Traag ethernet windows 11 na nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
Mijn vraag

Kan iemand wegwijs/link geven voor juiste instellingen win 11 wbt LAN/ethernet?

Na routervervangen en overstap win11 in een speedtest krijg ik maar rond de 30 Mbps download en 2 of 3 Mbps up waar ik een dikke 800 up en down daarvoor had via Glasvezel van Delta.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ik ben 2 weken geleden overgestapt van win 10 naar win 11 zowel op mijn game pc als mijn werkstation met plex server en muziek source.

Op beiden stonden Surfshark VPN en Bitdefender. De VPN zet ik op beiden niet aan en bitdefender beheert de firewall.

Via mijn oude Asus RT AX 53 router > switchpoint > pc ging dat prima al moet ik eerlijk zeggen dat ik toen de snelheid niet nodig had en ook niet geconctrolleerd.

Op dat switchpoint zit ook een Unifi Nano AP. De Wifi snelheid is goed en op 5 Ghz bijna 200 Mbps in kamer ernaast. De nieuwe router lijkt probleem niet te zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beide PC stonden op publiek netwerk. Dat heb ik veranderd in privaat. Dit zorgt dat de werkstation pc nu ineens wel 100Mbps kan downloaden, maar 1 of soms nog minder Mbps up.

In settings zeggen beiden PCs althans de windows configuratie dat de verbinding 1000 Mbps, dus de full beans zou moeten zijn.

Ik heb zelf het idee dat mogelijk het op win 10 geinstalleerd Surfshark VPN wat sporen achterlaar die niet horen. Of dat ook de op win 10 geinstaleerd Bitdefender die de firewall doet mogelijk ook niet 100% is. Wat dat betreft vertrouw ik de zogenaamde 'seemless' overstap naar windows 11 niet echt.

To do:

Surfshark er helemaal afhalen.

Bitdefender firewall stoppen of ook een complete de installatie.

Update netwerk/moederbord drivers

Jullie nog suggesties?

Beste antwoord (via Rene44 op 29-06-2024 12:51)

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:26

rjong5

?

Er is natuurlijk een verschil in link snelheid wat je pc aangeeft op de ethernet aansluiting, en je downloadsnelheid

In basis staat dit los van je internetsnelheid die je haalt.

Meten is weten, dus bijvoorbeeld laptop/pc rechtstreeks achter je modem en dan linksnelheid controleren + speedtest , en zo verder.

Geeft je pc meteen slechte resultaten dan kan het issue inderdaad de pc zijn of de kabel.
Kabel kan je ook uitsluiten.

Test dan evt met een andere pc/laptop of die hetzelfde ervaart.

Je kan bijvoorbeeld ook met een ubuntu live cd oid opstarten en zo een speedtest uitvoeren, zo sluit je evt issues in je windows installatie uit

[ Voor 14% gewijzigd door rjong5 op 29-06-2024 11:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17

BCC

Andere kabel geprobeerd?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Welke? Ik twijfelde eerst of het de router of zn instelingen was. Maar als de AP prima werkt en beide PC wel aangeven dat de snelheid er zou moeten zijn, of dat bij binnenkomst meten is er volgens mij niets mis met de kabel tussen router en switchpointen switchpoint naar pcs. Dat is een cat 6, een goed merk wat tot 2 weken geleden prima leverde en via de AP, nog steeds levert. De Wifi is prima.

Daarnaast: kabel van switchpoint naar PC? 1 kabel zou ik nog kunnen begrijpen maar 2 op 2 verschillend pcs?

Maar ik kan bij de to do lijst een kabeltje erbij prikken in de switchpoint en op mijn laptop testen.

Toch heb ik sterk het idee dat er iets in de software niet goed gaat. Toen ik werkstation de settings van openbaar naar privaat zette ging de downloadsnelheid wel ineens flink omhoog. Nog niet genoeg maar er verandere wel iets.

[ Voor 21% gewijzigd door Rene44 op 29-06-2024 11:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Er is natuurlijk een verschil in link snelheid wat je pc aangeeft op de ethernet aansluiting, en je downloadsnelheid

Meten is weten, dus bijvoorbeeld laptop/pc rechtstreeks achter je modem en dan linksnelheid controleren + speedtest , en zo verder.

Geeft je pc meteen slechte resultaten dan kan het issue inderdaad de pc zijn of de kabel.

Je kan bijvoorbeeld ook met een ubuntu live cd oid opstarten en zo een speedtest uitvoeren, zo sluit je evt issues in je windows installatie uit

[ Voor 14% gewijzigd door rjong5 op 29-06-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
rjong5 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:19:

Thanks! Je hebt gelijk en ik ben gaan meten.

Eerst de aansluiting AP waarvan ik dacht dat deze goed was: niet dus. 60-100 Mbps.
Daarna andere switchaansluiting naar 1 van de PC's: idem.
Daarna de aansluiting naar de switch: idem
Daarna de uitgang van de fritzbox: idem

Okay.

Ook maar test gedaan wifi naast de fritzbox: erg lage snelheid, zowel op 2.4 als 5 (max 150Mbps)

Kabel tussen modem en router verwisselt: idem.

Afijn, oude Asus router maar weer aangesloten om ook foute aansluiting vanuit de grond of provider uit te sluiten: ziedaar, full beans. Op lan weer 800 up en down. Op wifi 5 kreeg ik 600 down en 200 up.

De fritzbox doet dus iets in zn geheel niet goed. Download is laag en upload is er niet.

Onder de streep is het dus zeker geen win11 probleem en ik zal nu even de fritzbox fora naspeuren (ik zie zo hier op tweakers niet veel fritzbox gebruikers).

Iets anders: Ik merk dat ik behoorlijk wat kennis van windows begin te missen. Die waarde in Windows instellingen was denk de waarde die hij van de switch max kreeg. Zijn er cursussen die jullie kunnen aanraden om te doen? Ik zie een NHA cursus voor 300 euro of weet iemand een aan te raden alternatief? Mijn dagen van Commodore C64, L shift O shift 2,4,2 komma 8 zijn lang, lang voorbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Hoi,

Lijkt inderdaad dat de fritzbox het issue is, dat is zo wel aangetoond.

Tja, voor de verdere rest zou ik teveel geld aan cursussen uitgeven. Zelf doen en proberen werkt toch het best. ( En vragen hier op het forum, daar leer je ook van 😁).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
rjong5 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:07:
Hoi,

Lijkt inderdaad dat de fritzbox het issue is, dat is zo wel aangetoond.

Tja, voor de verdere rest zou ik teveel geld aan cursussen uitgeven. Zelf doen en proberen werkt toch het best. ( En vragen hier op het forum, daar leer je ook van 😁).
En youtuben! Er is inderdaad veel basiskennis te vinden. Maar dank voor het meedenken.

EDIT: het is opgelost. De ingang van de fritzbox bleek op kabelinternet te staan. Dat moest op fiber en nog wat Tweaks aan de max in- en uitgangsnelheid. Nu werkt het perfect.

Maar mijn basis kennis voor huidige moderne Os-en is gewoon veel te dom, dus misschien moet ik als boetedoening gewoon een domme cursus van 300 euro kopen voordat ik op dit forum met domme vragen kom. Anyway, dank allen voor jullie tijd.

[ Voor 31% gewijzigd door Rene44 op 29-06-2024 15:44 ]

Pagina: 1