Ik wil mijn media homeserver vervangen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iknow125
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-12-2024
Hoi Allemaal,

Ik k ben aan het kijken om mijn homeserver te vervangen, maar ik ben helemaal niet echt goed in de verschillende hardware die er allemaal op de markt is. Dus ik hoop dat iemand mij kan helpen met adviezen.

Wat ik nu heb draaien is een mini pc met een Intel(R) Pentium(R) CPU G4400 zonder GPU met 16 GB ram.

De usecases die ik wil draaien is proxmox met verschillende VM's voor series bijhouden en downloaden en jellyfin voor streaming. Daarnaast draai ik nog wat eigen applicaties en homeassistend.

Dit draait voorals nog gewoon goed enkel loop ik met jellyfin tegen het issue aan dat 4k streaming gewoon niet werkt en dit zou ik graag wel hebben.

Ik zoek adviesen voor een miniserver waar ik dit dus wel mee zou kunnen.

Mijn budget hiervoor is ergens tussen de 500 en 700 euro.

Please let me know of jullie nog meer info nodig hebben om een goed advies te kunnen geven. Alvast heel er bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:38
Op een LGA1151 moederbord zou je in principe een wat zwaardere CPU kunnen plaatsen zoals de Intel Core i5-7500, voor enkele tientjes is deze tweedehands op V&A te koop, en wellicht nog 16GB extra RAM. Een quad core CPU met een wat krachtigere iGPU en 32 GB RAM is voor jouw use cases in principe al voldoende, en met deze upgrades houd je veel budget over.

Als je voor dit idee open staat is het handig te weten welke mini PC je hebt. En welke VM's heb je op het oog? Zijn containers zoals Docker ipv Proxmox (https://hub.docker.com/r/linuxserver/jellyfin) ook een optie voor je? Containers zijn wat lichter, ze vergen minder van je server.

[ Voor 21% gewijzigd door martyw op 29-06-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
martyw schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:13:
Als je voor dit idee open staat is het handig te weten welke mini PC je hebt. En welke VM's heb je op het oog? Zijn containers zoals Docker ipv Proxmox (https://hub.docker.com/r/linuxserver/jellyfin) ook een optie voor je? Containers zijn wat lichter, ze vergen minder van je server.
Proxmox heeft ook native ondersteuning voor LXC en mijn advies zou ook zijn om zoveel mogelijk in containers te stoppen als je voor Proxmox gaat. Er zijn vrij veel templates voor allerlei software. Het scheelt een hoop geheugen en diskruimte.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:53
Koop een N100 van Beelink of Miniforums + https://tteck.github.io/Proxmox/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Die zijn wel iets zuiniger dan een i5 in het oude systeem, maar iets minder presterend. Ook is RAM ondersteuning officieel beperkt tot 16GB bij deze processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 18:15
Staat hier op vraag en aanbod nog een leuke small form factor machientje van Lenovo met een i5

https://tweakers.net/aanb...b-ram-windows-11-pro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

martyw schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Die zijn wel iets zuiniger dan een i5 in het oude systeem, maar iets minder presterend. Ook is RAM ondersteuning officieel beperkt tot 16GB bij deze processor.
Ik draai zelf 32GB op een N100, dat werkt prima :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
nelizmastr schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:15:
[...]

Ik draai zelf 32GB op een N100, dat werkt prima :)
Da's mooi, maar het is niet binnen de specs.
Memory Specifications
Max Memory Size (dependent on memory type) 16 GB
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-40-ghz.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
Die kennen we: Intel en geheugen-specs.

Het feit is gewoon dat Intel al jaren, zeker bij vele low-budget-CPU’s structureel te lage maximum-groottes geeft.

Ze maken daarmee gewoon markt differentiatie, het heeft niets met de daadwerkelijke ondersteuning te maken.

De topics over nassen, waarbij deze chips veelvuldig gebruikt worden staan vol met memory-configs die werken. Er zijn zelfs speciale topics over.

Als je kijkt naar de ervaring met de chip die je wilt gebruiken, dan kun je gewoon het geheugen kopen waarmee online goede ervaringen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iknow125
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik draai nu alles al in containers. De reden dat ik proxmox wilde draaien is omdat ik atm alles via kubernetes (microk8s van ubuntu) en kube-at-home draai en ik eigenlijk multie-node wil draaien (Ook voor leren hoe het allemaal werkt.) Dus ik sta er 100% voor open :)

De geposte vraag en aanbod ziet er interesant uit voor de prijs. Ik ga daar eens naar kijken.

Heel erg bedankt voor alle reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 18:15
Laat je ook weten wat het uiteindelijk is geworden en je beweeg redenen. Veel succes en plezier gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
iknow125 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:25:
Ik draai nu alles al in containers. De reden dat ik proxmox wilde draaien is omdat ik atm alles via kubernetes (microk8s van ubuntu) en kube-at-home draai en ik eigenlijk multie-node wil draaien (Ook voor leren hoe het allemaal werkt.) Dus ik sta er 100% voor open :)

De geposte vraag en aanbod ziet er interesant uit voor de prijs. Ik ga daar eens naar kijken.

Heel erg bedankt voor alle reacties :)
Je zou ook nog naar een Core i7-6700, een Core i7-6800K of een Core i7-7700 kunnen kijken, de i7's uit die tijd hebben hyperthreading, de i5's nog niet (als je je eigen PC wilt hergebruiken).
Pagina: 1