Lekkende buitenunit airco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missp76
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08-2024
Sinds 2 maanden hebben we een airco. Deze is nog nauwelijks gebruikt. Heeft hooguit 2 a 3 uurtjes gedraaid om te testen.
Gisteren heb ik de airco wel aangezet voor een langere periode. Nadat die een uurtje of 6 heeft aangestaan en in buiten kwam zag ik een hele natte plek onder de buitenunit. Nu heb ik gelezen dat het normaal is dat de airco buitenunit wat lekt (condens) maar ik vind dit niet een beetje. Zie foto.
Is dit normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruyJZkp2nhNAq0ubaVMkuC6gdBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuWKB7ZspREaQQAJ4xHJQR5G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:44
Ja :)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:05
Omdat er in koude lucht minder vocht zit dan in warme lucht, zal er altijd condens ontstaan wanneer je airco zijn werk doet. De condens die vrijkomt, wordt verzameld in het aircosysteem: vaak is dit zo’n 1 liter water per uur. De opvangruimte in de airco binnenunit is gering, daarom moet de condens afgevoerd worden.
https://www.aircogarant.c...densafvoer-voor-een-airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is vrij normaal. Als je geen condensvorming zou hebben dan zou je airco niet heel goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:56
Waarom komt er dan condensvocht uit de buitenunit?
Het afkoelen van de lucht gebeurt in de binnenunit en daar ontstaat het condensvocht.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 14:06
Missp76 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:18:
Sinds 2 maanden hebben we een airco. Deze is nog nauwelijks gebruikt. Heeft hooguit 2 a 3 uurtjes gedraaid om te testen.
Gisteren heb ik de airco wel aangezet voor een langere periode. Nadat die een uurtje of 6 heeft aangestaan en in buiten kwam zag ik een hele natte plek onder de buitenunit. Nu heb ik gelezen dat het normaal is dat de airco buitenunit wat lekt (condens) maar ik vind dit niet een beetje. Zie foto.
Is dit normaal?
[Afbeelding]
Dit komt waarschijnlijk door afvoer condenswater zeker als de luchtvochtigheid in huis hoog is ( kijken via een hygrometer ) krijg je een plas water onder de buiten-unit , ik heb het zelfde soms een paar druppeltjes dan weer een behoorlijk plas water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 11:56
GarBaGe schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:48:
Het afkoelen van de lucht gebeurt in de binnenunit en daar ontstaat het condensvocht.
Net als een auto een plasje vocht afgeeft bij elk stoplicht misschien, of komt dat van binnen via een slangetje? Staat mij iets van bij.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 27-06-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:39

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De condensor zit in de buitenunit, die zorgt dat er gekoeld koudemiddel naar je binnenunit gaat. Dus daar heb je ook condensvorming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bij mij loopt de condensafvoerslang van de binnenkant mee met de gasleidingen naar de buiten unit.
Daar moet ik nog een afvoertje maken, maar voorlopig drupt het zo in een emmer.

De oogst van gister was bijna 10 liter water...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk_csICi40-E3K7aEWNb8LvGYac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzmWFaAZ1g4P6ZVYt7SooQE3.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Met alle vocht van de afgelopen maanden en dan ineens lekker warm weer ... is dit normaal. De binnenunit condenseert en dit wordt via afvoerbekabeling naar de buitenunit geleid. Is geen fraai gezicht en potentieel een bron van alg/mos. Ik zou de afvoer verlengen naar beneden, een tegeltje lichten, een buis met een grote doorsnede een half metertje in kunnen graven, poreus grind erin en de afvoer hier op aansluiten. Klein inhammetje in de tegel voor de afvoerbuis en deze weer alles laten afsluiten.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Missp76
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08-2024
Bedankt voor alle antwoorden. Ben ik weer even gerust gesteld. Ik denk dat ik er dan maar een emmer of zo onder doe. Kan ik het water ook weer hergebruiken voor de planten 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tronmedia
Missp76 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:20:
Bedankt voor alle antwoorden. Ben ik weer even gerust gesteld. Ik denk dat ik er dan maar een emmer of zo onder doe. Kan ik het water ook weer hergebruiken voor de planten 😉
Ja of wat iemand al heeft gepost , tegel eruit wat uitgraven zand en dan wat grind, loopt het condenswater mooi weg en geen plas water meer .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:31
Missp76 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:18:
Is dit normaal?
[Afbeelding]
Ja het is normaal, nee het is niet normaal dat dit zo hoog naar beneden loopt. Daar de unit 2 maand hangt zou ik vragen of ze de condensafvoer netjes in een pijpje naar beneden willen maken. Waarom? Bij veel wind sproeit alles onder de condens, eerst niet erg maar na verloop van tijd krijg je mosvorming of misschien alg groei op je muur.

Het staat netter om dit met een pijpje naar beneden te laten lopen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
nodri2000 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Ja het is normaal, nee het is niet normaal dat dit zo hoog naar beneden loopt. Daar de unit 2 maand hangt zou ik vragen of ze de condensafvoer netjes in een pijpje naar beneden willen maken. Waarom? Bij veel wind sproeit alles onder de condens, eerst niet erg maar na verloop van tijd krijg je mosvorming of misschien alg groei op je muur.

Het staat netter om dit met een pijpje naar beneden te laten lopen.
Beetje onduidelijk waar het condenswater vandaan komt, als het zonder afvoerbuis is dan valt het inderdaad gewoon naar beneden, ik zie wel op de foto twee keer een Pvc-buis , ik neem aan 1 voor elektra en de andere voor condens afvoer binnen-unit, eigenlijk moet er dan onder de buiten-unit een lekbak worden geplaatst met daaraan een afvoerbuis en deze netje wegwerken , zie trouwens ook een buitenkraan , misschien lekt deze wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Afvoerbuis kan, maar wordt vaak niet gedaan. Zonder werkt ook prima, maar als je niet wil dat het zo naar beneden valt kun je een afvoerbuisje (laten) maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
redwing schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:47:
Afvoerbuis kan, maar wordt vaak niet gedaan. Zonder werkt ook prima, maar als je niet wil dat het zo naar beneden valt kun je een afvoerbuisje (laten) maken.
Als je hem ook gebruikt om te verwarmen heb je toch wel erg veel vocht tegen de muur te spetteren.

Ik had er in het stookseizoen een grote emmer onder staan, met defrost heb je toch wel elke keer een leuke plons water.

Nu met koelen druppelt het wat uit dat slangetje en valt het wel wat mee.
Meeste verdampt snel weer op de hete tegels.

Ik heb vandaag wat 28mm soldeerfittingen besteld, ik had nog een paar meter 28mm koper liggen.
Eens kijken of ik daar wat leuks mee kan freubelen.

Komt wel weer gewoon een emmer onder te staan.
Nu giet ik het leeg in de plantenbakken en in het zoutstrooi seizoen kan het mooi over de auto's, ramen en spiegels weer even schoon.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ronald.42 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:55:
[...]
Als je hem ook gebruikt om te verwarmen heb je toch wel erg veel vocht tegen de muur te spetteren.

Ik had er in het stookseizoen een grote emmer onder staan, met defrost heb je toch wel elke keer een leuke plons water.

Nu met koelen druppelt het wat uit dat slangetje en valt het wel wat mee.
Meeste verdampt snel weer op de hete tegels.

Ik heb vandaag wat 28mm soldeerfittingen besteld, ik had nog een paar meter 28mm koper liggen.
Eens kijken of ik daar wat leuks mee kan freubelen.

Komt wel weer gewoon een emmer onder te staan.
Nu giet ik het leeg in de plantenbakken en in het zoutstrooi seizoen kan het mooi over de auto's, ramen en spiegels weer even schoon.
Hier zit er verder niets onder omdat ik dan een lelijke pijp langs de muur moet leggen. De muur is geïmpregneerd en het water trekt dus vanzelf wel de grond in of verdampt. Daarbij wil ik niet iedere keer een emmer hoeven te legen, dus zelfs met een afvoerpijp zou het dan op de grond terecht komen :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
redwing schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:42:
[...]

Hier zit er verder niets onder omdat ik dan een lelijke pijp langs de muur moet leggen. De muur is geïmpregneerd en het water trekt dus vanzelf wel de grond in of verdampt. Daarbij wil ik niet iedere keer een emmer hoeven te legen, dus zelfs met een afvoerpijp zou het dan op de grond terecht komen :+
Ik heb vanmiddag maar eens wat koper aan elkaar geknoeid.
Denk nog wel even een grindbakje onder de emmer maken voor als ik hem niet gebruik/vergeet.
Planten water geven is momenteel ook nog niet echt noodzaak :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdaKIpXP8okwIUzWqt_ZePeNeLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uw3QocJ1O9wnuvInsf2reVAP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Ronald.42 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Ik heb vanmiddag maar eens wat koper aan elkaar geknoeid.
Denk nog wel even een grindbakje onder de emmer maken voor als ik hem niet gebruik/vergeet.
Planten water geven is momenteel ook nog niet echt noodzaak :+

[Afbeelding]
vriest dat niet dicht in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:26:
[...]

vriest dat niet dicht in de winter?
Dan stroomt ie daarna wel over.
Die enkele momenten dat we nog vorst hebben ga ik me daar niet druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfie11
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-02 15:01
Omdat ik hier zelf ook last van heb toch maar overgestapt op ventilatoren zoals dit https://ferrygut.com/prod...en-voor-thuis-of-kantoor/. Werkt wel minder goed maar meer last van lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:26
Wolfie11 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:41:
Omdat ik hier zelf ook last van heb toch maar overgestapt op ventilatoren zoals dit https://ferrygut.com/prod...en-voor-thuis-of-kantoor/. Werkt wel minder goed maar meer last van lekken.
? Omdat je een apparaat hebt wat goed koelt ga je hem vervangen door iets wat alleen warme lucht verplaatst, ik zal wel gek zijn, maar dat begrijp ik niet 8)7

Voor diegenen die het water opvangen. Het is water zonder kalk, goed voor ramen wassen of, als je dat wilt, zonnepanelen schoon maken.

[ Voor 12% gewijzigd door hfolkers op 24-10-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.ubbink
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-01 16:02
Hier hetzelfde 'probleem', met als gevolg dat het vocht naar binnen geslagen is en bij de vloer /muur er vocht schade en schimmel ontstaan is. Precies op het deel waar de buitenunit hangt. Bedrijf heeft 2 afvoerslangen bevestigd maar het probleem blijft. Het water loopt nu langs de electriciteitskabel.. De muur was droog afgelopen maanden maar omdat ik verwarm met de airco en deze weer volop in bedrijf is speelt het vochtprobleem weer op en is er opnieuw vocht en schimmel zichtbaar. Iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Volgens een deskundige van de verzekeringsmaatschappij zit de omkasting te strak op de muur, moet deze eraf en een straalkachel op de binnenmuur geplaatst worden . Verzekeringsmaatschappij keert niks uit ivm optrekkend vocht... Ik lees graag jullie tips. Mvg B. Ubbink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
b.ubbink schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:41:
Hier hetzelfde 'probleem', met als gevolg dat het vocht naar binnen geslagen is en bij de vloer /muur er vocht schade en schimmel ontstaan is. Precies op het deel waar de buitenunit hangt. Bedrijf heeft 2 afvoerslangen bevestigd maar het probleem blijft. Het water loopt nu langs de electriciteitskabel..
Een foto zegt meer als duizend woorden. Wat voor merk/ type airco heb je? Waar zijn de slangen bevestigt?

Onder de meeste buitenunits zit een gat waar een afvoer in kan, deze kun je dan langs de muur leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.ubbink
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye5JcHH17h-naMKJYqKW_Rqf9Rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3IH8la4QIyRQIuOUX8T4bsi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at9qavN0PflP74edoAyhB-xslQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCACBslaBnoYgfvo9NN8sa5j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yL_IsWuvnquPyWHEHeLswrO7YTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MacQH4jeCqRPOFEYVU40cHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kznJYUhM6Xd23Zf4M2jp14EFA7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3VxqDxQBtmNhhf478t7cbnO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.ubbink
Ik dacht deze foto's gisteren toegevoegd te hebben. Ws is er iets mis gegaan. Bij deze de foto's 🤗Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LqdBYgMgLxVhLyDiv-GjSx-tT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXVLahjqV1M7RSndSPHnO5t0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door b.ubbink op 10-12-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Tja, de afvoer zit erop maar werkt blijkbaar niet dat het water langs de elektriciteitskabel loopt. Installateur terug laten komen lijkt mij, dit werkt zo niet. Hoe zit de buitenuit aan de muur vast? Heb je daar ook foto’s van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afvoertje verstopt?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.ubbink
Inmiddels contact gehad met het bedrijf en ze komen binnenkort langs om de situatie opnieuw te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.ubbink
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYCJc2RQYMJgNlzoKfsa1wX27k8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auidqdubi1bR673HdmEIsW8E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tx5n1LI_Y6AsTPhgn_A2zg5nDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2t2spujN5J7ML9flyAt46oBp.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1