Bescheiden maar moderne videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-09 18:11
Ik zoek een bescheiden maar up-to-date videokaart voor een "doorgeefsysteem"
Ik heb een moederbord en een CPU over omdat ik net mijn eigen PC heb geüpgraded. Het moederbord en de CPU geef ik door voor de upgrade van een andere PC hier thuis.

Er moet nog wel een videokaart bij, omdat de processor, een Intel Core i5 9400F, geen iGPU heeft. Ik heb een GeForce GTX N750 Ti liggen die op zich nog goed werkt, maar die kaart is inmiddels al ruim 10 jaar oud. Daarom ben ik op zoek naar een moderner alternatief.

Wat is je budget?
Zo rond de €150,- maar goedkoper mag natuurlijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben zelf erg gewend aan Nvidia, maar daar zit ik niet per se aan vast. Een AMD-kaart mag dus ook. Ik ben alleen niet zo op de hoogte van de AMD-GPU's die aan mijn eisen voldoen.

De 750Ti wordt gevoed via het PCIe-slot en dat zou voor de nieuwe kaart ideaal zijn. Er is wel een voedingskabel aanwezig wanneer dat nodig is.

De ruimte voor de nieuwe kaart is wel enigszins beperkt. De kast waar hij in komt, een Thermaltake Lanbox Lite, is qua hoogte en breedte wel ruim, maar qua lengte niet. De kaart mag maximaal 240mm lang zijn en 280mm wanneer de behuizing voor de harde schijven gedemonteerd wordt.

Specificaties van het systeem
Moederbord:Asus Prime H310M-A R2.0
CPU:Intel Core i5 9400F
RAM:16GB PC3200
Opslag:1× SATA SSD (wordt t.z.t. M.2); 1× SATA HDD
Voeding:be quiet! 500W modulair *

* Het exacte type weet ik zo even niet.

De computer zal worden gebruikt voor fotobewerking, officetaken en zo nu en dan om te gamen. Het gaat daarbij niet om grafisch gigantisch zware games en ik verwacht geen topprestaties, maar het zou wel fijn zijn wanneer ze soepel draaien. Een dedicated GPU is daarnaast ook handig voor Photoshop.

Ik weet dat voor basic gamen vaak de GTX 1650-serie van Nvidia wordt aangeraden. Ik wil ook graag weten welke AMD-GPU's daar mee te vergelijken zijn. En wanneer er andere opties zijn, lees ik dat natuurlijk ook graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt ook altijd nog kijken naar een Intel Arc 380. Die kaarten zijn vrij compact, en hoeven niet per se heel duur te zijn.

Welke kaarten had je zelf al gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:36

Thomg

Aww yiss

6600 als je nieuw wilt, maar ga je wel over budget.
uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6

6600 outperformed deze dik 2x.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-1650.c3366

Als je minder wilt betalen ben je eigenlijk aangeschreven op wat 2e hands, en dan is het maar net wat je kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:24
2ehands gtx1060, 1660 of 1070 is prima bij die cpu en psu en ben je voor minder dan 100 euro klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:26
Een Radeon RX 5700 XT van V&A gaat in combinatie met deze CPU ook nog wel op een 500 Watt voeding (waarschijnlijk is het deze be quiet! System Power 9 500W CM), en zit iets boven de GTX 1080 (check bv hier). De nieuwe alternatieven (GTX 1650, A380, RX 6500 XT etc) zijn ongeveer half zo performant, nog goedkopere kaarten zou ik niet aan beginnen, die zijn nauwelijks een verbetering t.o.v. je GTX 750 Ti)

[ Voor 19% gewijzigd door martyw op 27-06-2024 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
TERW_DAN schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:31:
Je kunt ook altijd nog kijken naar een Intel Arc 380. Die kaarten zijn vrij compact, en hoeven niet per se heel duur te zijn.
Dan is het wel belangrijk welke games @PCG2020 wil gaan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De genoemde videokaarten hebben trouwens allemaal (voor zover ik uit mijn hoofd weet) een PCIe-stekkertje nodig. Zonder stekkertje is er helaas weinig interessants te krijgen tegenwoordig. Vooral oud spul als de GTX 1650 of zeer slap spul. Wat niet erg zou zijn als de prijs daar dan ook naar is, maar een kreupele RX6400 voor 130+ euro slaat nergens op als de veel snellere RX6600 voor 200 euro te krijgen is. Zie bijvoorbeeld deze review, en let daarbij op dat specifiek de RX6400 op jouw hardware (PCI-e 3.0) slecht presteert.

Al zou zo'n kaart tweedehands voor een zacht prijsje natuurlijk wel kunnen. Een GTX1650 wordt ineens wel leuk als die 50 euro kost, ik noem maar wat. Al zou ik ook dan de eis van geen PCIe-stekkertje laten varen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-09 18:11
Even wat antwoorden, niet in een specifieke volgorde ;)
alex3305 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:56:
[...]Dan is het wel belangrijk welke games @PCG2020 wil gaan spelen.
In ieder geval geen grafisch zware shooters en zo. Je moet meer denken aan The Sims en dat soort games. De GPU wordt daarnaast ook ingezet door Photoshop.
bwerg schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:01:
De genoemde videokaarten hebben trouwens allemaal (voor zover ik uit mijn hoofd weet) een PCIe-stekkertje nodig. Zonder stekkertje is er helaas weinig interessants te krijgen tegenwoordig. (...)
Geen probleem, dat stekkertje is wel aanwezig en ik heb al gekeken of het vermogen van de voeding voldoende is. Dat is ruimschoots het geval. Moederbord, geheugen, CPU, opslag en wat losse componenten vragen samen ~180W.
meljor schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:07:
2ehands gtx1060, 1660 of 1070 is prima bij die cpu en psu en ben je voor minder dan 100 euro klaar.
Het hoeft ook niet per se een nieuwe kaart te zijn. Mijn eigen 750Ti is dat natuurlijk ook niet, die heeft z'n geld al ruimschoots opgebracht en is eventueel een optie als ik echt niets kan vinden O-)

Allemaal alvast bedankt voor de suggesties d:)b

[ Voor 0% gewijzigd door PCG2020 op 28-06-2024 16:19 . Reden: leesteken... ]

Pagina: 1