Oude werklaptop gebruiken voor middelbare school. Goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:29
Wat ga je met je laptop doen?

Mijn kind gaat naar de brugklas en heeft voor de komende 5-6-7 jaar een laptop nodig. Ze doen vooral in de cloud hun activiteiten.

De laptop moet er komen van school, ze raden aan minimaal I3/Ryzen3, 8GB ram en 128 GB opslag. Ze bieden via een bedrijfje een Lenoco Thinkpad G4 (AMD Ryzen 3, gen5). Kosten 629 euro, inclusief 3 jaar hele goede service (op school snel en eenvoudig wisselen ingeval van reparatie, zo nodig direct een ander apparaat, service aan huis in de kerstvakantie, etc.). Na de garantie van3 jaar; maximaal 39 euro aan reparatiekosten. Op de laptop zit microsoft education.

Het toeval wil dat deze zomer ik op mijn werk een nieuwe laptop krijg. Mijn oude laptop, een Lenovo Thinkpad Yoga L380 (I5-8250U), mag ik voor 25 euro overnemen. Deze wordt opnieuw geinstalleerd met windows 10, zonder office.

Als ik er 2 overneem, de RAM upgrade naar 16GB, misschien de accu vervang, office installeer met een goedkope licentie, dan heb ik toch een topdeal? Of zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Met een beetje geluk 'krijgen' ze al een soort van Office licentie via school.
En dit is toch prima om te doen? Voor die €50 val je je geen breuk en je kunt altijd nog nieuw kopen als het echt niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
HerZon schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:49:
Met een beetje geluk 'krijgen' ze al een soort van Office licentie via school.
En dit is toch prima om te doen? Voor die €50 val je je geen breuk en je kunt altijd nog nieuw kopen als het echt niet bevalt.
Het wordt wel meer dan 50 euro, met ram en minimaal 1x batterij vervangen. Zal zo'n 75-100 euro extra zijn. Dan heb ik 2 werkende laptops voor 150 euro. Ex eventuele office software.

Ja, dat is nog steeds een aardige deal denk ik inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:43
Het is een goede deal.
Maar.
De laptop moet met een schoolgaand kind mee. Wat weegt jouw oude werk laptop tov de aangeboden lease laptop?
Wat als er iets met het ding is? Heb je altijd zin/tijd/gelegenheid om problemen op te lossen? Wat ga je doen als je kind de laptop eens stuk maakt? Ze gaan op de fiets en mss vallen ze eens, met de lease constructie ben je verzekerd van zowat 100% uptime. Met een eigen oplossing is dat nog maar af te wachten. Ik heb zelf geen kinderen, maar wat ik uit mijn omgeving ontvang is dat elk kind, hoe voorzichtig dan ook, eens per jaar de laptop stuk heeft. Meestal door vallen, ruzietjes op school etcetera.
Dan ben je halverwege de opleiding al door je 2 laptops heen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:06
Topdeal voor jezelf: zeker weten!

Maar je puber stuur je naar de brugklas met:
- een laptop die er anders uitziet dan de rest van de klas
- al 6 jaar oud is
- een eigen device die daar niet door de servicedesk zal worden ondersteund

Ik adviseer je dus gewoon om de laptop die via school wordt aangeboden te nemen, ook al is deze qua specs misschien wel minder (puur kijkend naar prijs, ik heb geen benchmark vergelijkingen erbij gepakt)

[ Voor 30% gewijzigd door President op 20-07-2024 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-05 17:20

Plainside

I browse when I'm at work

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1932264;1160359/

Hopelijk werkt het, maar lijkt er zeer dicht op elkaar te liggen idd. Wel is de laptop die de school aanbied wel wat sneller dan die van je werk, maar gezien voornamelijk cloud-omgevingen, zou dat niet veel mogen uitmaken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:06
Plainside schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:18:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1932264;1160359/

Hopelijk werkt het, maar lijkt er zeer dicht op elkaar te liggen idd. Wel is de laptop die de school aanbied wel wat sneller dan die van je werk, maar gezien voornamelijk cloud-omgevingen, zou dat niet veel mogen uitmaken denk ik.
Processor van de school laptop is beter
https://versus.com/en/amd...0u-vs-intel-core-i5-8250u

De RAM van de school laptop is beter (ddr5 vs ddr4)

Oftewel: de school laptop is qua hardware beter.

Neem daarbij dat school support en garantie afhandelt en dat het voor het kind van TS fijner is om iets nieuwers te hebben dan is de keuze toch redelijk voor de hand liggend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikka
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-04 23:45

mikka

Software Developer

Als je het geld kan missen raad je aan de service van de school te nemen, tevens de school ervoor zorgt dat in die tijd als er iets mis mee gaat het gewoon kan fixen zonder dat jij ermee hoeft te sjoemelen. Maar kijkend naar de specificaties van je oude laptop zou dat ook gewoon wel moeten kunnen. Heb zelf een nog oudere laptop (ThinkPad T420) gebruikt toen ik nog op de middelbare school zat in 2018. Dus als de programma’s enzovoort niet al te intensief zijn op het grafische gedeelte zie ik geen probleem je oude laptop te hergebruiken. Maar wat ik je wel aanraad om op te letten is de accu. Check via HWinfo of je oude laptop’s batterijcapaciteit nog optimaal is (ik ben hier zelf de harde manier achter gekomen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het is voor de middelbare school, ik zou m'n kind liever een laptop van 25 euro meegeven die meer dan snel genoeg is dan eentje van 600 euro. De kans op schade is groot, en die nieuwe goedkope ThinkPads zijn vrijwel niet te repareren (alles zit vastgesoldeerd).
Daarnaast de trackpoint die die ThinkPad van je werk heeft geweldig, zeker als je op een klein tafeltje zit. Als je daar aan gewend bent heb je geen muis meer nodig.

De enige reden om voor de schoollaptop te gaan is dat hij ook door de leverancier van school ondersteund wordt, maar tenzij daar gratis een full service contract bij zit mag jij alsnog gaan betalen voor evt. schade, ook als die is aangericht door andere kinderen (want probeer maar eens te regelen dat je de gegevens van de ouders van die kinderen krijgt om hun verzekering het te laten betalen).

Als het voor een vervolgopleiding was dan was het een heel ander verhaal geweest en zou ik het eens zijn met de andere reacties hier, maar voor de middelbare school is het een hoop extra risico en je wint er niks mee. Dat die schoollaptop iets sneller is maakt voor een beetje Word e.d. totaal niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:25
Lijkt inderdaad een goede deal, en kan dat ook zeker zo zijn, maar kijk je ook wat je kinderen willen?

@President haalt bijvoorbeeld al aan de leeftijd, de sociale factoren, we hebben natuurlijk allemaal op de middelbare gezeten, en ik kan me voorstellen dat het tegenwoordig met een 6 jaar oude telefoon of laptop aankomen een beetje hetzelfde is als 30 jaar geleden niet met de 'juiste' agenda, schoenen of andere kleding aankomen.

En ik zou inderdaad ook goed kijken naar de factor gemak en TCO, want inderdaad, is je kind handig genoeg om zelf de laptop werkend te houden of moet jij dat gaan doen? Onderhoud, reparaties dat soort spul. Daar kunnen ook verborgen kosten in gaan zitten, waar je nu misschien niet direct aan denkt.

En daarnaast, naast de cpu / gpu e.d. hoe goed is het scherm nog van een 6 jaar oude werklaptop met waarschijnlijk flink at branduren in vergelijking met een gloednieuw scherm. Qua is immers het scherm van de werklaptop beter, maar na 6 jaar hoeft dat in de praktijk niet meer zo te zijn. En ik persoonlijk vind bijvoorbeeld een scherp scherm eigenlijk altijd wel een must bij een device wat veel gebruikt gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54

Barrycade

Through the...

Na 4 jaar ervaring: school ding hoeft helemaal niet. Beetje Office fatsoenlijk kunnen draaien is voldoende.

Ik heb zelf voor 400 piek een 14" gekocht goede sleeve er om (neopreen om de regenbui buiten te houden).

Nieuwe gekocht omdat mijn kids wel iets te veel doorgeschoven spul kregen. Maar mocht ik nu kiezen zou het een zakelijke refurb worden.

Na 4 jaar geen enkel probleem ondervonden. Geen problemen gehad maar mocht het gebeuren problemen op school worden gewoon support door school IT omdat het gewoon een Windows pc is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 10:08
Ik heb afgelopen weken hetzelfde dilemma doorgemaakt. Ik kan mijn huidige werklaptop (i7-32GB) overnemen voor een meer dan schappelijke prijs.

Tegelijk heb ik dat niet gedaan voor mijn zoon, maar via school (bij TheRentCompany) een laptop besteld op abonnementsbasis.

Want; Ik heb geen zin om zijn IT helpdesk te zijn, als "mijn" laptop stuk zou gaan moet ik dat fiksen, spullen bestellen, en alle gezeik van dien. Nu, als er iets gebeurt met die laptop, kan hij hem op school inleveren, wordt hij gefixt of krijgt hij een leen-laptop mee, dat voelde voor mij veel fijner :)

Begrijp me niet verkeerd, ik sleutel graag, ben zelf ook werkzaam in de IT, maar hij is 12, fietst dagelijk 45min enkele reis naar school, die laptop gaat een hoop "gooi en smijtwerk" meemaken en dan is het fijn dat hij op school direct geholpen kan worden en niet zonder zit :P

[ Voor 19% gewijzigd door Xilvaro op 22-07-2024 11:57 ]

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
President schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:08:

Ik adviseer je dus gewoon om de laptop die via school wordt aangeboden te nemen, ook al is deze qua specs misschien wel minder (puur kijkend naar prijs, ik heb geen benchmark vergelijkingen erbij gepakt)
Totaal onnodig en veel te duur. Ik pak zelf altijd Elitebooks of Yogas van vanaf 7e - 8e generatie. Wat TS ook heeft. Om en nabij 200 euro zijn die nu. Office komt via school. Mijn ervaring, kinderen kijken niet naar hoe laptops eruit zien. Zeker niet als 6 jaar oude laptops er identiek uitzien als huidige. CPU generatie interesseert scholieren niet. Het moet gewoon werken Wel meteen Windows 10 vervangen door 11 anders kun je dat volgend jaar alsnog doen, met alle data die er dan inmiddels opgezet is. En zorg voor USB-C, maar dat hebben ze vanaf gen 7 of 8 meestal wel.

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 22-07-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Barrycade schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:51:
Na 4 jaar ervaring: school ding hoeft helemaal niet. Beetje Office fatsoenlijk kunnen draaien is voldoende.

Ik heb zelf voor 400 piek een 14" gekocht goede sleeve er om (neopreen om de regenbui buiten te houden).

Nieuwe gekocht omdat mijn kids wel iets te veel doorgeschoven spul kregen. Maar mocht ik nu kiezen zou het een zakelijke refurb worden.

Na 4 jaar geen enkel probleem ondervonden. Geen problemen gehad maar mocht het gebeuren problemen op school worden gewoon support door school IT omdat het gewoon een Windows pc is.
Consumenten laptops voor school is een afrader inderdaad. Die behuizingen zijn erg goedkoop en zwak. En ze zijn onnodig groot meestal. 13 inch is perfecte formaat voor in de tas en om op te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
pennywiser schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:07:
[...]

Consumenten laptops voor school is een afrader inderdaad. Die behuizingen zijn erg goedkoop en zwak. En ze zijn onnodig groot meestal. 13 inch is perfecte formaat voor in de tas en om op te werken.
Dat is natuurlijk enorm persoonlijk. Ik vind het te klein. En qua draagbaarheid, als ik het vergelijk met hoeveel ik vroeger in mijn tas mee had naar de middelbare school is elke laptop draagbaar.

Oon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:32:

Daarnaast de trackpoint die die ThinkPad van je werk heeft geweldig, zeker als je op een klein tafeltje zit. Als je daar aan gewend bent heb je geen muis meer nodig.
Voor beperkte dingen is een fatsoenlijke touchpad natuurlijk ook genoeg, voor uitgebreidere dingen (eg je moet wat grafisch ontwerpen), is een muis stuk handiger. Onder de streep weet ik dat er fans zijn van de trackpoint, maar er is ook een reden vermoed ik dat geen enkele andere fabrikant zoiets heeft, en ook Lenovo het niet op hun andere laptops stopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Adam1980 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:40:
Mijn kind gaat naar de brugklas en heeft voor de komende 5-6-7 jaar een laptop nodig.

[...]

Deze wordt opnieuw geinstalleerd met windows 10, zonder office.
Eigenlijk het eerste wat in mij opkomt; Doet deze laptop wel aan Windows 11 zonder omwegen?

Over iets meer dan een jaartje stopt de Windows 10 support namelijk. Mocht het niet ondersteund worden zal er vast en zeker via omwegen wel 11 op geïnstalleerd kunnen worden, maar vraag jezelf af of je dat wel moet willen voor een laptop waar je kind voor zijn of haar opleiding afhankelijk van is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Sissors schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:25:
[...]

Dat is natuurlijk enorm persoonlijk. Ik vind het te klein. En qua draagbaarheid, als ik het vergelijk met hoeveel ik vroeger in mijn tas mee had naar de middelbare school is elke laptop draagbaar.
[...]
Kwaliteit behuizing is weinig persoonlijks aan. Middelbare school gebruik is veel ruwer dan mee naar je werk nemen. Groter is naast onhandig ook eerder stuk omdat het meer uitsteekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 14:45
Die aanbieding van school doen, dat neemt zoveel zorgen weg... dat kan je er simpelweg niet voor terugkopen. €629,- over drie jaar met de support die er wordt geleverd, dat ga je nergens krijgen voor die prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:25
D4NG3R schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:29:
[...]

Eigenlijk het eerste wat in mij opkomt; Doet deze laptop wel aan Windows 11 zonder omwegen?

Over iets meer dan een jaartje stopt de Windows 10 support namelijk. Mocht het niet ondersteund worden zal er vast en zeker via omwegen wel 11 op geïnstalleerd kunnen worden, maar vraag jezelf af of je dat wel moet willen voor een laptop waar je kind voor zijn of haar opleiding afhankelijk van is.
Dat zal hier normaliter niet zo'n probleem zijn, vanaf deze generatie is volledig gesupport: https://learn.microsoft.c...upported-intel-processors Bij 7th gen is de support een stuk minder qua Sku's, en 6th is volgens mij helemaal niet supported.

Tenzij Lenovo bijvoorbeeld op de TPM beknibbeld heeft, maar daar zou ik op een zakelijk model eigenlijk niet direct vanuit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wij zitten met hetzelfde dilemma. De huur-laptop lijkt erg traag te zijn, lage resolutie en een klein scherm. Ook kost hij in totaal 765 euro in vier jaar. Wij hebben besloten toch een 2e hands laptop aan te schaffen met betere specs, een lager gewicht, hogere resolutie en groter scherm. Om eerlijk te zijn weet ik niet of we er goed aan hebben gedaan. De tijd zal het leren.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 06:18
Heb/had ook een brugklasser (naar 2e nu) en hetzelfde dilemma.
Wij zijn voor het pakket gegaan dat de school aanbied (was in ons geval wel stuk goedkoper, €400 op 3 jaar als ik me het goed herinner). een kennis heeft zelf een laptop geregeld en dit heeft hem echt wel wat gedoe bezorgd: de school moet mede-beheerder worden van de laptop, dit was vereist om alle lespakketten en beveiliging dingen te kunnen gebruiken.
Plus de reparatie-service is echt wel handig, een 12 jarige met een absurd volgepropte boekentas op OV, trappen, speelplaats, who-knows.... : scherm was stuk in december, toestel binnengebracht en 2 dagen later terug op te halen, handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 10:57

JayPe

Ondertitel

I feel you, OP.

De BYOD brief van school was om te janken. Bring Your Own Device, maar we bieden via een bedrijfje een tweetal HP laptops aan, incl genoemde ondersteuning, Weinig keuze, totaal onduidelijk wat de specs zijn (behalve een 128Gb SSD, en wel (kleinscherm) of geen touchscreen (14"HDscherm). Prijs, servicekosten en specs die jij nooit komen eng overeen: moet haast wel dezelfde leverancier zijn.

Twijfel twijfel. Alleen al door die domme brief was ik geneigd dwars te gaan liggen.
De brief was gedrenkt in: een eigen laptop kan en mag, en we verplichten je tot niets, maar Please, Pretty Please, With Sugar On Top, Neem het via ons bedrijfje af!!

Maar wat men zegt: Het ding moet het op school gewoon doen, vooral cloud services, en waarschijnlijk wordt er veel mee gesleept. Hij is voor 39 euro gemaakt als ie stuk gaat. Ookal is mijn puber hyper zuinig op dit soort spullen: achterop de fiets kan alles kapot). De prijs is belachelijk voor de specs die ik vinden kan, maar alle service en sores zit in begrepen in de prijs.

Mijn puber moet nog 3 jaar naar de middelbare, heeft voor thuis een zelfbouw desktop systeem (samen gebouwd, coronatijd, AMD Ryzen 5600 met GTX1060) Daar draait haar school MS Office 365 (Word, Excel, Teams) al op. Dus de laptop ligt misschien straks vooral op school in het kluisje stof te verzamelen.

Maar toch: Ik heb besloten dat het mij de strijd niet waard is. Dat school ding voor 3 jaar, voelt als e-waste, maar niet elke laptop hoeft zolang mee te gaan. Straks op de vervolg opleiding HBO/Universiteit: Dan komt de eigen keuze vanzelf wel. Daar kan ik NU nog niet op voorsorteren.

Bij collega ouders zie ik vooral laptops die (als enige computer) worden ingezet door puber zonen/dochters, waarbij toetsen ontbreken, behuizingen met ducttape aan elkaar hangen en voedingskabels tot op de (stroom)draad versleten zijn. Het heeft ongetwijfeld nogal wat te verduren.

*dit bericht is getikt op mijn inmiddels 12 jaar oude Thinkpad,...

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
JayPe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:29:

*dit bericht is getikt op mijn inmiddels 12 jaar oude Thinkpad,...
Ik heb net een T420 verkocht waar mijn destijds brugklasser mee naar school ging, in 2019. Heeft eerst Win10 en later 11 gedraaid. Ging prima, ssd etc. maar hij was overbodig, leverde bijna op wat ik er voor had betaald nog.
Ze heeft inmiddels een wat kleinere Latitude E7470 met Win11, maar ook die is alweer van de 6e gen, maar ze gaat er toch elke dag gewoon zonder problemen mee naar school. Geen beperkingen in leermiddelen die erop moeten alles werkt gewoon. Ik hoorde tot dit voorjaar nooit klachten, accu ging toch wel merkbaar minder lang mee. Ok, nieuwe accu erin en weer verder. Andere dochter, nu brugklas, heeft een Elitebook X360, ook Win11, met zo'n aluminium behuizing, van de 8e gen. Ik koop alleen zakelijk afgeschreven en refurbish dan zelf.

Goed ik kan zelf repareren en installeren, en dat kan niet iedereen. Die laptops via school waren hier erg duur dat was gewoon absurd, totaalprijzen van 1700 euro over een paar jaar uitgestrerken voor een gemiddeld apparaat

Bedrijven zouden eens meer scholen moeten helpen met hun afgeschreven laptops. En ze moeten verbieden dat 1 partij de hofleverancier van een school wordt. Begin eens met minima te voorzien van een refurbished laptop.

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 27-07-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Allen bedankt voor jullie reacties! Ben momenteel op basisberoepsgerichte en niet in de gelegenheid om uitgebreid te reageren. Ik kom er op terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Inmiddels ben ik terug van vakantie. Al eerder had ik al ingezet op de refurbished laptops van mijn werk. Ik denk dat het een goede deal is.

Ik heb reeds 2 laptops weten te bemachtigen; een Lenovo thinkpad L380 yoga en een L13 (Gen 1 denk ik, in ieder geval i5 gen 10). De eerste kan ik nog mooi updraden (accu moet ook wel, zit rond de 70%). De L13 helaas niet, voordeel van deze is dat ie net wat nieuwer is. Zonder updrade gaat het wel denk ik. M'n eigen laptop (L380 yoga) is nog niet omgeruild, dat moment is verschoven naar oktober (ICT-afd had wat inschattingsfoutjes gemaakt qua planning). En ik kon nog een laptop van een collega overnemen, ik weet niet welk type, maar ik denk een L13. Dat laat ik dan aan me voorbij gaan denk ik (3 is wel genoeg :) )

De upgrade die ik ga doen is het werkgeheugen van 2x8gb ram ddr4 uit mijn eigen laptop (een legion 5) halen en vervangen door 2x16. Die 2x8 plaats ik dan in beide L380's (de L13 heeft gesoldeerd ram). In ieder geval de batterij van de L380 gaat vervangen worden, de L13 heeft nog ruim voldoende. Van mijn eigen werklaptop kan ik de staat nog niet testen. Maar die zal ook wel aan vervanging toe zijn.
Ik ga nog uitzoeken of het vervangen van het wifi-kaartje nog zinvol is. Ik heb gemerkt dat ik in de tuin een slecht bereik heb, terwijl met alle andere, nieuwere, apparaten geen probleem is.
Verder ga ik nog wat rommelen met het trackpad van de L380. Dat drukt niet meer lekker in. Op afbeeldingen zag ik dat dit mechanisch werkt met een stukje 'gevouwen' metaal. Wellicht dat daar wat aan te doen is.

En dan heb ik voor een kleine 200 euro 3 werkende laptops die op elk moment geruild kunnen worden, voor wat voor een reden dan ook. In mijn geval vind ik het een prima oplossing. Op de L380 heb ik al win 11 geinstalleerd, loopt prima vooralsnog. Op de L13 nog niet gedaan, maar die is iets nieuwer dus dat zal ook wel lukken.
Mijn zware legion 5 verhuis ik naar zolder verhuis en zet ik in als DTR, een L380 of L13 laat ik in de huiskamer slingeren voor wat eenvoudigere zaken.

Dat er een afwijkend apparaat meegaat heb ik ook nog een moment over nagedacht. Maar dat werd door het kind in kwestie vooralsnog niet aangegeven als probleem (en het school alternatief ziet er vergelijkbaar uit).

Overigens, de deal die ik eerst beschreef is inmiddels verlopen. Nu is het aanbod van het bedrijfje een hp probook 435 x360 voor 729 euro en 36 maanden garantie. Op het eerste gezicht niet een heel veel beter aanbod.

TL;DR; ik ben tevreden met mijn keuze voor refurbished laptops voor mijn aanstaande brugklasser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49
Goede keuze.
Ik heb ook altijd HP's elitebooks gekocht. 8ste generatie Intels i5 en i7. Windows 7. Lange tijd had ik 1 thuis op voorraad.
Ze hebben er nooit echt problemen mee gehad. Terwijl er over de schoollaptops van Lenovo veel geklaagd werd. (Geluid dat niet werkte en behuizing die kapot ging, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
ahbart schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:01:
Goede keuze.
Ik heb ook altijd HP's elitebooks gekocht. 8ste generatie Intels i5 en i7. Windows 7. Lange tijd had ik 1 thuis op voorraad.
Ze hebben er nooit echt problemen mee gehad. Terwijl er over de schoollaptops van Lenovo veel geklaagd werd. (Geluid dat niet werkte en behuizing die kapot ging, etc.).
Dit zijn dan ook meestal consumenten laptops, gemiddeld Media Markt materiaal met goedkope behuizing. Waarschijnlijk ook nog een veel te grote 17 inch. Voor school een afrader, alleen geschikt voor op de keukentafel, niet om mee te nemen. Geldt voor alle merken overigens.

De zakelijke Lenovo Thinkpads en Yoga's zijn juist wel heel stevig.
Pagina: 1