Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frelunior
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
Om persoonlijke redenen wilt mijn vriendin al langere tijd een carrièreswitch maken, het liefst als functioneel beheerder of een soortgelijke functie in de IT. Zij is hier al een tijdje mee bezig. Bij onze zoektocht vonden we diverse traineeships die opleiden tot een functie in de IT, echter kwamen we er bij nader oriëntatie achter dat deze allemaal rondom Amsterdam/in de Randstad zijn gevestigd en er vaak ook naar bedrijven in deze regio wordt gedetacheerd. Dit terwijl wij iets zoeken in de regio (West-)Brabant.
Op mijn werk heb ik gezien dat meerdere functioneel beheerders in die functie zijn gekomen zonder specifieke IT achtergrond, waaruit ik opmaak dat een overstap naar die functie (als je tenminste iets van een HBO papiertje op zak hebt) ook zonder IT achtergrond mogelijk moet zijn. Vanuit dat idee heeft ze vrij recent gesolliciteerd bij een gemeente als functioneel beheerder, waarop het antwoord volgde dat ze wel geïnteresseerd waren maar ze helaas een andere (meer ervaren) kandidaat hadden. Dit roept de vraag op of een traineeship/meer ervaring benodigd is voor haar om de overstap te maken, of dat ze bij een volgende vacature misschien toch kans maakt. Als je eenmaal voor een traineeship kiest, zit je er namelijk wel een paar jaar aan vast.
We zijn op dit punt zoekende naar de beste vervolgstap. Is het slim om te wachten tot er weer een vacature komt of is een andere vervolgstap aan te raden? Wellicht dat hier iemand meer informatie/ervaring over kan delen. Specifiek vroegen we ons af (1) of er iemand weet of er in de regio Brabant bedrijven zijn die een IT traineeship aanbieden, (2) of naar jullie idee een dergelijk traineeship echt meerwaarde heeft en (3) of iemand ervaring heeft met een soortgelijke overstap zonder eerst een traineeship te hebben gevolgd (en zo ja, hierin advies kan geven hoe dit aan te pakken)?
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen met ons kan delen. Ook namens mijn vriendin, alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-geit
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-05 22:57
Uit ervaring kan ik zeggen dat ze bij de overheid minder snel een IT'er aannemen die nog geen ervaring heeft. Daar is IT namelijk vaak (helaas) heel erg een bijzaak, waardoor er naar mijn idee te weinig wordt gedaan om mensen op IT-gebied binnen de functie op te leiden. Terwijl ze dat in andere vakgebieden binnen de gemeente wel doen.

Een vriend van mij heeft via Calco een IT traineeship gedaan en is nu IT Business Analyst bij de Rabobank in Den Bosch. Ik weet niet of je het nog westelijker wilt, en niemand kan je natuurlijk garanderen dat ze daar terechtkomt, maar het kan dus wel. Misschien eens contact met ze opnemen.

De meerwaarde van een traineeship via zo'n Calco is dat er al allerlei ingangen en contracten zijn, waardoor je, mits je wordt aangenomen natuurlijk, wel ergens binnenkomt. Ik kan me dus voorstellen dat ze bij Rabobank Den Bosch voornamelijk of uitsluitend IT trainees via dat Calco binnen laten stromen. Zo blijft dat proces voor Rabobank gestroomlijnd.

Nadeel van een traineeship is dat je vaak nog een hele tijd via dat bedrijf moet blijven werken om de opleidingskosten 'terug te verdienen'. En dat je dus ook iets minder verdient, omdat zo'n bedrijf als detacheerder ook nog wat aan jou wil verdienen. Het is geen liefdadigheid.

Je informatie over wie je vriendin is en wat ze voor ervaring heeft is nogal summier, of niet-bestaand. Heeft ze ervaring in de zorg? In het onderwijs? In de detailhandel? Tip: zoek binnen de werkwereld waar ze nu al in zit eens contact met daar werkzame functioneel beheerders. Een keer koffie mee drinken, een dag meelopen; je vriendin kan er heel wat informatie opsteken, en bouwt zo ook netwerk op onder de beroepsgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-06 11:03
Leren van de afwijzingen en verder gaan solliciteren. Eerste reactie is vaak terugvallen in onzekerheid en gelijk op zoek naar alternatieven. Dat hoeft helemaal niet als je ongeveer het idee hebt dat je dit wel kan met wat inzet en denkkracht. Dan kun je keer op keer vol goede moed binnen lopen op een sollicitatie.

In de eerste 10-15 min van het gesprek word voor 80% bepaald of je het word of niet. Het voorstel rondje en vervolgens jezelf voorstellen, dan vertellen zij wat over de vacature OF jij mag gelijk van wal steken met je motivatie. Als je dan een leuke opening kan geven en ervaringen verteld die overeenkomen met de vacature dan vragen ze rest van het overleg misschien wat licht kritische vragen die je dan countert met eerlijkheid en enthousiasme en je bent gewoon kanshebber voor de job.

Vanuit mijn n=1 zie ik ook functioneel beheerders zonder opleiding aangenomen worden. HBO word nog wel eens verwacht. Ik denk dus dat een traineeship niet noodzakelijk is, tenzij je bovenstaande niet zo goed kunt.

Overheden zijn het lastigst, gevolgd door de bekende grote bedrijven en dus maak je meer kans bij een grote MKB gok ik. Die hebben gewoonweg minder budget om nieuwe mensen binnen te hengelen met de juiste kwalificaties en gokken eerder op mentaliteit van de sollicitant. Ga dus op zoek naar deze bedrijven in je netwerk, want ze zijn vaak niet zo voor de hand liggend dan die grotere bedrijven.

[ Voor 18% gewijzigd door Furion2000 op 07-07-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:57
Een traineeship kan zeker een toegevoegde waarde zijn, maar zoals je zelf al aangeeft zit je daar langere tijd aan vast en wat @de-geit al aangeeft, de arbeidsvoorwaarden zullen minder zijn. Ik heb zelf een traineeship gedaan bij een detacheerder jaren geleden, en heb contact met mensen die traineeships bij andere partijen volgen/gevolgd hebben, en bij allemaal is het verhaal wel hetzelfde, de arbeidsvoorwaarden zijn niet bijzonder goed (en soms zelfs slecht te noemen) en je moet echt goed opletten dat je niet genaaid wordt waar je bij staat.

Verder, FB kan mogelijk zijn zonder ervaring en traineeship, maar hangt dan wel heel erg af van wat haar achtergrond verder is en waar de aanknopingspunten zitten. Een achtergrond in de HRM of financiën is zal meer kansen bieden omdat ieder (wat groter) bedrijf daar wel een systeem voor heeft waar FB nodig voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

de-geit schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:40:
Uit ervaring kan ik zeggen dat ze bij de overheid minder snel een IT'er aannemen die nog geen ervaring heeft. Daar is IT namelijk vaak (helaas) heel erg een bijzaak, waardoor er naar mijn idee te weinig wordt gedaan om mensen op IT-gebied binnen de functie op te leiden. Terwijl ze dat in andere vakgebieden binnen de gemeente wel doen.

[...]
Aan de andere kant hebben bijvoorbeeld DUO en de belastingdienst wel IT traineeships voor mensen die geen IT achtergrond hebben (hoewel ze wel voorkeur hebben voor iemand met IT/beta achtergrond, en op HBO niveau). Ik weet zo niet wat voor uitvoerende organisaties er in brabant/zeeland/zuid holland zijn, maar wellicht dat dat een idee is?

Er zijn ook genoeg detacheerders (vaak de grote) die mensen aannemen en opleiden voor dingen als tester of project management in IT mits ze op HBO niveau ervaring of diploma hebben.