Fiets - schijfrem trekt voorwiel scheef

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Op mijn fiets zitten schijfremmen. Dat remt fantastisch, alleen staat de laatste tijd telkens het voorwiel scheef als ik hard heb geremd. Het gaat om een voorvork met uitvalpadden en een Shimano DH-3D37-QR voornaaf met snelspanner. De constructie van de rem probeert het voorwiel eruit te wippen. De wrijving van de as in de uitvalpadden is onvoldoende om het wiel op zijn plek te houden.

De snelspanner zit reeds zo strak als ik hem zonder gereedschap dicht kan drukken, met hulp van mijn knieën. Van de uitvalpad heb ik de lak verwijderd, omdat die inmiddels al deels ontbrak.

Heeft iemand een idee hoe je dit het handigst kan oplossen? Een andere voornaaf zonder snelspanner is natuurlijk een optie, maar is vrij prijzig vanwege de dynamo en centerlock. Kan je een snelspanner ombouwen naar een vaste as?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Kan je proberen een ringetje toe te voegen om zodoende meer klem kracht te genereren?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:31

Yucon

*broem*

Staat het 'vlaggetjes' haaks? Als je hem verder dan haaks doorduwt wordt de klemkracht weer minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

TBTL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:31:
Op mijn fiets zitten schijfremmen. Dat remt fantastisch, alleen staat de laatste tijd telkens het voorwiel scheef als ik hard heb geremd. Het gaat om een voorvork met uitvalpadden en een Shimano DH-3D37-QR voornaaf met snelspanner. De constructie van de rem probeert het voorwiel eruit te wippen. De wrijving van de as in de uitvalpadden is onvoldoende om het wiel op zijn plek te houden.

De snelspanner zit reeds zo strak als ik hem zonder gereedschap dicht kan drukken, met hulp van mijn knieën. Van de uitvalpad heb ik de lak verwijderd, omdat die inmiddels al deels ontbrak.

Heeft iemand een idee hoe je dit het handigst kan oplossen? Een andere voornaaf zonder snelspanner is natuurlijk een optie, maar is vrij prijzig vanwege de dynamo en centerlock. Kan je een snelspanner ombouwen naar een vaste as?
Heeft het ooit wel goed gewerkt? Of is het altijd zo geweest en is het een gare fiets? Beetje een open deur maar ‘zo zou het niet moeten zijn’, en veel stelmogelijkheden heb je ook niet.

Ombouw zal lastig zijn omdat je dan ook een andere vork moet hebben. Althans ik neem aan dat het je niet per se gaat om het wegnemen van de snelspan-optie. Een vaste as heeft aan het eind een schroefdraad, is doorgaans dikker en heeft dus een draad nodig om zich in vast te draaien in de vork…

Overigens ik weet niet wat voor fiets het is, maar in het sportforum alhier zit veel kennis over fietsen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ugchel op 27-06-2024 19:18 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zit het voorwiel er dan wel goed in? Want als je uitvalpads hebt, kan het wiel eigenlijk niet scheef zitten. Tenzij de naaf niet ver genoeg naar boven zit.

Zoals gebruikelijk in dit soort hulpvraag topics: foto's doen wonderen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dank voor de reacties.
thijsco19 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:42:
Kan je proberen een ringetje toe te voegen om zodoende meer klem kracht te genereren?
Wat bedoel je precies? De snelspanner heeft aan een zijde een moer waarmee je in kan stellen hoe strak hij moet, waarop je hem met de hevel aan de andere zijde dichtklapt.
Yucon schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:56:
Staat het 'vlaggetjes' haaks? Als je hem verder dan haaks doorduwt wordt de klemkracht weer minder.
Ik duw hem tot hij niet verder wil, iets verder dan haaks inderdaad.
Ugchel schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:15:
Heeft het ooit wel goed gewerkt?
Ja, het heeft twee jaar prima gewerkt. Het is een Velo de Ville A400 met starre aluminium voorvork.
Microkid schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:18:
Zit het voorwiel er dan wel goed in? Want als je uitvalpads hebt, kan het wiel eigenlijk niet scheef zitten. Tenzij de naaf niet ver genoeg naar boven zit.
Dat is het 'm, het wiel zit goed, bovenin de uitvalpadden, totdat je hard remt. Zie onderstaande afbeelding. Het wiel draait rechtsom, de remklauw grijpt aan op de remschijf, de remschijf drukt de as naar beneden en laat daar nou net de opening van de uitvalpad zitten. Daar schuift de as een millimeter heen, totdat hij het opstaande randje tegenkomt, de lawyer lip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_sF9qcuvb_jgXMCCUxizxvDHAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NV7gHRKrQuVJZi0ZNIPhTchA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 27-06-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

TBTL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:20:
Dank voor de reacties.

[...]

Wat bedoel je precies? De snelspanner heeft aan een zijde een moer waarmee je in kan stellen hoe strak hij moet, waarop je hem met de hevel aan de andere zijde dichtklapt.
Misschien kan je die moer nog een paar slagen er verder op draaien, anders onder die moer een ringetje leggen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:31

Yucon

*broem*

TBTL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:20:
Ik duw hem tot hij niet verder wil, iets verder dan haaks inderdaad.
Dat zal je probleem zijn. Ik ben er al eens een achterwiel door verloren :$

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 27-06-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
thijsco19 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:23:
[...]

Misschien kan je die moer nog een paar slagen er verder op draaien, anders onder die moer een ringetje leggen.
De moer is niet de beperkende factor, dat is mijn kracht. Ik krijg de hevel niet meer dicht als hij nog strakker staat.
Yucon schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:56:
Vandaag heb ik het vlaggetje haaks gezet en hard geremd. Helaas, dit lost het niet op.

De as vervangen door een vaste as wordt hem niet, als deze dynamo lijkt op de dynamo die hier uit elkaar wordt gehaald. Aan de buitenzijde van de as loopt een groef voor de draadjes. Een dergelijke groef zit niet op vervangende assen.

[ Voor 48% gewijzigd door TBTL op 29-06-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik heb de naaf vervangen door een Shimano 3D37-NT met vaste as en het probleem is hiermee opgelost.
Pagina: 1