ISDN kabels voor netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Aangezien ik binnenkort ADSL krijg ga ik deze week een netwerk aanleggen in huis. Nu zijn er al isdn kabels getrokken naar de punten die nu dus op het netwerk moeten.

Kan ik deze kabels gebruiken voor het netwerk?
Het gaat om een 100 MBit netwerk.

Ik heb geruchten gehoord dat dit niet goed zou werken omdat ISDN kabels niet van voldoende kwaliteit zijn?

Verwijderd

Gaat helaas niet werken....Ik had net twee weken de isdn liggen en toen kwam de upc. Heb dus allemaal nieuwe kabels moeten kopen :'(

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
tegenwoordig is de meeste ISDN kabel gewoon cat 5, waar je op moet letten is dat de aderparen bij elkaar blijven. ISDN is wat dat betreft gelukkig hetzelfde als Netwerk

• Wouter
  • Niet online
Op maandag 10 september 2001 20:46 schreef magica het volgende:
Gaat helaas niet werken....Ik had net twee weken de isdn liggen en toen kwam de upc. Heb dus allemaal nieuwe kabels moeten kopen :'(
waarom werkte het bij jou niet dan?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Proberen, dan weet je het. Het zou kunnen werken, maar er is een kans dat het dat niet doet. Lekker vaag, maar een duidelijker antwoord is er niet. Zie ook bovenstaande posting: recentelijk is ISDN gewoon CAT5.

Het zou kunnen dat je de stekkertjes opnieuw moet knijpen.

Bloed, zweet & koffie

• Wouter
  • Niet online
Op maandag 10 september 2001 21:40 schreef Vilenin het volgende:
Proberen, dan weet je het. Het zou kunnen werken, maar er is een kans dat het dat niet doet. Lekker vaag, maar een duidelijker antwoord is er niet. Zie ook bovenstaande posting: recentelijk is ISDN gewoon CAT5.

Het zou kunnen dat je de stekkertjes opnieuw moet knijpen.
het zijn platte kabels

dat is niet goed, wel?

• sjolmers
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

ISDN en netwerk hebben hetzelfde stekkertje RC45 heet ie geloof ik?! Maar ISDN gebruikt / heeft slechts 4 aders en een CAT 5 netwerk kabel heeft / gebruikt er 8.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
sjolmers gaf net het goede antwoord. Je kunt echte ISDN kabels niet voor netwerken gebruiken omdat ISDN maar 4 van de 8 benodigde aders heeft. Het stekkertje is daarentegen wel hetzelfde

|Specs|

• Wouter
  • Niet online
Op maandag 10 september 2001 22:14 schreef Korn21 het volgende:
sjolmers gaf net het goede antwoord. Je kunt echte ISDN kabels niet voor netwerken gebruiken omdat ISDN maar 4 van de 8 benodigde aders heeft. Het stekkertje is daarentegen wel hetzelfde
Nu heb ik vtv natuurlijk ff wat research gedaan op GoT,
nu kwam ik op verschillende plaatsen tegen dat je maar 4 van de 8 draden in een UTP kabel gebruikt.

:?

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 21:33 schreef Wouter17 het volgende:

[..]

waarom werkte het bij jou niet dan?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Op maandag 10 september 2001 23:44 schreef Wouter17 het volgende:

[..]

Nu heb ik vtv natuurlijk ff wat research gedaan op GoT,
nu kwam ik op verschillende plaatsen tegen dat je maar 4 van de 8 draden in een UTP kabel gebruikt.

Dat klopt, maar bij ISDN gebruik je de middelste vier en bij UTP de 123 en 6...

Concrete Loop Watercooling

• M4rtijn
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 11:09

M4rtijn

Spinnin' around

Een 10Base-T netwerk (10 Mbit) gebruikt alleen de 'pinnen' 1,2 en 3,6. Als je ervoor zorgt dat de draden aan 1&2 om elkaar getwist zijn in de kabel, en 3&6 om elkaar, dan werkt het. Een ISDN kabel heeft dus genoeg draden, maar helaas zijn ze anders aangesloten: ISDN gebruikt 3&6 en 4&5. Je moet dus de pluggen er af slopen en nieuwe er op knijpen. Ik weet niet of dit ook voor 100 Mbit werkt: 100Base-T werkt namelijk ook met 4 draden, maar heeft wellicht de andere 4 nodig voor afscherming...?

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op maandag 10 september 2001 22:06 schreef Wouter17 het volgende:

[..]

het zijn platte kabels

dat is niet goed, wel?
Nee, plat is niet goed. Je moet CAT5 (staat op de kabel geprint) hebben.

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

cat 5 gebruikt inderdaad maar 4 aders en isdn ook.
Het verschil zit hem in de "twists".
Bij een cat5 kabel worden per een bepaalde afstand twists gebruikt om crossover te beperken.
Hierdoor zijn er grotere snelheden te bereiken, zeker op langere afstanden.
In principe moet 100mb wel te halen zijn op een isdn kabel mits de lengte niet te lang is en je niet al teveel storing van buitenaf hebt.

• Wupsje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2024
Gelijk een andere vraag er tussendoor dan...
Weet iemand het verschil tussen CAT5 en CAT5e (de standaard voor gigabit ethernet)?
Ik weet dat ze ipv 4 alle 8 aders gebruiken..
Maar welke horen in dat geval bij welke?

Wouter

• teigetjuh
  • Niet online
Voor 1Gbit gebruik je volgens mij maar 3 paren, maar ik kan me vergissen. Voor 100BaseT4 gebruik je wel 4 paren en dus alle kabeltjes, maar 100BaseT4 is om 100Mbit over Cat3 te gebruiken en dat spul niet goedkoop en slecht te vinden.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 14:03

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

k weet niet wat de bedoeling is of zo, maar als je Mxstream gaat krijgen, ben je genaait! :(

Ik dacht namelijk ook slim te zijn en mijn hele huis te bedraden met CAT5 kabel, maar de kabels naar het alcatel modem, zijn "gewone" platte 4 aderige telefoonkabels :(

Ik heb gewoon alle witte aders van de UTP kabel aan de kant geduwd en de kleuren adres gebruikt. Aan de andere kant moet je dan gewoon je RJ-11 connector aan maken (met de tang die je erbij krijgt :)) En vòila je netwerkje ligt.

Maar denk eraan voor de verbinding van je verdeler naar je modem heb je platte telefoonkabel nodig!

Je kunt het modem niet langs je verdeler zetten omdat je dan je UTP kabel te lang maakt, en heel erg veel snelheid gaat verliezen (en ja, dat is echt zo, want zo had ik het eerst staan en nu is ie VEEL sneller! :))

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Wouter
  • Niet online
Op dinsdag 11 september 2001 10:23 schreef zwahiel het volgende:
k weet niet wat de bedoeling is of zo, maar als je Mxstream gaat krijgen, ben je genaait! :(

Ik dacht namelijk ook slim te zijn en mijn hele huis te bedraden met CAT5 kabel, maar de kabels naar het alcatel modem, zijn "gewone" platte 4 aderige telefoonkabels :(

Ik heb gewoon alle witte aders van de UTP kabel aan de kant geduwd en de kleuren adres gebruikt. Aan de andere kant moet je dan gewoon je RJ-11 connector aan maken (met de tang die je erbij krijgt :)) En vòila je netwerkje ligt.

Maar denk eraan voor de verbinding van je verdeler naar je modem heb je platte telefoonkabel nodig!

Je kunt het modem niet langs je verdeler zetten omdat je dan je UTP kabel te lang maakt, en heel erg veel snelheid gaat verliezen (en ja, dat is echt zo, want zo had ik het eerst staan en nu is ie VEEL sneller! :))
de modem komt direct naast de splitter
dus met een heel kort kabeltje

modem, splitter en server komen namelijk bij elkaar te staan in de meterkast

vanuit daar gaat via een andere netwerkkaart in de server een 100mbit netwerk door het huis

Verwijderd

Als je het zo wil doen, zou ik gewoon overal UTP-kabel leggen. Kun je straks zo over gaan op bijvoorbeeld een 1 Gbit netwerk.

• Wouter
  • Niet online
Op dinsdag 11 september 2001 12:28 schreef nicoprevoo het volgende:
Als je het zo wil doen, zou ik gewoon overal UTP-kabel leggen. Kun je straks zo over gaan op bijvoorbeeld een 1 Gbit netwerk.
ik vraag niet om een 1 Gbit netwerk

ik vraag of dit gaat werken

wel, niet, wel, niet
iedereen praat langs elkaar heen

dan heb ik straks een wel, of niet werkend netwerk

great

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 14:03

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Denk je d'r wel aan dat UTP kabels maar een bepaalde lengte mogen hebben?

ah, maar die lui van KPN zeiden tegen mij dat ik maar maximaal 20 meter UTP kabel vanaf het modem mocht gebruiken... Daarom die reactie!

edit:

tja ascii kunt kan got niet aan... :(

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Wupsje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2024
Okee komt erop neer dat als je gewoon zorgt dat je CAT5 UTP kabels gebruikt die paar 1 & 3, 2 & 6.
Als voorbeeld (van links naar rechts (als je de kant met het uitstekende pieletje naar beneden hebt wijzen en recht op de connector kijkt)):

Wit-Oranje
Oranje
Wit-Groen
Blauw
Wit-Blauw
Groen
Wit-Bruin
Bruin

Deze kabel is voor zowel ISDN Als 10/100 Mbit te gebruiken..
Voor 1 Gbit weet ik het dus niet (vandaar mijn post ergens hierboven).

Zit blauw nou niet tussen groen in (gaat dus om dat 1 & 3, 2 & 6 dezelfde kleuren paren zijn)
, dan is de kabel nog steeds te gebruiken voor ISDN en 10 Mbit.. en 100 Mbit gaat dan geheid problemen geven.. zeker als je over wat langere afstanden gaat netwerken..

Zo is dit duidelijk of niet? :)

• Wouter
  • Niet online
Op woensdag 12 september 2001 00:35 schreef zwahiel het volgende:
Denk je d'r wel aan dat UTP kabels maar een bepaalde lengte mogen hebben?

ah, maar die lui van KPN zeiden tegen mij dat ik maar maximaal 20 meter UTP kabel vanaf het modem mocht gebruiken... Daarom die reactie!

edit:

tja ascii kunt kan got niet aan... :(
de kabel van modem naar server zal waarschijnlijk niet eens langer worden dan 1 meter
Pagina: 1