Cv leidingen wat moet ik ermee

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:51
Ik ben onze babykamer aan het verbouwen en had daar een oude t10 (enkel paneel) radiator hangen (huis van 1972). Deze radiator heb ik inmiddels verwijderd, maar ik twijfel nu om een nieuwe op te hangen (t22) of om de cv leidingen met een ombouw oid weg te werken? Nu blijken het geen koperen maar stalen leidingen te zijn, waar een draad oid op moeten worden getapt? Dit kan ik zelf niet denk ik. Ik wil wel graag de cv leidingen behouden, zodat ik in de toekomst nog eventueel iets kan terug plaatsen (leidingen zitten in de verdiepingsvloer). Wat kan ik hier het beste mee doen? Moet namelijk nog een laminaat vloer gaan leggen. Heeft iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjjgacoQT9aBpXk4pNrMfJvEWNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nCXPBzjTu9KBP6iJ0aDnw2t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Remtronica op 29-06-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Foto zegt meer denk ik..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Ik heb een foto toegevoegd 👍.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:22
Edit, verkeerd gelezen.

[ Voor 60% gewijzigd door Yaksa op 29-06-2024 19:59 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40
Ik verwacht dat er wel knel-verloopjes in de handel zijn voor deze leiding. Neem de maat op en ga naar de warmteservice voor advies. Die hebben alles daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Er zit nu toch al schroefdraad op? Anders kun je de leidingen niet afdoppen.
Die maat met verloopjes zijn gewoon te koop. Hoef je zelf niks aan te tappen of zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:50
Yaksa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:59:
Er zit nu toch al schroefdraad op? Anders kun je de leidingen niet afdoppen.
Die maat met verloopjes zijn gewoon te koop. Hoef je zelf niks aan te tappen of zo.
Neem aan dat ie niet de buizen zo in het zicht af wil doppen. Maar af wil zagen en draadkoppeling afdoppen. Weet nieg of dat eenvoudig gaat zijn op een geverfde stalen leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Het probleem is dat ik een radiator moet vinden die precies past op de cv koppelingen, daarnaast wilde ik in eerst instantie de leidingen inkorten en dan met een h-brug oid en dan met een verloop naar een onder aansluiting voor een nieuwe radiator. Dit omdat de huidige kastdeur nu niet geheel open kan en tegen de leidingen aankomt.

Maar ik vrees dat ik in de problemen kan komen als ik de ijzerzaag erin zet om de leidingen in te korten. Dus vandaar twijfel ik om een eventuele ombouw te maken voor de leidingen en dan maar elektrisch te verwarmen, indien ik niet een geschikte radiator kan vinden😏?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Die radiator hoeft toch niet exact op de bestaande koppelingen te passen?
Daarvoor hebben ze verloopjes gemaakt en gereedschap waarmee je buizen kan buigen om het geheel passend te maken. Geen loodgieter in je kennissenkring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Net boven de vloer cm of 10 denk ik zit er in beide leidingen een las.
Meet de diameter onder die las nauwkeurig op.
Met een beetje mazzel zijn daar speciale knelkoppelingen voor, die met een blauwe kuntstof ring.
Afzagen net onder de las, verf en oneffenheden weg schuren en dan een knel koppeling met blinddop erop.

Je zou ook als de leidingen daar nog een beetje van goede kwaliteit zijn schroefdraad op kunnen snijden en een blinddop er op draaien.
Maar dat vereist wat meer gereedschap en finesse.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Yaksa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:31:
Die radiator hoeft toch niet exact op de bestaande koppelingen te passen?
Daarvoor hebben ze verloopjes gemaakt en gereedschap waarmee je buizen kan buigen om het geheel passend te maken. Geen loodgieter in je kennissenkring?
Ik begrijp dus dat opnieuw draad tappen op de bestaande cv leiding, zodat deze korter worden, wordt afgeraden?.

Je hebt gelijk dat het passend gemaakt kan worden alleen soms wil het oog ook wat 😊 met die verloopjes en koppelingen. Maar goed. Een loodgieter heb ik helaas niet in de kenniskring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10

The End

!Beginning

Remtronica schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:51:
[...]

Ik begrijp dus dat opnieuw draad tappen op de bestaande cv leiding, zodat deze korter worden, wordt afgeraden?.

Je hebt gelijk dat het passend gemaakt kan worden alleen soms wil het oog ook wat 😊 met die verloopjes en koppelingen. Maar goed. Een loodgieter heb ik helaas niet in de kenniskring.
Je hebt talloze knelkoppelingen die van dikwandig staal naar modern dunwandig of zelfs flex gaan. Hier heb ik alles gehaald. Werkt perfect en wat mij betreft veel beter dan de knelfittingen met plastic ring die ook voor dikwandig staal worden gebruikt.

https://www.verwarming-sh...lfitting-Stalen-Buis.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37
Gaan de leidingen gewoon door de vloer naar de kamer eronder? Als je ze daar afdopt kun je ze er helemaal uitrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Nielson schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:04:
Gaan de leidingen gewoon door de vloer naar de kamer eronder? Als je ze daar afdopt kun je ze er helemaal uitrekken.
Openingspost niet gelezen? Hij wil de leidingen behouden en (eventueel) aanpassen aan een andere radiator, maar dan zo dat het visueel aan te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
The End schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:02:
[...]

Je hebt talloze knelkoppelingen die van dikwandig staal naar modern dunwandig of zelfs flex gaan. Hier heb ik alles gehaald. Werkt perfect en wat mij betreft veel beter dan de knelfittingen met plastic ring die ook voor dikwandig staal worden gebruikt.

https://www.verwarming-sh...lfitting-Stalen-Buis.html
Bedankt voor deze tip.

[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29

Rmg

Yaksa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:10:
[...]

Openingspost niet gelezen? Hij wil de leidingen behouden en (eventueel) aanpassen aan een andere radiator, maar dan zo dat het visueel aan te zien is.
Kan nog steeds een goeie oplossing zijn om het verloop in de verdieping beneden te maken, zeker als daar een technische ruimte of bijkeuken is oid.
Pagina: 1