Opzoek naar ideale situatie routers, switch/accespoint.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 16:01
Beste forumleden.

Ik heb een aantal netwerkcomponenten maar nog niet voldoende en niet voldoende
uitgangen.

Huidige set-up:

Begane grond:
Glas 450mbit
Zyxel 4 poort router (leverancier)
Switch TP link (ongeveer op 10 meter van de Zyxel)

Eerste verdieping:
Unifi pro 6 (ap)

Buiten:
Switch tp-link 4 poort
TP link AX1800 Omada

Garage: (helemaal ingepakt met damwanden van metaal en pir dus bevorderd niet de zendkracht.
Tp link oud ding max 50mbit WIFI.

De huidige problemen waar ik nu tegenaan loop:

In de meterkast staat de Zyxel router, daar heb ik 5 a 6 utp kabels maar liggen die ik wil aansluiten maar ik heb maar 4 lan poorten op de router.

In de garage is de WIFI veel te traag.

Mijn idee was om een nieuwe router te kopen met 8 lan poorten, daarmee zou ik het te kort aan poorten oplossen en dan kan ik de Zyxel router in de garage plaatsen.

Maar een goedkopere router en een extra switch is ook een optie, maar ik vroeg me af of dat niet wat omslachtig is of meer energie pakt? Of zou dit niets uitmaken en is dat sowieso afhankelijk van het aantal kabels die erop aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:27

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik heb een aantal netwerkcomponenten maar nog niet voldoende en niet voldoende
uitgangen.
De vraag die je stelt is onduidelijk. Nog niet voldoende van wat, wat zijn de problemen die je ervaart zoals een lage snelheid of hoge ping waardes?
Mijn idee was om een nieuwe router te kopen met 8 lan poorten, daarmee zou ik het te kort aan poorten oplossen en dan kan ik de Zyxel router in de garage plaatsen.

Maar een goedkopere router en een extra switch is ook een optie, maar ik vroeg me af of dat niet wat omslachtig is of meer energie pakt? Of zou dit niets uitmaken en is dat sowieso afhankelijk van het aantal kabels die erop aangesloten worden?
Wanneer je een netwerk een beetje serieus wil aanpakken (waar jij zo te horen aan toe ben) is het verstandiger om functionaliteit zoals een router of switch uit elkaar te trekken. Dan is mijn advies ook om een losse switch en losse router te installeren. Het bespaart geld mocht de huidige modem / router nog voldoen en voldoende bandbreedte en weinig latency bieden.

Je kan je ook voorstellen dat het onlogisch zou zijn om de 8 poort router later te vervangen door een router met 12 poorten. Juist voor dit soort toepassingen is een switch benodigd.
In de garage is de WIFI veel te traag.
Heb je een vaste verbinding liggen in de garage? Of moet je dit zeker aanpakken met wifi?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Yariva schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:02:
[...]

De vraag die je stelt is onduidelijk. Nog niet voldoende van wat, wat zijn de problemen die je ervaart zoals een lage snelheid of hoge ping waardes?

[...]

Wanneer je een netwerk een beetje serieus wil aanpakken (waar jij zo te horen aan toe ben) is het verstandiger om functionaliteit zoals een router of switch uit elkaar te trekken. Dan is mijn advies ook om een losse switch en losse router te installeren. Het bespaart geld mocht de huidige modem / router nog voldoen en voldoende bandbreedte en weinig latency bieden.

Je kan je ook voorstellen dat het onlogisch zou zijn om de 8 poort router later te vervangen door een router met 12 poorten. Juist voor dit soort toepassingen is een switch benodigd.

[...]

Heb je een vaste verbinding liggen in de garage? Of moet je dit zeker aanpakken met wifi?
Ik bedoelde te weinig netwerk apparatuur.

De router in de schuur/garage is oud en heeft in een vrije omgeving ook een hele lage bandbreedte. Dus vandaar dat ik daar een snellere wil hebben.
In de garage heb ik voornamelijk WIFI nodig.
Maar het bereik is nu ook matig. Ik verwacht dat als ik een betere router koop daar meer bereik en snelheid zal hebben.

Op basis van je advies ga ik toch een router en een switch kopen. Dat scheelt idd veel geld.

Ik zag op marktplaats een Netgear night Hawk ac1900 staan die lijkt mij wel prima. Het zou kunnen dat ik nog een switch heb liggen.

Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Ik denk dat je eerst ff een stap terug moet doen, even naar je netwerk kijken en probeer te bepalen wat je nodig hebt en waar je het nodig hebt.
En vergeet niet dat je de juiste apparaten moet hebben voor de juiste functionaliteit.

Als je zegt: "In de meterkast staat de Zyxel router, daar heb ik 5 a 6 utp kabels maar liggen die ik wil aansluiten maar ik heb maar 4 lan poorten op de router."
dan denk ik...
een router hoeft maar 2 poorten te hebben: 1 WAN poort en 1 LAN poort.
Meerdere devices aansluiten doe je met een switch, niet via de router.
Ja, er zijn router/switch geintegreerde apparaten (in feite router met meerdere LAN poorten), maar die zijn doorgaans gelimiteerd tot 4 LAN poorten.

Kan je anders wellicht een afbeelding / diagram maken van wat je wil?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
GarBaGe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:28:
Ik denk dat je eerst ff een stap terug moet doen, even naar je netwerk kijken en probeer te bepalen wat je nodig hebt en waar je het nodig hebt.
En vergeet niet dat je de juiste apparaten moet hebben voor de juiste functionaliteit.

Als je zegt: "In de meterkast staat de Zyxel router, daar heb ik 5 a 6 utp kabels maar liggen die ik wil aansluiten maar ik heb maar 4 lan poorten op de router."
dan denk ik...
een router hoeft maar 2 poorten te hebben: 1 WAN poort en 1 LAN poort.
Meerdere devices aansluiten doe je met een switch, niet via de router.
Ja, er zijn router/switch geintegreerde apparaten (in feite router met meerdere LAN poorten), maar die zijn doorgaans gelimiteerd tot 4 LAN poorten.

Kan je anders wellicht een afbeelding / diagram maken van wat je wil?
Bedankt voor je reactie:

Eigenlijk was het doel om het aantal netwerkapparaten te verminderen. Ik vind 3 keer een switch een beetje overdreven. Maar ik heb al een idee hoe ik dat ga oplossen.

Wat voor voordeel zou een router met 1 poort en daarnaast een switch met 3 poorten hebben tegenover een router met 4 poorten? (ik heb het dan over huis en keuken gebruik en niet zakelijk)

Weet je heel toevallig een leuk gratis tekenprogramma waarin ik mijn netwerk zou kunnen tekenen?
Ik vind Draw io makkelijk maar die is niet gratis.

[ Voor 5% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 28-06-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Je hebt echt een allergaartje aan merken.
Als je meer Unifi spullen wil, kan je je router en switch op de begane grond vervangen door bijvoorbeeld een UDM Pro.
Dan heb je 8 LAN poorten beschikbaar.

Ik weet niet wat je andere switches doen (zoals buiten), maar de iets luxere UDM Pro SE heeft ook POE poorten om je APs in de garage of buiten te ondersteunen.

Je kan ook kiezen meer van TP link te doen.... die ken ik minder goed en die lijken geen routers te hebben van meer dan 4 LAN poorten.

En die Netgear die je refereert lijkt ook maar 4 LAN poorten te hebben.
Hier schiet je dan niet echt wat mee op, toch?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
GarBaGe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:04:
Je hebt echt een allergaartje aan merken.
Als je meer Unifi spullen wil, kan je je router en switch op de begane grond vervangen door bijvoorbeeld een UDM Pro.
Dan heb je 8 LAN poorten beschikbaar.

Ik weet niet wat je andere switches doen (zoals buiten), maar de iets luxere UDM Pro SE heeft ook POE poorten om je APs in de garage of buiten te ondersteunen.

Je kan ook kiezen meer van TP link te doen.... die ken ik minder goed en die lijken geen routers te hebben van meer dan 4 LAN poorten.

En die Netgear die je refereert lijkt ook maar 4 LAN poorten te hebben.
Hier schiet je dan niet echt wat mee op, toch?
Door jouw en voorgaande reactie had ik al besloten om een extra switch te plaatsen.
ALs ik de Netgear koop dan kan ik de ou tplink in de garage vervangen. Dan is het snelheids probleem daar opgelost.

Omdat er al kabels in de tuin lagen en deze kapot zijn gegaan bij het verbouwen van de tuin heb ik een switch gebruikt om de AP aan te sluiten en een kabel verder te laten lopen naar de garage maar ik denk dat ik de kabel gewoon ga verlengen en dan vanuit de garage naar buiten ga naar de AP, dan ben ik al 1 switch kwijt die ik dan binnen in de meterkast kan gebruiken.

Alles van Unifi is heel mooi, maar nu even buiten budget.
Ik vind de Unifi controller heel tof werken.

Dat ik meerdere apparaten heb met meerdere merken maakt mij op zich niet zoveel uit. Ik kan en weet hoe ik ze per stuk kan benaderen en instellen dus daar ligt het probleem niet.

Mijn andere switch hangt ergens halverwege mijn huis waar al een kabel uitkwam en die verbindt 2 clients, Nas en een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Bedankt voor je reactie:

Eigenlijk was het doel om het aantal netwerkapparaten te verminderen. Ik vind 3 keer een switch een beetje overdreven. Maar ik heb al een idee hoe ik dat ga oplossen.

Wat voor voordeel zou een router met 1 poort en daarnaast een switch met 3 poorten hebben tegenover een router met 4 poorten? (ik heb het dan over huis en keuken gebruik en niet zakelijk)

Weet je heel toevallig een leuk gratis tekenprogramma waarin ik mijn netwerk zou kunnen tekenen?
Ik vind Draw io makkelijk maar die is niet gratis.
Libre Office draw heeft daar gratis mogelijkheden voor, met een plugin.

Inhoudelijk; functies scheiden. Wellicht heeft je volgende router van je internetprovider minder poorten. Kijk wat mogelijk is met je bekabeling, switches bij knooppunten (of heel lange kabels naar èèn centrale switch). Je hebt maar èèn router nodig etc.

Qua stroomverbruik vallen kleine switches best mee. Door smart/managed switches in te zetten (8 poorts kan voor €40) kun je ook vanaf de bank kijken of er errors zijn etc.

Ik ben benieuwd naar je tekening.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Libre Office draw heeft daar gratis mogelijkheden voor, met een plugin.

Inhoudelijk; functies scheiden. Wellicht heeft je volgende router van je internetprovider minder poorten. Kijk wat mogelijk is met je bekabeling, switches bij knooppunten (of heel lange kabels naar èèn centrale switch). Je hebt maar èèn router nodig etc.

Qua stroomverbruik vallen kleine switches best mee. Door smart/managed switches in te zetten (8 poorts kan voor €40) kun je ook vanaf de bank kijken of er errors zijn etc.

Ik ben benieuwd naar je tekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHPh6SydgvRZSKaW3c_a_QlyuYY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/208Z18nuNgPk6NkSCJsVLXUP.png?f=fotoalbum_large

Ik zag eigenlijk net pas dat Draw i.o gewoon gratis is te downloaden.

[ Voor 3% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 03-07-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Ik zie dat je een router in je garage zet, om switch en accesspoint te combineren? Ik zou dat scheiden.

Het risico dat je iets vergeet uit te zetten op de router wat je netwerk gaat beïnvloeden (nu werkt alles, morgen herstart je iets en dan begint het etc).

Als je een PoE switch je wegzet kun je accesspoints daarmee voeden.

Ga voor zoveel mogelijk zelfde apparaten, dat maakt het beheer en troubleshooten simpel (sommige functies heten bij merk a anders dan bij merk b).

Als ik het goed zie ga je de wifi van je isp router uitzetten, zo niet overweeg dan dat accesspoint daar op je 'middelste switch' aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:37:
Ik zie dat je een router in je garage zet, om switch en accesspoint te combineren? Ik zou dat scheiden.

Het risico dat je iets vergeet uit te zetten op de router wat je netwerk gaat beïnvloeden (nu werkt alles, morgen herstart je iets en dan begint het etc).

Als je een PoE switch je wegzet kun je accesspoints daarmee voeden.

Ga voor zoveel mogelijk zelfde apparaten, dat maakt het beheer en troubleshooten simpel (sommige functies heten bij merk a anders dan bij merk b).

Als ik het goed zie ga je de wifi van je isp router uitzetten, zo niet overweeg dan dat accesspoint daar op je 'middelste switch' aan te sluiten.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . ' haha, die vind ik wel goed, en heeft raakvlak met mijn situatie.

De Zyxel router staat beneden, en de Unifi accesspoint hangt boven.
Beide zijn nodig: Zyxel voor wifi beneden, Unifi voor boven.
Er zit een betonnen verdiepingsvloer tussen die veel Wifi signaal tegenhoudt.
Achter in de garage wil ik ook bekabelingsopties hebben dus een wifi accesspoint is geen uitkomst.
Verschillende apparaten met verschillende interfaces is idd minder handig maar voor mij geen probleem om dit te managen.
Achterin de garage heb ik zelfs de DHCP server niet uitgezet en toch heb ik geen ip-conflicten, ik vraag mij mezelf af waarom dat zo is. Misschien omdat de afstand tot de router binnen in mijn woning minimaal 50 meter is?
Beide accesspoint worden gevoed door een active Poe injector.

Ik kan uiteraard de DHCP server uitzetten. Werkt de router dan eigenlijk als een standaard switch als ik dat doe?

Alles van Ubiquiti zou het zeer overzichterlijk maken maar ik vind dat te duur nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:11:
[...]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . ' haha, die vind ik wel goed, en heeft raakvlak met mijn situatie.
Ik heb gewerkt als 1e/2e/3e lijns support, zeker op 1e lijns; ja maar altijd zo gewerkt . . . :+
De Zyxel router staat beneden, en de Unifi accesspoint hangt boven.
Beide zijn nodig: Zyxel voor wifi beneden, Unifi voor boven.
Er zit een betonnen verdiepingsvloer tussen die veel Wifi signaal tegenhoudt.
Ah dan heb je ze beide nodig. Als je gaat voor uniformiteit zou ik zelfs overwegen de Zyxel's wifi uit te schakelen en eenzelfde model weg te zetten in je eigen beheer.
Achter in de garage wil ik ook bekabelingsopties hebben dus een wifi accesspoint is geen uitkomst.
Dat kan nog steeds via een switch ;) maar ik snap dat je een bestaande router hergebruikt.
Verschillende apparaten met verschillende interfaces is idd minder handig maar voor mij geen probleem om dit te managen.
Achterin de garage heb ik zelfs de DHCP server niet uitgezet en toch heb ik geen ip-conflicten, ik vraag mij mezelf af waarom dat zo is. Misschien omdat de afstand tot de router binnen in mijn woning minimaal 50 meter is?
Dat kan betekenen dat je 'm hebt aangesloten op de rest van je netwerk via de WAN poort, dan werkt alles maar heb je geen volledige 'bereikbaarheid' tussen de (nu) twee netwerken. Dat gaat je ooit bijten.

Vermijd het gebruik van de WAN poort op je extra router, alles op de LAN poorten maar dan wél de DHCP uit, anders ga je problemen krijgen.
Beide accesspoint worden gevoed door een active Poe injector.
Ik kan uiteraard de DHCP server uitzetten. Werkt de router dan eigenlijk als een standaard switch als ik dat doe?
Yes, als een unmanaged switch.
Alles van Ubiquiti zou het zeer overzichterlijk maken maar ik vind dat te duur nu.
Persoonlijk fan van TP-Link Omada, overzichtelijk maar betaalbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, jij gebruikt heel veel verschillende merken weggetjes. Ja je komt er ook maar de kans dat je onderweg op een hobbelweg komt is groot.
Anders gezegd ik zou proberen het aantal verschillende merken te beperken, liefst wil je eventueel alles in een management tool hebben, maar soms gaat dat niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb gewerkt als 1e/2e/3e lijns support, zeker op 1e lijns; ja maar altijd zo gewerkt . . . :+

[...]

Ah dan heb je ze beide nodig. Als je gaat voor uniformiteit zou ik zelfs overwegen de Zyxel's wifi uit te schakelen en eenzelfde model weg te zetten in je eigen beheer.

[...]

Dat kan nog steeds via een switch ;) maar ik snap dat je een bestaande router hergebruikt.

[...]

Dat kan betekenen dat je 'm hebt aangesloten op de rest van je netwerk via de WAN poort, dan werkt alles maar heb je geen volledige 'bereikbaarheid' tussen de (nu) twee netwerken. Dat gaat je ooit bijten.

Vermijd het gebruik van de WAN poort op je extra router, alles op de LAN poorten maar dan wél de DHCP uit, anders ga je problemen krijgen.

[...]

Yes, als een unmanaged switch.

[...]

Persoonlijk fan van TP-Link Omada, overzichtelijk maar betaalbaar ;)
Als ik de lan poort van de router gebruik om door te verbinden en de DHCP service uitzet. Heb ik dan in feite een soort domme switch met een accesspoint in één?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Als ik de lan poort van de router gebruik om door te verbinden en de DHCP service uitzet. Heb ik dan in feite een soort domme switch met een accesspoint in één?
Ja, de WAN poort niet gebruiken & DHCP uitzetten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:29:
[...]

Ja, de WAN poort niet gebruiken & DHCP uitzetten inderdaad.
Bedankt!
Pagina: 1