Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01:35
Goedemorgen,

Wij hebben een huis uit 1960 gekocht met een 1 fase groepenkast met smeltzekeringen. Omdat we het huis compleet gaan renoveren willen we direct de complete elektrische installatie inclusief de groepenkast vervangen. Aangezien het plan is om in de toekomst in de garage accu's te gaan plaatsen en er in de bijkeuken een WP met boilervat, 19" rack voor netwerkapparatuur en wasmachine en droger komt te staan leek het mij handig om in de garage en bijkeuken losse groepenkasten te plaatsen. Ik heb hiervoor onderstaand schema gemaakt, klopt dit en kan ik hiermee de groepenkasten bestellen bij de bekende leveranciers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGEfBLEL1ZXLLVwzUHGL34EVXrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuKBqNx0FVaQfPottEbYd7M4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:16
Heb je echt een 3-fasen warmtepomp nodig? Die hebben meestal een hoger minimumvermogen dus als je het met een 1 fasemodel af kunt is dat beter. En wil je de kookplaat niet liever op 3 fasen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ASW1 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:13:
En wil je de kookplaat niet liever op 3 fasen hebben?
Daar zie ik al een krachtgroep staan. Of lees ik het verkeerd?

@Wisn ik begrijp de afweging voor waar je een automaat vs. alamat toepast niet helemaal. De buitenverlichting zit nu samen met reguliere groepen zoals een bijkeuken (potentieel extra koelkast/vriezer?) achter één ALS. Juist iets als buitenverlichting zou ik achter een eigen alamat plaatsen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tip, zet alles wat buiten is, zoals je buitenverlichting, stopcontacten buiten, etc, op een eigen aardlekautomaat. Niet gedeeld met anderen.

En je extra groepenkasten zou ik ook een eigen hoofdschakelaar geven.

[ Voor 17% gewijzigd door Navi op 01-07-2024 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wat is het idee achter die 40A automaten op een 25A hoofdaansluiting, die gaan nooit wat doen? In de onderverdelers zet je normaalgesproken een hoofdschakelaar, geen automaat. Ook zeker je de onderverdelers met een (aardlek)automaat in de hoofdgroepenkast af. Stel je wilt die onderverdeler vervangen, dan kan dat in je huidige schema enkel door je hele huis stroomloos te zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door fsfikke op 01-07-2024 12:37 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:45
Waarom plaats je niet alles 'normaal' in 1 groepenkast? meerder kasten lijkt nu overzichtelijk maar dit kan een bende van ellende worden, is het niet nu dan over een x aantal tijd wel.

Alle kasten moeten ook een losse hoofdschakelaar hebben. Daarnaast: Overzicht --> iemand die geen verstand heeft van stroom. die denkt --> hoofdschakelaar uit, geen spanning in huis. Echter met 4 hoofd-schakelaren kan je wel eens een verwarring hebben.

de term selectiviteit komt ook om de hoek kijken, zeker met de ALAMATs. je krijgt 3x25A binnen. daar plaats je een 40A hoofdschakelaar voor (iets met die zijn er niet voor lagere spanningen). Dan moet op de volgende kast de hoogste zekering 1 stap lager zijn dan de gene ervoor i.v.m. de selectiviteit. dus de verdeel kasten krijgen max als hoogste zekering een 20A. De gene daar onder 16A (wat een normale groep is en nooit hoger moet zijn (tenzij je hier een speciale rede voor hebt)).

Ik mis ook de verschillende aardlekken voor de 1 en 3 fasegroep. want als je een 1 fase automaat op een 3 fase aardlek zet heb je kans dat deze een lekspanning niet detecteert en dus niet schakelt (verschilt per automaat)

Alle zaken van groep buiten (verlichting, stopcontacten ect) liefst een eigen ALAMAT zodat je niet het halve huis uitschakeld mocht er een flinke bui zijn (ja dan is er iets fout om te beginnen maar ga dat maar eens zoeken als het met bakken uit de hemel valt :x

Heb je daarnaast al na gedacht over draad diktes icm lengtes ect? Heb je ook over de fase verdeling nagedacht dus dat je niet 1 hele fase onderuit trekt.

p.s. (1) waarom een aparte KWH meter voor je zonnepanelen en (2) dan weer niet voor je laadpaal.
p.p.s. Het is niet dat ik bot wil overkomen (in tegenstelling) maar probeer het niet te ingewikkeld te maken :). mij 2cents maak 1 grote kast en bereid alle voorzieningen voor die je in de toekomst wil doen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
Bedankt voor alle reacties! Ik heb het schema hierop aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8_CXQ-WBnSpwgmeNcGSmDM1JmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkvOU8h9YKhqr4Ojedk47fWR.jpg?f=fotoalbum_large
epicfailguy23 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:56:
Waarom plaats je niet alles 'normaal' in 1 groepenkast? meerder kasten lijkt nu overzichtelijk maar dit kan een bende van ellende worden, is het niet nu dan over een x aantal tijd wel.

Alle kasten moeten ook een losse hoofdschakelaar hebben. Daarnaast: Overzicht --> iemand die geen verstand heeft van stroom. die denkt --> hoofdschakelaar uit, geen spanning in huis. Echter met 4 hoofd-schakelaren kan je wel eens een verwarring hebben.

de term selectiviteit komt ook om de hoek kijken, zeker met de ALAMATs. je krijgt 3x25A binnen. daar plaats je een 40A hoofdschakelaar voor (iets met die zijn er niet voor lagere spanningen). Dan moet op de volgende kast de hoogste zekering 1 stap lager zijn dan de gene ervoor i.v.m. de selectiviteit. dus de verdeel kasten krijgen max als hoogste zekering een 20A. De gene daar onder 16A (wat een normale groep is en nooit hoger moet zijn (tenzij je hier een speciale rede voor hebt)).

Ik mis ook de verschillende aardlekken voor de 1 en 3 fasegroep. want als je een 1 fase automaat op een 3 fase aardlek zet heb je kans dat deze een lekspanning niet detecteert en dus niet schakelt (verschilt per automaat)

Alle zaken van groep buiten (verlichting, stopcontacten ect) liefst een eigen ALAMAT zodat je niet het halve huis uitschakeld mocht er een flinke bui zijn (ja dan is er iets fout om te beginnen maar ga dat maar eens zoeken als het met bakken uit de hemel valt :x

Heb je daarnaast al na gedacht over draad diktes icm lengtes ect? Heb je ook over de fase verdeling nagedacht dus dat je niet 1 hele fase onderuit trekt.

p.s. (1) waarom een aparte KWH meter voor je zonnepanelen en (2) dan weer niet voor je laadpaal.
p.p.s. Het is niet dat ik bot wil overkomen (in tegenstelling) maar probeer het niet te ingewikkeld te maken :). mij 2cents maak 1 grote kast en bereid alle voorzieningen voor die je in de toekomst wil doen. 8)
Er zijn verschillende redenen om niet alles in 1 groepenkast te plaatsen: Om te beginnen is de meterkast erg klein en smal waardoor het proppen wordt om alles hierin te krijgen. Ook het aantal pijpen dat gelegd moet worden kan ik simpelweg niet kwijt boven de meterkast. Daarnaast wil ik graag in de garage de hele garage spanningsloos kunnen maken zonder heen en weer te lopen naar de meterkast, bijvoorbeeld bij onderhoud aan de thuisaccu's die er zullen komen. Hetzelfde geldt voor de Bijkeuken die tegelijk technische ruimte wordt, bij onderhoud aan bijvoorbeeld de WP. Uiteraard kan dit ook met een werkschakelaar maar aangezien de meterkast toch al krap is leek mij dit de betere oplossing.

Voor zover ik weet gaat selectiviteit alleen over zekeringen (automaten) die achter elkaar geplaatst worden en tellen de hoofdschakelaars hier niet in mee. Achter een 40A hoofdschakelaar mag dan ook een 40A automaat geplaatst worden, daar achter moet dan uiteraard wel een automaat met een lagere afschakelstroom geplaatst worden.

De verbindingen tussen de hoofdaansluiting en de groepenkasten wil ik in 10mm2 uitvoeren, dit moet ruim voldoende zijn. Voor de verdeling van de fases heb ik een berekening met de last per fase gemaakt en dit komt ongeveer gelijk per fase uit.

De laadpaal die er komt heeft een interne KWH meter, de PV installatie niet, daarom voor de PV installatie wel een losse KWH meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wisn schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:05:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb het schema hierop aangepast:
Post je dan ook nog een schema waar je de opmerkingen in verwerkt hebt?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
10mm2 is geschikt tot 63A.
6mm2 tot 40A.

Plaats je die 40A automaten als remautomaat of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Ik snap de rede en uiteindelijk is de keuze aan jou ;). Wellicht kun je bij Elektramat kijken of je bij een ander merk toch een kast vindt die eventueel pas.

Terugkomend op je nieuwe configuratie.
- ik snap de 40A automaat niet. je hebt 3x25A dus je zal nooit meer dan 25A krijgen door je systeem per fase. Waarom ga je dan alle 3 de fase op 40A afzekeren? deze zullen nooit afgaan en alleen maar meer ruimte/geld kosten.
- een gemiddelde PV aansluiting heeft een eigen KWH meter die je gewoon kunt uitlezen via de omvormer ;).
- 10mm2 is overdreven (tenzij je 100m gaat leggen) anders is 4mm2 afdoende met 20A (eigenlijk zou 2,5mm2 ook mogen voor korte afstanden, maar wordt afgeraden)
- Voor alle installaties zoals je warmtepomp/zonnepanelen/batterij ben je VERPLICHT om een hoofdschakelaar fysiek bij de installatie te doen. Als er iets gebeurd (en je hebt geen verstand van deze installatie) dan moet je deze eenvoudig kunnen uitschakelen i.p.v. eerst naar de meterkast te gaan en te zoeken welke automaat het is).
- Hoofdschakelaar is geen beveiliging of automaat, maar een 'losse entiteit' en mag dus niet gezien worden in de selectiviteit. het enige wat de 40A aangeeft op de hoofdschakelaar is dat deze geschikt is voor max 40A installatie (multifuctioneel dus).
- Wat ga je vervolgens doen met de 1f op de 3f ALSen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
epicfailguy23 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:19:
Ik snap de rede en uiteindelijk is de keuze aan jou ;). Wellicht kun je bij Elektramat kijken of je bij een ander merk toch een kast vindt die eventueel pas.

Terugkomend op je nieuwe configuratie.
- ik snap de 40A automaat niet. je hebt 3x25A dus je zal nooit meer dan 25A krijgen door je systeem per fase. Waarom ga je dan alle 3 de fase op 40A afzekeren? deze zullen nooit afgaan en alleen maar meer ruimte/geld kosten.
- een gemiddelde PV aansluiting heeft een eigen KWH meter die je gewoon kunt uitlezen via de omvormer ;).
- 10mm2 is overdreven (tenzij je 100m gaat leggen) anders is 4mm2 afdoende met 20A (eigenlijk zou 2,5mm2 ook mogen voor korte afstanden, maar wordt afgeraden)
- Voor alle installaties zoals je warmtepomp/zonnepanelen/batterij ben je VERPLICHT om een hoofdschakelaar fysiek bij de installatie te doen. Als er iets gebeurd (en je hebt geen verstand van deze installatie) dan moet je deze eenvoudig kunnen uitschakelen i.p.v. eerst naar de meterkast te gaan en te zoeken welke automaat het is).
- Hoofdschakelaar is geen beveiliging of automaat, maar een 'losse entiteit' en mag dus niet gezien worden in de selectiviteit. het enige wat de 40A aangeeft op de hoofdschakelaar is dat deze geschikt is voor max 40A installatie (multifuctioneel dus).
- Wat ga je vervolgens doen met de 1f op de 3f ALSen?
Bedankt voor je reactie.

- De 40A automaten zijn inderdaad gekozen als remautomaten, er kan wel degelijk meer dan 25A door het systeem lopen wanneer de PV 16A levert en de netaansluiting 25A levert dan kan er theoretisch 41A lopen. Daarom worden voor zover ik heb kunnen vinden dit soort installaties altijd op 40A afgezekerd.

- De PV installatie zal hoogstwaarschijnlijk gebruikmaken van Enphase omvormers (dit vanwege ligging en overige redenen die hier offtopic zijn), uit ervaring weet ik dat dit niet altijd optimaal werkt met Node Red waarmee ik de gebruikers zoals de WP wil aansturen, daarom is er gekozen voor een losse KWH meter.

- Aangezien het plan is om thuisaccu's in de garage te plaatsen en de lengte naar de garage circa 25 meter is leek het mij verstandig om 10mm2 te nemen, in de toekomst zal deze dan altijd dik genoeg zijn. Ik zal 6mm2 overwegen.

- Er komt uiteraard bij alle installaties, zoals verplicht, een werkschakelaar.

- Waar in het schema komt een 1f automaat op een 3f ALS? Ik kijk er waarschijnlijk overheen maar zie het zo niet.

Bedankt voor je feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wisn schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:40:
[...]

- De 40A automaten zijn inderdaad gekozen als remautomaten, er kan wel degelijk meer dan 25A door het systeem lopen wanneer de PV 16A levert en de netaansluiting 25A levert dan kan er theoretisch 41A lopen. Daarom worden voor zover ik heb kunnen vinden dit soort installaties altijd op 40A afgezekerd.
Maar waarom dan 3x? Pak er eentje en zorg dat hoofdschakelaar en PV aan de ene kant zitten en de rest van je installatie aan de andere kant. Klaar :)

Zelf zou ik me niet druk maken over mogelijk 1A overschrijding, dat is gerommel in de marge.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 02-07-2024 07:28 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gizz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:25:
[...]

Maar waarom dan 3x? Pak er eentje en zorg dat hoofdschakelaar en PV aan de ene kant zitten en de rest van je installatie aan de andere kant. Klaar :)

Zelf zou ik me niet druk maken over mogelijk 1A overschrijding, dat is gerommel in de marge.
En zoals mensen al een paar keer gemeld hebben gaat dat ding nooit wat doen.
quote: ChatGPT
Q: how long will a B40 circuit braker take a 41A load before it trips?
A:
A B40 circuit breaker is designed to trip based on both the magnitude of the overcurrent and the duration for which it is present. B-type circuit breakers trip between 3 and 5 times their rated current instantaneously to protect against short circuits, and they also have a thermal element that trips the breaker based on sustained overcurrent.

For a B40 circuit breaker:

- The rated current is 40A.
- The instantaneous trip range for short circuits is 120A to 200A (3 to 5 times the rated current).

However, for an overcurrent that is close to but slightly over the rated current, such as 41A, the thermal trip curve is more relevant. Circuit breakers have a time-current characteristic curve which shows how long the breaker will take to trip at different levels of overcurrent.

For a current of 41A, which is 1.025 times the rated current (40A):

1. **Thermal Trip Mechanism:** The thermal mechanism in a B40 breaker is designed to trip slowly for minor overcurrents and more quickly for higher overcurrents.
2. **Time-Current Characteristic Curve:** Typically, for a current of 1.05 times the rated current, it might take the breaker a significant amount of time to trip, potentially hours. For currents very close to the rated current (like 41A), the trip time might be in the range of several hours, depending on the specific breaker model and manufacturer.

Manufacturers provide time-current characteristic curves for their circuit breakers, which can be used to determine the exact trip time for a given overcurrent. For a precise answer, you would refer to the characteristic curve provided by the breaker manufacturer.

In summary, a B40 circuit breaker carrying a 41A load will trip due to the thermal mechanism, and this will likely take several hours, depending on the breaker's specific time-current characteristic curve.
Ik hoop dat de TS nog een echte elektricien hiernaar laat kijken (/het werk laat doen) en zijn adviezen wel overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Wisn schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:40:
[...]

Bedankt voor je reactie.

- De PV installatie zal hoogstwaarschijnlijk gebruikmaken van Enphase omvormers (dit vanwege ligging en overige redenen die hier offtopic zijn), uit ervaring weet ik dat dit niet altijd optimaal werkt met Node Red waarmee ik de gebruikers zoals de WP wil aansturen, daarom is er gekozen voor een losse KWH meter.

- Aangezien het plan is om thuisaccu's in de garage te plaatsen en de lengte naar de garage circa 25 meter is leek het mij verstandig om 10mm2 te nemen, in de toekomst zal deze dan altijd dik genoeg zijn. Ik zal 6mm2 overwegen.

- Er komt uiteraard bij alle installaties, zoals verplicht, een werkschakelaar.

- Waar in het schema komt een 1f automaat op een 3f ALS? Ik kijk er waarschijnlijk overheen maar zie het zo niet.

Bedankt voor je feedback!
- Over de 40A rem automaten: deze zijn nog steeds niet nodig. De kan is inderdaad dat er theoretisch 41A door het systeem gaat. Echter zou dit milisecondens moeten zijn. Dit is dan het gedeelte voor de 16A automaten Na de automaat kan er nooit meer dan 16A zijn (defecten nagelaten). Die 41A zou je kunnen krijgen als je de maximale 25A door je systeem trekt en vervolgens je panelen ineens maximaal terugleveren. (ik kan je vertellen die kans is klein ;) ) maar mocht je er beter van slapen zou ik ze zeker doen. denk dat ze nooit afgaan :)

- PV verder geen opmerkingen over. Ik heb hier een string omvormer hangen dus ging er vanuit dat de andere opties (zoals enhase) dit ook wel onder de knie hadden :+

- Bij 25m is het nog niet zo spannend. kom je met 25A nog weg met een 4mm2. (maar gevoelsmatig zou ik dit dan op 6mm2 houden).

- Ik had helemaal verkeerd gekeken in het laatste schema icm de 3f ect |:(

- als laatste opmerking nog om wellicht wat geld te besparen: je hebt nu in de bijkeuken overal ALAMATS gebruikt. wellicht het is goedkoper om 1 ALS te pakken en dan 4 'gewone' automaten erop te zetten. In de garage heeft dit minder zin, tenzij je in de toekomst hierop wilt uitbreiden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@fsfikke bij een remautomaat gaat het er, net als bij elke automaat, niet om dat ie meteen klapt als de waarde even wordt overschreden. Dus alleen kijken naar het rekensommetje bij 41A heeft niet zoveel zin. Het gaat om de nominale waardes waarop iets ontworpen is. Incidenteel kan er natuurlijk veel meer dan 41A lopen en het is de bedoeling dat dat niet te lang gebeurt.

Het punt is meer dat bij een dergelijke opstelling de hoofdzekering vaak eerder klapt dan de remautomaat.

Voorbeeldje: bij 66A (50A vanuit net, 16A van PV) zou de hoofdzekering (in het geval van een automaat) tussen de 7 en 100 seconden moeten uitschakelen, terwijl de remautomaat met 1,65x belasting (66/40) tussen de 40 seconden en een uur moet uitschakelen. Bij een niet zo gevoelige hoofdautomaat en een gevoelige remautomaat tript de remautomaat als eerste. Maar de kans is groter dat je hoofdautomaat eerder gaat dan de remautomaat.
epicfailguy23 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:16:
[...]
- Over de 40A rem automaten: deze zijn nog steeds niet nodig. De kan is inderdaad dat er theoretisch 41A door het systeem gaat. Echter zou dit milisecondens moeten zijn.
Waarom moet dit milisecondes zijn? Een automaat kan minimaal een uur lang 1,13x aan en vaak nog wel meer. Je kunt dus prima een uur lang ruim 44A vanuit net (1,13x 25A) en PV gezamenlijk hebben :)

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 02-07-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Gizz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:16:
@fsfikke bij een remautomaat gaat het er, net als bij elke automaat, niet om dat ie meteen klapt als de waarde even wordt overschreden. Dus alleen kijken naar het rekensommetje bij 41A heeft niet zoveel zin. Het gaat om de nominale waardes waarop iets ontworpen is. Incidenteel kan er natuurlijk veel meer dan 41A lopen en het is de bedoeling dat dat niet te lang gebeurt.

Het punt is meer dat bij een dergelijke opstelling de hoofdzekering vaak eerder klapt dan de remautomaat.

Voorbeeldje: bij 66A (50A vanuit net, 16A van PV) zou de hoofdzekering (in het geval van een automaat) tussen de 7 en 100 seconden moeten uitschakelen, terwijl de remautomaat met 1,65x belasting (66/40) tussen de 40 seconden en een uur moet uitschakelen. Bij een niet zo gevoelige hoofdautomaat en een gevoelige remautomaat tript de remautomaat als eerste. Maar de kans is groter dat je hoofdautomaat eerder gaat dan de remautomaat.

[...]

Waarom moet dit milisecondes zijn? Een automaat kan minimaal een uur lang 1,13x aan en vaak nog wel meer. Je kunt dus prima een uur lang ruim 44A vanuit net (1,13x 25A) en PV gezamenlijk hebben :)
Ik bedoelde hiermee in theorie de 41A door je systeem maar millisecondes zou zijn. want ik kan mijzelf in deze opstelling onmogelijk voorstellen (tenzij gigantische kortsluiting) dat hier 28kW door het systeem zal gaan. Zelfs als je de auto aanzet, batterij oplaad, gaat koken (5 grote pannen water gaat laten koken), boiler WP opwarmen en de vloerverwarming aan zet + dat een bewolkte dag ineens opentrekt en je panelen meteen 100% gaan terugleveren. :o

Voor de rest zal het systeem zichzelf willen balanceren dus als je PV teruglevert zal je minder door je hoofdaansluiting trekken en visa versa. terugkomend: wellicht niet te moeilijk denken en met gezond verstand, anders moeten we dadelijk ook nog een overspanningsbeveiliging erbij maken voor het geval de bliksem inslaat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Allereerst:
Goed bezig! Je bent er duidelijk goed over na het denken. Een electricien hoef je hier niet voor te bellen, dikke kans dat die het ook niet weet.
(Die doen òf bedrijven òf standaard werk, dit is geen van beiden)

Mijn tips:
Gooi de rem automaten of de hoofdschakelaar uit de onderverdelers. Met beiden kun je de onderverdelers afschakelen, beetje dubbel op.
Ga helemaal over op alamats, aardlekschakelaars met daarachter groepen geeft alleen maar meer denkwerk. Er zijn ook smalle alamats. Mooie kam eronder en klaar.
Je wilt eigenlijk de onderverdelers + bekabeling vanuit de hoofdverdeler kunnen schakelen/beveiligen. Een 40A automaat in je hoofdverdeler per onderverdelers bijvoorbeeld, meteen mooi je rem geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@epicfailguy23 prima dat je je niet voor kunt stellen dat alle drie fases gelijktijdig overbelast worden. Snap ik :)
Maar dat hoeft ook niet, de situatie kan zich al voordoen bij één fase en dat is natuurlijk iets dat veel makkelijker voorkomt. Ik kan niet precies/voorspellen hoe de TS alles over de fases verdeeld, maar een leuk tuinfeestje met elektrische barbecue, frituurpan, oven en inductiezone(s) van de kookplaat die toevallig op dezelfde fase zitten en het gaat hard.

Niet dat ik verwacht dat de remautomaat dan klapt (eerder de hoofdautomaat), maar puur om te illustreren dat een overschreiding van 40A op één fase iets meer kan zijn dan een extreem onwaarschijnlijke samenloop van omstandigheden die maximaal enkele milisecondes duurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
TheGhostInc schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:30:
Allereerst:
Goed bezig! Je bent er duidelijk goed over na het denken. Een electricien hoef je hier niet voor te bellen, dikke kans dat die het ook niet weet.
(Die doen òf bedrijven òf standaard werk, dit is geen van beiden)

Mijn tips:
Gooi de rem automaten of de hoofdschakelaar uit de onderverdelers. Met beiden kun je de onderverdelers afschakelen, beetje dubbel op.
Ga helemaal over op alamats, aardlekschakelaars met daarachter groepen geeft alleen maar meer denkwerk. Er zijn ook smalle alamats. Mooie kam eronder en klaar.
Je wilt eigenlijk de onderverdelers + bekabeling vanuit de hoofdverdeler kunnen schakelen/beveiligen. Een 40A automaat in je hoofdverdeler per onderverdelers bijvoorbeeld, meteen mooi je rem geregeld.
Enige nadeel is dat alamats (van hager) 71euro kosten en een groep: 19euro :+ losse ALS 80euro. Dus nadeel is kosten: 4groepen + 1 ALS = 156e. 4x alamat is 284e. Dat scheelt nogal, dan maar wat meer puzzelen (dus een kleurenstikker plakken) |:( :+
Gizz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:38:
@epicfailguy23 prima dat je je niet voor kunt stellen dat alle drie fases gelijktijdig overbelast worden. Snap ik :)
Maar dat hoeft ook niet, de situatie kan zich al voordoen bij één fase en dat is natuurlijk iets dat veel makkelijker voorkomt. Ik kan niet precies/voorspellen hoe de TS alles over de fases verdeeld, maar een leuk tuinfeestje met elektrische barbecue, frituurpan, oven en inductiezone(s) van de kookplaat die toevallig op dezelfde fase zitten en het gaat hard.

Niet dat ik verwacht dat de remautomaat dan klapt (eerder de hoofdautomaat), maar puur om te illustreren dat een overschreiding van 40A op één fase iets meer kan zijn dan een extreme samenloop van omstandigheden die maximaal enkele milisecondes duurt :)
Klopt helemaal gelijk. Iets met pas 2 bakkies koffie op :o . maar een 3f remautomaat detecteert die dan ook op de losse fasen? die kijkt volgens mij op naar 3f en niet naar de fase individueel. (kan zijn dat ik het hier mis heb, maar ik zou dan hier ook graag van leren) :P

[ Voor 33% gewijzigd door epicfailguy23 op 02-07-2024 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@epicfailguy23 ander merk kopen :P Die van ABB zijn volgens mij €45. Mijn Siemens alamat zal ook zoiets gekost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Gizz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:41:
@epicfailguy23 ander merk kopen :P Die van ABB zijn volgens mij €45. Mijn Siemens alamat zal ook zoiets gekost hebben.
Oeh snel topic sluiten voordat dit dadelijk mensen aantrekt voor discussie in de verschillende merken :+
Ik haalde toevallige Hager aan omdat ik dit thuis heb zitten. Maar in de dit geval zal TS dan zelf de afwegen moeten maken voor kosten (zoals altijd).

In mijn hoofd heb ik dat 1-2 groepen goedkoper is met alamat, mocht je er 3-4 pakken dat dan de ALS + groepen weer vordeliger zijn. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:34
Remautomaat bij 3x25A + 3x16A hoeft niet. 41A valt binnen de toleranties van een 40A aardlekschakelaar. Zo'n remautomaat is nodig als je 40A aardlekschakelaars gebruikt bij 35A en zonnepanelen.
Alternatief voor zo'n remautomaat is dikkere bedrading en 63A aardlekschakelaars gebruiken, maar nogmaals, bij 3x25A met 16A zonnepaneel eindgroep is dat niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
Wederom bedankt voor alle reacties! Met betrekking tot het navragen bij een echte elektricien: Het eerste schema was ontworpen door een "echte elektricien" maar zoals ook al gemeld door @TheGhostInc is dit geen standaard situatie en dan houd de kennis al snel op.

Aan de hand van de reacties heb ik onderstaand schema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJazoqPCib3aERmeVfUImo3zK3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Z3EI49JRniDtsiAm6p2T1Ny.png?f=fotoalbum_large

Ik heb gekozen voor alamats omdat dit wat meer ruimte in de groepenkast geeft, de alamats voor de verbindingen naar de garage en bijkeuken zijn gekozen zodat deze afgeschakeld worden wanneer er een kabel geraakt wordt.

Aangezien de kans dat er meer dan 25A loopt (Netaansluiting + PV + thuisaccu's die naar de installatie leveren) klein is heb ik voor 25A afzekering per groepenkast gekozen, mocht dit in de praktijk toch regelmatig voor komen dan kan ik deze altijd nog vervangen.

Ik ben benieuwd of er nog dingen beter kunnen.
Pagina: 1