1440p videokaart upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 09:05
Ik zoek een upgrade voor mijn huidige pc
Ik merk dat mijn huidige videokaart steeds meer moeite heeft om nieuwere games structureel boven de 60 fps te houden en zat te denken aan de videokaart uit de meest recente bbg de AMD 7700 of 7800 XT. Ik geef niks meer om games op 144fps, maar wil games casual kunnen spelen met fatsoenlijke fps. Dus minimaal 60. Ik speel veel verschillende games (nu bijv. Horizon forbidden west en Jedi Survivor) en als ik shooters speel ga ik wel uit van wat hogere fps, maar dan vind ik het niet erg om settings naar beneden bij te stellen.

Wat is je budget?
400-600 eu afhankelijk van welke videokaart. Eventueel meer als blijkt dat er toch ook nog wat andere vervangingen moeten gebeuren. Mocht ik toch meer moeten vervangen zal dit waarschijnlijk CPU, moederbord, geheugen zijn. Gekeken naar de BBG voor 1440p wil ik mijn budget daaraan bijstellen. Voeding, kast, opslag en mogelijk cpu koeler zijn nog te gebruiken denk ik.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren maar zit met een monitor (acer xb271hu) met G-Sync en vraag me af of ik dus nu verplicht ben om een Nvidia kaart aan te schaffen. Daarnaast gebruik in mijn huidige systeem om via Moonlight/Sunshine naar mijn tv beneden te streamen. Ik lees van niet, maar misschien heeft men hier ervaring mee bij het wisselen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Onderstaand is dus mijn huidig systeem.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8600K Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock Z370 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 8TB€ 128,34€ 128,34
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 102,03€ 102,03
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 46,90€ 46,90
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial BX100 500GB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sWD Blue SN570 1TB€ 85,12€ 85,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 551,39

Mocht er meer info nodig zijn vul ik graag aan.

Alvast dank voor jullie tijd en moeite! :)

Beste antwoord (via Crazymoose op 02-07-2024 21:56)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Chielwww schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:17:
Ik zat in het zelfde dilemma ik heb toen voor gekozen tweedehands een 5800xd voor 250 euro plus moederboard en ram op de kop getikt, je zou dit ook kunnen zoeken. En dan met een tweehands rx 6800 voor 300-350 euro. Kan je weer een tijd vooruit.
Een prima oplossing om niet te veel uit te geven, maar dan zit je wel weer met onderdelen waarbij geen upgrade meer mogelijk is. Koop je een AM5 set met DDR5, dan kan je in de toekomst de CPU nog vervangen. Met AM4 moet je gelijk weer RAM en een moederbord kopen. Persoonlijk zou ik dan liever nu iets meer uitgeven.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Lastig zonder ook de CPU te doen en meer uit te geven. Met een snellere GPU ga je er wel wat op vooruit, maar de CPU is direct een flinke bottleneck. Een tijd terug mijn 1080Ti vervangen door een RTX 3080 met een 6700K CPU. De GPU liep in een aantal spellen dan op 60% te draaien door de CPU die het niet bij kon houden. Jouw CPU is wel wat sneller, maar ook dan ga je gelijk tegen een limiet aanlopen. Uiteindelijk heb ik zelf vrij snel na de GPU upgrade ook CPU, RAM en moederbord vervangen. Geef je al je geld uit aan een GPU, heb je maar weinig winst, maar voor ook de GPU is het budget niet genoeg. Ben bang dat je toch ook aan een nieuwe CPU moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chielwww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-09-2024
Ik zat in het zelfde dilemma ik heb toen voor gekozen tweedehands een 5800xd voor 250 euro plus moederboard en ram op de kop getikt, je zou dit ook kunnen zoeken. En dan met een tweehands rx 6800 voor 300-350 euro. Kan je weer een tijd vooruit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Chielwww schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:17:
Een prima oplossing om niet te veel uit te geven, maar dan zit je wel weer met onderdelen waarbij geen upgrade meer mogelijk is. Koop je een AM5 set met DDR5, dan kan je in de toekomst de CPU nog vervangen. Met AM4 moet je gelijk weer RAM en een moederbord kopen. Persoonlijk zou ik dan liever nu iets meer uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazymoose
PilatuS schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:22:
[...]

Thanks!

Ik ga nog even doorsparen en ik denk dat een upgrade inclusief CPU, Mobo en Geheugen dan voldoende moet zijn. Kijk ik even naar de BBG van mei voor 1440p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
Na wat verder onderzoek zit ik met het volgende dilemma:

Ik heb nu een wat ouder G-Sync scherm, naar mijn weten een V1 G-sync module. Omdat Nvidia schermen met Gsync ook ondersteuning geeft voor freesync zou het geen probleem moeten zijn, maar er wordt dus onderscheidt gemaakt in oudere en nieuwere schermen, met name die met V1 G-sync module en V2 Gsync.

Ik ben ervan overtuigd dat als ik een AMD GPU aanschaf ik geen gebruik meer kan maken van G-Sync (logisch) maar ook geen gebruik kan maken van FreeSync op mijn scherm.

Kan iemand dit bevestigen?

Zoja, balen want dat betekent dat ik een vergelijkbare Nvidia kaart moet aanschaffen. Volgens mij zit ik dan aan de 4070. Deze bijvoorbeeld: uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4070 WINDFORCE OC 12G

die is iets duurder en presteert iets minder goed. Of dan toch rekening houden met een super?

Ik ga voor 100-200 euro meerprijs geen beter scherm vinden waar de AMD kaart op werkt.

Zonee, Toppie. Dan ga ik dus gewoon voor de AMD kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Crazymoose op 01-07-2024 13:47 ]

Pagina: 1