Lekkage vogels onder dakpannen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:50
Op zolder heb ik last van (een beetje) lekkage.
Nu zag ik dat er een vogel est onder de dakpannen zit. Ze hebben ook wat van de isolatie weggepinkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVqZesjp9iVNNiTg7vkDRVjd-fg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vrz2zhdHijoS2ZdjMngVAqBB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik me af hoe dat qua verzekering zit. Ik vind het prettig om alvast een beetje geïnformeerd te zijn, voordat ik contact opneem.

Volgens mij moet ik de oorzaak oplossen en vergoeden zij gevolgschade. Maar ja, wat is precies oorzaak en gevolg? Ik zou denken: de oorzaak zijn de vogels. Ik heb de nesten e.d. weggehaald, dus de oorzaak is weg. Maar ergens vrees ik dat de verzekeraar zegt: nee, je moet zelf het dak (isolatie e.d.) repareren, en wij halen alleen een lik verf over de gipsplaat aan de binnenkant.

Heeft iemand toevallig ervaring of tips?

Beste antwoord (via MallePietje op 29-06-2024 09:02)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou het toch vlak bij je verzekeraar vragen / voorleggen. Wie weet zien zij het net wat anders in of betalen ze iets uit coulance.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:17
Je verzekering bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dat laatste.

Je hebt slijtage en (achterstallig) onderhoud. De vogels zijn niet de oorzaak. En zelfs als ze wel een bijdrage hebben geleverd dan had je dat als regulier onderhoud moeten aanpakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 29-06-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
Rukapul schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:42:
Dat laatste.

Je hebt achterstallig onderhoud. De vogels zijn niet de oorzaak. En zelfs als ze wel een bijdrage hebben geleverd dan had je dat als regulier onderhoud moeten aanpakken.
Zoiets opmerking verwacht ik ook van de verzekeraar.
Maar hoezo is dit achterstallig onderhoud? En hoezo zijn de vogels niet de oorzaak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
MallePietje schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:45:
[...]

Zoiets opmerking verwacht ik ook van de verzekeraar.
Maar hoezo is dit achterstallig onderhoud? En hoezo zijn de vogels niet de oorzaak?
Panlatten gaar. Pannen verweerd. Dakraam oud. Geen foam naast dakraam tegen inregenen en sneeuw. Vergaan dakbeschot en isolatie. Allemaal tand des tijds.

De vogels tasten de waterkerende laag niet aan: pannen + foam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
Rukapul schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:49:
[...]

Panlatten gaar. Pannen verweerd. Dakraam oud. Geen foam naast dakraam tegen inregenen en sneeuw. Vergaan dakbeschot en isolatie. Allemaal tand des tijds.

Ah, dan lijkt misschien toch het dakraam de oorzaak? Die werd toch al vervangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou het toch vlak bij je verzekeraar vragen / voorleggen. Wie weet zien zij het net wat anders in of betalen ze iets uit coulance.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
Als we allemaal dit soort zaken gaan claimen worden verzekeringen allemaal onbetaalbaar. Zorg gewoon dat je je spullen voor elkaar hebt en klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:28
Andersom betaal je niet voor niets premie, de verzekering weet echt wel wat ze dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
Thanks voor de reacties! Ik heb een aardig beeld. Zal even contact opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:36
No Hands schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:01:
Als we allemaal dit soort zaken gaan claimen worden verzekeringen allemaal onbetaalbaar. Zorg gewoon dat je je spullen voor elkaar hebt en klaar.
Helemaal mee eens. Alleen de administratieve kosten van een melding die tot niks leid zijn al hoog. Dit heeft niks met je verzekering te maken, maar hoort gewoon bij regulier onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
MallePietje schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:52:
[...]

Ah, dan lijkt misschien toch het dakraam de oorzaak? Die werd toch al vervangen.
Wat je dan waarschijnlijk / hopelijk ook krijgt is een soort goot langs je nieuwe dakraam met daarnaast een foam rug. Dat laatste zorgt ervoor dat sneeuw en regenspetters niet alsnog op je dakbeschot komen.

Tevens zorgen dat de pannen rondom netjes aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:44
Als je dak volgens huidige normen is dan komen er ook geen vogels onder.
Dit dak is al wat ouder en dan kan dit gebeuren. Als je nubweet dat je last hebt van vogels onder de pannen, dan kun je dan oplossen door onderzijde bij goot dicht te maken. Is speciaal vogelwerend spul voor.

Verder je dakpannen goed neerleggen en ff nieuw foam rondom je dakraam.

Verzekering dekt idd gevolgschade. Als dat gaat om 1 klein bruin plekje zou ik zeggen koop zelf dir pot verf.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Uit ervaring kan ik je vertellen dat schade aan een dak(beschot) door vogels niet wordt vergoed omdat men dit onder de noemer ongedierte gooit.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:56
Wanneer is het dak voor het laatst vervangen? (En dan bedoel ik niet alleen de pannen maar alles aangepakt..).

Lijkt mij.alsof.er.best al eens een nieuw dak op zou mogen komen (iig een nieuw beschot met bijbehorende isolatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
Orkaan schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:32:
Wanneer is het dak voor het laatst vervangen? (En dan bedoel ik niet alleen de pannen maar alles aangepakt..).

Lijkt mij.alsof.er.best al eens een nieuw dak op zou mogen komen (iig een nieuw beschot met bijbehorende isolatie)
Dakbeschotten worden normaal nooit vervangen, die gaan zonder lekkages, brand of ongedierte honderden jaren mee. Tegenwoordig worden ze wel vaak voorzien van een dampopen waterkerende folie als er nieuwe pannen op komen bijvoorbeeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ben ff nieuwsgierig maar wat is je schade ?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:56
nadat alles is hersteld plaats dan een vogelschroot onder je onderste dakpannen dan komen vogels er niet meer onder om een nest te bouwen.

Ziet er ongeveer zo uit.

Hebben wij ook gedaan tegen de mussen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uATaTgvYbU5Ydt-2pPy_srYx3H4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a9wJlBcgkX26IgLB8L4A1nie.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door d-vine op 30-06-2024 20:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:25

The End

!Beginning

MallePietje schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:52:
[...]

Laat je niet gek maken door de mensen hier. Je dak ziet er op de vogels na prima uit. Zit hier altijd een groep die denkt dat elk huis er als een neiuwbouw huis uit moet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:42
Precies hierom heb ik recent vogelschroot laten plaatsen en alle gaten op de kopse kans (hoekhuis hier) laten dichtmaken. Hier maakten de vogels de nestjes op de panlatten welke vochtig werden (vocht vanuit de nok) en de boel liet wegrotten waarmee het van kwaad tot erger ging.

In mijn geval was het vocht vanuit de nok voor mijn rekening (oorzaak) en de rest voor de verzekering (gevolg).

[ Voor 24% gewijzigd door Drardollan op 30-06-2024 19:55 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:35
Rukapul schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:49:
[...]

• de ongeschaafde panlatten zien er prima uit (voor iets wat meer dan 30 jaar oud is). Als ze niet doorgerot zijn zijn ze OK
  • Hetzelfde voor de dakpannen. Zolang ze heel, niet poreus en broos zijn is het prima
  • Dakraam hetzelfde: oud betekend niet meteen toe aan vervanging
  • Foam in de goot van het dakraam is inderdaad wel een dingetje. Zeker tegen inregenen/sneeuwen, en dat moet je meestal om de 5 a 10 jaar vervangen omdat het vergaan is door de zon
  • De isolatie lijkt me aangetast door vogels aangezien dat niet kan vergaan door de tand des tijd of weerinvloeden
Al met al: niets vreemds te zien voor een huis van ruim 30 jaar oud :)

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 01-07-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
even een opinietje terzijde:
Vogelschrootjes plaatsen zonder vervangende mogelijkheid tot nestplaats te voorzien zou enkel en alleen toegelaten mogen zijn als je tuin volledig betegeld is en maandelijks gesproeid wordt met chloor en/of glyfosaat.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
Nee serieus, vogel nesten onder de pannen is niet ideaal maar als je het idee hebt dat er een nestje onder heeft gezeten (heeft als in: zeker dat ze uitgevlogen zijn) haal de achtergebleven zooi dan weg of laat het doen.
Maar alles dichttimmeren en je dan afvragen waarom er minder vogels zijn en meer rupsen.... tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MallePietje
Nogmaals bedankt voor alle reacties. In ruil daarvoor een kleine update.

Het dakraam is inmiddels vervangen door een nieuw Velux raam. Daar ben ik blij mee en dat was toch al het plan. Het bleek voor die mensen een kleine moeite om het (verlaten) nest op te ruimen en de schade (wat foam en folie) te herstellen. Daarna heb ik zelf de vlek aan de binnenkant even met een isolerende verf overschilderd en daarna in de juiste kleur. Alles weer zo goed als nieuw 🙂 Eind goed, al goed, wat mij betreft.
Pagina: 1