Laagfrequent geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 09:21
Ik heb zo nu en dan een laagfrequent geluid in huis. Een gonzend/gebrom. Heel irritant. Dat hoor ik 's avonds en 's ochtends. En soms is het geluid er niet of ik hoor het niet.

Uiteraard alle apparaten afgelopen en stekkers eruit gehaald om te horen wat de oorzaak is. Ik kan het niet vinden.
Nu woon ik vrijstaand en de huizen van de buren zijn zo'n 10 meter weerszijden van ons huis af. Zouden die installaties kunnen hebben die zo ver kunnen trillen?

Er zijn ook sinds vorig jaar giga windmolens geplaatst. Maar ik hoor het geluid dus niet altijd of het is er niet. Dan zou ik verwachten dat ik het geluid vaker hoor. Vandaag is dat ik het weer hoor na weken dat ik het niet heb gehoord. Voor de komst van de windmolens heb ik dat lage geluid niet gehoord. Maar ook kort na de komst van de windmolens heb ik het ook niet gehoord. Of het is misschien 1 specifieke windmolen die de hinder veroorzaakt? Ben inmiddels wel notities aan het maken wanneer ik het hoor. En nu staat er bijna geen wind terwijl ik wel het geluid hoor.

Kan ik zelf eenvoudig meten of het geluid er is? Zou al heel wat zijn als ik weet of het van buiten komt of van binnen. Het stoort mij met het thuiswerken en om in slaap te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat heb je al geprobeerd of gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:48
Upbeat78 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:48:
Ben inmiddels wel notities aan het maken wanneer ik het hoor. En nu staat er bijna geen wind terwijl ik wel het geluid hoor.
Als er geen wind is draagt het geluid vaak verder. Zelf hoor ik bij vrijwel geen wind altijd de binnenvaart schepen erg goed. De rivier is hier toch meer dan 500m vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:13
Ik woon 1 km van de rivier en hoor sommige schepen langkomen 's avonds.

Heb je al eens geprobeerd wat je kan vinden met gratis apps?
https://apps.apple.com/us/app/spectrumview/id472662922
https://apps.apple.com/us/app/vibration-analysis/id817385888

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is er geen warmtepomp ('airco') onlangs bij de buren geplaatst? Ik heb namelijk hetzelfde sinds een paar huizen verder een warmtepomp is geplaatst (denk dat het huis helemaal van gas af is). Terwijl ik m'n eigen Daikin airco echt helemaal nooit hoor, die is superstil. Die warmtepompen kunnen ook een hele irritante brom geven. Vooral als ik 's avonds in de tuin zit of in bed lig is het duidelijk te horen :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:06
Ik had een collega die heeft weken lang gezocht naar een laag frequent geluid. Pas na een paar weken kwam hij er (helaas ) achter dat het geluid in zijn oor zat (tinitus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
eLScha schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:50:
Wat heb je al geprobeerd of gevonden?
Zoals ik al zei; vannacht alle stekkers eruit getrokken. En mijn oor te luister gelegd bij diverse apparaten.
Ik heb al wel gekeken naar apps, maar er zijn veel geluidsmeters. Maar ik zoek niet perse naar hard geluid, maar detectie van laagfrequent geluid.

Ik ben de enige in huis die er last van heeft. Mijn vriendin hoort dit geluid niet. Ik kan ook hoogfrequent geluid horen. Waar ik voorheen woonde, was er een flat waar altijd een enorme hoge piep te horen was. Dat maakt het wel lastig. Geluisterd of ik het binnen en/of buiten hoor, maar ik hoor het alleen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Black Sparrow schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:50:
[...]

Als er geen wind is draagt het geluid vaak verder. Zelf hoor ik bij vrijwel geen wind altijd de binnenvaart schepen erg goed. De rivier is hier toch meer dan 500m vandaan.
Buiten hoor ik het dus niet. Binnen wel. Zouden grondtrillingen(?) kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Cheesy schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:58:
Is er geen warmtepomp ('airco') onlangs bij de buren geplaatst? Ik heb namelijk hetzelfde sinds een paar huizen verder een warmtepomp is geplaatst (denk dat het huis helemaal van gas af is). Terwijl ik m'n eigen Daikin airco echt helemaal nooit hoor, die is superstil. Die warmtepompen kunnen ook een hele irritante brom geven. Vooral als ik 's avonds in de tuin zit of in bed lig is het duidelijk te horen :/
Ik woon hier nu 6,5 jaar. Mijn buren net zo lang, wij allen hebben een nieuwbouw huis.

Mijn eerste gedachte was ook; mijn warmtepomp. Dus heb die direct stroomloos gemaakt + alle andere apparaten in de technische ruimte. Maar helaas het geluid was er nog steeds.
En mijn buren wonen zo'n 10 meter van mijn huis af. In hoeverre draagt het geluid van welke apparaat uit een huis dan ook door? En ik hoor het dus enkel in mijn eigen huis. Buiten hoor ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Upbeat78
BovenHond schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:03:
Ik had een collega die heeft weken lang gezocht naar een laag frequent geluid. Pas na een paar weken kwam hij er (helaas ) achter dat het geluid in zijn oor zat (tinitus).
Dan zou ik het buiten ook moeten horen en dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
jeroen3 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:54:
Ik woon 1 km van de rivier en hoor sommige schepen langkomen 's avonds.

Heb je al eens geprobeerd wat je kan vinden met gratis apps?
https://apps.apple.com/us/app/spectrumview/id472662922
https://apps.apple.com/us/app/vibration-analysis/id817385888
Ik heb een Android.

Het getril/gebrom lijkt vanuit de constructie van mijn huis te komen. Hoor je het geluid van de schepen ook buitenshuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
Als je het echt niet kan vinden. En ik lees dat je vrijstaand woont. Zet dan de hoofdschakelaar van je meterkast 's avonds een keer uit. Dan zijn er echt 0 apparaten die nog stroom en of trillingen kunnen maken. Het is wat rigoureus. Maar als je dan nog wat hoort, dan weet je zeker dat het niet uit je huis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 22:08
Niet ergens een rioolgemaal in de wijk? Die willen ook nog wel eens de nodige resonantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:05
Zoals hier boven al gezegd wordt, zou ik inderdaad eens alle apparaten uitzetten, evt. met de hoofdschakelaar, en kijken of dat het oplost.
Wellicht heb jij, of je buren, een apparaat met een lager erin dat nu na een aantal jaar wonen defect is.
Dat kan zelfs in zoiets simpels als een ventilator zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:40

Kheos

FP ProMod
BovenHond schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:51:
Als je het echt niet kan vinden. En ik lees dat je vrijstaand woont. Zet dan de hoofdschakelaar van je meterkast 's avonds een keer uit. Dan zijn er echt 0 apparaten die nog stroom en of trillingen kunnen maken. Het is wat rigoureus. Maar als je dan nog wat hoort, dan weet je zeker dat het niet uit je huis komt.
behalve als het niet elektrisch gestuurd is maar mechanisch. Riolering ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
Ik zag laatst deze video op Youtube, misschien helpt het in het zoeken naar het geluid. Daar komen een aantal goede suggesties voorbij.

The Controversial Sound Only 2% Of People Hear
https://www.youtube.com/watch?v=zy_ctHNLan8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Laagfrequente geluiden opsporen is lastig blijkt soms zelfs onmogelijk te zijn omdat het bepalen van de richting zo lastig is.

Begin eens met rondvragen in de buurt of anderen het ook waarnemen hoewel niet iedereen het zal horen ook al is het bij hen geeft het je hopelijk wel een idee over of jij of je buren de bron bent of dat het ook iets van een kilometer verderop kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DietColo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:18
Nog 2 voor als het met hoofdschakelaar uit nog te horen is:
WC (mijn vorige inbouwreservoir deed dit), al was je dit waarschijnlijk opgevallen als het stopt / start.
CVerwarming bij bepaalde stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Upbeat78 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:31:
[...]

Zoals ik al zei; vannacht alle stekkers eruit getrokken. En mijn oor te luister gelegd bij diverse apparaten.
Ik heb al wel gekeken naar apps, maar er zijn veel geluidsmeters. Maar ik zoek niet perse naar hard geluid, maar detectie van laagfrequent geluid.

Ik ben de enige in huis die er last van heeft. Mijn vriendin hoort dit geluid niet. Ik kan ook hoogfrequent geluid horen. Waar ik voorheen woonde, was er een flat waar altijd een enorme hoge piep te horen was. Dat maakt het wel lastig. Geluisterd of ik het binnen en/of buiten hoor, maar ik hoor het alleen binnen.
Voor Android kan ik de app Spectroid aanraden. Deze geeft een grafiek weer met verschillende frequenties en die kan je gebruiken om te registreren dat er een geluid is op een bepaalde frequentie. Voor mij al heel behulpzaam geweest om te verifiëren dat ik niet zomaar een geluid hoorde maar ook kon vaststellen wat de frequentie was en waar het luider was.

De app geeft geen waarde in dB weer maar wel een relatieve indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
Kheos schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:11:
[...]

behalve als het niet elektrisch gestuurd is maar mechanisch. Riolering ofzo
Tsja.. mechanisch. Het is mogelijk. Er zijn maar weinig zuiver mechnische geluiden continu. Incidenteel wel
als je een WC doortrekt. Maar dat zou dan na 30 seconden over moeten zijn. Of misschien bij een lekkende kraan. Maar bij lekkage verwacht ik dat de TS dat wel had gemerkt. Je zou nog kunnen kijken of je zo'n anti-vogel-nesten-draaitoestel op je schoorsteen hebt staan.

Dus ik denk dat je het niet in de mechanische-oorzaken moet zoeken. Binnenshuis natuurlijk. Van buiten kunnen er allerlei mechanische geluiden je huis binnentreden, zoals bouwbemalingspompen, motorfietsen en windbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:40

Kheos

FP ProMod
BovenHond schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:13:
[...]

Tsja.. mechanisch. Het is mogelijk. Er zijn maar weinig zuiver mechnische geluiden continu. Incidenteel wel
als je een WC doortrekt. Maar dat zou dan na 30 seconden over moeten zijn. Of misschien bij een lekkende kraan. Maar bij lekkage verwacht ik dat de TS dat wel had gemerkt. Je zou nog kunnen kijken of je zo'n anti-vogel-nesten-draaitoestel op je schoorsteen hebt staan.

Dus ik denk dat je het niet in de mechanische-oorzaken moet zoeken. Binnenshuis natuurlijk. Van buiten kunnen er allerlei mechanische geluiden je huis binnentreden, zoals bouwbemalingspompen, motorfietsen en windbelasting.
voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat het sowieso een mechanisch geluid is, maar het punt van: "als het niet elektrisch is het niet in jouw huis" is imho een brug te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Upbeat78 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:41:
[...]

Dan zou ik het buiten ook moeten horen en dat is niet het geval.
Dat hoeft niet per se een goede graadmeter te zijn. Ik heb tinnitus in één oor en dit is zacht genoeg dat ik het alleen binnen hoor. Buiten wordt mijn tinnitus overstemd door "buitengeluid" (windgeruis, verkeer ver weg op de achtergrond, vogels, etc.)

Aangezien je vriendin het niet hoort zou ik deze optie nog even openhouden.

Dus dan is meten toch weten. Je zou al eens kunnen kijken naar de apps die worden aangedragen; alleen is je telefoon niet zo goed in het meten van laag- en hoogfrequente geluiden.

Overigens heb ik dezelfde "klacht": heel af en toe hoor ik een laag gebrom door het hele huis. Ik ben erachter gekomen dat dit komt als de wind op een bepaalde manier op het schoorsteentje van de luchtbehandeling staat: dan werkt het complete ventilatiekanaal als een soort grote panfluit :P En dat geluid is dus aanwezig ongeacht of de stroom is ingeschakeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Daam op 01-07-2024 18:53 ]

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:30
Eerste verdachte lijkt mij de windmolens, genoeg ervaringen + metingen te vinden die bewijzen dat nadat de windturbines ergens geplaatst zijn de klachten mbt laagfrequent geluid ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Is het geluid wanneer je het wel hoort rond dezelfde tijden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Daam schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:49:
[...]

Dat hoeft niet per se een goede graadmeter te zijn. Ik heb tinnitus in één oor en dit is zacht genoeg dat ik het alleen binnen hoor. Buiten wordt mijn tinnitus overstemd door "buitengeluid" (windgeruis, verkeer ver weg op de achtergrond, vogels, etc.)

Aangezien je vriendin het niet hoort zou ik deze optie nog even openhouden.

Dus dan is meten toch weten. Je zou al eens kunnen kijken naar de apps die worden aangedragen; alleen is je telefoon niet zo goed in het meten van laag- en hoogfrequente geluiden.

Overigens heb ik dezelfde "klacht": heel af en toe hoor ik een laag gebrom door het hele huis. Ik ben erachter gekomen dat dit komt als de wind op een bepaalde manier op het schoorsteentje van de luchtbehandeling staat: dan werkt het complete ventilatiekanaal als een soort grote panfluit :P En dat geluid is dus aanwezig ongeacht of de stroom is ingeschakeld.
Buiten is het op momenten hier heel stil. Echt heel stil. Ik merk in huis ook op dat ander geluid het gebrom overstemd en dat ik het niet kan horen. En ik heb het nergens anders gehoord dan in huis. Misschien niet uitsluiten, maar acht die kans heel klein.

Interessant trouwens dat de ventilatie en de wind voor jou het geluid veroorzaakt.. Daar moest ik zelf ook aan denken, wij hebben panelen op het dak. Misschien de combinatie wind en die zaken op het dak dat dat een boosdoener kan zijn. Ik ga de windrichting eens in de gaten houden (opschrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
kaasaanfiets schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:58:
Is het geluid wanneer je het wel hoort rond dezelfde tijden ?
Nee, nu hoor ik het al 24 uur niet. En daarvoor was het een paar weken niet. Ik kan er nog geen touw aan vastknopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 22:18
Heb je ook wel eens de hoofdschakelaar van je meterkast uitgezet als je het geluid hoort? In plaats van alleen de stekkers van apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09
Upbeat78 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 06:40:
[...]

Nee, nu hoor ik het al 24 uur niet. En daarvoor was het een paar weken niet. Ik kan er nog geen touw aan vastknopen.
Dan is het geen schip wat voorbij vaart.
Pagina: 1