Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-09 18:15
Dag allemaal,

Flinke tijd geleden dat ik voor het laatst iets gepost heb hier, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ik heb op dit moment een Nikon D7200 met een 50-500mm en een 18-55mm eigenlijk heb ik altijd al een 70-200 f2.8 willen hebben maar eigenlijk nooit echt het geld voor gehad... Nu ga ik deze zomer naar de Olympische Spelen en vind ik dat eigenlijk wel een goed excuus om er toch een te kopen. Nu is mijn vraag is het het nog waard om zo'n lens tweedehands te kopen voor een spiegelreflex camera of is het zonde en zou je eigenlijk in mirrorless moeten investeren?

Ook zie ik op marktplaats veel nikons uit 2003, is dit niet erg oud (dat is ongeveer even oud als dat ik ben XD)? Ondanks dat het natuurlijk gewoon glas is en niet echt slijt (mits goed gebruikt)

Ook had ik een Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2 voor 500 euro gezien? Is het beter om een nikon te kopen die al wat ouder is of een lens van een third party.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De 70-200 VRII is de versie die je wilt hebben.
Die is echt nog een klap beter als het voorgaande model, de VR.

Als je goed zoekt kun je een goede en nette op marktplaats vinden tussen de €500 en €750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:52
Bij evenementen waar ik bij ben wordt professionele apparatuur gezien als camera’s waarvan je de lens kan verwisselen. Ik zou dus even voor de zekerheid checken of je je spiegelreflex camera uberhaupt mee mag nemen. Kan me voorstellen dat het niet is toegestaan bij de olympische spelen.

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Coolyo_Lars schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:48:
Nu is mijn vraag is het het nog waard om zo'n lens tweedehands te kopen voor een spiegelreflex camera of is het zonde en zou je eigenlijk in mirrorless moeten investeren?
Wij doen hier niet aan investeringsadvies. Wij doen hier in mooie foto's maken. Dat kan je prima met een DSLR en juist nu zijn er erg goede lenzen (en bodies) voor scherpe prijzen te vinden op de 2e handsmarkt. Ik heb zo zelf mijn complete set een upgrade gegeven de afgelopen maanden, ben ik erg blij mee.
Ook zie ik op marktplaats veel nikons uit 2003, is dit niet erg oud (dat is ongeveer even oud als dat ik ben XD)?
Nikon maakt al jaren mooi glaswerk dus je zou met een wat oudere lens ook een prima aankoop kunnen doen, maar weeg de voors en tegens even af. Er wordt hierboven al een tip gegeven. Nieuwere lenzen hebben snellere AF motoren bijvoorbeeld en de VR is ook steeds beter geworden.
Ook had ik een Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2 voor 500 euro gezien? Is het beter om een nikon te kopen die al wat ouder is of een lens van een third party.
Ik ben erg Nikon fan dus als je mij die vraag stelt krijg je een simpel antwoord. Kijk wat je wilt investeren en kijk dan wat je daarvoor kan kopen. Kijk ook even wat het je oplevert om net iets meer uit te geven. Soms kan dat nog best een leuke stap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:20
Mogelijk niet snel genoeg voor je beoogt gebruikt, maar kijk ook eens naar de Nikon 70-200 f4. De lens is een stuk lichter en doet wat betreft beeldkwaliteit niet veel onder voor de 2.8, maar is natuurlijk wel iets minder lichtsterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:26
Van de Tamron 70-200 G2 heb ik de EF variant. Optisch en bouwkwaliteit vergelijkbaar met Canon 70-200 F2.8 IS II. zal dus ook wel vergelijkbaar zijn met de 70-200 van Nikon. Beeldstabilisatie is beter. 4 á 5 stops. Op AF gebied zal Nikon waarschijnlijk wat beter scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
@sssensss Thx voor de tip dan ga ik eens goed rondzoeken naar het VRII model, die is inderdaad al een stuk nieuwer, en zoals @Pepper92 ook zegt is het doel voornamelijk sport fotografie en dan is snelle autofocus wel belangrijk.
MJ23 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:56:
Bij evenementen waar ik bij ben wordt professionele apparatuur gezien als camera’s waarvan je de lens kan verwisselen. Ik zou dus even voor de zekerheid checken of je je spiegelreflex camera uberhaupt mee mag nemen. Kan me voorstellen dat het niet is toegestaan bij de olympische spelen.
Dit is wel een belangrijk punt, dit moet ik wel even goed uitzoeken. Anders wil ik daar doodleuk het stadion binnenlopen en word ik tegengehouden.... Zou wel jammer vinden als het niet mag, ook wel weer ergens beetje te begrijpen overgens.
wappiewappie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 00:34:
Van de Tamron 70-200 G2 heb ik de EF variant. Optisch en bouwkwaliteit vergelijkbaar met Canon 70-200 F2.8 IS II. zal dus ook wel vergelijkbaar zijn met de 70-200 van Nikon. Beeldstabilisatie is beter. 4 á 5 stops. Op AF gebied zal Nikon waarschijnlijk wat beter scoren.
Ik ga me ook eens in deze lens verdiepen.

Hoop nieuwe dingen om eens goed naar te kijken. Thx voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:52
Coolyo_Lars schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:56:

[...]

Dit is wel een belangrijk punt, dit moet ik wel even goed uitzoeken. Anders wil ik daar doodleuk het stadion binnenlopen en word ik tegengehouden.... Zou wel jammer vinden als het niet mag, ook wel weer ergens beetje te begrijpen overgens.
Dit beantwoord je vraag wel: https://tickets.paris2024.org/en/sales-terms/
Artikel 6.2: geen lenzen langer dan 20 cm.

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:20
Coolyo_Lars schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:56:
@sssensss Thx voor de tip dan ga ik eens goed rondzoeken naar het VRII model, die is inderdaad al een stuk nieuwer, en zoals @Pepper92 ook zegt is het doel voornamelijk sport fotografie en dan is snelle autofocus wel belangrijk.
Volgens mij is de AF snelheid van de 70-200 F4 gelijk aan die van de 70-200 F2.8 VRII. De E versie is wel een stuk sneller. Ik doelde met snelheid op de diafragma opening - je zal met de F4 afhankelijk van de situatie met een hogere iso moeten werken, en vermoedelijk is de focussnelheid bij minder licht ook iets lager.

Neemt niet weg dat als je het gewicht en extra lengte oké vind ik ook de VRII zou verkiezen boven de F4, gaat om en nabij voor een soortgelijke prijs weg geloof ik. Toen ik ‘m kocht was de VRII nog een stuk duurder op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-09 14:53
Ik heb een jaar of 7 geleden dezelfde lenzen afgewogen voor gebruik met een D7200.
  1. De Nikon 70-200 2.8G VR (versie 1) stamt nog uit 2003, toen digitale sensoren hoofdzakelijk van kleiner formaat waren (zoals aps-c). Voor die sensoren doet die het redelijk oké. Voor grotere full-frame sensoren zijn de hoeken optisch erg zwak.
  2. De Nikon 70-200 2.8G VR II uit 2009 heeft onder andere bovenstaande zwakke punten flink aangepakt en is een prima lens.
  3. De Nikon 70-200 2.8E VR FL (versie 3) uit 2016 is natuurlijk verder verfijnt en heeft ook een elektronisch diafragma.
  4. De Nikon 70-200 4.0G VR uit 2012 is behoorlijk in lijn met de 2.8G VR II, maar natuurlijk 1 stop minder lichtsterk. Deze weegt grofweg de helft van alle anderen, hoewel het formaat maar zo'n 10% af is genomen. Die kleine reductie in formaat viel mij wat tegen. De lens is iets van 1cm minder dik en 2cm korter, waardoor die alsnog behoorlijk wat ruimte in de fototas inneemt. Ook was deze toen behoorlijk aan de prijs. Voor een kleine meerprijs kon je de Tamron 2.8 G2 kopen.
  5. De Tamron 70-200 2.8 G2 uit 2017 heeft ook een elektronisch diafragma en komt vrij goed mee met de 2.8G VR II van Nikon. Tamron past (vrijwel) altijd dezelfde draairichtingen voor de zoom- en focusring toe als Nikon doet. Sigma werkt veelal in omgekeerde richting, volgens Canon's methodiek.
Ik heb de Tamron gekocht. Ik verwachtte in de toekomst naar full-frame te upgraden, waardoor Nikon versie 1 in ieder geval afviel. Nikon versie 2 (en 3) was nieuw buiten budget. De prijs van een tweedehands Nikon versie 2 was vergelijkbaar tot iets duurder dan een nieuwe Tamron. Een Tamron kortingscode na een promotie of beurs gaf de doorslag voor de aanschaf van de Tamron.

De D7200 is inmiddels de deur uit, maar ik gebruik de lens nog regelmatig met veel plezier op een Z6 II met FTZ adapter. De firmware moest wel een keer geüpdatet worden met de TAP console, om met de spiegelloze Z camera's te werken. Die update is ook al weer een jaar of 5 geleden gedaan en doet het probleemloos.

Verder nog een technische bijkomstigheid van de elektronische diafragma's op de Nikon versie 3 en Tamron G2:
Hiermee kan je het diafragma 'live' in live-view en gedurende het opnemen van video's wijzigen op de D7200. De eerdere lenzen hebben een mechanisch diafragma, wat op de D7200 gekoppeld zit aan de spiegel mechaniek. Als je het diafragma in live-view wijzigt moet de spiegel eerst een opklapbeweging maken, waarbij het diafragma mechaniek in de body de nieuwe positie aanneemt en de lens naar de nieuwe diafragma opening zet. Als je vanuit live-view een foto schiet, laat de camera een spiegelbeweging plaats vinden voordat de foto gemaakt wordt. Je kan de diafragma wijziging handmatig uitvoeren door even uit live-view te gaan en dan direct weer in live-view te gaan. Dan is het effect op scherptediepte ook meteen live te zien (immers staat het diafragma vergrendeld op de betreffende opening tijdens de live-view weergave).
Bij sommige nieuwere/hogere nikon dslr bodies met de zogenoemde 'power aperture' functie is dit mechaniek losgekoppeld. Dan kan een lens met mechanisch diafragma wel in live-view gewijzigd worden.
Een paar leuke extra weetjes, die iets afdwalen van de oorspronkelijke vraag.

Edit - latere toevoeging:
Bedenk wel even dat dit soort lenzen snel 1,5kg wegen. Voor het fotograferen is het niet zo'n punt, maar je fototas wordt er wel voller en zwaarder door ;)
Als Tamron de spiegelloze 70-180 2.8 versie 2 met beeldstabilisatie ooit voor een leuke prijs uitbrengt op Nikon Z, zou dat zomaar de vervanger kunnen worden voor mijn 70-200 2.8 G2. Even aangenomen dat die lens vergelijkbaar presteert, zijn bijna 700 gram minder gewicht in de rugtas en minder benodigde ruimte voor mij op het moment eigenlijk de enigste wensen als ik mijn huidige zou vervangen voor iets nieuws.

[ Voor 9% gewijzigd door matje500 op 02-07-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
matje500 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:30:
Ik heb een jaar of 7 geleden dezelfde lenzen afgewogen voor gebruik met een D7200.
  1. De Nikon 70-200 2.8G VR (versie 1) stamt nog uit 2003, toen digitale sensoren hoofdzakelijk van kleiner formaat waren (zoals aps-c). Voor die sensoren doet die het redelijk oké. Voor grotere full-frame sensoren zijn de hoeken optisch erg zwak.
  2. De Nikon 70-200 2.8G VR II uit 2009 heeft onder andere bovenstaande zwakke punten flink aangepakt en is een prima lens.
  3. De Nikon 70-200 2.8E VR FL (versie 3) uit 2016 is natuurlijk verder verfijnt en heeft ook een elektronisch diafragma.
  4. De Nikon 70-200 4.0G VR uit 2012 is behoorlijk in lijn met de 2.8G VR II, maar natuurlijk 1 stop minder lichtsterk. Deze weegt grofweg de helft van alle anderen, hoewel het formaat maar zo'n 10% af is genomen. Die kleine reductie in formaat viel mij wat tegen. De lens is iets van 1cm minder dik en 2cm korter, waardoor die alsnog behoorlijk wat ruimte in de fototas inneemt. Ook was deze toen behoorlijk aan de prijs. Voor een kleine meerprijs kon je de Tamron 2.8 G2 kopen.
  5. De Tamron 70-200 2.8 G2 uit 2017 heeft ook een elektronisch diafragma en komt vrij goed mee met de 2.8G VR II van Nikon. Tamron past (vrijwel) altijd dezelfde draairichtingen voor de zoom- en focusring toe als Nikon doet. Sigma werkt veelal in omgekeerde richting, volgens Canon's methodiek.
Ik heb de Tamron gekocht. Ik verwachtte in de toekomst naar full-frame te upgraden, waardoor Nikon versie 1 in ieder geval afviel. Nikon versie 2 (en 3) was nieuw buiten budget. De prijs van een tweedehands Nikon versie 2 was vergelijkbaar tot iets duurder dan een nieuwe Tamron. Een Tamron kortingscode na een promotie of beurs gaf de doorslag voor de aanschaf van de Tamron.

De D7200 is inmiddels de deur uit, maar ik gebruik de lens nog regelmatig met veel plezier op een Z6 II met FTZ adapter. De firmware moest wel een keer geüpdatet worden met de TAP console, om met de spiegelloze Z camera's te werken. Die update is ook al weer een jaar of 5 geleden gedaan en doet het probleemloos.

Verder nog een technische bijkomstigheid van de elektronische diafragma's op de Nikon versie 3 en Tamron G2:
Hiermee kan je het diafragma 'live' in live-view en gedurende het opnemen van video's wijzigen op de D7200. De eerdere lenzen hebben een mechanisch diafragma, wat op de D7200 gekoppeld zit aan de spiegel mechaniek. Als je het diafragma in live-view wijzigt moet de spiegel eerst een opklapbeweging maken, waarbij het diafragma mechaniek in de body de nieuwe positie aanneemt en de lens naar de nieuwe diafragma opening zet. Als je vanuit live-view een foto schiet, laat de camera een spiegelbeweging plaats vinden voordat de foto gemaakt wordt. Je kan de diafragma wijziging handmatig uitvoeren door even uit live-view te gaan en dan direct weer in live-view te gaan. Dan is het effect op scherptediepte ook meteen live te zien (immers staat het diafragma vergrendeld op de betreffende opening tijdens de live-view weergave).
Bij sommige nieuwere/hogere nikon dslr bodies met de zogenoemde 'power aperture' functie is dit mechaniek losgekoppeld. Dan kan een lens met mechanisch diafragma wel in live-view gewijzigd worden.
Een paar leuke extra weetjes, die iets afdwalen van de oorspronkelijke vraag.

Edit - latere toevoeging:
Bedenk wel even dat dit soort lenzen snel 1,5kg wegen. Voor het fotograferen is het niet zo'n punt, maar je fototas wordt er wel voller en zwaarder door ;)
Als Tamron de spiegelloze 70-180 2.8 versie 2 met beeldstabilisatie ooit voor een leuke prijs uitbrengt op Nikon Z, zou dat zomaar de vervanger kunnen worden voor mijn 70-200 2.8 G2. Even aangenomen dat die lens vergelijkbaar presteert, zijn bijna 700 gram minder gewicht in de rugtas en minder benodigde ruimte voor mij op het moment eigenlijk de enigste wensen als ik mijn huidige zou vervangen voor iets nieuws.
Wow thx voor de opsomming van alle verschillende lenzen. Nu heb ik een duidelijker beeld van de verschillen tussen de lenzen. Denk dat de afweging voor mij gaat zitten tussen de Tamron en de Nikon VRII.
En als ik de Tamron dan ergens op de kop kan tikken want die valt met 7mm nog net binnen de marges van de olympische spelen (thx @MJ23 voor het vinden van de reglementen omtrent de lenzen). De Nikon is net een paar millimeter te groot, al denk ik niet dat ze daar een heel groot probleem van maken. Nu even afwachten waar ik de beste deal kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-09 14:53
Ah, dat komt voor de Tamron erg gunstig uit ja. Succes met de zoektocht!
Pagina: 1