Advies voor audio in een Cinema-wall

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkWestbroek
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik ben van plan om zoiets te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93tTdAdHf1QM4xvqqVlSbkU4evM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lh3ZQ1dYOuTVexp6LMm46ikZ.webp?f=user_large

iig een vlak wand en alles ingebouwd. Budget is wel krap geworden maar wil toch iets investeren voor een sound systeem, liefts ruim onder 1000euro. Soundbar is dus niet handig, de enige inbouw soundbars die ik online vond zijn in een hogere prijsklasse.

Ik ga denk ik voor 2 in-wall speakers met daarbij een versterker, alleen mij werd verteld dat het af te raden is voor een versterker omdat dit apparaat ruimte nodig heeft om te ventileren? Ik dacht eraan om het te plaatsen in zo'n open gedeelte of een kleinere vak maken tussen t sfeerhaard en TV maar hoe 'krap' mag ik het maken? Ik wil het eigenlijk niet te veel in zicht.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

HenkWestbroek schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:23:
....alleen mij werd verteld dat het af te raden is voor een versterker omdat dit apparaat ruimte nodig heeft om te ventileren?
Klopt. Download random handleiding van een versterker en er zal een hoofdstuk zijn over hoe veel ruimte deze rondom dient te hebben. Veelal zijn versterkers voor thuis boven en beneden geperforeerd, flow van koele lucht vanaf onder naar warme lucht boven afvoeren. Met rack mounted (al ga je dan meer richting PA) zie je ook actieve koeling (al is dat laatste voor thuisgebruik ook geen onbekende). Maar ventilatoren of niet, er moet wel ruimte zijn lucht aan te zuigen. De grenzen die de handleiding stelt zijn veelal wat overdreven (soms tot tientallen centimeters) maar ruimte is sowieso nodig.

Hoe veel warmte de versterker genereert hangt van meerdere factoren af. Klasse van de versterker bijvoorbeeld, Klasse A zal warmer worden dan een Klasse D. Moet de versterker processing doen, dan zullen daar chips voor zijn die ook warmte genereren. Netwerk of WiFi op de versterker? Netwerkchip aanwezig wat voor warmte zorgt. Et cetera. Hoe krap je het kan maken hangt van meerdere factoren af.

Anyhow, wetende dat je slechts twee speakers aan hoeft te sturen, dat je niet veel ruimte hebt en het koel wilt houden zou ik eens kijken naar een T-Amp (SMSL, Fosi, ...). Let wel, algemeen advies aangezien ik geen idee heb welke bronnen je aan wilt sluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 27-06-2024 21:01 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkWestbroek
FeaR schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:54:
[...]

Klopt. Download random handleiding van een versterker en er zal een hoofdstuk zijn over hoe veel ruimte deze rondom dient te hebben. Veelal zijn versterkers voor thuis boven en beneden geperforeerd, flow van koele lucht vanaf onder naar warme lucht boven afvoeren. Met rack mounted (al ga je dan meer richting PA) zie je ook actieve koeling (al is dat laatste voor thuisgebruik ook geen onbekende). Maar ventilatoren of niet, er moet wel ruimte zijn lucht aan te zuigen. De grenzen die de handleiding stelt zijn veelal wat overdreven (soms tot tientallen centimeters) maar ruimte is sowieso nodig.

Hoe veel warmte de versterker genereert hangt van meerdere factoren af. Klasse van de versterker bijvoorbeeld, Klasse A zal warmer worden dan een Klasse D. Moet de versterker processing doen, dan zullen daar chips voor zijn die ook warmte genereren. Netwerk of WiFi op de versterker? Netwerkchip aanwezig wat voor warmte zorgt. Et cetera. Hoe krap je het kan maken hangt van meerdere factoren af.

Anyhow, wetende dat je slechts twee speakers aan hoeft te sturen, dat je niet veel ruimte hebt en het koel wilt houden zou ik eens kijken naar een T-Amp (SMSL, Fosi, ...). Let wel, algemeen advies aangezien ik geen idee heb welke bronnen je aan wilt sluiten.
Oke vandaar dat ze best hoge pootjes hebben. Ik zat zelf te denken aan een Yamaha A-S301 die schijnen geschikt te zijn voor smart TV's. Met 2 van deze speakers
https://iear.nl/product/focal-100iw6/

Als ik it zo inbouw(rode vakken zijn de speakers, er zit dan 1meter ruimte tussen in werkelijkheid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeKVK-0qcaAH5g1K3i_fsaRzWek=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vWBzFWHFTB5kYPEOoizyEOJT.jpg?f=user_large

En dan nog een vak ertussen voor de versterker. De hoogte daarvan zou ik van de speakers nemen, ongeveer 24cm. Zou dat genoeg ruimte zijn?

[ Voor 27% gewijzigd door HenkWestbroek op 27-06-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

HenkWestbroek schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:19:
[...]
Ik zat zelf te denken aan een Yamaha A-S301
Zonder verdere eisen is daar niets over te zeggen. Wat ga je allemaal aansluiten op een TV na? Welke TV komt/is er (check voor de aansluiting vanaf de TV)? Externe bronnen? Zo ja, direct aan de versterker of ga je de TV als hub gebruiken? Of wat wil je kunnen (denk aan bijvoorbeeld streamen naar de versterker).

Gezocht naar de merken die ik noemde? Dan zie je dat het mogelijk veel kleiner kan. Afhankelijk van verdere eisen.
....die schijnen geschikt te zijn voor smart TV's.
Geschikt voor smart TV's? Ik zie zo niet in waarom die claim gemaakt zou worden. Bij een Smart TV verwacht ik HDMI (e)ARC en die ingang mist de Yamaha. Stap minder heb je S/PDIF, die ingangen heeft de Yamaha inderdaad maar dat maakt hem niet speciaal. Waarbij jij met twee speakers kan twijfelen aan het nut van de digitale ingangen. Voordeel van surround versturen is er voor jou niet.
En dan nog een vak ertussen voor de versterker. De hoogte daarvan zou ik van de speakers nemen, ongeveer 24cm. Zou dat genoeg ruimte zijn?
24 cm min een Yamaha A-S301 van 15 centimeter. Durf ik te stellen dat je meer vrije ruimte boven hebt dan de gemiddelde receiver in Nederland¹.

Ik zou over die vrije ruimte niet twijfelen. De gekozen Yamaha zou ik wel over twijfelen.

Aanvullend #1:
¹ Als voorbeeld, mijn apparatuur doet het ook met minder ruimte. Dit is een foto van mijn setup, oude foto aan de consoles te zien maar het gaat om de onderste rij. Hoogte tot onderkant plank is 25 centimeter, apparatuur is 17-19 centimeter. Neem van mij aan dat de twee eindversterkers warmer worden dan bijvoorbeeld jouw genoemde Yamaha. Tot op heden niet tot problemen geleid. Meubel is wel geheel open aan de achterzijde.

Yamaha stelt in de handleiding de volgende eisen:
Make sure that there is adequate space around the product at least 30 cm above, 20 cm at the sides and 20 cm behind.
As said, overdreven.

Aanvullend #2:
HenkWestbroek schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:19:
[...]
..., er zit dan 1meter ruimte tussen in werkelijkheid)
Één meter tussen beide speakers? Klinkt krap.

Volgens Focal mogelijk ook al hangt het van de verdere ruimte af. Uit de handleiding van de Focal 100 SERIES:
Used as a stereo system (ceiling or wall)
The loudspeakers should be positioned symmetrically, facing the listening area, ideally forming an
equilateral triangle. The space between the two loudspeakers should measure from 8 to 13ft (2.5 to 4m) for a listening area of between 10 to 20ft (3 to 6m) (fig. 1). However, it is possible to vary these distances to find the ideal compromise depending on the particular layout of the room.
De hoogte daarvan zou ik van de speakers nemen, ongeveer 24cm
Naar welke afmetingen kijk je? Spec sheet van Focal. 100IW6 geeft de volgende maten:
External dimensions: 298x195x92mm
Cut-Out diameter: 273x170mm
Geen maat die bij "ongeveer 24 cm" komt. Zichtbaar is dus een vlak van 29,8 x 19,5 centimeter. Dat is aanzienlijk meer dan de 24 centimeter die jij noemt.

Of kijk je naar de verpakking? Daar zit wel 24 cm tussen.
Packing dimensions: 343x240x126mm

[ Voor 46% gewijzigd door FeaR op 27-06-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkWestbroek
FeaR schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:04:
[...]

Zonder verdere eisen is daar niets over te zeggen. Wat ga je allemaal aansluiten op een TV na? Welke TV komt/is er (check voor de aansluiting vanaf de TV)? Externe bronnen? Zo ja, direct aan de versterker of ga je de TV als hub gebruiken? Of wat wil je kunnen (denk aan bijvoorbeeld streamen naar de versterker).

Gezocht naar de merken die ik noemde? Dan zie je dat het mogelijk veel kleiner kan. Afhankelijk van verdere eisen.

[...]

Geschikt voor smart TV's? Ik zie zo niet in waarom die claim gemaakt zou worden. Bij een Smart TV verwacht ik HDMI (e)ARC en die ingang mist de Yamaha. Stap minder heb je S/PDIF, die ingangen heeft de Yamaha inderdaad maar dat maakt hem niet speciaal. Waarbij jij met twee speakers kan twijfelen aan het nut van de digitale ingangen. Voordeel van surround versturen is er voor jou niet.

[...]

24 cm min een apparaat van 15 centimeter. Durf ik te stellen dat je meer vrije ruimte boven hebt dan de gemiddelde receiver in Nederland¹.

Ik zou over die vrije ruimte niet twijfelen. De gekozen Yamaha zou ik wel over twijfelen.

¹ Als voorbeeld, mijn apparatuur doet het ook met minder ruimte. Dit is een foto van mijn setup, oude foto aan de consoles te zien maar het gaat om de onderste rij. Hoogte tot onderkant plank is 25 centimeter, apparatuur is 17-19 centimeter. Neem van mij aan dat de twee eindversterkers warmer worden dan bijvoorbeeld jouw genoemde Yamaha. Tot op heden niet tot problemen geleid. Meubel is wel geheel open aan de achterzijde.

Yamaha stelt in de handleiding de volgende eisen:

[...]

As said, overdreven.
Oke mooi. Wat ik erop aansluit is een Android Box, dus hdmi

De TV is een Samsung Crystal UHD 4K Smart TV CU7100
https://www.samsung.com/n...-smart-tv-ue75cu7100kxxn/

Dus TV kijken, apps als netflix, muziek streamen. Ben geen gamer.

https://www.thomann.de/nl/tamp_s100.htm
Ik heb gekeken naar de merken die je opnoemde. Volgens mij zijn die gunstiger kwa prijzen, ik weet alleen niet zeker wat de juiste type is voor alle aansluitingen die ik nodig heb.
Als jij iets kunt adviseren zou dat top zijn, de verkopers van shops proberen me waarschijnlijk de grotere apparaten te verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 27-06-2024 23:11 . Reden: IPTV referentie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Je genoemde Yamaha heeft geen HDMI. Of ga je de TV als hub gebruiken? Dan is Optical Out het makkelijkst.
Ik heb gekeken naar de merken die je opnoemde.
Ik heb niet gezegd dat "T.Amp" het merk is. "T-Amp/Class-T" slaat op het type versterker. Ik noemde daarna twee merken. Google daar op. Jouw gelinkte T.Amp komt niet in de buurt bij wat de merken die ik noemde kunnen bieden.
Als jij iets kunt adviseren zou dat top zijn, de verkopers van shops proberen me waarschijnlijk de grotere apparaten te verkopen.
De bal ligt nu bij jou. Tweakers is geen forum voor hapklare antwoorden. Zoek op de merken die ik noemde en check dat ze twee speakers aan kunnen sturen. Welke input de versterker moet hebben staat eerder in deze post. Als je een short list hebt willen wij daar best op schieten.

Check ook nog mijn aanvullende punten over de speakers, daar matcht ook wat niet. Eigenlijk matcht het hele topic niet/worden vragen onbeantwoord gelaten.

Geheel andere boeg, actieve speakers overwogen? Kan je de gehele versterker achterwege laten.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 28-06-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-09 10:42
Je hebt het over een systeem voor 1000 Euro, maar heb je je ook afgevraagd hoe je wil dat het gaat klinken? Heb je een referentiesysteem waarvan je denkt: zo moet het ongeveer klinken?
Je kunt namelijk praktisch gezien prima zeggen: koop versterker X voor 300 Euro en speakers C voor 700 Euro. Maar klinkt het dan ook naar wens?
Ik zou je adviseren om, als bovenstaande niet het geval is, eens in een winkel te gaan luisteren. Dan heb je straks in ieder geval een beetje een idee en weet je of je budget wel of niet bij je wensen past.
Pagina: 1