Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-11-2024
Hi allemaal,

Zojuist heb ik gratis een 4K tv (LG 50PUS8545/12) overgenomen met een verversingssnelheid van 60Hz. Het ziet er allemaal prima uit met Netflix en ook met gamen (hiervoor een 32" 720p Xaomi gehad). De ambilight is ook een grappige toevoeging.

Maar zodra ik gewoon een live voetbalwedstrijd van het EK via de NOS app kijk, ziet het beeld er ineens een stuk minder goed uit. Dat is op zich logisch, het lijkt me immers niet dat via een gratis publieke omroep app een 4k 60Hz beeld wordt uitgezonden.

Ik heb geen specifieke ontvanger meer zoals een ziggo of odido kastje, want ik kijk echt alleen sporadisch tv/voetbal. Maar ik neem aan dat als je een abonnement hebt bij een zender, hier al verbetering in zit en het beeld al beter is.

Nu zie ik overal voorbijkomen dat 120Hz steeds meer de norm wordt. Maar is het überhaupt mogelijk om hier al volop gebruik van te maken met live voetbal? Tegenwoordig met gamen snap ik het wel, de PS5 kan immers via HDMI2.1 daar gebruik van maken, maar wordt er al iets uitgezonden in die frequentie?

Anders neem ik aan dat het beeld een soort van gaat dupliceren, maar dat lijkt me niet helemaal hetzelfde als echt 120Hz?

Toevallig hebben mijn ouders vorig jaar een splinternieuwe tv gekocht, geen idee wat voor een. Maar het voetbal was daar ook niet om aan te zien.

Ik kan er op internet niet veel over vinden, behalve dat iedere verkopende winkel claimt dat 120Hz beter is. Maar goed die truc kennen we allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
https://npo.nl/service/technische-zaken#beeldkwaliteit
Het overgrote deel van het on demand kijken wordt gedaan op kleinere schermen, zoals smartphones en tablets. De beeldkwaliteit van NPO Start (576p) is geschikt voor dit soort schermen. Mocht je onze uitzendingen graag bekijken in een hogere kwaliteit, dan kun je voor € 2,95 euro per maand een abonnement nemen op NPO Plus. De uitzendingen zijn hier, met uitzondering van de livestreams, beschikbaar in HD (1080p).

Het in HD uitzenden van de miljoenen streams die maandelijks bij de NPO worden opgevraagd, is voor het gratis NPO Start financieel niet haalbaar. De benodigde investeringen in streaming- en opslagcapaciteit zouden ten koste gaan van de programma's. We kiezen er liever voor dat geld te blijven investeren in de programmering. Aan mensen die toch graag willen kijken in HD, bieden we NPO Plus aan. Het abonnementsgeld dat hiervoor wordt betaald, wordt deels gebruikt om de uitzendingen op NPO Plus in HD-kwaliteit aan te bieden.
Je zou eens rond moeten vragen of iemand uitnodigen die je de ziggo,kpn of nlziet account wil uitlenen, dan kan je het verschil zien. Begin eerst eens met 1080p50. De TV zal met 120Hz het beeld strakker trekken (tv berekent en schat de tussenliggende beelden), vaak moet je dan wel de stand 'Sport' 'ClearMotion' of iets in die richting inschakelen. In 'Movie' mode wordt dit juist uitgezet om het zogenoemde 'soap opera effect' te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:19
Overal waar ik de specificaties van je tv bekijk, kom ik niet hoger dan 60Hz tegen. Dus hele dikke kans dat je tv niet eens echt 120Hz is, maar 60Hz, waar je tv zelf het 'verbetert', om het soepeler (proberen) te maken.

Maar sowieso ga je op normale tv-uitzendingen nergens ook maar iets hoger dan 60Hz vinden, dus daarvoor hoef je niet rouwig te zijn dat je tv niet hoger dan 60Hz kan. En überhaupt zijn er maar bijzonder weinig films en series die dat wel ondersteunen.

Alleen voor games is (echte) 120Hz interessant, en mogelijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:05
Daan._official schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:19:
Maar het voetbal was daar ook niet om aan te zien.
Ah, ik snap de verwarring. Dat het voetbal niet om aan te zien is, heeft te maken met een niet al te goede generatie, een aantal blessures en een bondscoach die er zo zijn eigen keuzes op nahoudt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan._official
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-11-2024
Hahn schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:37:
Overal waar ik de specificaties van je tv bekijk, kom ik niet hoger dan 60Hz tegen. Dus hele dikke kans dat je tv niet eens echt 120Hz is, maar 60Hz, waar je tv zelf het 'verbetert', om het soepeler (proberen) te maken.

Maar sowieso ga je op normale tv-uitzendingen nergens ook maar iets hoger dan 60Hz vinden, dus daarvoor hoef je niet rouwig te zijn dat je tv niet hoger dan 60Hz kan. En überhaupt zijn er maar bijzonder weinig films en series die dat wel ondersteunen.

Alleen voor games is (echte) 120Hz interessant, en mogelijk.
Deze tv is inderdaad 60Hz, het ging meer over de algemene trend van verhoogde verversingssnelheid waarmee geadverteerd wordt bij bijvoorbeeld Coolblue. Maar waar ik dus de vraag over had of het wel echt zin had om al zo iets aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Daan._official schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:44:
[...]

Deze tv is inderdaad 60Hz, het ging meer over de algemene trend van verhoogde verversingssnelheid waarmee geadverteerd wordt bij bijvoorbeeld Coolblue. Maar waar ik dus de vraag over had of het wel echt zin had om al zo iets aan te schaffen.
Bijna alles wat je in advertenties enzo ziet zijn ook kunstmatig opgehoogde refreshrates. Al helemaal als het voorbij de 120Hz gaat.

En '120Hz ClearMotion' (of andere vergelijkbare termen) betekent vrijwel altijd dat het een 60Hz-paneel is, die met trucjes het soepeler probeert te maken, zodat het 'lijkt' op 120Hz. Maar de input is nog steeds (maximaal) 60Hz.

Hoe dan ook, zoals al gezegd, als jij films, series of tv kijkt, dan is de input sowieso nooit 120Hz.

Waarmee het niet gezegd is dat zo'n 'fake' 120Hz (of hoger) scherm niet de moeite waard is om te kopen, het doet wel iets. Maar of je het daadwerkelijk beter/mooier vindt, is subjectief.

Zelf zet ik extra crap zoals ClearMotion (of whatever) juist uit, omdat het er alleen maar onnatuurlijker door gaat ogen. Dus voor mij hoeft het niet. Maar misschien vind jij het wel beter (of merk je het verschil niet eens, dat kan ook heel goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Cameras schieten veelal 24 frames per seconde.

Een 60Hz TV ververst 60 frames per seconde. 60/24 = 2.5. Het is nogal lastig om elke frame 2.5 keer te tonen, dus wordt er 3:2 pull down toegepast; frames worden afwisselend 3 en 2 keer getoond.

Bij 120Hz kom je uit op 120/24 = exact 5. Elke frame kan precies 5 keer getoond worden. Dit geeft veelal een iéts betere kijkervaring voor snel bewegend beeld.

Dit gaat dan wel om de hardwarematige refresh rate van een paneel, niet de softwarematige 1000Hz die het beeld compleet vernaggelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
stin00 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:51:
Cameras schieten veelal 24 frames per seconde.
Bij films en series is 24p vrij gebruikelijk. Bij normale tv is dat minder gebruikelijk. En zeker bij sport kan ik me voorstellen dat het vaker op 50p/60p gefilmd wordt, want snelle actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
24p komt uit de filmindustrie, dat werd/wordt al zo'n 100 jaar op chemische celluloid filmbeeldjes gedaan. Eigenlijk alle films en 'dure' series worden ook nu met digitale camera's nog steeds met 24 beelden per seconde uitgebracht.

50p is 'video', eigenlijk alles wat snel opgenomen en uitgezonden wordt: nieuws, tv shows, soaps, sport.

Op Youtube vind je ook wel vergelijk, deze vind ik wel aardig, je scherm moet dan wel 120Hz zijn en aangestuurd worden maar je zal wel het verschil tussen 30 en 60 fps zien: YouTube: 60 fps vs 120 fps Video Comparison - LG High Frame Rate

Je tv kan bij 24-60fps softwarematig extra beelden gaan verzinnen. Nu lijkt het cultureel zo gewoon te zijn dat een goede film 24p is dat wanneer je films met echte of softwarematige 50-120fps bekijkt het net lijkt of je naar een soap of het journaal zit te kijken. Mij is dat altijd heel erg opgevallen, ik zie het in een seconde zelfs voordat ik deze uitleg had gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:24
Daan._official schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:19:
Hi allemaal,

Zojuist heb ik gratis een 4K tv (LG 50PUS8545/12) overgenomen met een verversingssnelheid van 60Hz. Het ziet er allemaal prima uit met Netflix en ook met gamen (hiervoor een 32" 720p Xaomi gehad). De ambilight is ook een grappige toevoeging.

Maar zodra ik gewoon een live voetbalwedstrijd van het EK via de NOS app kijk, ziet het beeld er ineens een stuk minder goed uit. Dat is op zich logisch, het lijkt me immers niet dat via een gratis publieke omroep app een 4k 60Hz beeld wordt uitgezonden.

Ik heb geen specifieke ontvanger meer zoals een ziggo of odido kastje, want ik kijk echt alleen sporadisch tv/voetbal. Maar ik neem aan dat als je een abonnement hebt bij een zender, hier al verbetering in zit en het beeld al beter is.

Nu zie ik overal voorbijkomen dat 120Hz steeds meer de norm wordt. Maar is het überhaupt mogelijk om hier al volop gebruik van te maken met live voetbal? Tegenwoordig met gamen snap ik het wel, de PS5 kan immers via HDMI2.1 daar gebruik van maken, maar wordt er al iets uitgezonden in die frequentie?

Anders neem ik aan dat het beeld een soort van gaat dupliceren, maar dat lijkt me niet helemaal hetzelfde als echt 120Hz?

Toevallig hebben mijn ouders vorig jaar een splinternieuwe tv gekocht, geen idee wat voor een. Maar het voetbal was daar ook niet om aan te zien.

Ik kan er op internet niet veel over vinden, behalve dat iedere verkopende winkel claimt dat 120Hz beter is. Maar goed die truc kennen we allemaal.
Je moet zelf in de 'seetings' van je tv kijken.. Erens bij "motion".. En kijken welke stand het best is. Voor sport is misschien een hoger stand nodig.. richting vloeiend.. Misschien niet te vloeiend want dan krijgt je mismatches..
En kijken via de gratis nos app is sowieso een minder goed (slecht) beeld dan via normale bronnen als kabel-tv of satelliet-tv of betere apps..
Pagina: 1