Vertraagde verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:35
Ik heb een glasvezel modem van CAIWAY daaraan gekoppeld een ASUS router ( RT-AX58U) op deze router zijn 4 ethernet poorten die allemaal bezet zijn
- android tv
- android tv
- Mac mini
- NAS

Sinds enige tijd merk ik vertraging op de lijn, via speedtest haal ik de 200 MBPS maar het duur heel even (13 MS) voordat bv een pagina laad ( zowel bedraad als wifi_
Ik heb de CAIWAY helpdesk gebeld en die lijken het probleem niet te snappen. Via ethernet poort direct op de internet toegang van de glasvezel aangesloten
- 200 mbps
- ping 13 ms

Dus nogmaals: ik roep bv tweakers aan: duurt heel even (was vroeger snappy) en als het op die pagina staat gaat alles vlot

Ook hier binnen google Chrome een iets vertraagde reactie, zit ik dan bv op tweakers dan gaat alles heel vlot
Dat is zowel binnen:
Safari op de mini
Chrome op de mini
Safari op de Iphone 15 plus
Chrome op de iPhone 15

Vrijdag komt er een monteur

Wat heb ik zelf al gedaan
1 Glasvezel gereset
2 ROuter gereset en zelfs een andere modem (Asus) er op aangesloten, zelfde probleem
3 Kabel vervangen tussen de glasvezel modem en de router: geen verschil

Er zit geen VPN of firewall op mijn router, buren hebben er geen last van

Wat kan ik nog proberen? Ik heb een mes systeem met 2 andere Asus routers echter aangezien mijn mini bedraad op ethernrrypoort 1 zit zie ik daar het probleem niet ( ook een Delay)

MINI m2 Sonoma 16 gig geheugen 512 SD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Welke dns gebruik je?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat was je ms vertraging voordat je ping ms13 was?

Ik zit op 18ms, en merk helemaal niks. (Tablet) en 13 op mijn router
Denk ook niet dat je het in je verbinding ms moet zoeken

Snap dat isp hier niks mee kan, een ping van 13 is prima.

[ Voor 32% gewijzigd door jack zomer op 28-06-2024 23:19 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
13 ms is echt niet waarneembaar als vertraging, dus vergeet dat maar.
Als je zoiets tegen een helpdesk roept snap ik best dat ze je probleem niet begrijpen.

Kijk met bijvoorbeeld 'tracert' op de commandlne waar de vertraging die je ervaart optreed.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:14
Ik zou ook gaan voor een andere dns, tot 20 ms is alles nog goed 'snappy', een trage dns verpest je beleving idd.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
jack zomer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:16:
Wat was je ms vertraging voordat je ping ms13 was?

Ik zit op 18ms, en merk helemaal niks. (Tablet) en 13 op mijn router
Denk ook niet dat je het in je verbinding ms moet zoeken

Snap dat isp hier niks mee kan, een ping van 13 is prima.
3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:20

rjong5

?

Wat al eerder gezegd is, wat is je dns als je achter je router zit en is dit hetzelfde als je rechtstreeks achter je modem zit.

Edit: lees ik het goed dat je rechtstreeks achter je modem ook het issue hebt?.

Probeer indd dan statisch andere dns in te stellen ( google dns bijv.)

[ Voor 38% gewijzigd door rjong5 op 30-06-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Maakt niet uit of het 3 13 of 23 is.
Jij merkt dat niet.

Ik had laatst op youtube voor mijn gevoel een ping van 1000..
Alles moest wachten, slecht laden etcetera. Bleek dat youtube mijn adblocker detecteert en liep te kloten.
Beetje gek aangezien ik geen ads krijgt maar goed. Whitelist en alles okee.

Ik gok hem op dns of route

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
Op de dhcp server cloudflare als primaire DNS server instellen. De huidige van je provider als secundaire anders kan IPTV nog wel is niet meer werken.

1.1.1.1 primaire DNS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
Ik heb nu in de router dit ingesteld:

Modus Filteren: Fast DNS
Servicenaam: Google
DNS-server: 8.8.8.8, 8.8.4.4

Dit werkt al beter: ik probeer het echter te begrijpen, hoe komt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:27
Mogelijk is de DNS-server van Caiway niet helemaal snel. Dat is natuurlijk even de vraag. Je zit nu met je DNS bij Google. Mogelijk zijn er snellere DNS-servers beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
Ja veranderd voor cloudflare, het heeft het altijd goed gedaan met Caiway

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
De DNS van Caiway moet zijn informatie ergens anders weg halen. Als er geen record aanwezig is met current info over het domein wat je wilt bezoeken dan gaat de DNS dit proberen op te halen bij een andere DNS.
Hoe meer tussen stappen er zijn hoe langer het duurt voor jou browser uiteindelijk weet welk IP-adres hoort bij de domein naam die jij wilt bezoeken.
Zodra de browser weet met welk IP-adres hij moet communiceren heb je geen delay meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:14
frenkied schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:25:
Ja veranderd voor cloudflare, het heeft het altijd goed gedaan met Caiway
En die gaat het wellicht in de toekomst weer beter doen.

Je merkt dat DNS servers een noodzakelijk kwaad zijn voor internetproviders, terwijl er wereldwijd partijen zijn die juist daar erg goed in zijn.

Google DNS gebruik ik zelf niet meer gezien de data honger, ik gebruik zelf Quad9 (filtert diverse malware domeinen etc weg). Zeker als je die laat gebruiken door bijvoorbeeld Pihole, heb je het beste van twee werelden.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
Niet heel waarschijnlijk dat het aan DNS ligt.
DNS doet niets anders dan een naam van een website vertalen naar een IP-adres.

Als je dat wilt testen kijk je even naar welk ipadres de site heeft die traag reageert en gebruik dan dat IP-adres in plaats van de naam van de website, als het aan de DNS server ligt zou bij het gebruik van het IP-adres er geen vertraging moeten optreden.

Een andere manier is gewoon een tweede keer die pagina benaderen in een andere Tab van je browser, dan zit het IP-adres van die website nog in de cache van je browser en doet hij geen DNS lookup.

En de beste manier is even op de command line een tracert naar een website te doen dan zie je precies waar de vertraging zit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
Ben(V) schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:33:

Als je dat wilt testen kijk je even naar welk ipadres de site heeft die traag reageert en gebruik dan dat IP-adres in plaats van de naam van de website, als het aan de DNS server ligt zou bij het gebruik van het IP-adres er geen vertraging moeten optreden.

Een andere manier is gewoon een tweede keer die pagina benaderen in een andere Tab van je browser, dan zit het IP-adres van die website nog in de cache van je browser en doet hij geen DNS lookup.

En de beste manier is even op de command line een tracert naar een website te doen dan zie je precies waar de vertraging zit.
Kan, meestal kom je met een IP op een vangpagina van een loadbalancer of Apache Vhost oid. Dan weet je nog weinig. Imo kan een andere DNS wel degelijk voor een rappere surf ervaring zorgen.

ISP DNS servers zetten vaak om met 1 of 2 machientjes. Wereldwijde zoals Cloudflare zijn erop ingericht om de hele wereld te bedienen en toch snel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
Ben(V) schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:33:

Ik heb er waarschijnlijk veel minder kennis van dan jij maar het is wel zo dat het probleem nu is opgelost _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
rjong5 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:29:
Wat al eerder gezegd is, wat is je dns als je achter je router zit en is dit hetzelfde als je rechtstreeks achter je modem zit.

Edit: lees ik het goed dat je rechtstreeks achter je modem ook het issue hebt?.

Probeer indd dan statisch andere dns in te stellen ( google dns bijv.)
ja klopt
Pagina: 1