Wat is de scam hier achter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:31
Al meerdere keren gebeld door onbekende nummers, vandaag weer met een wazige melding dat er ziggo problemen waren in de wijk en dat er meerdere mensen last van zouden hebben, iets wazigs over een gedeelde kabel en glasvezel

De persoon kwam onbeschoft over, heeft zijn naam nooit gezegd en op het antwoord dat we geen ziggo meer hadden werd hij bijna kwaad en hing op met ‘yo’

Hij wist het adres en mijn naam (komt verwacht ik vanuit mijn KVK registratie )

Nummer door Google gehaald en kwam mensen tegen met dezelfde ervaring
https://www.telefoonboek.nl/amp/omgekeerd-zoeken/0316728118/

Maar ik snap de scam niet, er moet iets achter zitten, welke scam expert heeft het antwoord?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:53
Storing op de glasvezel is onzin, maar op de Coax is het wel een ding door signaal dat terugstraalt de kabel op naar de wijkcentrale.
Bijvoorbeeld door oude of defecte apparatuur of apparatuur die je er zelf aan knoopt maar niet aan de standaarden voldoet.

Maar zover ik weet kunnen ze dat niet actief monitoren, en beginnen ze pas met doormeten zodra er in de buurt klachten komen.

Enige wat ik me kan bedenken qua scam of actie is dat ze daarna bij je thuis willen komen "om te meten" en dan vrij spel hebben om iets uit te vreten of door het telefoongesprek kunnen achterhalen wanneer je wel/niet thuis bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is helaas bekende spam/scam. Het zijn bedrijven die zeggen namens Ziggo of KPN te bellen. Ze proberen je een zakelijk abonnement bij 1 van de 2 af te sluiten door vaak gewoon domweg te liegen.

Zo zou Ziggo hier in mijn woonplaats een compleet nieuw glasvezelnetwerk hebben geplaatst met nog sneller internet.

Informatie inderdaad weg bij de KvK. Enige wat je kan doen is ophangen.

https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/0316728118

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

mkleinman schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:32:
Informatie inderdaad weg bij de KvK. Enige wat je kan doen is ophangen.

https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/0316728118
Als je kan doorverbinden, dan moet je dit volk doorverbinden met: +31 85-303 303 3. Succes gegerandeerd! Eigenlijk moet dit het standaard reply zijn als je scam telefoontjes krijgt die uiteraard ongewenst zijn. :P

Hier heb ik een rule die een aantal lijnen van Verizeur eh Verishure naar hun doorschakelen :+

Eigenlijk moet iedereen die bij de KVK aangemeld is het daar achtergelaten nummer doorsturen naar een voicemail. Geeft zoveel rust!

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 28-06-2024 22:48 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Callinsider en Mr. Number helpen mij enorm. Met Callinsider zie ik als er gebeld word al "Vermoedelijk spam" en laat ik telefoon rustig naar voicemail gaan.

En daarna blokkeer ik met Mr. Number het nummer. En het voordeel van die laatste app is dat je ook complete nummerreeksen met wildcards kan blokkeren. Ik had een tijd last van cryptoscammers uit Engeland, dus ik had op een gegeven moment heel +44 gewoon geblokkeerd.

[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 29-06-2024 11:30 . Reden: Typo fix: +48 is blijkbaar Polen, ik bedoelde +44, oeps. ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

mkleinman schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:31:
Ik had een tijd last van cryptoscammers uit Engeland, dus ik had op een gegeven moment heel +48 gewoon geblokkeerd.
+48 is Polen. Engeland heeft +44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
AW_Bos schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:44:
[...]

Als je kan doorverbinden, dan moet je dit volk doorverbinden met: +31 85-303 303 3. Succes gegerandeerd! Eigenlijk moet dit het standaard reply zijn als je scam telefoontjes krijgt die uiteraard ongewenst zijn. :P
Wel van die truuk gehoord en die is leuk. Echter op de android dailer is er geen optie om door te verbinden. Uiteraard wel de optie doorschakelen, maar dat zijn twee verschillende dingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

RCBL schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Wel van die truuk gehoord en die is leuk. Echter op de android dailer is er geen optie om door te verbinden. Uiteraard wel de optie doorschakelen, maar dat zijn twee verschillende dingen..
Op telefoons is het lastiger. Of je geeft dit nummer op, onder het smoesje van: 'Dit is mijn werktelefoon voor de storingsdienst, mijn eigen nummer is...... '. Met wat mazzel zijn ze ook meteen je andere nummer kwijt.

Met het smoesje: "U belt nu naar een 24/7 storingsdienst voor verkeerslichtregelinstallaties in Winschoten", willen callmarketeers ook best snel excuseren en ophangen >:).

Leuke is: Winschoten heeft (haast) geen verkeerslichten :')

[ Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 29-06-2024 10:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• totally2
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:58
Vriend van me had een goeie,

Goedemiddag,Rijksinspectiedienst belastingen,kan ik u helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

AW_Bos schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 00:32:
[...]

+48 is Polen. Engeland heeft +44
Ik vermoedde al dat er iets niet klopte toen ik op enter drukte gisteren :-). Ik bedoel idd +44 }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mkleinman schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Ik vermoedde al dat er iets niet klopte toen ik op enter drukte gisteren :-). Ik bedoel idd +44 }:O
Kun je doen als je geen zakelijk contacten hebt in UK, maar zou voor mij bijvoorbeeld geen optie zijn. Om nog maar te zwijgen als je zelfde nummer gebruikt voor werk en prive (grote fout, maar ik ken genoeg ZZP'ers...) en vrienden en familie kunnen je niet meer benaderen.

Ik ben gewoon een botte lul en als het overduidelijk niet relevant is (nog los van een daadwerkelijke scam of niet) hang ik op en ga ik over tot de orde van de dag.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

dion_b schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:34:
[...]

Kun je doen als je geen zakelijk contacten hebt in UK, maar zou voor mij bijvoorbeeld geen optie zijn. Om nog maar te zwijgen als je zelfde nummer gebruikt voor werk en prive (grote fout, maar ik ken genoeg ZZP'ers...) en vrienden en familie kunnen je niet meer benaderen.

Ik ben gewoon een botte lul en als het overduidelijk niet relevant is (nog los van een daadwerkelijke scam of niet) hang ik op en ga ik over tot de orde van de dag.
Ik heb overigens +44 weer unblocked, alleen overduidelijke complete reeksen ( +31970, NL nummers die is gereserveerd voor apparaten, non-voice diensten etc ) en landen waar overduidelijk alleen wangiri fraude vandaan komt.

Voordeel van Mr Number is namelijk dat je telefoon niet meer overgaat. Scheelt enorm in de nacht :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

mkleinman schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:42:
[...]

Ik heb overigens +44 weer unblocked, alleen overduidelijke complete reeksen ( +31970, NL nummers die is gereserveerd voor apparaten, non-voice diensten etc ) en landen waar overduidelijk alleen wangiri fraude vandaan komt.

Voordeel van Mr Number is namelijk dat je telefoon niet meer overgaat. Scheelt enorm in de nacht :-)
De setting om onbekende of anonieme nummers die niet in je telefoonboek staat direct te weigeren, tussen bepaalde tijden,ook. Zit standaard in Android bij de niet-storen modus, en werkt voortreffelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Ik heb altijd "per ongeluk" een verkeerd nummer in KVK staan, scheelt een hele hoop verkooppraatjes kan ik je zeggen en gaat al jaren goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:08
Ik heb voor 2,50 per maand een FlyNumber voor zakelijke gesprekken. FreePBX erachter en dan is het een kwestie van een bandje: “voor acquisitie, toets 2”

En dan hangt ‘ie op. Heel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Anoniem: 361276 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:49:
Ik heb altijd "per ongeluk" een verkeerd nummer in KVK staan, scheelt een hele hoop verkooppraatjes kan ik je zeggen en gaat al jaren goed.
Ligt eraan wat een verkeerd nummer is. Als dit een nummer is wat niet bestaat, maar later opeens misschien gebruikt kan worden, dan is het hinderlijk voor diegene. Maar als je bijv. kengetal 014 gebruikt, dan kan ik je geruststellen dat die niet gebruikt wordt voor en regio of persoon.

In het verleden, of nog steeds, werd/wordt deze gebruikt voor testdingetjes van de KPN. Denk aan wat spraakbandjes, en testdingetjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41
Ik heb ingelogd bij kvk en mijn nummer gewoon verwijderd. Werkt nog beter. Blijkbaar kan dat gewoon.
Pagina: 1