Oude Gaming PC upgraden of nieuwe aanschaffen/samenstellen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer287
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-05 02:23
Hoi Allen,

Voor mij is een vraag stellen via een forum allemaal nieuw, dus mocht ik iets missen dan hoor ik het graag :).

Sinds 2017 heb ik een HP Omen Gaming Desktop 880-152nd (2017) die ik tot op heden gebruik. Sinds de aanschaf gebruik ik al dezelfde randapparatuur tot deze week. Ik heb namelijk mijn beeldscherm, koptelefoon, toetsenbord en muis geüpgraded.
De Omen PC is wellicht inmiddels 6+ jaar oud maar werkt naar mijn idee nog redelijk goed, ik gebruik hem vaak voor gebruik zoals studie/werk maar vooral voor games. Laatst heb ik hem van binnen een keer helemaal schoon gemaakt maar er zat eigenlijk opmerkelijk weinig stof in (1x eerder schoon gemaakt). Hiervoor alleen de GPU even los gemaakt en ventilatoren, de rest laten zitten omdat ik werd aangeraden dat ik wellicht meer kapot maak ivm hoelang het al zo zit dan goed doe. De pasta op de CPU en GPU is bijvoorbeeld nooit vervangen.

De voornaamste game die ik nu speel is Rainbow Six Siege, maar ook spellen zoals Cities Skyline 1, FS22, GTAV, HITMAN 3, World of Tanks en Minecraft zijn geïnstalleerd. In de toekomst zou ik hier bijvoorbeeld GTA VI nog graag aan toevoegen.
Met RB6 haal ik op dit moment tussen de 80hz (minimaal) en 160hz (maximaal) op redelijk settings (Medium/High) op een 1440p, 165hz monitor van LG. Voorheen was dit op een oud 1080p 60hz LG TV scherm tussen de 160-210hz op medium settings maar dit is natuurlijk logisch wegens de lagere resolutie.

Tijdens het spelen worden zowel de GPU en CPU niet boven de 90 Graden maar helemaal goed zicht heb ik hier nog niet op. Ik ben de afgelopen 2 wkn pas echt serieus dit soort getallen in de gaten aan het houden ivm de afweging of ik een nieuwe PC nodig heb.

Mijn vraag is vooral:
- Gezien de bovenstaande spellen die ik vooral speel en evt een spel zoals GTA6 wat ik wil gaan spelen, kan ik mijn PC upgraden of beter een nieuwe aanschaffen? Heeft het upgraden eigenlijk wel zin met de huidige specificaties?
-> Ik wil op 1440p kunnen spelen waarbij ik minimaal 144hz haal. De spellen daarbij het liefst ingesteld/gespeeld op graphic 'high' maar met 'medium' instellingen kan ik wellicht ook nog leven.
-> Mijn budget is redelijk ruim, indien echt nodig wil ik wellicht nog wel zelfs tot €2500 gaan als ik daar echt goed op vooruit ga (of dit nou upgraden of een nieuwe PC is) maar het liefst rond de €1500.
-> Onderstaand de Specs.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Desktop: HP Omen 880-152nd
- Motherboard: Tampa2
- CPU: Intel Core i7-8700
- RAM: 2x 8Gb Micron 2667Mhz. DDR4-2666 (16Gb totaal)
- GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 (6Gb)
- SSD: 256Gb
- HDD: 1 TB

Randapparatuur (Lekker Divers ;)):
- Monitor: LG UltraGear 27GP850P, 27Inch, 2560x1140 (Quad HD), 1MS, 165hz
- KB: Corsair K70 RGB Pro Gaming Toetsenbord Cherry MX Red Qwerty
- Muis: Logitech G502X Plus Lightspeed Draadloos Gaming muis
- Koptelefoon: HyperX Cloud III Wireless

Zelf denk ik dat een nieuwe PC wellicht het handigste is, omdat ik niet verwacht veel te kunnen upgraden. Toch merk ik dat hij nog redelijk goed werkt dus wil hem niet gelijk afschrijven (Zelf ook weer niet zoveel verstand van).

Indien upgraden geen zin heeft en een nieuwe kopen beter is, heb ik een vervolg vraag:
- Welke Specs zouden jullie dan aanraden, of in ieder geval voor welke specs moet ik minimaal gaan die aansluiten bij de randapparatuur? Bijvoorbeeld hoeveel RAM ik dan minimaal naar zou moeten kijken en waar ik op moet letten bij het kiezen van een motherboard.

In ieder geval bedankt voor de tijd die jullie hebben genomen om mijn vraag/verhaal te lezen en alvast bedankt voor jullie hulp! :D _/-\o_

Beste antwoord (via Gamer287 op 04-07-2024 02:00)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:54

Thomg

Aww yiss

Welke voeding zit erin?

Met een GPU upgrade kan de PC sowieso nog wel even mee kijkende naar je eisen, maar een SSD zal ik er el echt bijprikken.
Opslag kan je toch meenemen.
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

GPU dan iets als
uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6
uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 7600 OC Edition 8GB GDDR6 V2
uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6

Iets meer zal de 8700 bottlenecken.

Dus ik zie nu 2 opties, of je koopt een budget GPU (geeft je ongeveer 70% - 110% meer performance) en zit het nog even uit met wat je nu hebt, of je koopt een nieuwe PC.

GTA6 is nog heel erg ver weg en ook glazen bol, dus die zou ik gewoon negeren voor nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 30-06-2024 14:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Welke voeding zit erin?

Met een GPU upgrade kan de PC sowieso nog wel even mee kijkende naar je eisen, maar een SSD zal ik er el echt bijprikken.
Opslag kan je toch meenemen.
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

GPU dan iets als
uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6
uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 7600 OC Edition 8GB GDDR6 V2
uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6

Iets meer zal de 8700 bottlenecken.

Dus ik zie nu 2 opties, of je koopt een budget GPU (geeft je ongeveer 70% - 110% meer performance) en zit het nog even uit met wat je nu hebt, of je koopt een nieuwe PC.

GTA6 is nog heel erg ver weg en ook glazen bol, dus die zou ik gewoon negeren voor nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 30-06-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer287
@Thomg Bedankt voor je reactie!

Op dit moment zit er, als ik het goed heb, een 300W voeding in.

Een SSD lijkt mij een goede optie, wellicht wel handig. Ik neem aan dat ik dan bijvoorbeeld mijn spellen ook het beste op de SSD kan installeren toch? Ivm het sneller zijn van de opslag? Mocht ik een nieuwe PC uiteindelijk bouwen kan ik deze natuurlijk meenemen dus vindt dat een goed idee. Denk dat ik dan deze SSD makkelijk mee kan nemen toch? Uq opslag en snelheid?

Voor bottlenecks ben ik inderdaad ook bang maar ik kan zelf moeilijk inschatten wanneer een GPU te zwaar is voor de CPU dus bedankt voor de aanraders.
Hebben de geplaatste GPU's nog veel verschil? Of allemaal even goed? En zou ik hem voor een volgende built kunnen meenemen of zou ik dan moeten upgraden i.v.m. wellicht betere CPU halen?

GTA 6 is inderdaad nog ver weg en ga hem denk niet gelijk halen dus daar zit nog wel veel tijd tussen inderdaad en daarom wellicht niet relevant nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Gamer287 op 30-06-2024 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Antwoord mbt SSD ja op alles.

Voor performance indicatie zie
https://www.techpowerup.c...force-gtx-1060-6-gb.c2862
control+f 6600, 7600, 4060.

7600 is misschien niet zo handig met een 300W voeding, de vraag is dan vooral of je +50% wilt betalen voor ~30% meer performance en Nvidia features (DLSS vooral).

Check wel ff of je een 8-pin hebt.

GPU meenemen naar volgende build hangt heel erg af wat voor performance je verwacht en hoeveel je uit wilt geven. Genoemde GPU's zijn alleen echt geschikt voor PC's tot 1000 euro. Meer dan dat worden ze de bottleneck.

[ Voor 23% gewijzigd door Thomg op 30-06-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer287
Super handige site voor performance, thx.

7600 dan wellicht niet nodig, de RTX van Nvidia trekt mij wel aan. Ik zag wel dat deze (en de andere ook) 550Watt benodigd hebben bij de specs. Dan lijkt mij een 300W voeding niet genoeg toch of zie ik dat verkeerd?
-> Zat er aan te denken wellicht dan nieuwe voeding erin te zetten zoals:
https://www.megekko.nl/pr...Modular-V2-PSU-PC-voeding

Denk voor een volgende built dat ik bijvoorbeeld, zeg eens iets, er een wilt bouwen die minimaal 1440p, 160hz op minimaal high graphic instellingen aankan met bovengenoemde spellen. Lijkt mij dat deze dan boven de €1000,- uitkomt?

Anderzijds, maar ja dat is iets wat ik dan moet overwegen, kan ik wellicht ook wel weer een paar jaar vooruit met deze upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De 8700 is nog wel competent genoeg om aan je eisen te voldoen. 1 generatie ouder en ik had het afgeschreven.

Nu een goedkope GPU kopen is natuurlijk niet meteen weggegooid geld, er is nog zoiets als 2e hands doorverkopen :+

De voeding die je hebt gelinkt is vrij matig, als je beetje rondkijkt op fora zie je de doorsnee aanraders.

En nee, een 4060 kan prima op een 300W voeding werken. Sterker nog, het gebruikt evenveel als je 1060 6GB. Enige nadeel is dat ze allemaal met een 8-pin komen omdat... Goede vraag. Ik dacht te herinneren dat een 6-pin ook voldoende was voor een 8-pin... Maar dat is vrij lang geleden sinds ik dat getest heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 14:41
SSD is inderdaad geen slecht plan. Ik zou misschien gewoon daar mee beginnen.

Verder heb ik een beetje moeite met begrijpen waarom jij je pc wil upgraden. Als ik je verhaal lees, zeg je eigenlijk: Ik ben eigenlijk nog heel tevreden met mijn PC, maar hij is wel al 6 jaar oud!
CPU + GPU pasta hoef je niet te vervangen (zeker GPU nooit), dus dat is ook geen reden om hem de deur uit te doen.
Jouw pc kan volgens mij ook gewoon Windows 11 draaien, dus daar hoef je hem ook niet voor te vervangen.

Ik heb afgelopen maart mijn i7-3770 en GTX 980 vervangen. Dat was een 12 jaar oude CPU met een 9 jaar oude GPU. Voor de games die ik toen speelde deed de pc het nog prima.

Als je enige reden is "hij is al 6 jaar" zou ik misschien gewoon lekker blijven gebruiken tot GTA 6 uitkomt en je weet of jouw huidige pc GTA 6 kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer287
@Thomg
Super, ik denk dat ik dan kijk voor nog deze GPU om te upgraden, voeding laat ik even voor wat het is en anders zal ik even op de fora kijken. Ik dacht dat ik ook een 8-pin heb, dus dat moet goed komen. Kan hem inderdaad altijd weer 2e hands verkopen.

Verder gisteren een aantal tests gedaan en zag ik dat mijn CPU tijdens het gamen, na 2/3u tussen de 80 en 93 graden wisselde (voornamelijk rond de 85). De GPU blijft tussen de 75 tot 90 graden (Voornamelijk 85-88). Zijn dat ook nog een beetje oké waarde? Moet ik hier nog iets mee?

@Joe28965
De SSD vond ik inderdaad een goed idee van @Thomg en zal daar dan ook mee beginnen. Verder was het voor mij vooral de vraag of ik met een upgrade van PC echt meer ga krijgen voor de eisen die ik heb. Ik weet namelijk niet goed hoelang precies ik op mijn huidige PC kan rekenen maar blijkbaar is 6jr nog echt niet oud :). Ik heb deze dan wel 6jr maar eigenlijk nooit mij (ook maar een beetje) verdiept in deze wereld. Denk voor nu dat ik hem zeker houd zoals het nu is, kan altijd later (paar maanden of paar jaar) natuurlijk weer kijken om evt te upgraden. De nieuwe randapparatuur geeft mij al meer dan voldoening in de upgrade.

GTA6 kan inderdaad bewijzen van ook weer 2 jaar langer gaan duren dus tegen die tijd zie ik het dan wel haha

In ieder geval super bedankt beide voor jullie reactie en meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
Sowieso maken graden minder uit dan belasting.
Als je Taakbeheer op je tweede scherm open zet tijdens het gamen, hoe erg wordt je cpu/gpu belast? Merk je ook dat het beeld stottert, of soms blijft hangen?
Dat zijn eigenlijk belangrijkere punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer287
@Joe28965
Heb geen tweede scherm maar heb wel deze gegevens kunnen monitoren middels paar programma's.

Tijdens een 20min durend potje RB6 zit de CPU load tussen de 20% (min) en 63% (max), meeste tussen 45-60%. GPU load 85% (min) en 100% (max) waarbij tijdens de ronde zelf deze hangt op 95%+ (99.100%). Tussen de rondes door dus wat lager. GPU Memory Load blijft rond 63% hangen.

Gisteren ook de CPU Load gemeten, meting was een uurtje tijdens een al langere sessie. CPU Load tussen 55% en 75% ongeveer maar wel ook even kort 100% aangeraakt (voor minder dan 1 min, daarvoor 28% en daarna 63%)

Zelf ervaar ik geen hickups zoals stotteren en blijven hangen van het spel, niet bij RB6 althans. Andere games kan ik mij even niet 123 voor de geest houden. Wellicht enkel wel eens een enkele keer bij GTAV of Hitman meegemaakt , niet dusdanig dat ik mij eraan stoorde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
Dan gok ik dat je cpu nog wel even mee kan. Als je niet iets van vsync aan hebt staan, dan gaat je gpu volgens mij gewoon zoveel mogelijk frames eruit proberen te pushen als die kan, maar aangezien jij zegt dat het tussen de rondes lager ligt denk ik dat je gpu wel hard zijn best doet om een steady fps eruit te krijgen.

Als je het nog steeds vloeiend vind, zou ik persoonlijk ook gewoon deze houden tot je games tegen gaat komen waarbij je gpu het niet meer aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05 10:09
Verder gisteren een aantal tests gedaan en zag ik dat mijn CPU tijdens het gamen, na 2/3u tussen de 80 en 93 graden wisselde (voornamelijk rond de 85). De GPU blijft tussen de 75 tot 90 graden (Voornamelijk 85-88). Zijn dat ook nog een beetje oké waarde? Moet ik hier nog iets mee?
Het is niet geweldig. Die CPU temperaturen maken niet zo veel uit. Die van de GPU wel. Bij zulke hoge temperaturen klokt een moderne Nvidia GPU namelijk al ver terug tov <70. Het is niet schadelijk, maar je krijgt niet de volle 100% van je performance uit je huidige GPU.

Ik hoop dat dat door de gpu koeler van hp komt en niet omdat de airflow van die kast waardeloos is. De koeler van de gpu zit bij de 4060's wel snor. Die van de DUAL die @Thomg linkt is meer dan prima.

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 03-07-2024 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamer287
Op dit moment speel ik inderdaad niet met extra features zoals V-sync. HDR, Motion blur, etc omdat ik inderdaad zoveel mogelijk de CPU maar vooral GPU wil ontlasten. Daarbij ben ik met de huidige upgrade van monitor al meer dan overweldigd van de verbetering dat ik daar zeer tevreden mee ben.

De kast lijkt mij niet het probleem, die is niet veranderd en volgens mij is de temp gewoon aan het oplopen bij de meer vragende games en veroudering van apparatuur in de loop der tijd. Toch nog op heden inderdaad geen problemen met games die ik veel speel al merkte wel dat bijvoorbeeld GTAV (gisteren getest) wel haperde bij 1440p ipv 1080 dus maar even de settings naar beneden geschroefd maar dat vindt ik nu niet erg.

Ik zal denk ik doorspelen totdat ik wel problemen ga ondervinden of de GPU het begeeft. Dan zal ik het advies van @Thomg volgen en de GPU vervangen door de 4060 (of misschien doe ik dat toch al eerder). Afhankelijk van wanneer dat moment daar is, zal ik dan overwegen of ik wellicht gelijk de volledige set-up aanpak. Jullie zullen indien dat zo is weer van mij horen voor advies over de samenstelling ;).

@Thomg, @Joe28965, @youridv1 Bedankt voor jullie reacties en tijd om mee te denken!
Pagina: 1