Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-06 00:00
Nu gebruik ik al een aantal maanden een Netgear MS-305 switch voor de verdeling van m'n netwerk (2 QNAP NASsen, desktop en internet)

Net als voorheen meerdere malen meegemaakt dat de verbinding (zowel tussen de NASsen en desktop en internet kort wegvalt)
Dit gebeurde voorheen ook bij een oude TP-Link router die ik gebruikt.

Goed, voor de grap een keer m'n hand gelegd op de switch : mwaa dit is geen handwarm meer maar kan rustig gebruikt worden als verwarm plaatje voor koffie.
Even een "oude" 120mm router koeler opgedoken en erop gezet :
Temperatuur weer normaal, snelheid tussen NASsen, desktop en internet weer normaal.

Nu zou de de Netgear MS-305 maximaal 40 graden mogen worden na wat snel zoekwerk op google (dit was dus wel wat meer)

Waar het me meer om gaat :
Heeft iemand anders dit wel eens meegemaakt, dat een 'simpele' switch te warm word ??

Dat een industriele switch kan over verhitten is mij bekend, maar een simpele huis-tuin-en-keuken switch (die het naar mijn mening niet zwaar belast word) is voor mij nieuw.

[ Voor 9% gewijzigd door dierkx36 op 28-06-2024 12:53 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Nee, en die netgears vind ik zelf ook altijd fijn, alhoewel ik alleen 1gb varianten heb gebruikt.

Werd je vorige TP-Link ook warm?

Waar staat hij fysiek, niet op de vensterbank in de zon ofzo?

Maakt het nog uit of je wel/niet veel met werkverkeer hebt?

En wat is de temperatuur als hij aan staat, maar zonder kabels aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
SVMartin schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:58:
Nee, en die netgears vind ik zelf ook altijd fijn, alhoewel ik alleen 1gb varianten heb gebruikt.

Werd je vorige TP-Link ook warm?

Waar staat hij fysiek, niet op de vensterbank in de zon ofzo?

Maakt het nog uit of je wel/niet veel met werkverkeer hebt?

En wat is de temperatuur als hij aan staat, maar zonder kabels aan te sluiten?
TP-Link router werd idd ook bloed heet (AX6000 was dat uit m';n hoofd, die stond erom bekend)
Switch ligt samen de NASsen op de bovenste trede van m'n bureau, uit de zon.
Het maakt idd wel uit of er (veel) verkeer is tussen de componenten, maar heb het idee dat de switch van zijn eigen best wel al warm is ook zonde verkeer.
Nog niet geprobeerd zonder de kabels erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Simpele manier om te kijken of temperatuur van de switch er iets mee te maken heeft: zet een ventilator op de switch en kijk of het probleem nog steeds even vaak voorkomt, of juist afneemt.

Sowieso zou het goed zijn om een log bij te houden van wanneer de verbinding wegvalt. Dan kun je correleren met andere dingen die gebeuren (hoe warm is het op dat moment in je kamer, bijvoorbeeld?) en kun je ook patronen zien. Als uitval altijd in de middag gebeurt als het het warmst is en nooit 's ochtends vroeg, ongeacht waar je op dat moment exact mee bezig bent. is dat ook wel een indicatie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
dierkx36 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:41:
Waar het me meer om gaat :
Heeft iemand anders dit wel eens meegemaakt, dat een 'simpele' switch te warm word ??

Dat een industriele switch kan over verhitten is mij bekend, maar een simpele huis-tuin-en-keuken switch (die het naar mijn mening niet zwaar belast word) is voor mij nieuw.
Mijn ervaring is juist andersom: industriële switches worden warm, maar hebben de juiste (passieve/actieve) middelen om de warmte kwijt te raken en zijn het juiste de consumentenswitches die het te warm krijgen.

Hoe heb je je switch opgeborgen? Heeft-ie een beetje ruimte om "te ademen" of ligt-ie in een kast vol met andere spullen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
dion_b schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:26:
Simpele manier om te kijken of temperatuur van de switch er iets mee te maken heeft: zet een ventilator op de switch en kijk of het probleem nog steeds even vaak voorkomt, of juist afneemt.

Sowieso zou het goed zijn om een log bij te houden van wanneer de verbinding wegvalt. Dan kun je correleren met andere dingen die gebeuren (hoe warm is het op dat moment in je kamer, bijvoorbeeld?) en kun je ook patronen zien. Als uitval altijd in de middag gebeurt als het het warmst is en nooit 's ochtends vroeg, ongeacht waar je op dat moment exact mee bezig bent. is dat ook wel een indicatie.
Heb er eergisteren een 120mm router fan opgelegd en tot nu toe is de verbinding tussen de NASsen, desktop en internet stabiel.
(Zie bijgevoegde foto)
Kamer waar al het spul instaat zit aan de zon zijde in de middag, met weer zoals afgelopen week, als de desktop dan ook nog draait tik je in de kamer snel een temperatuur van 27/28 graden.

Een verbindingslogger moet ik gaan zoeken wel ik het best kan gebruiken :)
FredvZ schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Mijn ervaring is juist andersom: industriële switches worden warm, maar hebben de juiste (passieve/actieve) middelen om de warmte kwijt te raken en zijn het juiste de consumentenswitches die het te warm krijgen.

Hoe heb je je switch opgeborgen? Heeft-ie een beetje ruimte om "te ademen" of ligt-ie in een kast vol met andere spullen?
Nee, switch licht open en bloot op de bovenste plank van het bureau, uit het zon licht.
Zie bijgevoegde foto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTa6XbByRE6KCAOKYgdUDWxsej0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pwgZbZ0C3ql1hwndeCpZT1S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door dierkx36 op 29-06-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dierkx36 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:55:
[...]

Heb er eergisteren een 120mm router fan opgelegd en tot nu toe is de verbinding tussen de NASsen, desktop en internet stabiel.
(Zie bijgevoegde foto)
Kamer waar al het spul instaat zit aan de zon zijde in de middag, met weer zoals afgelopen week, als de desktop dan ook nog draait tik je in de kamer snel een temperatuur van 27/28 graden.
Dat is aan de warme kant, maar ruim binnen opgave.

Let trouwena wel dat die "40C" opgave niet een opgave is van hoe warm het apparaat wordt, maar hoe warm de omgeving mag zijn waar het werkt. 28C<40C, dus dat zou geen probleem mogen geven. Daarbij kan oppervlak van het apparaat prima warmer worden. Er zijn daar richtlijnen voor, afhankelijk van materiaal (hoe meer het warmte geleidt, des te koeler het moet blijven) en van de vraag of je het in normaal gebruik aan moet raken of niet. Zo uit m'n hoofd mag metaal dat niet specifiek aangeraakt hoeft te worden 70C worden en volgens jouw beschrijving is het nog niet zo heet.

Als ventilator erop verschil maakt is het vrij duidelijk dat temperatuur er iets mee te maken heeft. Allicht even wat langer laten staan zo om zeker te zijn.

Ter vergelijking: ik heb hier een ZX-SWTG124AS 2.5Gb/10Gb switch staan van vergelijkbaar formaat met zelfde Realtek chip erin als in die MS-305 (RTL8371). Het heeft evengoed een metalen behuizing . Gisteravond had ik wat verpakkingsmateriaal laten slingeren en ik zie net dat het er bovenop ligt. Eraf gehaald en gevoeld: nauwelijks boven kamertemperatuur. Misschien 30C, maar niet meer dan dat. Hele idee van de RTL8371 was dat het 2.5GbE kon leveren tegen zelfde verbruik als vorige-generatie 1GbE.

Als het loeiheet is, is het ook veel aan het verbruiken. Dat is raar en m.i. nergens voor nodig.
Een verbindingslogger moet ik gaan zoeken wel ik het best kan gebruiken :)
Ik zat vooral aan kladblok te denken, digitale op je PC of anders ouderwetse met pen ;)

Maar er zijn verfijndere geautomatiseerde oplossingen te vinden als je dat wilt.

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 29-06-2024 15:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Blijft een beetje raar dat deze, maar ook je vorige zo warm wordt. Zit er niet iets geks in je netwerk of in aangesloten apparatuur waardoor er continue volop verkeer is?

Je zou trouwens ook nog aan de onderkant pootjes kunnen maken voor wat extra ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
dion_b schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Dat is aan de warme kant, maar ruim binnen opgave.

Let trouwena wel dat die "40C" opgave niet een opgave is van hoe warm het apparaat wordt, maar hoe warm de omgeving mag zijn waar het werkt. 28C<40C, dus dat zou geen probleem mogen geven. Daarbij kan oppervlak van het apparaat prima warmer worden. Er zijn daar richtlijnen voor, afhankelijk van materiaal (hoe meer het warmte geleidt, des te koeler het moet blijven) en van de vraag of je het in normaal gebruik aan moet raken of niet. Zo uit m'n hoofd mag metaal dat niet specifiek aangeraakt hoeft te worden 70C worden en volgens jouw beschrijving is het nog niet zo heet.

Als ventilator erop verschil maakt is het vrij duidelijk dat temperatuur er iets mee te maken heeft. Allicht even wat langer laten staan zo om zeker te zijn.

Ter vergelijking: ik heb hier een ZX-SWTG124AS 2.5Gb/10Gb switch staan van vergelijkbaar formaat met zelfde Realtek chip erin als in die MS-305 (RTL8371). Het heeft evengoed een metalen behuizing . Gisteravond had ik wat verpakkingsmateriaal laten slingeren en ik zie net dat het er bovenop ligt. Eraf gehaald en gevoeld: nauwelijks boven kamertemperatuur. Misschien 30C, maar niet meer dan dat. Hele idee van de RTL8371 was dat het 2.5GbE kon leveren tegen zelfde verbruik als vorige-generatie 1GbE.

Als het loeiheet is, is het ook veel aan het verbruiken. Dat is raar en m.i. nergens voor nodig.

[...]

Ik zat vooral aan kladblok te denken, digitale op je PC of anders ouderwetse met pen ;)

Maar er zijn verfijndere geautomatiseerde oplossingen te vinden als je dat wilt.
1 van de 2 NASsen (TS-464) is een download bak :
Die staat 24/7 op download en upload
Download is meestal snel klaar of op lage snelheid (300 Kb/s)
Upload is rond de 1 Mb/s
Andere NAS (TS-673A) is puur opslag.
Desktop gebruikt alleen het netwerk als deze aanstaat
Bij gebruik van flightsims (DCS en MSFS) dus constant.

Dus ja, er is 1 constante gebruiker, maar het lijkt me niet dat die de switch bloedheet kan krijgen.
SVMartin schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:57:
Blijft een beetje raar dat deze, maar ook je vorige zo warm wordt. Zit er niet iets geks in je netwerk of in aangesloten apparatuur waardoor er continue volop verkeer is?

Je zou trouwens ook nog aan de onderkant pootjes kunnen maken voor wat extra ventilatie.
Vorige was een TP-Link router, AX-6000, die werd idd ook bloedheet.
Deze router stond erom bekend erg warm te worden.
Router na de TP-Link , een Synology RX6600AX : niks aan de hand.
Nu dan de Netgear MS305 switch inplaats van een router, omdat ik hopelijk binnenkort over ga op glasvezel

Ik moet er wel bijzeggen dat de laatste 2 jaar ik vaker problemen heb gehad met dit netwerk, en dat 99% van de problemen door de geleverde modem van mijn internet provider kwam : een Sagem F@st 3890v3 uit m'n hoofd.
Ben inmiddels ook al aan de 5 modem bezig, de andere 4 begaven het binnen een paar maanden.

Kwa NASsen en desktop, die zijn in de paar jaar tijd al een keer vervangen of omgebouwd (desktop dan)
Zelfs kabel van modem naar nu dan de switch heb ik al een paar keer vervangen.

Ik ga de modem eens in de gaten houden 's avonds, of ik iets kan zien (buiten de download NAS dan) die de hele tijd het netwerk bezet.

Pagina: 1