Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-04 10:44
Goedemiddag,

hoewel het ARK Big Ideas 2024 (download hier) al maanden geleden is uitgekomen blijft het wat mij betreft interessant materiaal.
Of je nu wel of geen fan bent van Cathie Woods, het is een interessant en diepgaand rapport met een hoop ondersteunend materiaal. Natuurlijk wel opletten met preken voor eigen parochie, maar het is een interessante toekomstvisie waar een hoop andere (investerings-) keuzes mee samenhangen.

Zijn er hier mensen die dit document hebben doorgenomen en/of ARK volgen?

Persoonlijk vind ik hun visie op Mobility en Autonomous Logistics bijvoorbeeld erg interessant, al erg optimistisch. Dit wordt natuurlijk al jaren beloofd, wat mij skeptisch maakt. Maar tegelijkertijd geloof ik wel dat op het moment van release het zeer snel zal gaan. De (economische) voordelen zijn een schaal groter dan alles wat nu bestaat, waardoor het in zeer rap tempo kan gaan. We zagen een soortgelijk iets met AI, dat al decennia in ontwikkeling is, en dan opeens 'vanuit het niets' razendsnel opkomt en de hele tijdslijn naar voren brengt.

Voordat ik hier een heel verhaal ga doen ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die hier zich in verdiept hebben en er iets van vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik had er al wat rants over langs zien komen hoe onjuist sommige informatie is, maar heb nu iig stukje van Robot taxi's doorgelezen. En ja het is een beetje zoeken naar de dingen die niet zeker weten onzin zijn :P .

En dan overdrijf ik niet. Van onjuiste claims over autonome kilometers van verschillende aanbieders, twijfelachtige statements over veiligheid (ik geloof wel dat ze uiteindelijk veiliger zullen zijn, maar ze gaan te kort door de bocht), vanaf 2027 zijn er eigenlijk geen reguliere auto's meer in de hele VS (nee niet wat verkocht wordt, wat er totaal rond rijdt)*, etc.

* Ze zeggen dat er 10k doden per jaar vallen door luchtverontreiniging door auto's met een verbrandingsmotor. Dat verbaasd mij niet. Nu hebben door vooral de banden ook elektrische auto's nog genoeg luchtverontreiniging, al moet het minder zijn dan auto's met verbrandingsmotor die ook meer mechanische remmen gebruiken. Maar het zal niet nul zijn. Anyway bij Ark is het wel nul, en vanaf 2027 is het aantal doden dat voorkomen wordt door minder luchtverontreiniging door autonome elektrische auto's 10k per jaar. Dus over 2.5 jaar worden alleen nog robot taxi's gebruikt in de VS.

Oftewel tja. Lijkt meer fictie dan feit, en dan zoveel fictie dat het in de Fantasie sectie bij de bieb geplaatst kan worden.