3mm tafelzeil snijden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hallo, ik heb een 3mm tafelzeil gekocht voor op onze nieuwe tafel. Nu is onze tafel Deens ovaal, dus dat valt niet vooraf op maat te bestellen.

Nu heb ik hem op maat gesneden met een scherp stanleymes waarbij ik de tafel ondersteboven op het zeil gelegd heb. Dat ging redelijk, maar helemaal glad is het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHasIJnj8OWkVFNl-hNLU9srBKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVVHHGTBsBiY2yobLl7ggdDB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de vraag, hoe kan ik dit mooi afwerken zodat hij perfect is of althans, gladder en egaler?

Kan ik het schuren? Heb een test stukje geprobeerd maar schuren van plastic ging in ieder geval niet snel, en de rand wordt dan dof. :(

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik denk dat dit kansloos is. Je gaat dit nooit perfect recht krijgen en omdat dan net niet recht is valt het heel erg op.

Wat mijn betreft kun je er dan beter voor kiezen om het zeil een stuk over de rand te laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je zou een kantenfrees kunnen proberen. Zo werk ik bladen met formica af. Maar dat is vermoedelijk wel harder dan zo'n zeil, dus ik durf niet te garanderen dat dit goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Volgens mij kan je het zeil beter op een hoek van zo'n 45 tot 60 graden uitsnijden, en vervolgens draai je het zeil ondersteboven en doe je het zelfde. Hierdoor zie je kleine variaties van de snijkant niet meer.

En eigenlijk moet je 2 mallen hebben die de zelfde vorm van de tafel hebben. Hiertussen klem je het zeil goed in, zodat het zeil bij het snijden niet beweegt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:11:
Volgens mij kan je het zeil beter op een hoek van zo'n 45 tot 60 graden uitsnijden, en vervolgens draai je het zeil ondersteboven en doe je het zelfde. Hierdoor zie je kleine variaties van de snijkant niet meer.

En eigenlijk moet je 2 mallen hebben die de zelfde vorm van de tafel hebben. Hiertussen klem je het zeil goed in, zodat het zeil bij het snijden niet beweegt.
Een mal in theorie is een goed idee. Ik zat te overwegen... Wat nou als ik een mal maak van het profiel van de zijkant van de tafel. Dus een blokje die, als ik die tegen de zijkant van de tafel aan houd, precies tegen de tafel aan past. En dan maak ik daarin een uitsparing voor een Stanley mesje, met een schroefgat zodat ik hem kan vastzetten.

En dan ga je met dat blokje de hele rand van de tafel langs terwijl het zeil erop ligt. Liefst dan het mesje onder een hoek zodat je nooit in de tafel snijdt en je ook direct minder scherpe randen krijgt waar je armen leunen.

Zou dat werken? Als ik het zeil op tafel even vast maak met een paar lijmklemmen zodat hij niet kan schuiven, dan zou je toch zeggen dat je nooit te veel weg kunt snijden en zo de imperfecte randen eraf kunt snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:41
Ik gebruik voor kantfineer een David schaafje. Dat is zo'n ding waar een scheermesje in gaat.
Misschien lukt het daarmee om de laatste flinters er af te halen. Je loopt er minder risico mee om uit te schieten in de tafel zoals met een mes.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met een _echt_ scherp mes kun je het mes wellicht langs de tafel laten lopen, en dan de laatste rand van het folie wegsnijden. Een scheermes, vers geslepen opinel zakmes, scalpel mesje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
En zoiets dan? Een kantenband snijder?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bouwbestel.nl/media/catalog/product/cache/60b6c4d55a0c8ed597f54d293fda1f13/k/a/kantenband_snijden_45_graden.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Het voordeel is dat je al reststukken hebt, dus je kan experimenteren:
- Schaar
- mini blokschaafje
- scheermesje/glaskrabber
- schuurpapier op een schuurblokje

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1