerder-met-pensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hoe kan het dat het ABP wel met 67 jaar pensioen uitkeert (zoals je zou verwachten van een pensioenfonds) en het KPN pensioenfonds pas vanaf 68 jaar?
Dat lijkt me een afweging. Je laat het pensioen bij 68 jaar ingaan en betaalt de mensen wat meer uit, of je laat het bij 67 ingaan en betaalt wat minder. Uiteindelijk komt het uit je eigen portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 22:24

Qwerty-273

Meukposter

... ik kom dus een jaar lang de helft van mijn pensioen tekort.
Je hebt dus:
  • AOW
  • aanvullend pensioen 1
  • aanvullend pensioen 2
En eventueel een AIO-aanvulling (aanvullende inkomensvoorziening ouderen) in het geval dat je weinig AOW rechten hebt opgebouwd. Dat is een bijstandsuitkering om toch ook op een minimaal niveau uit te komen.

Missen van de helft van het pensioen is in dat opzicht wel een behoorlijke uitspraak.

Je weet dit nu, waarbij ik niet weet wanneer je van plan bent om met pensioen te gaan, en kan je daar dus op voorbereiden om nu extra te sparen om dat jaar te kunnen overbruggen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mijn pensioenleeftijd is door de overheid bepaald op 67 jaar, dan krijg ik ook AOW.
Pensioenleeftijd is iets anders dan AOW-leeftijd. De overheid zegt alleen iets over die laatste.

Ben je geboren tussen 28 februari 1957 en 1 januari 1961? Dan is je AOW-leeftijd inderdaad 67. Anders is je AOW-leeftijd (waarschijnlijk) hoger dan 67. Zie: https://www.rijksoverheid.../wanneer-gaat-mijn-aow-in

En zoals anderen al aangeven: je pensioenleeftijd staat daar los van en bepaal je (tot op zekere hoogte) zelf (met waarschijnlijk consequenties voor de hoogte van je pensioenuitkering).

[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01-07-2024 15:48 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het blijft altijd wat deprimerend om je AOW leeftijd op te zoeken:
Uw verwachte AOW-leeftijd is 68 + 9 maanden
Maar als TS geen geboortedatum geeft, blijft het hier gissen naar waarom de TS dit meld:
Dit omdat de AOW leeftijd ook stapsgewijs omhoog gaat, maar mijn AOW leeftijd is 67 jaar gebleven.
klinkt iig als bovenstaande:
tussen 28 februari 1957 en 1 januari 1961?

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 01-07-2024 17:26 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
De pensioenrichtleeftijd is niet meer dan een getal. Topicstarter kan het pensioen vanaf 60jaar laten ingaan. Bij eerder ingaan daalt wel de jaarlijkse uitkering.
LadyVodka schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:27:
Dit kan verschillende redenen hebben. Ten eerste kan het zijn dat het ABP een andere regeling heeft voor de pensioenuitkering dan het KPN pensioenfonds. Het kan zijn dat het ABP ervoor heeft gekozen om de pensioenregeling anders in te richten dan KPN, waardoor zij wel met 67 jaar pensioen uitkeren.

Daarnaast kan het zijn dat KPN en de vakbonden hebben besloten om de pensioenleeftijd te verhogen naar 68 jaar om zo de financiële gezondheid van het pensioenfonds te waarborgen. :Y
Niet zo waarschijnlijk voor een inactieve deelnemer / reeds opgebouwd pensioen.

Pensioen is uitgesteld loon en bij een verhoging van de leeftijd zal in principe de waarde van het al opgebouwde pensioen niet veranderen.

De besparing zit typisch in het nieuw op te bouwen pensioen. Minder lang pensioen vereist minder vermogen en premie.

Indexatie is een laatste punt maar voornamelijk afhankelijk van rente/rendement/dekkingsgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Het hangt helemaal af van wat er is afgesproken tussen werkgever en werknemer (via vakbond of OR). In mijn geval is een deel beschikbaar vanaf (naar ik meen) 62e waardoor je minder zou kunnen gaan werken, en een andere deel valt samen met de AOW leeftijd (en die beweegt ook mee met de AOW leeftijd). Het deel wat ik op mijn 62e kan krijgen kan ik ook weer inleggen zodat ik op mijn AOW leeftijd een veel hoger pensioen kan krijgen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:33
*knip* dit mag via een TR

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 02-07-2024 15:05 ]

Pagina: 1