Zonder verdere eisen is daar niets over te zeggen. Wat ga je allemaal aansluiten op een TV na? Welke TV komt/is er (check voor de aansluiting vanaf de TV)? Externe bronnen? Zo ja, direct aan de versterker of ga je de TV als hub gebruiken? Of wat wil je kunnen (denk aan bijvoorbeeld streamen naar de versterker).
Gezocht naar de merken die ik noemde? Dan zie je dat het mogelijk veel kleiner kan. Afhankelijk van verdere eisen.
....die schijnen geschikt te zijn voor smart TV's.
Geschikt voor smart TV's? Ik zie zo niet in waarom die claim gemaakt zou worden. Bij een Smart TV verwacht ik HDMI (e)ARC en die ingang mist de Yamaha. Stap minder heb je S/PDIF, die ingangen heeft de Yamaha inderdaad maar dat maakt hem niet speciaal. Waarbij jij met twee speakers kan twijfelen aan het nut van de digitale ingangen. Voordeel van surround versturen is er voor jou niet.
En dan nog een vak ertussen voor de versterker. De hoogte daarvan zou ik van de speakers nemen, ongeveer 24cm. Zou dat genoeg ruimte zijn?
24 cm min een Yamaha A-S301 van 15 centimeter. Durf ik te stellen dat je meer vrije ruimte boven hebt dan de gemiddelde receiver in Nederland¹.
Ik zou over die vrije ruimte niet twijfelen. De gekozen Yamaha zou ik wel over twijfelen.
Aanvullend #1:
¹ Als voorbeeld, mijn apparatuur doet het ook met minder ruimte.
Dit is een foto van mijn setup, oude foto aan de consoles te zien maar het gaat om de onderste rij. Hoogte tot onderkant plank is 25 centimeter, apparatuur is 17-19 centimeter. Neem van mij aan dat de twee eindversterkers warmer worden dan bijvoorbeeld jouw genoemde Yamaha. Tot op heden niet tot problemen geleid. Meubel is wel geheel open aan de achterzijde.
Yamaha stelt in de handleiding de volgende eisen:
Make sure that there is adequate space around the product at least 30 cm above, 20 cm at the sides and 20 cm behind.
As said, overdreven.
Aanvullend #2:
Één meter tussen beide speakers? Klinkt krap.
Volgens Focal mogelijk ook al hangt het van de verdere ruimte af. Uit de handleiding van de Focal 100 SERIES:
Used as a stereo system (ceiling or wall)
The loudspeakers should be positioned symmetrically, facing the listening area, ideally forming an
equilateral triangle. The space between the two loudspeakers should measure from 8 to 13ft (2.5 to 4m) for a listening area of between 10 to 20ft (3 to 6m) (fig. 1). However, it is possible to vary these distances to find the ideal compromise depending on the particular layout of the room.
De hoogte daarvan zou ik van de speakers nemen, ongeveer 24cm
Naar welke afmetingen kijk je? Spec sheet van Focal. 100IW6 geeft de volgende maten:
External dimensions: 298x195x92mm
Cut-Out diameter: 273x170mm
Geen maat die bij "ongeveer 24 cm" komt. Zichtbaar is dus een vlak van 29,8 x 19,5 centimeter. Dat is aanzienlijk meer dan de 24 centimeter die jij noemt.
Of kijk je naar de verpakking? Daar zit wel 24 cm tussen.
Packing dimensions: 343x240x126mm
[
Voor 46% gewijzigd door
FeaR op 27-06-2024 22:40
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.