Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
De monteur is dit blijkbaar verplicht?
Vanaf 1 april 2023 geldt de Gasketelwet. U bent dan verplicht om de cv-ketel te laten onderhouden door bedrijven en monteurs die CO-gecertificeerd zijn. Doet u dit niet, dan bent u strafbaar en krijgt u een boete.DiedX schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:54:
Ben je verplicht om je ketel te laten keuren?
Wanneer de monteur een situatie aantreft zoals hier weergegeven dan zal hij waarschijnlijk zeggen dat de situatie zeer ongewenst is.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Onderhoud is niet wettelijk verplicht, ook niet na de invoering van de Gasketelwet.Yaksa schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:57:
[...]
Vanaf 1 april 2023 geldt de Gasketelwet. U bent dan verplicht om de cv-ketel te laten onderhouden door bedrijven en monteurs die CO-gecertificeerd zijn. Doet u dit niet, dan bent u strafbaar en krijgt u een boete.
Wanneer de monteur een situatie aantreft zoals hier weergegeven dan zal hij waarschijnlijk zeggen dat de situatie zeer ongewenst is.
Bron: https://www.kemkens.nl/ke...%20energiezuinig%20werken.
Dus: onderhoud is niet verplicht, maar áls je het doet dan moet degene een certificaat hebben.
Ik weet van HR-ketels dat een horizontale afvoer niet mag. Ik kan mij voorstellen dat je onderhoud uit kan laten voeren en dat degene niet aftekent voor gezien. Maar ik weet niet wat er in de certificeringen geeist worden...
[ Voor 17% gewijzigd door DiedX op 28-06-2024 18:01 ]
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Onderhoud is op zich niet verplicht, maar wel wenselijk.zx9r_mario schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:57:
Wat ik in andere topics las, dat bestaande situaties niet meer konden voldoen sinds vorig jaar wat daarvoor nooit een probleem was.
Op het moment dat je onderhoud laat plegen door een erkend bedrijf moet deze zich houden aan de gasketelwet.
Elke tekortkoming dient dan opgelost te worden alvorens de ketel weer vrij te geven.
Overigens mocht die pijp voor de gasketelwet ook al niet bij dat raam zitten.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hier is vrij veel van versoepeld inmiddels - bestaande situaties dus met name.zx9r_mario schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:57:
Wat ik in andere topics las, dat bestaande situaties niet meer konden voldoen sinds vorig jaar wat daarvoor nooit een probleem was.
Er bestaat niet iets als een ketelkeuring, dit heeft dezelfde waarde als een vakantiecheck voor je auto. Ik zeg niet dat het slecht is, maar er is geen wettelijke grondslag voor.
Een ketel kan helemaal niet worden afgekeurd of geblokkeerd, dus vrijgeven kan ook niet.Ronald.42 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:03:
[...]
Elke tekortkoming dient dan opgelost te worden alvorens de ketel weer vrij te geven.
Nieuw is niet bestaand, dat is een ander verhaal.zx9r_mario schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:28:
Bij een nieuwe ketel moet wel de hele afvoer vernieuwd worden. Dan zou de pijp helemaal langs de gevel moeten. Of alle leidingen omleggen naar de bergzolder (lage nokhoogte). Zou een dure hobby worden.
Dan krijg je net als bij een auto een reparatie advies, maar geen APK afkeur zeg maar.pennywiser schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:28:
[...]
Een ketel kan helemaal niet worden afgekeurd of geblokkeerd, dus vrijgeven kan ook niet.
Op het moment dat die monteur begint te sleutelen en hij komt wat tegen dat niet door de gasketelwet beugel kan zal dat toch echt eerst opgelost moeten worden.pennywiser schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:28:
[...]
Een ketel kan helemaal niet worden afgekeurd of geblokkeerd, dus vrijgeven kan ook niet.
Een beetje monteur zou dat van te voren moeten aangeven.
Maar tegenwoordig kijk ik nergens meer van op.
Och mevrouwtje nu heb ik net de boel schoongemaakt en nieuwe pakkingen etc. geplaats maar nu zie ik ineens dat uw rookgasafvoer geparkerd is en niet voorzien van de juiste beugels op de juiste plekken.
Ja nu moet er toch eerst voor tig honderd euro aan nieuwe pijpen en beugels op.
Om maar eens een dwarsstraat te noemen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat is anders gewoon chantage toch? Zet maar weer in elkaar zoals het was. Volgens mij als je schoonmaakt is het nog steeds een bestaande situatie.Ronald.42 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:33:
[...]
Op het moment dat die monteur begint te sleutelen en hij komt wat tegen dat niet door de gasketelwet beugel kan zal dat toch echt eerst opgelost moeten worden.
Een beetje monteur zou dat van te voren moeten aangeven.
Maar tegenwoordig kijk ik nergens meer van op.
Och mevrouwtje nu heb ik net de boel schoongemaakt en nieuwe pakkingen etc. geplaats maar nu zie ik ineens dat uw rookgasafvoer geparkerd is en niet voorzien van de juiste beugels op de juiste plekken.
Ja nu moet er toch eerst voor tig honderd euro aan nieuwe pijpen en beugels op.
Om maar eens een dwarsstraat te noemen.
[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 28-06-2024 18:43 ]
De afvoer van de ketel loopt horizontaal en door trapgat naar buiten. Wel goede type buizen met beugels.DiedX schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:59:
[...]
Onderhoud is niet wettelijk verplicht, ook niet na de invoering van de Gasketelwet.
Dus: onderhoud is niet verplicht, maar áls je het doet dan moet degene een certificaat hebben.
Ik weet van HR-ketels dat een horizontale afvoer niet mag. Ik kan mij voorstellen dat je onderhoud uit kan laten voeren en dat degene niet aftekent voor gezien. Maar ik weet niet wat er in de certificeringen geeist worden...
Ja ergens is dat misbruik maken van de situatie.pennywiser schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:41:
[...]
Dat is anders gewoon chantage toch? Zet maar weer in elkaar zoals het was. Volgens mij als je schoonmaakt is het nog steeds een bestaande situatie.
Het is ook monteur afhankelijk vermoed ik.
De één zal er wat pragmatischer mee omgaan dan de ander.
Ding hangt er al tig jaar.
De één
Ik maak hem schoon stel hem af en klaar.
De ander
Ja dit mag echt niet meer en stelt een lijstje op dat de nieuw prijs van een ketel overstijgt.
Ik weet overigens niet hoe streng de wet werkt als er bijv. na onderhoud aan een bestaande installatie met een rookgasafvoer die niet aan de huidige gasketelwet voldoet er een gevalletje koolmonoxide vergiftiging op treed omdat de rookgas afvoer uit elkaar gemieterd is dankzij rvs parkers die uit de aluminium pijp zijn gerot.
Overigens het punt van de rookgasafvoer bij een raam zoals in dit geval mocht 20 jaar terug ook al niet als ik me niet vergis.
niet iedere ketel is er geschikt voor. maar het gros wel. avanta calanta intergas kunnen wel de rest doen we bedrijfsmatig eigenlijk niet. anders moeten we zeg maar een vrachtwagen vol met onderdelen vervoeren.
ik vind binnendoor netter dan buitenom. (en ja de monteurs zijn strenger geworden in handhaving)
Over een paar jaar is de ketel toch endoflife. En dan nu nog flink investeren om de huidige situatie volgens de regels te maken. Kan ik beter nu gelijk van het gas af ;P
[ Voor 100% gewijzigd door zx9r_mario op 28-06-2024 20:49 ]
Dat maakt niet uit, het gaat er om dat het open kan.zx9r_mario schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:52:
Raam is nooit open..
Dichtmaken met kit mag het dan wel zekerDukeBox schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:39:
[...]
Dat maakt niet uit, het gaat er om dat het open kan.
Als het maar niet op een 'normale' manier (zonder gereedschap) open te maken is denk ik. Neemt niet weg dat daar mogelijk ook regels voor zijn maar daar ben ik niet bekend mee.
Waarom zou een horizontale afvoer niet mogen?DiedX schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:59:
[...]
Onderhoud is niet wettelijk verplicht, ook niet na de invoering van de Gasketelwet.
Als ik een dermate onveilige situatie aantref trek ik de stekker er uit en draai de gaskraan dicht.pennywiser schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:28:
[...]
Een stikker afgekeurd er op en vermelding op het rapport en de factuur.
Als bewoner/eigenaar dan de ketel weer in bedrijf stelt ben ik niet verantwoordelijk. (ik heb bij een huisjesmelker wel eens de besturing eruit getrokken en mee genomen, daar stond de rookgasafvoer in de ruimte te blaffen)
Tijdens de co theorie vaak op gewezen, jij bent verantwoordelijk als er iets gebeurt dus documenteer goed en maak foto's van de situatie.
Dat zou dan een nieuwe opstellingsruimte zijn, je zegt al lage nokhoogte dat gaat dan ook niet want je moet voor het toestel kunnen staan. (ervan uitgaande dat het toestel dan ook daar komt)zx9r_mario schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:28:
Bij een nieuwe ketel moet wel de hele afvoer vernieuwd worden. Dan zou de pijp helemaal langs de gevel moeten. Of alle leidingen omleggen naar de bergzolder (lage nokhoogte). Zou een dure hobby worden.
Please state the nature of the technical emergency
[ Voor 10% gewijzigd door zx9r_mario op 28-06-2024 20:34 ]
Iedereen kan stickers laten maken. Ook voor de beroepsaansprakelijkheid is geen sticker met afgekeurd nodig. Je bent hooguit verantwoordelijk als je iets geks ziet, en dat niet gemeld hebt. Net als in andere situaties dat ook zo is. Niet als je geen sticker hebt geplakt. Klant is op de hoogte is voldoende. Afkeuren van CV ketels voor particulieren is wettelijk een niet bestaand iets in Nederland.edsandje schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:14:
[...]
[...]
Als ik een dermate onveilige situatie aantref trek ik de stekker er uit en draai de gaskraan dicht.
Een stikker afgekeurd er op en vermelding op het rapport en de factuur.
Als bewoner/eigenaar dan de ketel weer in bedrijf stelt ben ik niet verantwoordelijk. (ik heb bij een huisjesmelker wel eens de besturing eruit getrokken en mee genomen, daar stond de rookgasafvoer in de ruimte te blaffen)
Tijdens de co theorie vaak op gewezen, jij bent verantwoordelijk als er iets gebeurt dus documenteer goed en maak foto's van de situatie.
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 28-06-2024 21:45 ]
Betreft nieuwe opstellingen. Die moeten voldoen aan de opstellingseisen.zx9r_mario schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:19:
Als je 1m50 bent kun je wel staan. De meeste zouden dan op de knieën moeten. Dan zouden de buren met een cv op zolder ook een probleem hebben? Anderen hebben het weer in de schuur met een 2 meter hoge pijp. De huizen hebben hier geen aparte cv ruimte.
Makkelijk gezegd je moet ervoor kunnen staan dus ook als je langer bent dan 1,5 meter.
Zie hieronder uit de kwaliteitseisen.
Volledige eisen kan je hier downloaden:7.4 Bediening, onderhoud en reparatie
Wanneer de fabrikant geen gedetailleerde aanwijzingen geeft, gelden de volgende aanwijzingen:
+ een vrije stahoogte, gemeten vanaf het vloeroppervlak, van ten minste 2 meter aan de bedieningszijde van het
toestel;
+ een vrije loopstrook, met een breedte van ten minste 1 meter, voor de bedieningszijde van het toestel, zo nodig
met geopende kastdeur;
+ een afstand van minstens 10 cm tot de overige wanden in de opstellingsruimte, met uitzondering van de achterzijde.
https://www.techniekneder...lleren-van-hoog-rendement
En daarom dus documenteren en vastleggen.pennywiser schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:41:
[...]
Iedereen kan stickers laten maken. Ook voor de beroepsaansprakelijkheid is geen sticker met afgekeurd nodig. Je bent hooguit verantwoordelijk als je iets geks ziet, en dat niet gemeld hebt. Net als in andere situaties dat ook zo is. Niet als je geen sticker hebt geplakt. Klant is op de hoogte is voldoende. Afkeuren van CV ketels voor particulieren is wettelijk een niet bestaand iets in Nederland.
Ik doe dat met een stikker met afgekeurd en daar een foto van.
Die stuur ik naar co keur met de rapportage dat ik heb aangetoond dat ik de cv ketel afkeur.
Klant breng ik ook op de hoogte, mondeling en schriftelijk.
Gebeurt er later wat kan ik niet aansprakelijk worden gesteld.
Van de installateur wordt verwacht dat hij ten allen tijde een veilige situatie achterlaat.
Please state the nature of the technical emergency