Soundbar voor Philips OLED908 TV met accent op heldere stem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
We hebben een 65OLED908/12 TV. Mijn vrouw en ik hebben problemen met het geluid en specifiek de stemmen: vaak te donker, een beetje te 'bonkerig' en daardoor minder goed verstaanbaar.
Hebben, noodgedwongen, vaak de ondertiteling aan.

In de settings van de TV hebben we van alles al uitgeprobeerd. Het blijft pet. Ander woord, zelfde aantal letters, eindigt op ook op een 't'.
Dus laten we zeggen: qua geluid is de 'kwaliteit uitermate teleurstellend'.

Nu komen we van een scherm met 2 relatief forse speakers.
zie: https://www.ebay.co.uk/itm/202951049467
De smalle, ondiepe speakers van een OLED tv heeft tot gevolg dat je concessies moet doen.

Nu gaat het ons met name om het spraakgedeelte en zoeken we een oplossing dat te 'verhelderen', heldere stemmen dus.

Heb vergeefs gezocht naar een site waar je kunt selecteren op klankleur c.q. eigenschappen van een soundbar.

Het gaat om 1 soundbar, geen surround systeem en ik denk aan iets tot zeg 500 euro.
Duurder is misschien te overwegen, maar dan moet die wel een héél stuk beter zijn.

Maar goed, heeft iemand een tip / weet een site waar ik dus soundbars kan selecteren op eigenschappen?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Nog even los van de soundbar.. veel zenders zenden een 5.1 surroundsignaal mee, dat over reguliere 2.0 speakers in de tv vaak uitermate slecht klinkt. De kunst is dan om je tv zover te krijgen, dat je de reguliere 2.0 geluidstrack te pakken krijg. Ik had dat probleem enkele jaren geleden op de NPO regelmatig.

Mocht je toch voor een soundbar gaan, dan is het verstandig om voor een soundbar te gaan die om kan gaan met de meeste gangbare signalen. Op die manier krig je et beste geluid uit het aangeleverde signaal van de tv.

Verder is mijn advies om altijd te gaan luisteren naar zo`n soundbar. Er zit veel rotzooi bij.. daarnaast zijn sommige mensen al tevreden met een soundbar van 100 euro bij de Lidl om de hoek, omdat dat al genoeg is voor de gebruikte kamer. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Hartelijk dank voor de reactie. Voor wat betreft je 1e paragraaf (5.1 surround signaal). Ik heb in de handleiding gezocht op "surround" en "5.1" en "2.0" in de hoop dat ik op z'n te weten krijg in welke richting ik moet denken.
Het woord 'surround' wordt uitsluitend gebruikt onder het hoofdstukje "DTS Play-Fi Draadloze Surround"

"5.1" komt voor onder het gebruik van HDMI eARC en dat 2.1 HDMI kabels nodig zijn.
"2.0" komt voor onder het gebruik van "EasyLink 2.0-geluidsbediening" (De geluidsinstellingen van het HDMI-geluidssysteem)

Voor wat betreft de kwaliteit, meestal koop wel redelijke spullen, die goed uit de reviews komen. Zo zag ik dat Sonos Beam Gen2 Zwart en Yamaha True X-Bar 40A Zwart goed aangeschreven staan. Bij Yamaha is er dan nog een "Clear Voice" technologie
"
Kun je dialogen op tv moeilijk volgen? Onze Clear Voice-technologie maakt stemmen beter hoorbaar, of het nu YouTube-video's, films of series zijn. Je hoort elk woord, vooral als er ook achtergrondmuziek of geluidseffecten zijn.
"
Alleen .. het is Yamaha en hun Cashback policy is nogal verwarrend (hierover elders geschreven).
Zo blijkt dezelfde dealer wel voor te komen in de cashback actie voor soundbars, maar niet voor versterkers.
Met andere woorden, bij een dealer kopen houdt niet automatisch in dat je een cashback krijgt (althans v.w.b. versterkers).
Maar goed, dat is een ander onderwerp... :-)

Het beluisteren kan misschien een probleempje zijn: mogelijk dat het geluid bij de ene TV anders overkomt dan bij de andere en dat het in een winkel weer anders klinkt dan bij je thuis (andere ruimte, andere spullen).
Wij zitten op ca. 5 mtr van de TV, het is een redelijke kamer (9x6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

tww62 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:59:
Ik heb in de handleiding gezocht op "surround" en "5.1" en "2.0" in de hoop dat ik op z'n te weten krijg in welke richting ik moet denken.
Wat @Michael Knight bedoelt is dat het signaal wat de TV ontvangt 2.0 moet zijn (en geen 5.1). Deze setting zal je dan veelal ook niet vinden in de TV maar de bron die er op aan is gesloten. Die moet je forceren om 2.0 te versturen. Oftewel, welke bron gebruik je? Of gebruik je een interne bron? Dan zal je het vinden in de settings van die bron. Bijvoorbeeld de audiotrack van CI+ tijdens een zender kijken via die bron. Ander voorbeeld, Netflix pas je aan tijdens het afspelen van de film in Netflix app.
tww62 schr"eef op zondag 30 juni 2024 @ 11:32:
In de settings van de TV hebben we van alles al uitgeprobeerd. Het blijft pet.
Onder "alles" doel je op de settings onder "Persoonlijke Instellingen" op pagina 49 van de Nederlandse handleiding? Puur als check want één van de opties is namelijk precies wat je vraagt, "Heldere dialoog" (al is die gelimiteerd tot "praatprogramma's").

[ Voor 42% gewijzigd door FeaR op 30-06-2024 15:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Oeps, sorry. Ik ben een leek op dit punt, dat zal je al gemerkt hebben. Dus het gaat om het TV signaal(?) dat is via glasvezel, Caiway.

Inderdaad, die settings. Ook dat heb ik geprobeerd, maar niet of nauwelijks effect.

Ben ook nog bezig geweest met aanpassingen aan de frequenties. Helaas...

Vandaar, misschien de 'dan maar'-oplossing, een Soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
Je kunt de sound modus op ‘dialoog’ zetten en het volume van de center channel aanpassen c.q. verhogen of verlagen. Verder helpt het inderdaad om soundtrack op stereo te zetten via te tv-ontvanger of via de TV zelf wanneer je enkel gebruik maakt van de Caiway App.

Mocht bovenstaande niets uithalen dan zijn de Samsung Q800C en S800B de beste opties voor het helder weergeven van dialogen zonder poespas/ tweaken mede door de aanwezigheid van meerdere tweeters en goede afstelling van het geluid (frequentie response), ook bieden ze ‘actieve spraakversterking’ en ‘spraakverbetering’ waarbij laatstgenoemde dialoog een boost geeft/ meer naar de voorgrond brengt echter niet aanbevolen doordat het geluid dan niet meer in balans is -lees; schel- (zelfde geldt voor vergelijkbare opties van andere merken zoals de door jouw genoemde Clear Voice functie van de Yamaha True X Bar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:06
volgens mij heeft die TV toch (voor een platte TV) een uitstekende audio weergave, door B&W?

Het lijk mij dan ook inderdaad een verkeerde setting.

[ Voor 23% gewijzigd door 107mb op 01-07-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
@Freshouttheoven Dank voor je reactie. Sorry voor de vertraging. Ik ben wat aan het stoeien met het dialoog gebeuren. Center channel aanpassen - gedaan. Even kijken hoe dat is. Soundtrack / audiotrack naar stereo: ik heb alles via glasvezel van Caiway. Er zijn op de afstandsbediening van Caiway niet veel mogelijkheden v.w.b. geluid: willenkeurige zender genomen, dan is er "Nederlands" en "Nederlands (Dolby Digital)". Staat standaard op "Dolby Digital". Heb 'm op 'niet' Dolby Digital gezet. Het scheelt wel.
Moet even aankijken hoe dat bevalt. Of beter: lees, of mijn wederhelft nu minder piept over het slechte geluid.
Zelf gebruik ik gehoorapparaten. Die zijn via Bluetooth direct verbonden met de TV en ik kan via een equalizer op mijn smartphone, lage-midden-hoge tonen aanpassen.
Ondanks dat vond ik het bij tijd en wijle ook onder de maat. B&W of niet.
(Overigens, ik heb hier B&W Nautilus 804 speakers, Engels, van nature een 'warme' klank)

Dank nogmaals voor je tips!

p.s. Moet even kijken of een soundbar nodig is c.q. of deze instelling (dialoog) effect heeft op andere programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:06
tww62 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:44:

(Overigens, ik heb hier B&W Nautilus 804 speakers, Engels, van nature een 'warme' klank)
Waarom koppel je de TV dan niet aan de bestaande installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Ik kom hier nog eens op terug. Heb eindeloos geprobeerd de stemmer te verbeteren, maar het is niet gelukt. Helaas. Geluidsinstellingen dialog, middenspeaker. of Geluid, Persoonlijke instelling, clear dialogue, of AI Equilizer, enfin. Het klinkt hol en vaak dof. Ik heb de moed inmiddels opgegeven.
Ondertiteling staat standaard aan, anders is het niet te volgen.
(BTW Ik geloof dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft... Een vriend van ons heeft om die reden oordopjes gekocht. Perfecte oplossing).
Zelf heb ik gehoorapparaten én een adapter dat het geluid van de TV naar mijn gehoorapparaten stuurt.
Dat geluid is echt héél goed. Daarnaast kan ik ook, via mijn smartphone het geluid aanpassen via een mini equalizer (alleen laag-midden-hoog).
Maar goed, regelmatig moet ik even zonder tv adapter en dan valt mij de slechte kwaliteit ook op, waar mijn vrouw (wel met een goed gehoor) steen en been over klaagt.
Ik heb e.e.a. ook over mijn eigen versterker geprobeerd. Niet echt veel verbetering. Daarnaast is het in de praktijk een beetje onpraktisch. (Even naar Nieuwsuur kijken, versterker aanzetten, overschakelen, etc., laat maar)

Ik overweeg dan toch maar een soundbar te kopen. Het belangrijkste is dat het de stemmen verbetert. Surround en dat soort zaken, mooi, maar dat komen op de 2e plaats.
Alleen 1 soundbar, niet een systeem met losse speakers.
Prijs max 500 euro.

Eindeloos gezocht, reviews gelezen, ik kom er niet uit. Het lijkt alsof iedere soundbar goed is. Iedere serieuze site heeft wel zijn eigen 'best soundbars' lijstje. Meestal systemen met meerdere speakers.

In het woud van soundbars las ik wel dat de Sonos Arc goed scoort op bovenstaand punt, alleen die is een stuk boven het budget. Maar misschien de Sonos Beam (Gen 2) ?

Andere suggesties?

Thanks!
Pagina: 1