Kleine resolutie problemen groot scherm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Zelf gebruik ik sinds een tijdje een monitor type ProLite 34" (Ilyama).
Ik merk vreemd genoeg dat het lijkt alsof bij het kijken van video's (Youtube) in 360p en soms 480p het scherm 'hapert'/stagneert en soms loopt dit vast, dat je ruim een minuut moet wachten, voordat de computer reageert.
De internetverbinding (kabel) is goed. Ik dacht dat een lagere resolutie ten goede komt aan de snelheid van het beeld, dus als het sneller werkt en ik het bijna even goed kan zien -met die gedachte- heb ik het op die 360p/480p gezet. Dit veelvuldig vastlopen is tijdens kijken zeer hinderlijk.
Maar vanaf 720p of 1040p lijkt het alsof er juist geen problemen zijn en het scherm alles helder, gedetailleerd en heel vlot weergeeft ('alsof je er zelf bij bent').
Hoe zou dit kunnen?
Mijn vraag is: Zou het instellen van een lage resolutie (in verhouding tot het 4k-scherm) mogelijk negatief kunnen werken op de snelheid van het tonen? Ik vind dit onlogisch klinken, omdat bij mijzelf het idee bestaat dat filmpjes sneller laden en afspelen bij een lagere resolutie (maar mogelijk wel iets onduidelijker/vager worden)? :?
Alvast bedankt.

[ Voor 11% gewijzigd door Deantje op 30-06-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:10
Geen idee waarom lagere resolutie filmpjes het slechter doen. Het heeft in ieder geval niets met je scherm te maken. Je scherm geeft alleen maar weer wat je computer aan het doen is. Dus dat de boel hapert is iets van je computer, niet van je scherm.
Dan probeer ik redenen te verzinnen waarom lagere resolutie filmpjes haperen. Kan aan de server kant liggen. Dat lagere resolutie filmpjes op andere servers staan dan de hoge resolutie filmpjes en dat er ergens een storing op een server is. Maar dan zou jouw computer niet een minuut lang niet reageren. Jouw computer zelf moet gewoon reageren, ook al loopt de stream vast.
Als je echt denkt dat het aan de monitor ligt zou je een andere monitor kunnen proberen, of andersom, even een andere computer aan je monitor kunnen hangen om te proberen. Maar naar mijn idee kan dat bijna niet het probleem zijn. Maar als dat jouw hypothese is, dan kan je die makkelijk even testen met een andere monitor en/of andere computer aan je monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05
Update je videokaart stuurprogramma eens naar de nieuwste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
Zet de monitor eens op een lagere resolutie. 1080p of 720p ofzo of misschien zelfs 360p. Maar waarom kijk je filmpjes in zulke lage resolutie. Zo goed als alles is in 1080p te kijken of ze moeten echt niet beter dan 480p zijn.

Welke videokaart heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Ik kan alleen iets vinden van IntelHD Graphics en die heeft na klikken op updaten (taakbeheer) de meest recente versie.
Zoals ik meldde lijkt de internetconnectie goed (vlot en stabiel).
@Uszka Meestal kijk ik de filmpjes in 360p/480p, omdat ik denk dat video's vastlopen wanneer ik op bijv. 720p/1040p > kijk.
Het is meer een (oud) idee van mij, toen we -lang geleden- met oudere apparatuur op school een slechte verbinding hadden en tijdens ICT-lessen meestal van 380p de resolutie naar 240p veranderden, zodat de filmpjes niet vastliepen op de stokoude schoolapparatuur. De pc nu heeft echter een processor van ca. 3,6Ghz en 16GB RAM werkgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Geef eens wat meer info over je PC? Klinkt als pc problematiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Barrycade schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:16:
Geef eens wat meer info over je PC? Klinkt als pc problematiek.
Het gaat om: - Dell Optiplex 9010 (2017) met Windows 10 Home, 64bits en -zoals hiervoor- i3 met ca. 3,6Ghz, C;-/D;-schijf van resp. 250GB (SSD) en 500GB (HDD --> niet makkelijk te vervangen). Ik gebruik in principe alleen eenvoudige standaardprogramma's als MS Office (Word, Excel, Ppt, Outlook) en de browsers GoogleChrome voor internet. Speedtest wijst uit dat de snelheid en stabiliteit in orde is.

[ Voor 23% gewijzigd door Deantje op 01-07-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Ik krijg in elk geval de [jeweetwel] als ik steeds probeer als ik de pc snel nodig heb: eerst scherm aan, dan paar minuten wachten, dan pc opstarten -werkt niet. Dan na (eerst uitschakelen van de pc) paar minuten wachten pc aan, dan scherm aan, gebeurt weer niks. Dan alleen scherm aan en 10 minuten wachten, pc aan etc. Normaal moet het toch niets uitmaken of je eerst het scherm/pc aanzet? Nu kan ik elke keer 15min-een half uur proberen uit te vogelen waaraan het ligt! Hij is aangesloten via een DP-kabel.
Met mijn vorige 27" Philips scherm had ik zelden een probleem, die werkte gelijk tijdens aanzetten van mijn pc en dan liet hij vanaf het begin kort de BIOS setup mogelijkheid en een laadschermpje zien. Nu krijg ik pas beeld bij het inlogscherm van mijn account/vergrendelscherm (met de wallpaper+inloggen/wachtwoord invoeren). Daarvoor is het gewoon zwart beeld, ook als mijn monitor aan is. In de bijgeleverde gebruikershandleiding staat helaas alleen een overzicht van afmetingen en 'aan-/uitzetten' scherm (knop). Maar dat weet iedereen denk ik wel, dat 'on/off' daarvoor is...

[ Voor 7% gewijzigd door Deantje op 01-07-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Das al een beetje oud gebakje. Heb je een intel HD 4000 of HD er in zitten? Grote kans dat je in de knoop zit met verversing frequentie icm je hoge resolutie van je scherm.

Hoe heb je je scherm aangesloten? HDMI of DP? Ah ik heb niet goed gelezen. DP, maar wat is je max resolutie denk dat je pc op zijn tenen loopt met de 1440p of 4K. Vandaar ook het crappie opstarten.

[ Voor 25% gewijzigd door Barrycade op 01-07-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Deantje schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:11:

@Uszka Meestal kijk ik de filmpjes in 360p/480p, omdat ik denk dat video's vastlopen wanneer ik op bijv. 720p/1040p > kijk.
Hier zeg je juist het tegenovergestelde
Deantje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:37:

Maar vanaf 720p of 1040p lijkt het alsof er juist geen problemen zijn en het scherm alles helder, gedetailleerd en heel vlot weergeeft ('alsof je er zelf bij bent').
Deantje schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:21:
[...]
Dell Optiplex 9010 (2017) met Windows 10 Home, 64bits en -zoals hiervoor- i3 met ca. 3,6Ghz
Welke i3 is het exact? Als ik op Optiplex 9010 zoek kom ik uit op systemen uit 2012/2013! En ja, dat gaat vandaag de dag erg traag zijn.

En welke monitor is het exact? 34 inch Iiyama's hebben een hogere resolutie dan zo'n oude iGPU ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Barrycade schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:51:
Das al een beetje oud gebakje. Heb je een intel HD 4000 of HD er in zitten? Grote kans dat je in de knoop zit met verversing frequentie icm je hoge resolutie van je scherm.

Hoe heb je je scherm aangesloten? HDMI of DP?
Er staat bij HD4000, inderdaad. Hij is aangesloten via DP. Ik heb ook geprobeerd via een soort adapterstukje om dit via de voorheen VGA-kabel te doen, maar dit werkte voor geen meter. En weer €30,- weggegooid/verspild aan alleen die '4k VGA-adapter', bon al weg e.d. dus zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Ja, ik bedoel dat ik lagere resolutie kijk, omdat ik verwachtte/dacht dat het sneller zou zijn; het tegendeel blijkt waar, want bij juist 720p/1040p> lijkt hij gewoon te lopen. Maar het andere issue is het 'begin/automatisch functioneren' na opstarten van de pc. Meestal zet ik de monitor uit na gebruik en direct voor gebruik aan met het oog op energiebesparing/voorkomen sluipstroom/-verbruik. Zou het kunnen dat deze Ilyama Prolite 34" een soort 'activatietijd' in standbymode nodig heeft, bijvoorbeeld 15min. voor computergebruik de monitor al aanzetten o.i.d.?

[ Voor 6% gewijzigd door Deantje op 01-07-2024 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

2560×1600 is het maximale wat je kan draaien volgens de theorie. Dus welke resolutie heeft je pc aan gewoon qua bureaublad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Ok, ik elk geval bedankt voor het meedenken/de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Deantje schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:59:
Zou het kunnen dat deze Ilyama Prolite 34" een soort 'activatietijd' in standbymode nodig heeft, bijvoorbeeld 15min. voor computergebruik de monitor al aanzetten o.i.d.?
Nee. De resolutie is veel te groot voor die iGPU. Zet de monitor eens handmatig op 1080x1920 en kijk hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Volgens mij kan ik de resolutie niet goed instellen via het scherm. Er zit zegmaar rechtsachter een klein 'knuppeltje' waarmee je bijvoorbeeld de aansluitingen kan instellen [USB, HDMI, DP, AUTO] en verder welke ECOmodus (3 soorten). Verder zie ik helaas niets van menu. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Resolutie instellen doe je via het menu van de iGPU. Rechter muisklik op het bureaublad en dan 'beeldscherminstellingen' kiezen en vervolgens 'beeldschermresolutie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Oke, bedankt. Ik ga het zo proberen. Maar krijg ik dan bij je resolutie van 2560x1600 geen zwarte stroken aan de zijkant ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dat is een resolutie voor een 16:10 scherm. Jouw scherm zal een 16:9 verhouding hebben. Dan kies je 2560x1440 of 1920x1080. Of heb je een ultra wide van 3440x1440?

[ Voor 13% gewijzigd door Uszka op 01-07-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maw geef eens het exacte productnummer/typering van je scherm de
Ilyama prolite 34 types die ik vind zijn 1440p schermen. Maar ze hebben ook 4 K maakt allemaal geen snars uit als je iGPU het niet trekt (wat het geval lijkt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Na het installen van de resolutie op lagere kwaliteit loopt hij inderdaad zoals het hoort.
(Dat rechtsklikken via bureaublad en dan andere grafische eigenschappen instellen).
Veel dank, denk dat het is opgelost! :)
Pagina: 1