Hoe schoon moet een muur zijn om het te laten stucen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theniers
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-04 13:16
Hallo,

Mijn appartement is volledig bekleed met glasvezel behang. Dit wil ik verwijderen om het vervolgens sausklaar te laten stucen.

Ik heb in een kleine kamer het behang al verwijderd, om te zien hoe makkelijk dit ging en om de staat van de muren te kunnen zien.

De buitenmuren zijn beton en de binnenwandjes gips.

Op de muren blijven erg veel kleine 'puntjes' behang achter die ik er met een harde borstel en/of steekmes er maar niet af krijg (zie foto 2). Ook als ik het behang eerst meerdere malen nat maak en stoom blijven deze puntjes achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flML6zMa0VykETXhe0DDQZhZie8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4epE9NocheWRaAqv6ClDYuQr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo3UE7MQHuqPAWRPUJNJmf0iViU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kspaBMQjivkBSGOIMeNNAxGA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsRkZUZ-7al8h__oRCutgTvdFdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmXYalAvFXY7hoAs58BVQIgk.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag dus; kan een stucadoor hier op stucen?

Zo niet, hoe krijg ik deze puntjes glasvezel er af en hoe kan ik het behang van de andere muren halen zonder dat de puntjes achterblijven?

Beste antwoord (via Theniers op 29-06-2024 11:38)

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 12:12
Nee, dit moet je absoluut schuren. Wij hebben ook vliesbehang gehad en ik heb geprobeerd daar zelf overheen te stuccen en andere delen alleen te sausen. Beide was geen succes. Het lijkt nu heel vast te zitten, maar zodra je gaat sausen komt het los. Stucwerk lijkt goed vast te blijven zitten. Maar als je het niet echt dik erop smeert en je gaat daarna sausen, dan blijft het aan je verfroller plakken als je pech hebt. De stuc zit niet vast aan de muur, maar alleen aan het restantje behang op bepaalde stukken. Dat komt in mijn ervaring gemakkelijk los.

Ik heb ooit een topic geopend met een vergelijkbare vraag. De conclusie was: schuren, schuren, schuren.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 12:12
Nee, dit moet je absoluut schuren. Wij hebben ook vliesbehang gehad en ik heb geprobeerd daar zelf overheen te stuccen en andere delen alleen te sausen. Beide was geen succes. Het lijkt nu heel vast te zitten, maar zodra je gaat sausen komt het los. Stucwerk lijkt goed vast te blijven zitten. Maar als je het niet echt dik erop smeert en je gaat daarna sausen, dan blijft het aan je verfroller plakken als je pech hebt. De stuc zit niet vast aan de muur, maar alleen aan het restantje behang op bepaalde stukken. Dat komt in mijn ervaring gemakkelijk los.

Ik heb ooit een topic geopend met een vergelijkbare vraag. De conclusie was: schuren, schuren, schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online

K1p

Ik heb dit laatst gehad, ze hebben het gestuct uiteindelijk, geen last gehad van loskomend gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Zelf zou ik met een natte spons de muur en vooral het behang nat maken, even laten weken / intrekken en vervolgens met een breed plamuur mes de losse behang deeltjes en andere zooi er af steken. Na het drogen met een geschikt voorstrijk middel behandelen en de stukadoor er op los laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:20
Zenomyscus schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:13:

100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:42
Ik zou denk nat sproeien (evt met een plantenspuit) en zoveel mogelijk lossteken. Daarna laten drogen en schuren met een wand-en-plafond schuurmachine. Kan van goedkoop merk (PArkside, Powerplus, Vonroc etc), die doen werk het prima voor een eenmalige klus (heb zelf een Vonroc, halve huis al mee geschuurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaf14
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-05 09:48
Hier ook huis gehad met door de hele woning glasvezelbehang (alle ruimtes behalve de badkamer). Idd uuuren aan gespendeerd... natmaken en vervolgens afsteken met een scherp & stevig plamuurmes werkte uiteindelijk het beste.
Succes!
Pagina: 1