Advies eerste keer schilderen nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-01 21:38
Beste,

We zijn momenteel onze nieuwbouw aan het finaliseren en zouden binnen enkele maanden willen intrekken. We zouden nog moeten schilderen en hadden dit graag zelf willen doen aangezien er geen budget meer is om het uit te besteden.

Het pleisterwerk dat gedaan is geweest is kwalitatief en daarom hoop ik dat het mogelijk zal zijn om een mooi resultaat te bekomen. Ik wil qua materiaal en gereedschap alleen het beste gebruiken om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken.

Hieronder zijn de stappen die ik tot nu toe geidentificeerd heb voor het schilderen van een nieuwbouw muur. Kunnen jullie deze nakijken en eventueel aanvullen of nuanceren?

1 Met een lamp schuin schijnen op de muur om de oneffenheden en perfectie te identificeren

2 Schuren met een korrel p180

=> vraagje: gebruik ik best een langnek schuurmachine ? of is een kleinere handschuurmachine of schuurspons zelfs voldoende ? (pleisterwerk is heel redelijk gedaan)

3 Ontstoffen

4 Schilderen met een muurprimer verdund 20% met water

5 Bijwerken waar nodig met een finisher (fijne plamuur)

6 Schuren

7 Ontstoffen

8 Opspuiten van de kieren in de hoeken (als die er zijn) bij de deurlijsten en/of houten plinten

9 Schilderen 1 laag primer

10 Afwerken 2 eindlagen in gekozen kleur.

Welke merk van verf, borstel, plakband,.. Zijn het beste ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:07
Je vergeet het ontvetten. En waarom zou je de primer verdunnen???

En verder:

https://www.praxis.nl/klusadvies/stappenplan/muur-verven

En ik zou je ten zeerste aanraden om verf bij een professionele verfwinkel te halen. Ja dat is duurder, maar is van veel betere kwaliteit (dekkend).

[ Voor 40% gewijzigd door jongetje op 29-06-2024 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-05 11:57
[b]Jafa in "Advies eerste keer schilderen nieuwbouw"
=> vraagje: gebruik ik best een langnek schuurmachine ? of is een kleinere handschuurmachine of schuurspons zelfs voldoende ? (pleisterwerk is heel redelijk gedaan)
Aangezien je het over nieuwbouw hebt zal het best wel een aantal m2 zijn. Dit moet je niet met een schuurmachientje doen, dan ben je veels te lang bezig en wordt nooit strak.

Ik zou direct een langnek gaan regelen (incl goede stof afzuiging!)
Festool heeft een langnek met ingebouwde ringlicht, hierdoor kun je direct alle imperfecties zien. Als je wat/kunt wilt investeren dan zou ik het daarin doen. Na gebruik op MP en ben je zeer waarschijnlijk goedkoper uit dan huur...

Vergeet je niet de binnenhoeken te kitten met een acrylaat? Is veel werk maar is daarna erg strak.

Verder zou ik alle stuclijsten lichtjes opschuren zodat deze schoon van stuc zijn (schuurmatje p240) en deze in een witte metaalprimer zetten. Dit ivm de dekking en stootvastheid van de finish laag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05 19:06
Een langnek schuurmachine van Festool is overdreven, veel te duur, gewoon even Googlen, ik heb voor mijn woning één van Lidl (230 Volt versie uitverkocht), en later via Amazon extra schuurschijven besteld; prima.
Een bouwstofzuiger voor fijn stof heb je écht nodig!

Advies: 2 x dun sauzen, niet denken 'ik wil alles in 1x dekkend hebben want dan wordt de laag de dik en is het niet strak.
Je kan een muur ook voorzien van glas-vlies behang en deze schilderen met verf, dan is de muur in hoge mate vocht en vlek bestendig zoals (bij)keuken, toilet..)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:10
natural colour schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:30:
Je kan een muur ook voorzien van glas-vlies behang en deze schilderen met verf, dan is de muur in hoge mate vocht en vlek bestendig zoals (bij)keuken, toilet..)
Dit is de beste tip die je gaat krijgen. Naast genoemde voordelen is een ander groot voordeel: het voorkomt zichtbare scheuren in je nieuwe stucwerk.

Daarna geen primer nodig voor het schilderen, maar gewoon 2 lagen met bijvoorbeeld Sikkens pure mat. Ja kost wat, maar het verschil is groot.

[ Voor 13% gewijzigd door renegrunn op 30-06-2024 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:11
Al aan laten spuiten gedacht?

Verder:
Tape: tape die niet zo extreem plakt (meestal paars). Bv https://www.verfwinkel.nl...gN7BN_V7exCxoCD0MQAvD_BwE

Roller: kortharige roller. Bv https://www.hornbach.nl/p...-anti-spat-25-cm/4674290/
Hmm, hij heeft slechte reviews. Maar gebruik m zelf al lang naar tevredenheid. Ik gooi ze voor gebruik in de wasmachine om de pluis eruit te krijgen.

Keuken folie! Hiermee kan je je natte kwast, roller, verfbak luchtdicht verpakken (niet te zuinig mee zijn) en zeker dagen goed houden zonder uitdrogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:00
- Ontvetten (bv met St Marc)
- Oneffenheden opvullen met muurvuller (indien aanwezig)
- Muren licht opschuren (je voelt met je hand wel wanneer de muur glad is)
- Afstoffen
- Muren voorstrijken. Alabastine sneldrogende voorstrijk is hier prima voor geschikt. Verwerkt niet heel prettig (zo dun als water), maar doet zijn werk prima en scheelt veel geld.
- Twee lagen met kwaliteit latex. Werk nat in nat, en gebruik zeker niet te weinig.

Wat betreft materiaal: alles behalve de latex en voorstrijk halen bij de Action. Dat is kwalitatief ruim voldoende en scheelt veel geld. Koop in ieder geval voldoende rollers en kwasten, en werk met verfemmers met roosters. Zorg wel dat je de juiste kwasten en rollers koopt (afhankelijk van de afwerking van je muren). Ga niet met grote rollers werken vanuit verfbakjes.

Wat betreft de latex adviseer ik Sigma Superlatex. Dat verwerkt erg prettig en is kwalitatief top. Te koop voor goede prijzen bij de online verfaanbieders.

Nog een stukje ongevraagd advies: mocht je woning opgeleverd worden met sausklaar stucwerk, snijdt dan alle zijden/naden nog even in met een mes en kit deze af met overschilderbare anti-crack kit, bv Den Braven Anti-Crack (mocht dit nog niet zijn gebeurt). Anders krijg je scheuren door de werking van het stucwerk. Kitten kan het best na het voorstrijken.

Succes.

[ Voor 19% gewijzigd door OosterF op 30-06-2024 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:11
OosterF schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:56:
- Ontvetten (bv met St Marc)
- Oneffenheden opvullen met muurvuller (indien aanwezig)
- Muren licht opschuren (je voelt met je hand wel wanneer de muur glad is)
- Afstoffen
- Muren voorstrijken. Alabastine sneldrogende voorstrijk is hier prima voor geschikt. Verwerkt niet heel prettig (zo dun als water), maar doet zijn werk prima en scheelt veel geld.
- Twee lagen met kwaliteit latex. Werk nat in nat, en gebruik zeker niet te weinig.

Wat betreft materiaal: alles behalve de latex en voorstrijk halen bij de Action. Dat is kwalitatief ruim voldoende en scheelt veel geld. Koop in ieder geval voldoende rollers en kwasten, en werk met verfemmers met roosters. Zorg wel dat je de juiste kwasten en rollers koopt (afhankelijk van de afwerking van je muren). Ga niet met grote rollers werken vanuit verfbakjes.

Wat betreft de latex adviseer ik Sigma Superlatex. Dat verwerkt erg prettig en is kwalitatief top. Te koop voor goede prijzen bij de online verfaanbieders.

Succes.
toon volledige bericht
Action ben ik van teruggekomen hoor. De kwasten zijn goed (duurder type). Maar de rollers echt niet (slappe beugels waardoor de druk ongelijk is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:00
kjiratsiekoedel schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:17:
[...]

Action ben ik van teruggekomen hoor. De kwasten zijn goed (duurder type). Maar de rollers echt niet (slappe beugels waardoor de druk ongelijk is)
Die ervaring heb ik alleen als je te lang (meerdere dagen) met dezelfde roller doet. Dat is sowieso niet aan te raden. Mijn ervaringen zijn juist prima met die rollers. Vergelijkbaar met de veel duurdere ProGold rollers bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-05 11:57
natural colour schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:30:
Een langnek schuurmachine van Festool is overdreven, veel te duur, gewoon even Googlen, ik heb voor mijn woning één van Lidl (230 Volt versie uitverkocht), en later via Amazon extra schuurschijven besteld; prima.
Btdt... Heb je al eens een kwalitatief betere langnek geprobeerd?
Ik was namelijk zelf ook begonnen met een lidl langnek, maar dat was geen doen. Kon naderhand meer bijwerken dan dat het beter werd. (ja, ben redelijk perfectionistisch)
Koop dan op z'n minst een goed merk/duurdere variant, je zult er geen spijt van hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheAlBundy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:16:
[...]

Btdt... Heb je al eens een kwalitatief betere langnek geprobeerd?
Ik was namelijk zelf ook begonnen met een lidl langnek, maar dat was geen doen. Kon naderhand meer bijwerken dan dat het beter werd. (ja, ben redelijk perfectionistisch)
Koop dan op z'n minst een goed merk/duurdere variant, je zult er geen spijt van hebben....
zeker als je die dure daarna voor 50€ minder weer op mp zet zou ik het wel weten.
Ergonomie telt ook ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
een langnek voor een goed gestucte woning is best wel overkill

schuren voor de hechting hoeft niet en als het glad is is het glad. bij een goede stucadoor heb je alleen wat aanzet streepjes van het afwerken of het plaatsen van topfisch rond hoekjes e.d. een schuursponsje (wat op die plekken imho toch het beste gereedschap is ) zou ruim voldoende moeten zijn. en anders had je toch niet zoon hele goede stucadoor. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 21:30
Jafa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:11:
Beste,

We zijn momenteel onze nieuwbouw aan het finaliseren en zouden binnen enkele maanden willen intrekken. We zouden nog moeten schilderen en hadden dit graag zelf willen doen aangezien er geen budget meer is om het uit te besteden.

Het pleisterwerk dat gedaan is geweest is kwalitatief en daarom hoop ik dat het mogelijk zal zijn om een mooi resultaat te bekomen. Ik wil qua materiaal en gereedschap alleen het beste gebruiken om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken.

Hieronder zijn de stappen die ik tot nu toe geidentificeerd heb voor het schilderen van een nieuwbouw muur. Kunnen jullie deze nakijken en eventueel aanvullen of nuanceren?

1 Met een lamp schuin schijnen op de muur om de oneffenheden en perfectie te identificeren

2 Schuren met een korrel p180

3 Ontstoffen

4 Schilderen met een muurprimer verdund 20% met water

5 Bijwerken waar nodig met een finisher (fijne plamuur)

6 Schuren

7 Ontstoffen

8 Opspuiten van de kieren in de hoeken (als die er zijn) bij de deurlijsten en/of houten plinten

9 Schilderen 1 laag primer

10 Afwerken 2 eindlagen in gekozen kleur.

Welke merk van verf, borstel, plakband,.. Zijn het beste ?
toon volledige bericht
Los van alle stappen die je kunt nemen en de kwaliteit van je materialen gaat stucwerk in nieuwbouw in de komende jaren bijna 100% zeker scheuren vanwege het onttrekken van vocht in pleister en muren. Bereid je daar dus op voor en bedenk dan hoe gek je het wilt maken qua budget (als je het over enkele jaren misschien toch opnieuw wilt schilderen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:10
geekeep schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Los van alle stappen die je kunt nemen en de kwaliteit van je materialen gaat stucwerk in nieuwbouw in de komende jaren bijna 100% zeker scheuren vanwege het onttrekken van vocht in pleister en muren. Bereid je daar dus op voor en bedenk dan hoe gek je het wilt maken qua budget (als je het over enkele jaren misschien toch opnieuw wilt schilderen).
Vandaar zoals eerder benoemd: glasvlies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik woon in een nieuwbouw wijk en ik kan je vertellen dat vrijwel iedereen die geen glasvliesbehang heeft gebruikt er inmiddels spijt van heeft.

Alle muren die uit 2 verschillende materialen bestaan werken de eerste jaren behoorlijk wat scheuren veroorzaakt. Dit zijn dus de plafondplaten tov de buitenmuren maar ook de binnenmuren die tegen de buitenmuren aan staan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:13
DutchKel schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:09:
Ik woon in een nieuwbouw wijk en ik kan je vertellen dat vrijwel iedereen die geen glasvliesbehang heeft gebruikt er inmiddels spijt van heeft.

Alle muren die uit 2 verschillende materialen bestaan werken de eerste jaren behoorlijk wat scheuren veroorzaakt. Dit zijn dus de plafondplaten tov de buitenmuren maar ook de binnenmuren die tegen de buitenmuren aan staan.
Wij verhuizen volgend jaar naar onze nieuwbouwwoning. Wij zijn van plan met renovlies te werken i.p.v. stucwerk. Dat is de beste keuze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Cheezborger schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:16:
[...]

Wij verhuizen volgend jaar naar onze nieuwbouwwoning. Wij zijn van plan met renovlies te werken i.p.v. stucwerk. Dat is de beste keuze?
Even een stukje uitleg gekopieerd en geplakt:

Bij het kiezen tussen renovlies en glasvlies voor nieuwbouwwoningen zijn er verschillende factoren om te overwegen. Beide materialen hebben hun eigen voor- en nadelen.

Renovlies:

Eigenschappen:

-Renovlies is een soort behang gemaakt van papier of cellulosevezels.
-Het is dikker dan traditioneel behang en ontworpen om oneffenheden in muren te verbergen.
-Het is ademend en voorkomt schimmelvorming.

Voordelen:

-Gemakkelijk te verwerken en te schilderen.
-Verbergt kleine scheurtjes en oneffenheden in de muren.
-Geschikt voor nieuwe muren die nog werken en kunnen scheuren.

Nadelen:

-Minder sterk dan glasvlies en kan beschadigd raken bij stoten.
-Vereist een goede voorbereiding van de ondergrond voor een glad resultaat.

Glasvlies:

Eigenschappen:

Glasvlies is gemaakt van glasvezels en is daardoor zeer sterk en duurzaam.
Het is vaak dunner dan renovlies, maar biedt toch een goede afwerking.

Voordelen:

-Zeer sterk en stootvast.
:Bestand tegen scheuren en beschadigingen.
-Kan ook oneffenheden verbergen, hoewel minder effectief dan renovlies.

Nadelen:

-Moeilijker te verwerken dan renovlies door de stevigheid van het materiaal.
-Kan irriterend zijn voor de huid tijdens het aanbrengen, waardoor beschermende kleding nodig kan zijn.

Vergelijking:

Gebruiksgemak: Renovlies is gemakkelijker aan te brengen, vooral voor doe-het-zelvers.
Duurzaamheid: Glasvlies is sterker en duurzamer, ideaal voor ruimtes met intensief gebruik.
Kosten: Renovlies is meestal goedkoper in aanschaf en installatie.
Esthetiek: Beide materialen kunnen een glad en strak resultaat geven, afhankelijk van de kwaliteit van de ondergrond en de installatietechniek.

Conclusie:

Voor nieuwbouwwoningen waar de muren nog kunnen werken en kleine scheuren kunnen ontstaan, is renovlies een goede keuze vanwege zijn flexibiliteit en gebruiksgemak. Voor ruimtes waar duurzaamheid en stootvastheid belangrijk zijn, zoals gangen of kinderkamers, kan glasvlies de betere optie zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat valt er te ontvetten aan vers stucwerk?

Als de oneffenheden/putjes zijn bijgewerkt kun je dat toch gewoon voorstrijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-01 21:38
Bedankt allen voor de input, ik zal hier rekening mee houden !

De vraag die open blijft: Gebruik ik best een langnek schuurmachine met zuiger of beter een schuurpallet met de hand ?

We hebben geen ervaring met langnek + stofzuiger. Wat betreft het schilderen zelf, we hebben hier en daar vrienden geholpen met schilderen, maar eigenlijk zeer weinig ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jafa schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:03:

De vraag die open blijft: Gebruik ik best een langnek schuurmachine met zuiger of beter een schuurpallet met de hand ?

We hebben geen ervaring met langnek + stofzuiger. Wat betreft het schilderen zelf, we hebben hier en daar vrienden geholpen met schilderen, maar eigenlijk zeer weinig ervaring.
Ook met de hand wil je stofzuigen en pbm's gebruiken. Een schuurblok met sorfzuigeraansluiting kost de wereld niet en scheelt je heel veel stof.

Ik heb de 2 etages van mijn woning met twee pro-klussers gestuct en geschuurd nadat de stucadoor er een t*ringzooi van had gemaakt. Dat was serieus veel werk en een persoon heeft met een langnek de plafonds gedaan en de andere twee met grote (40cm?) schuurblokken de muren. Een plafond wil je echt niet met de hand doen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 13:21
Zorg inderdaad voor een wandschuurmachine, anders kost het je zo veel meer tijd. Vergeet ook niet dat het fysiek een stuk meer van je zal vragen, die energie ga je nog nodig hebben bij de rest van je verbouwing.

Heb bij mijn eerste verbouwing met vlakschuurmachines de muren gedaan, naast de bergen met stof erg inspannend en enorm veel schuurpapier gebruikt... Van geleerd, voortaan een wandschuurmachine huren of kopen :) Alleen voor de hoekjes een handschuurblokje, werkt erg fijn. Ik had zelf deze: https://www.toolstation.nl/festool-granat-schuurblok/p73518

Nog een tip voor de verfrollers, ik heb best wat geprobeerd hierin en de mindere kwaliteit (action, eigen merk bouwmarkt etc.) rollers gaan altijd pluizen, wat erg frustrerend is en invloed heeft op het resultaat. Uiteindelijk gekozen voor rollers van het merk Anza en Rautner. Erg tevreden over en geen pluis.

Hierboven al aangegeven om eerst alle hoeken af te kitten, pak hiervoor een goede acrylaatkit. Is niet heel moeilijk om te doen als je een kitrubber gebruikt, bijvoorbeeld zo'n setje: https://www.bol.com/nl/nl...5B8A.2_40.42.ProductTitle
Als het je eerste keer is even oefenen op de muren van een kamer die het minst 'belangrijk' is , voor als het iets minder net is!

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jafa schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:03:

Wij weten niet hoe erg je muur geschuurd moet worden, ik zou zeggen: Probeer zoiets als deze op 1 muur, dan weet je zelf of je gemoteriseerd veder moet.

https://www.gamma.nl/asso...oeken-en-randen/p/B240422

Als onze gebruikelijke stucadoor klaar is is 15 min per kamer doorgaans meer dan zat om het snaar strak te hebben met een handschuursponsje/ schuurgaas. je hoeft dan alleen wat te doen bij hoekjes en een enkele aanzet streep. toen we een andere stucadoor hadden had hij zelf een langnek schuurmachine bij zich en is voor een grote woonkamer+ trapat een hele dag bezig geweest. hij heeft dan ook de bijnaam schuuradoor gekregen en dat vond hij niet grappig. :+ oftewel, het hangt allemaal erg van je muur af , glad is glad. en een sponsje oid heb je toch nodig, want je komt niet overal met zoon grote machine. ;)
Pagina: 1