CPU koeler goed gemonteerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 09:36
Hallo Tweakers,

Gisteren heb ik mijn nieuwe PC in elkaar gezet met daarin een AMD Ryzen 7 7700 en een be quiet! Pure Rock 2 FX koeler.

Opzich ging het bouwen prima maar ik merkte dat na het monteren de bracketbeugeltjes die je als eerst op het moederbord zet iets naar boven gebogen stond. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnx3MDA5GWF2E6qXFa1GyYmMvJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roEfhd4l0Vaqnns6zsm4r6SL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb beide schroeven aangedraaid totdat dit niet meer ging. Het zijn van die schroeven die automatisch stoppen en je moeilijk door kunt draaien maar misschien heb ik iets verkeerd gedaan? Kan iemand bevestigen of die al dan niet hoort? Ik twijfel een beetje.

Tweede vraagje: ik heb de voor-aangebrachte koelpasta van de koeler gebruikt. Bij het erop zetten van de koeler en het aandraaien van de schroeven merkte ik wel dat het koelblok een klein beetje heen en weer schoof.

De CPU draait idle op zo’n 35-45 graden maar tijdens het installeren gisteren merkte ik dat de temperatuur soms ineens omhoog sprong naar 54 graden of hoger. Dit gaf de Armory Crate software van ASUS aan dus weet niet of dat een heel betrouwbare tool is?

Toch ben ik even benieuwd of het kan dat een CPU ineens zo snel omhoog en omlaag schiet. Of kan het zijn dat de koelpasta toch niet helemaal dekking geeft?

Verder werkt de PC als een trein maar dit zijn wel twee puntjes waar ik over twijfel. Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ziet er goed uit en temp kloppen ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DedSec85 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:11:
Hallo Tweakers,

Gisteren heb ik mijn nieuwe PC in elkaar gezet met daarin een AMD Ryzen 7 7700 en een be quiet! Pure Rock 2 FX koeler.

Opzich ging het bouwen prima maar ik merkte dat na het monteren de bracketbeugeltjes die je als eerst op het moederbord zet iets naar boven gebogen stond. Zie:

[Afbeelding]

Ik heb beide schroeven aangedraaid totdat dit niet meer ging. Het zijn van die schroeven die automatisch stoppen en je moeilijk door kunt draaien maar misschien heb ik iets verkeerd gedaan? Kan iemand bevestigen of die al dan niet hoort? Ik twijfel een beetje.
Zeker als je het ding goed vastschroeft kunnen die beugeltjes altijd wat scheef komen te staan. Je koeler zit er recht op, dus dat is het belangrijkst.
Tweede vraagje: ik heb de voor-aangebrachte koelpasta van de koeler gebruikt. Bij het erop zetten van de koeler en het aandraaien van de schroeven merkte ik wel dat het koelblok een klein beetje heen en weer schoof.

De CPU draait idle op zo’n 35-45 graden maar tijdens het installeren gisteren merkte ik dat de temperatuur soms ineens omhoog sprong naar 54 graden of hoger. Dit gaf de Armory Crate software van ASUS aan dus weet niet of dat een heel betrouwbare tool is?

Toch ben ik even benieuwd of het kan dat een CPU ineens zo snel omhoog en omlaag schiet. Of kan het zijn dat de koelpasta toch niet helemaal dekking geeft?
Zeker omdat je de koeler er goed strak op hebt gezet, duwt die koelpasta zichzelf in de kleinste groefjes die nog aanwezig zijn. Dat zit dus wel goed.

De reden dat je de temperatuur zo snel omhoog ziet schieten is omdat de CPU core/die maar heel klein is. Het kost niet heel veel vermogen om zo weinig materiaal te verwarmen, dus die temperaturen kunnen snel schommelen. Maar die hitte wordt afgevoerd door je CPUkoeler, dus zul je zien dat de temperatuur niet eindeloos doorstijgt, maar onder load gewoon stabiliseert.

Als alles werkt, lekker genieten van je nieuwe PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 09:36
Thanks voor de antwoorden @Ernemmer en @TERW_DAN !
Dan ga ik het zo laten! Nu tijd om alles te installeren en configureren.