Netgear wax610y

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-09 20:43
Mijn vraag
Hoe kan ik het AP wax610y (outdoor) in bridge functie zetten met mijn al aanwezige netgear router (nighthawk X4 R7500), zodat als je van buiten naar binnen (en viceversa) je automatisch op het sterkste wifisignaal komt met je telefoon/tablet?

Ik ben super benieuwd. Iedereen in huis zou er erg blij van worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
R7500

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geen topic met deze specificaties kunnen vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
Door zoek het forum eens naar termen als
"Sticky clients"
"Fast roaming"
"Seamless roaming"

Om er dan achter te komen dat dit vooral clients side gebeurt en je beter naar de signaal sterktes van je APs kan kijken om niet te veel overlap te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

joop81 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:17:
Mijn vraag
Hoe kan ik het AP wax610y (outdoor) in bridge functie zetten met mijn al aanwezige netgear router (nighthawk X4 R7500), zodat als je van buiten naar binnen (en viceversa) je automatisch op het sterkste wifisignaal komt met je telefoon/tablet?

Ik ben super benieuwd. Iedereen in huis zou er erg blij van worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
R7500

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geen topic met deze specificaties kunnen vinden.
...waarschijnlijk omdat je de verkeerde termen gebruikt.

*Iedere* AP is een bridge van Ethernet naar WIFi dus er valt weinig in 'bridge functie' te zetten.

Roamen is iets wat bij WiFi in beginsel verantwoordelijkheid is van je client. Om dat goed te doen moet allereerst dekking op orde zijn (overal RSSI van minimaal -67dBm in de 5GHz en tegelijkertijd geen onnodig grote overlap boven die waarde), vervolgens moeten alle relevante instellingen exact gelijk zijn tussen de AP's (SSID, wachtwoord, beveiligingssoort en encryptie) en moeten ze op andere, niet-overlappende kanalen zitten. Heb je dat alles op orde, dan zullen moderne (lees: van de afgelopen 8 jaar) clients goed roamen.

Lukt dat niet? Dan ligt het waarschijnlijk aan je instellingen. Grootste kans is dat je toch iets niet identieks ingesteld hebt (WPA2/WPA3 is iets anders dan WPA2-only en leidt tot niet roamen :o ), maar het is ook mogelijk dat de AP's jouw gelijke instellingen toch verschillend in de lucht zetten. Dat is lastiger op te lossen.

Om zeker te zijn dat alles samenwerkt kun je ook managed AP's nemen. Dat kan zo simpel zijn als Netgear Orbi / TP-Link Deco, of prosumer dingen als UniFi en Omada, of low-end enterprise zoals HPE Aruba InstantOn. Let wel dat je alle AP's in dat systeem moet hebben, dus dan moet je ook de WiFI op je router uitschakelen - niet dat dat zo'n drama is met een al lang uit support zijnde dinosaurus als de R7500 (al helemaal omdat de chipset vendor Quantenna ontwikkeling al stopte toen Netgear nog verder wilde ondersteunen).

Oslik blyat! Oslik!