Vloer olie sterke geur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 08:24
Mijn vraag
Ik heb afgelopen zaterdag mijn houten vloer opnieuw in de olie gezet (geen onderhoudsolie). Hiervoor heb ik de gehele vloer goed opgeschuurd en gereinigd. Vervolgens heb ik de vloer met een poetsmachine minimaal in de olie gezet, daarna het overtollige olie verwijderd met katoenen doeken en met de hand ingewreven.

Nu denk ik dat de vloer onvoldoende is ingewreven, omdat hij op sommige delen lichtjes blijft plakken. Bovendien blijft de geur van de olie (Royl 2K) erg lang hangen, wat mij zorgen baart met betrekking tot de gezondheid.

Ik wil graag weten wat ik het beste kan doen in deze situatie. Ik heb al contact opgenomen met de leverancier en die zegt dat ik moet blijven ventileren, en dat de olie uiteindelijk zal uitharden vanwege het verharde component dat door de olie is gemengd.

Stappen die ik heb gevolgd:
  • Schuren (meerdere korrels)
  • Stofzuigen
  • Vloer grondig schoonmaken
  • Vloer grondig laten drogen
  • Olie aangebracht met poetsmachiene
  • Overtollige verwijderd (zover dat er uberhaupt was)
  • Ventileren
  • Wachten (inmiddels 7 dagen)
Opties die ik overweeg:
  1. Opnieuw schuren met korrel 40-80-120
De geur en het plakken worden met de dag iets beter. Ik heb nu elke dag alle ramen en deuren open gehad, wat blijkbaar wel enigszins helpt. Vandaag heb ik voor het eerst in de ruimte (woonkamer) gewerkt, maar merkte dat het toch wat op mijn keel slaat. Daarom heb ik besloten om advies te zoeken op het forum.

Laat ik ook vermelden dat ik al meerdere keren vloeren op dezelfde manier heb behandeld, altijd met een prima eindresultaat. Zou het iets met de luchtvochtigheid te maken kunnen hebben? Ja, ik heb hem waarschijnlijk onvoldoende uitgepoetst, dus misschien dat ik daar nog wat aan kan doen. Anders zal ik gewoon opnieuw beginnen.

Het belangrijkste is dat de geur verdwijnt (dat is mijn primaire doel).

Alvast vriendelijk bedankt.

Beste antwoord (via Wimbjorno op 01-07-2024 08:41)

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 23:39
Deze olie heeft geen enkel negatief effect op de gezondheid dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Wat betreft het plakken, door de hoge temperatuur en ook hoge luchtvochtigheid kan het zijn dat de olie wat trager droogt. Ik zou nog even geduld hebben en veel luchten, de temperaturen worden weer wat beter.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 23:39
Deze olie heeft geen enkel negatief effect op de gezondheid dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Wat betreft het plakken, door de hoge temperatuur en ook hoge luchtvochtigheid kan het zijn dat de olie wat trager droogt. Ik zou nog even geduld hebben en veel luchten, de temperaturen worden weer wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 08:24
D.deJong schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 05:09:
Ik heb de vloer verder laten drogen. Hij is nog steeds niet overal "plakvrij", maar hij het is behoorlijk verbeterd. Vooral de sterke geur is behoorlijk verbeterd. Ik heb het vermoeden dat het echt iets te maken heeft met de temperatuur. Die vrijdag gingen de temperaturen iets naar beneden en werd het ook iets minder drukkend, wat behoorlijk effect had.

Dank voor je reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:58
Wij gebruiken Osmo olie, maar hebben ook altijd van die glanzende plakkende plekken in de vloer na het oliën.

We lopen de eerste week vooral op sokken rond na de behandeling, en meestal is het na een week wel helemaal weg.

Ik ben eigenlijk groot voorstander van oliën op de dag dat je op vakantie gaat.
Maar het is nogal arbeid intensief, dus een heel relaxte start van de vakantie is het niet.
Wel fijn dat het dan een paar weken kan drogen voordat je thuis komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-05 20:45
Wij gebruiken WOCA-olie. Op de plekken waar het niet goed ingewreven is, daar plakt het ook. Als je goed inwrijft, dan plakt het na 2 dagen al niet meer. Oliën altijd voor de vakantie net als @FRANQ. Arelaxed, maar je zit niet in de stank.

Nu gewoon wachten. Het plakken en de lucht gaan weg.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X