Draai/kiep raam sluit niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brx
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-06 17:14
Ik heb een draai/kiep raam die niet meer sluit. De hendel gaat niet meer naar beneden. Als ik hem open doe en het palletje naar binnen draai dan sluit de hendel wel volledig. Hij gaat ook goed in de kiepstand. Wat zou dit kunnen zijn? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha00EYKueTYQMKwvPEUyiVunrvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SS1kGsTteVIQtm5HdNpcimpT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42VwzF4neWhhQ0T27XeOQEO9fo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvgQrfgs5f4AlKHWOLBBlfzr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-06 23:44
Wij hebben het zelfde systeem en bij ons was hij tegelijker tijd gekiept en gedraaid. Bij jou misschien ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:49

Reptile209

- gers -

Zit er aan de raam- of aan de kozijn-kant iets los of scheef? Let op: dat kan aan elk van de 4 zijden van het raam zijn, dus even alle kanten checken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brx
thebeast12 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:25:
Wij hebben het zelfde systeem en bij ons was hij tegelijker tijd gekiept en gedraaid. Bij jou misschien ook?
Dat was ook mijn eerste gedachte maar hij zit goed in het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brx
Reptile209 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:26:
Zit er aan de raam- of aan de kozijn-kant iets los of scheef? Let op: dat kan aan elk van de 4 zijden van het raam zijn, dus even alle kanten checken.
Nee alles zit goed vast en beweegt ook als ik het raam open heb en het palletje handmatig indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hij draait wel op 2 scharnieren naar binnen?

Bij mijn draai/kiepramen, komt het in sommige, uitzonderlijke situaties voor, dat ie op 1 scharnier gaat draaien en kiepen tegelijk. Dat gebeurt wanneer ik de hendel, tijdens het open doen vanuit de kiepstand, niet volledig in de open stand heb staan. Om hem dan volledig te kunnen sluiten, moet ik de hendel ook half bedienen, om zo de pallen weer in de goede stand te krijgen. Net zoals @thebeast12 ook beschrijft.

Wat ook nog kan , is dat er achter de metalen strippen op het raam iets gebroken of losgeraakt is waardoor de pallen niet meer goed bewegen. Ik heb dat bij mijn achterdeur laatst nog gehad. Daar worden ook allerlij dievenklauwen en rollen bediend wanneer ik de deurkruk beweeg.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42
Wat ook kan zijn, is dat het raam iets gezakt is in de loop der tijd. Hierdoor komen de pallen van het raam niet meer helemaal netjes in de bussen van het kozijn en krijg je de pallen niet goed ingeschoven.
Meestal heb je dan al een tijdje last dat het sluiten wat lastiger gaat, en je meer kracht moet zetten.
Om te testen kun je proberen het raam iets op te tillen of schuin te drukken tijdens het sluiten. Werkt dat, dan is het tijd om de scharnieren bij te stellen.
Pagina: 1