Stucwerk over natte stenen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-02 21:24
Wie weet hoe dit kan en wat het beste te doen?

6 april is alles gestuct, dat het lang zou moeten drogen was bekend omdat de vloerverwarmining het nog niet doet en het buiten ook enorm vochtig is geweest de afgelopen maanden.

Echter nu is op veel plaatsen het stucwerk al lang droog, maar op andere totaal niet. Het gekke is dat het stucwerk bij de ene steen (porizo) echt droog is (1,2%) en de steen ernaast of erboven na al die weken/maanden nog steeds op 15% zit met de vochtmeter.

Als ik foto's bekijk van voordat de stucadoor kwam zie je op exact die plekken die nu ook nog zo nat zijn de donkere stenen.

Wat kunnen we hieraan doen en komt dit goed of kan dit gaan schimmelen of loslaten of whatever?
De aannemer is gisteren terug komen kijken en heeft dit nog nooit meegemaakt. Hij heeft in een paar stenen gaten geboord en gaat ook op zoek naar antwoorden.

Er staan nu vanaf 1 juni grote ontvochtigers in. Om de paar uur zijn de kannen vol water, echter het percentage op de bewust plekken wijzigt nagenoeg niet.

(ik krijg de afbeeldingen helaas niet goed erbij, ik probeer dat later nog eens)

[ Voor 48% gewijzigd door Mir1970 op 01-07-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:34
Als je nog steeds om de paar uur volle kannen water uit je huis haalt. En dat een maand lang. Dan zit er echt heel veel vocht in je huis. Het normale advies is heel goed ventileren. Dus ramen tegenover elkaar openzetten.

Maar ik denk dat 3 maanden echt te lang is. Dus ik zou de stukadoor hiervan op de hoogte stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07

franssie

Save the albatross

@Mir1970 zijn het buiten- of binnenmuren? Dit is echt wel uitzonderlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 10:11

heuveltje

KoelkastFilosoof

[quote]BovenHond schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:40:
Als je nog steeds om de paar uur volle kannen water uit je huis haalt. En dat een maand lang. Dan zit er echt heel veel vocht in je huis. Het normale advies is heel goed ventileren. Dus ramen tegenover elkaar openzetten.

Maar ik denk dat 3 maanden echt te lang is. Dus ik zou de stukadoor hiervan op de hoogte stellen.
[/quote

Als stuckwerk niet wil drogen op plekken die eerder ook al nat waren,
Dit klinkt eerder als de aannemer, die moet kijken of er niet ergens een lekkage is ?
Denk niet dat een stucadoor daar nog iets mee kan

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je al een maand de bouwdrogers aan hebt staan dan heb je of enorme hoeveelheid vocht in je huis zitten. Mogelijk waren de blokken waar huis mee is gebouwd ook volgezogen met vocht. Of je hebt ergens een mooie lekkage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 21:29
Ik heb dit wel eens eerder meegemaakt, was een buitengevel(poriso binnenblad) , met natte vlekken. De stucadoor primert de muur ivm hechting stucwerk. Echter door de primer sluit je juist het vocht op in de muur en duurde het in dit geval een maand of zes voor het vocht er uit was.

Dus of geduld hebben of stuc en primer van de muur halen, laten drogen en opnieuw stuccen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
BovenHond schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:40:

Dat hebben we inderdaad 2 maanden gedaan en sinds juni ontvochtigers gehuurd en ventilatoren erin. Je ziet wel dat het droger is dan een maand geleden, maar op een week is het nog geen 2 procent minder en op sommige plekken blijft het even nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
franssie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:42:
@Mir1970 zijn het buiten- of binnenmuren? Dit is echt wel uitzonderlijk.
Binnenmuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
heuveltje schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:29:
[quote]BovenHond schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:40:

[/quote

Als stuckwerk niet wil drogen op plekken die eerder ook al nat waren,
Dit klinkt eerder als de aannemer, die moet kijken of er niet ergens een lekkage is ?
Denk niet dat een stucadoor daar nog iets mee kan
Wij denken ook dat de stucadoor er niks mee kan. Stucwerk droogde gewoon goed. In het begin zag je dat de stenen zich gingen aftekenen en naarmate het lichter werd was het mooi wit, maar dus niet overal.

Lekkage is uitgesloten. Het is een bouw van 180m2 gelijkvloers en zowel in de woonkamer als in de slaapkamer die niet aan elkaar grenzen en aan de andere kant doet het zich voor. En ook daar exact bij die stenen die voor het stucen al donker van kleur waren.

De stucadoor komt overigens deze week ook nog langs, maar zoals jij zegt verwacht ik daar niks van. Het probleem zit daar echt onder ja.

Het is overigens bij de enkele binnenmuur op de gang, maar ook bij de muren met spouw en aan de onderkant van de muren is het vrijwel overal droog en bovenlangs en in hoeken zitten vooral de problemen. Hier en daar ook in het midden. De foto's maken het duidelijk, ik probeer ze zo nog eens te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
Sethro schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:33:
Als je al een maand de bouwdrogers aan hebt staan dan heb je of enorme hoeveelheid vocht in je huis zitten. Mogelijk waren de blokken waar huis mee is gebouwd ook volgezogen met vocht. Of je hebt ergens een mooie lekkage.
Die volgezogen blokken is het meest logische omdat gemetseld is in een hele natte periode.
Maar wat zou dan nu het meest effectief zijn?

De een zegt vooral die drogers erin houden en alle deuren en ramen gesloten (omdat die ook de ruimte wat verwarmen), een ander zegt juist alles tegen elkaar open en goed laten doorwaaien en weer een ander zegt weer niet doen want de buitenlucht is te vochtig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
BBB-Nick schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:14:
Ik heb dit wel eens eerder meegemaakt, was een buitengevel(poriso binnenblad) , met natte vlekken. De stucadoor primert de muur ivm hechting stucwerk. Echter door de primer sluit je juist het vocht op in de muur en duurde het in dit geval een maand of zes voor het vocht er uit was.

Dus of geduld hebben of stuc en primer van de muur halen, laten drogen en opnieuw stuccen.
Lieve hemel... dit is wel mijn angst. Over 2 weken moet ik verhuizen :?
Aanstaande maandag komt de keuken (gelukkig tegen een van de muren die goed droog zijn, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBhvRkvqF0F8Dbh6rDckQsK-cmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hUG9kfR9Xhj848aUoEJnIlt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnNp25cco8gRpkVWOhC0GCYU0NM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nMOoqR3nF8D6pYXbnsHcggy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7MtJcJzwTxbsEpYhAfTuFm9TtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoO65TzAC4orOzxjZx3CSjzX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZZQ_uuVUC9taV2hVUlerDryj4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0L0nZOnTiZR75ywVVX3tL6u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKdIytuhqUFBHksmG-EEc6O8dow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRQd2kr0FyJSTQhRpenrxXHB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h_oxy_PS2YIel1h1hoKTddLkVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWFQho4NksCTkQ6zLzET4tM7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mir1970 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Die volgezogen blokken is het meest logische omdat gemetseld is in een hele natte periode.
Maar wat zou dan nu het meest effectief zijn?

De een zegt vooral die drogers erin houden en alle deuren en ramen gesloten (omdat die ook de ruimte wat verwarmen), een ander zegt juist alles tegen elkaar open en goed laten doorwaaien en weer een ander zegt weer niet doen want de buitenlucht is te vochtig...
Stucwerk droogt ongeveer een cm in dikte per week onder normale omstandigheden. Denk dat die blokken niet heel anders zijn. Dus dat kan best even duren.

In deze zomerse omstandigheden zou ik de deuren tegen elkaar open zetten. Tocht is enorm effectief in afvoeren van vocht. Die bouwdrogers is normaal meer iets voor in de winter.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 01-07-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En anders even twee of meer digitale hygrometers halen, dan kan je de relatieve vochtigheid binnen vergelijken met die op de site van het KNMI, moet je alleen wel corrigeren voor temperatuur binnen en buiten.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen

Maar inderdaad tocht is zeer effectief in het verplaatsen van vocht (dat rijmt :+ )

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:01
Als je die vochtige plekken na 3 maand nog hebt is er simpelweg veel te vroeg begonnen met voorstrijken en stuken. Eerst zorgen dat het meeste vocht er uit is. Die muren waren Drijfnat.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pentaw1nz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:06:
Als je die vochtige plekken na 3 maand nog hebt is er simpelweg veel te vroeg begonnen met voorstrijken en stuken. Eerst zorgen dat het meeste vocht er uit is. Die muren waren Drijfnat.
Zijn dus meerdere dingen foutgegaan; de stenen zijn nat geworden; hadden niet gebruikt moeten worden bij het metselen; er had nog niet gestuct mogen worden op de natte stenen.

Ergens tussen die stappen had iemand moeten nadenken, wel een aandachtspuntje voor de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 21:29
Dit ziet er inderdaad het zelfde uit als waar ik het overhad. Wij hadden ook natte wanden, veel kachels er in en bouwdrogers, het top laagje was wel droog maar binnenin was het nog nat.

Stel je er maar op in dat het nog een tijdje kan duren.

Het vocht wat in je intvochtigers zit komt gewoon uit de lucht, ik zou nu vooral ventileren.

De wanden sauzen kan je voorlopig wel vergeten. Er gaan wonen is ook niet ideaal met zo een binnenklimaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 16:53
Bij mij is er in december gestuct op een oude buitenmuur. Vandaag is het stucwerk weggesloopt omdat het nog zeiknat was en schimmelde.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Makkelijk schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:18:
Bij mij is er in december gestuct op een oude buitenmuur. Vandaag is het stucwerk weggesloopt omdat het nog zeiknat was en schimmelde.
Maar die zal helemaal doordrenkt zijn geweest denk ik? Hier lijkt de metselaar geprobeerd te hebben het wat af te wisselen onder de aanname dat het vocht wel in de droge stenen zou trekken maar was even het voegsel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 10:10
Stoken en ventileren, dat helpt ook mee. Zeker als je typeD (geen enthalpie) hebt, voert dat ook veel vocht af.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
Bedankt voor jullie reacties!

Type D of enthalpie zegt mij niks? Ze adviseren met nu als de ontvochtigers aan staan vooral de ramen en deuren gesloten te houden. Dat doe ik zoveel mogelijk, maar vandaag en morgen is dat voor degenen die er werken niet te doen, veel te warm. Dan staan die apparaten uit en ramen en deuren open.

Morgen worden de airco's geplaatst in 3 ruimtes.
Die op ontvochtigen zetten (samen met die gehuurde) en ook constant aan laten de komende tijd of juist niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
luchtbeweging werkt momenteel prima om te drogen. dus ramen open is echt niet heel verkeerd.

Ik zou die airco's gewoon op koelen zetten dan ontvochtigen ze ook en hebben die mannen er ook nog iets aan :P

Wat trouwens ook goed helpt is een ventilator naast bouwdrogers die bouwdrogers maken de liucht wel droog maar als er teweinig beweging is in de lucht gaat het drogen alsnog niet super snel.

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 02-07-2024 19:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
Warmte erin en alles tegen elkaar openzetten wanneer de luchtvochtigheid buiten laag is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:37
twain4me schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:59:
luchtbeweging werkt momenteel prima om te drogen. dus ramen open is echt niet heel verkeerd.

Ik zou die airco's gewoon op koelen zetten dan ontvochtigen ze ook en hebben die mannen er ook nog iets aan :P

Wat trouwens ook goed helpt is een ventilator naast bouwdrogers die bouwdrogers maken de liucht wel droog maar als er teweinig beweging is in de lucht gaat het drogen alsnog niet super snel.
Op koelen? Warme lucht kan een enorme factor meer vocht bevatten… moet je die vochtige lucht vervolgens wel wegventileren.
Bij vochtproblemen in huis is ook altijd de eerste stap: ramen open, verwarming hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 16:53
franssie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:07:
[...]

Maar die zal helemaal doordrenkt zijn geweest denk ik? Hier lijkt de metselaar geprobeerd te hebben het wat af te wisselen onder de aanname dat het vocht wel in de droge stenen zou trekken maar was even het voegsel vergeten.
Bij mij had inderdaad de aannemer even aangenomen dat de muur wel droog zou zijn als het dak er een week of 2 boven zat. Alleen dat was niet echt het geval. Het had ook heel veel geregend, ook de bouwplaats was vaak nat dus het kon ook nog optrekken. Al met al had dat nooit voor de zomer gestuct mogen worden. Bij mij zijn ook ontvochtigers aangeboden maar ik had geen zin in het energieverbruik + de herrie daarvan voor langere tijd. Dus stucwerk allemaal er af slopen en over een paar maanden opnieuw.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
breew schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:54:
[...]

Op koelen? Warme lucht kan een enorme factor meer vocht bevatten… moet je die vochtige lucht vervolgens wel wegventileren.
Bij vochtproblemen in huis is ook altijd de eerste stap: ramen open, verwarming hoog.
ik geef je geen ongelijk, maar als de mussen dood van het dak vallen en de luchtvochtigheid niet te hoog is (wat het was toen ik het schreef) zijn er ook andere wegen naar rome

In dit geval gaat het niet alleen om de temperatuur verhogen (er moeten mensen werken)
De lucht uit de ruimte zal langs de verdamper van de airco gaan en daar zal het vocht condenseren omdat de verdamer veel kouder is dan de omgeving. de koudere maar ook veel drogere lucht zal de ruimte in aan om daar op te warmen en opnieuw vocht op te nemen. en juist daarom heb je lucht beweing nodig (met name langs die natte muren) je hebt dan dus een ontvochtigende situatie + een fijn werk klimaat.

de ruimte hard opstoken en de ramen open zetten zal de muur zeker doen drogen, maar ook de bouwvakkers doen weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
Die grote ontvochtigers verwarmden ook de ruimte. Daar had ik alle ramen en deuren bij gesloten gehouden (op advies van de verhuurder), het was echt te warm daar om in te werken.

Vandaag is in een deel van de bouw plafonds en paar wanden gespoten (ruimten die wel droog zijn) en hebben we toen we weg gingen om 18 uur alleen de drie airco's op ontvochtigen gezet. Die halen wel vocht weg, maar koelen ook juist de lucht weer. Eigenlijk dus niet goed als ik de reacties lees.
De warmte van de ontvochtigers kan nu even niet ivm het spuitwerk en de verf.
Voordat ik ging het vocht gemeten op een paar probleemplekken, ben heel benieuwd naar hoe ik het morgen aantref...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
Ik weet niet of er nu bij jou nog houten kozijnen geschilderd moeten worden, maar daar zou ik ook nog even mee wachten totdat alles echt droog is, hout trekt ook vocht aan en dat zie je niet meteen zoals op de muren. Dit om vochtblazen onder de verf (wat je pas na een aantal maanden ziet) te voorkomen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elek_Stynus
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-06 14:23
Als ik die 3e foto zie dan moet ik eerder aan salpeter dan aan vocht denken.

http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com/ ||| PV-Output 3840W/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Met het aanbrengen van spuitwerk en verf wordt de bouw ook alleen maar vochtiger.

In ons bouwproject verhuisden de bewoners van de eerste fases (oplevering januari 2020) vrijwel tegelijkertijd met de laatste fases (oplevering mei 2020): simpelweg omdat de woningen net na de winter nog veel te vochtig waren.

Je ontkomt er bijna niet aan simpelweg te wachten totdat alles droog is. Hier lijkt het in elke stap mis te gaan: te natte stenen, te snel dichtsmeren, te snel stucen - en als je niet oppast: te snel spuiten en te snel verhuizen. Ergens moet je die cirkel gaan doorbreken door te wachten, anders heb je op termijn enkel grotere problemen (schimmelrisico, loslatend stucwerk en in het ergste geval: hele wanden kaal moeten halen en opnieuw stucen terwijl je meubels er al staan).

Let ook op je houtwerk. Als dat niet goed droog is kun je ook die over een paar maanden wegens vochtblaasjes opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
Ja, enkel de echt droge wanden in de woonkamer en keuken zijn nu gespoten. De rest wachten we mee totdat het echt droog is.
De luchtvochtigheid in die ruimtes is rond de 55%, dat is prima (ik hou het in de gaten omdat ik er wel sinds deze week woon) maar de natte stenen die je ziet zitten doen nog niet veel.
Maar ok, ik kan er leven en heb geduld met de rest totdat het echt kan.

Ik vraag me wel af hoe ik met de extra kosten om kan gaan, die lopen inmiddels goed op. De schilder die nu niet alles in 1x kan doen en hier extra voor terug moet komen, de bouwdrogers, mega veel elektriciteit, opslag van diverse meubelen en spullen tot die tijd, de elektricien die ook later terug moet om af te monteren...

De aannemer vind dit onzin omdat de schilder en elektricien in de tijd dat ze hier niet door konden werken toch elders al iets konden doen :? Hij vind dat hij nergens schuld aan is, het komt door de vele regen, maar hij vergeet hierbij dat hij de stucadoors (die ook via hem geregeld zijn en in zijn prijs zitten) weken eerder heeft laten komen dan gepland. Wat is redelijk in dit geval? Ik hoef geen geld van hem, maar zou wel graag zien dat hij wat van die extra kosten aftrekt van het eindbedrag. Hoe gaat zoiets normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 10:10
Doorgaans is het allemaal normaal en weten ze van niets, tot je ze in gebreke stelt. Dan kan er plots wél meegedacht worden.
Er zijn uiteraard ook de ´witte raven´ die zelf proactief problemen oplossen, maar dat is hier niet het geval lijkt me.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1