Kan NAS niet meer bereiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drummerik
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 06-07-2024
Mijn vraag
Goedemiddag, ik heb een paar jaar geleden van iemand een HP Mediasmart Server gekocht met Synology software. Daarbij gebruikte ik de DS File en DS Finder app om mee te communiceren.
Sinds kort kan ik er niet meer bij.

Deze HP Mediasmart met Synology doet het fysiek, maar als ik ‘m benader in het Netwerk via de url (192.168.2.44:5000) en credentials meegeef kan ik er niet meer in. “Teveel inlogpogingen mislukt”.
Met de melding: Raadpleeg systeembeheerder.
Dit is wanneer de NAS in m’n netwerk hangt (aan m’n modem).

Maar hoe kan ik weer inloggen zonder dat ik de juiste inloggegevens nog heb. Ik ben wanhopig, want heel gegevens van me staan erop. Wie heeft hier verstand van?

Als ik ‘m benader via Ethernetkabel (dus wanneer de NAS niet aan m’n router hangt) krijg ik een 403 error als ik ‘m benader via Chrome en het IP-adres intyp die ik zie staan bij Netwerken (macbook). Daar staat dan ook “Verbonden”, maar toegang is Forbidden.
Ps:
De Synology assistent / Finder ziet de NAS niet in m’n netwerk.
Wat ik ook al geprobeerd heb is de schijven eruit gehaald en via een externe behuizing de schijf uitlezen, maar dit lukt ook niet. M’n Mac geeft dan aan dat deze niet gelezen kan worden.
Hopelijk kan iemand me verder helpen en kan ik weer bij m’n spullen.
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Een HP mediasmart kan geen Synology DSM draaien, dus je hebt in dit geval een Xpenology draaien, een gehackte versie van DSM die op niet-Synology apparaten kan draaien. Dat wordt niet door Synology ondersteund, dus je bent aan jezelf aangewezen.

Zelf heb ik het ook draaien, maar dat is omdat ik er ervaring mee heb en het kan herstellen als het stuk gaat.

In jouw geval is repareren niet zo eenvoudig als je geen ervaring hebt met custom loaders en Linux. Omdat het technisch gezien piraterij is mag er eigenlijk ook geen hulp voor worden geboden.

Maar goed. Had je je NAS ook extern benaderbaar staan via een port forward?
Wannee heb je voor het laatst DSM geprobeerd te updaten en welke versie draai je erop?
Er waren in het verleden nogal wat exploits waardoor externen op je NAS konden inbreken, daar zijn patches voor uitgebracht.

Wat je zou kunnen proberen is de NAS herstarten en dan direct proberen in te loggen. Dan zit je waarschijnlijk nog niet direct aan de inloglimiet.

Probeer ook om je gedeelde mappen via de Windows verkenner te openen via bijv. \\ipadres\sharenaam

Kopieer de data daarna ergens naartoe waar deze veilig is en koop een echte Synology, dan heb je ook recht op ondersteuning en kun je tenminste de netwerkkaart resetten en de inloggegevens ook. Nu zul je dat moeten uitvogelen via SSH.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 29-06-2024 21:34 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:47
Als enkel het inlog limiet het probleem zou zijn dan kan hij het simpelweg proberen door vanaf een ander ipadres in te loggen.

Maar als hij de username/password niet meer correct weet helpt dat niets.
Ik vermoed echter dat de de boel corrupt is en gewoon niet meer draait.

Je kunt nog proberen in te loggen via de commandline via ssh en dit command geven om hem te resetten.
Dan kun je met admin/admin inloggen.
sudo /usr/syno/sbin/synodsdefault --reset-config

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je zegt dat je de disken in een pc hebt gestopt. Hoeveel disken zitten er in de nas? Als dit een raid configuratie is dan zul je op je pc dit ook zo moeten aansturen. Als het een mirror is hoeft dat denk ik niet.

Je moet ook weten met welk bestand systeem ze zijn geformatteerd. Als dat een Linux bestand systeem is (bijv. Ext4) dan werkt dat niet zomaar onder Windows.

Je kunt het nog eens proberen in je pc, maar dan start je niet Windows van je c-schijf, maar boot je Ubuntu Linux van een usb stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:47
Hij heeft een Mac gebruikt, maar Windows en een Mac kunnen het Ext4 dat Synology gebruikt niet lezen zonder extra software.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56

rjong5

?

Als het inderdaad xpenology is zou je het xpenology forum kunnen afstruinen of daar de vraag stellen.

Hieronder bijv een link naar een youtube video met instructies, maar dit is eel erg afhankelijk van welke bootloader er gebruikt wordt.

YouTube: XPEnology - Reset admin password

DAr zul je dus eerst achter moeten komen. (Kan je een monitor op die server aansluiten?)

Een optie is een nieuwe bootloader te maken en dan dsm te migreren ( met behoud van data

[ Voor 4% gewijzigd door rjong5 op 30-06-2024 12:24 ]

Pagina: 1